Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt60135

    Gjest
    Sv: Patos`s venner

    Veggen skrev:
    Grattis, Sugden på SIII funker nok bra. Den var en het kandidat for meg også, men endte opp med AVI istedet, mest fordi det dukket opp en til grei pris på rett tidspunkt. Innbiller meg at disse to, til tross for forskjellig konstruksjon, innehar mange av de samme kvaliteter.
    Sugden er mye bedre, imo. Har hatt AVI på test.
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Da ble oppsettet mitt seende slik ut med Patosene.




     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Hei pic pac. Lekkert ble det. Hva er det som står oppå midgardene? Usher cd spiller?
    Fornøyd med lyden da?
     

    picpac

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.09.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Takk for det :)
    Ja det er en Usher CD-1
    Jeg ble meget fornøyd med lyden, selv om jeg har en del timer med innspilling av ht'ene.
    Har egentlig ikke fått spilt så mye som jeg ønsker, da det har vært vær til andre ting i det siste ;D

    ...Og jeg fikk tatt teoriprøven på klasse A i dag = leter febrilsk etter penger, og en super motard om dagen
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med prøven da. Så gøy. Hva slags motard er du på utkikk etter. KTM? Brutter hadddse en ktm duke for et par år siden. Festlig sykkel.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Hvordan går det med HiFi abstinensene Thomand? Eller er det bare sykkel det går i for tiden?

    Har en liten plan om å få tatt MC lappen i polen til høsten... Broderen studerer der og det er så godt som gratis å ta lappen der (tror broderen betalte 1500,- alt i alt!!)... Føres rett inn på det norske sertifikatet...
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Er litt sugen på å prøve en rørforsterker på mine Patos Symphonic II
    AMT. Moen som har non tips til forsterker som kan drive disse bra ?? bruktpris rundt 8 lapper.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    maiden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Innlegg
    246
    Antall liker
    0
    Raist skrev:
    Har en liten plan om å få tatt MC lappen i polen til høsten... Broderen studerer der og det er så godt som gratis å ta lappen der (tror broderen betalte 1500,- alt i alt!!)... Føres rett inn på det norske sertifikatet...
    Det synes veldig godt på veien om dagen at det ikke koster så mye å ta lappen i Polen.
    Veldig betryggende....
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Raist skrev:
    Hvordan går det med HiFi abstinensene Thomand? Eller er det bare sykkel det går i for tiden?

    Har en liten plan om å få tatt MC lappen i polen til høsten... Broderen studerer der og det er så godt som gratis å ta lappen der (tror broderen betalte 1500,- alt i alt!!)... Føres rett inn på det norske sertifikatet...
    Hifi-abstinensene glimrer med sinn fravær faktisk. Anlegget jeg har nå, nakamichi amp1 og cd4, samt lyric401 spiller som bare det, og har ikke kostet meg mer enn ca 6000,-. Konge.

    Kjører sykkel så mye jeg kan, selv om jeg skulle ønske det hadde blitt mer. Har vel kjørt ca 4000km til nå.

    :)
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Leikis. skrev:
    Er litt sugen på å prøve en rørforsterker på mine Patos Symphonic II
    AMT. Moen som har non tips til forsterker som kan drive disse bra ?? bruktpris rundt 8 lapper.
    Jepp. Audionote kit1. Bør greit kunne kjøpes på bruktmarkedet for rundt 8 i standard utgave. Har prøvd en kit1 som var oppgradert for noen tusen sammen med lyric302, og DAMN det låt bra.
    Så god lyd har jeg aldri hatt verken før eller siden.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    thomand skrev:
    Leikis. skrev:
    Er litt sugen på å prøve en rørforsterker på mine Patos Symphonic II
    AMT. Moen som har non tips til forsterker som kan drive disse bra ?? bruktpris rundt 8 lapper.
    Jepp. Audionote kit1. Bør greit kunne kjøpes på bruktmarkedet for rundt 8 i standard utgave. Har prøvd en kit1 som var oppgradert for noen tusen sammen med lyric302, og DAMN det låt bra.
    Så god lyd har jeg aldri hatt verken før eller siden.
    Tviler ikke på at det låt bra, men er ikke Patosene litt tunge å dra /holde kontroll på?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Var faktisk ingen problem. Den kit1 jeg hadde på hjemlån ga ca 9w, og jeg har pleid å si at det spillte høyt nok til voerspiel men ikke til nachspiel ;D
    Kontrollen var det ingenting å si på. Ballegrep fra bunn til topp. Imponerende hvor stram og definert bassen var. Rett og slett en inni helv.... god match.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Leikis. skrev:
    Det finnes jo flere rimelige rør forsterkere der ute men litt skeptisk å kjøpe uten å prøve da. Det aventeres jo en Yaqin rør fortserker til en latterlig billig penge. Den har sikkert litt oppgradering potensiale også, med non andre rør og non bedre kondiser. Kanskje den blir en killer ;D ???

    http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10357639&sid=xz10a2LoJQCr331390&WT.svl=Link

    Noen med erfaring med denne ?
    Så jo fin ut med både rør og kondiser på utsiden. :D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Patos og rør er morro! Kjører nå Unison Research S2K med 2 x ECC82 RCA NOS rør på inngang og noen 2 x Svetlana KT88 rør på utgangen.. Spiller som bare det med sine 2x15 watt!

    Den Yaqin saken så jo direkte brutal ut!! :D
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da driver jeg å forhandler litt om en Rouge Audio Stereo 90, 2x90 rørwatt skal nokk få liv i Patosene håper jeg. Kjenner det kribler litt i magen nå så det blir nokk satt i sving en salgs og penge innsammling tenker jeg. Bare må ha d, bare må ha d !!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    joaredge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    320
    Antall liker
    3
    2stk Nad C555 er kommet til meg. En delespiller og en moddet som jeg skal bruke, bla med glasstalerken.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Patos Symphonic IV og oppgradering av senteren til AMT diskant er bestilt. Kommer midten av august ;D

    I første omgang skal det drives av Arcam AVR350, så får jeg se på sikt hva det blir av ekstra effekt.

    Testet Arcam CD73T, likte lyden her svært godt! Noen andre forslag til CD spiller, gjerne brukt, i 3000-4000 kroners klassen som kan brukes midlertidig ett år på denne komboen? Per i dag bruker jeg en billig Pioneer koblet digitalt til Arcamen også til stereo...

    Løper rundt med et fårete glis og satser på finvær for å korte ned ventetiden he he.
     

    Taskeladdn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.08.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    2
    Nå har det kommet masse snadder tilsalgs på www.club-patos.com =)
    B-Varer fra patos =) =) Førstemann til mølla prinsippet antar jeg =) hehe

    edit: .com .no jaja =)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    For de av dere som enda ikke har prøvd rør på Symphonic med AMT, Sørg for å gjøre det !!!!!!
    Etter at jeg fikk rør forsterkeren i hus er musikk en ren nytelse, stort og luftig og meget behagelig selv på høyt volum. Tilogmed samboeren komenterte umiddelbart hvor bra lyden ble. Lydbildet kom mere frem og slipper høyttalerne mye bedre. 3D effektene i Roger Waters Q-Sound innspillg er mye bedre nå. Og sweet spot har blitt bredere, lyden kommer ikke bare fra en side nå når jeg sitter et sete til siden, no det gjorde før.
    Fortserkeren er en Kora Jupiter med EL84 rør på effekt og 6922 på inngangene, 6 stk EL84 til hver kanal og 1 stk 6922 til inngang. Det sitter nå Golden Dragon rør i. Den yter 2 x 60 watt og det holder i massevis til Symphonic II ivertfall.
    Rør er jaggu morro :eek: ;D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Er på planleggingstadiet når det gjelder nye høytalere, og Patos og Klipsch har pekt seg ut.

    Fra vegg til lytteposisjon er det ca 3.5m. Anlegget står på enden av stua mot yttervegg og stua er 25kvm. Blir det problematisk med 401 slik at jeg må ta 301 ?

    Skal jeg først ha Patos så satser jeg på Lyric serien.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz
    R

    Rojoh

    Gjest
    Går ut fra at du mener Lyric 402, og ikke 401? (401 er en bra høyttaler det også, for den del).

    Jeg har fått 402 til å spille meget bra i mindre rom en 25m2 sammen med Doxa effekttrinn, men mye vil avhenge av resten av oppsettet og ikke minst hvordan akustikken er i lytteposisjon. Ville nok anbefalt minimum en halvmeter mellom høyttaler og bakvegg. Det kan likevel tenkes at 301 ville spilt bedre - kommer an på så mye. ;)

    Mvh. Johan
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Selvsagt mente jeg 402, tidlig på morgenen enda ::)

    Angående avstand til bakvegg, så tror jeg at 30-40cm skal gå greit, men utover det er jeg mer usikker gitt. Er 302 enklere i så måte eller er det samme smøret ? evnt plugge igjen bassporten da. Det er jo en mulighet.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Det beste er å prøve ut hva som fungerer best i praksis. Jeg mener 302 er enklere å få til enn 402. Å plugge igjen bassreflekshullene i 402 er en veldig dårlig løsning rent lydmessig.

    Mvh. Johan
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da er ikke det en løsning som er aktuell ihvertfall, skal prøve å komme meg til tonart igjen å høre 302 :) Litt spesielt høytaler valg egentlig, klipsch og patos er vel ikke direkte lik lyd signatur.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    pahf skrev:
    Da er ikke det en løsning som er aktuell ihvertfall, skal prøve å komme meg til tonart igjen å høre 302 :) Litt spesielt høytaler valg egentlig, klipsch og patos er vel ikke direkte lik lyd signatur.
    De låter litt forskjellig, ja. Klipsch har generelt en tørrere og krispere lydsignatur enn Patos. Denne Klipsch-lyden kan kanskje oppleves som bedre (og er nok også litt mer presis) på en del musikk, mens Patos-klangen kanskje er lettere å leve med over lang tid? Litt mer tilgivende. Smak og behag. Kombinasjonen Doxa/Klipsch anbefales vel helst hvis man foretrekker en frisk, stram og "hard-hitting" type lyd. Doxa/Patos blir litt mer all-round type lyd.

    Mvh. Johan
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hva er jeg ute etter da? :)
    Vel jeg vil ha en høytaler som gir meg den fun-factor'n jeg savner med jmlab.
    De spiller pent og pyntelig, men kanskje litt for pent ? :)

    Hører mye på ac/dc,Rammstein,dire straits, tool, sarah mclachlan etc etc.

    Og vil ha en høytaler som sier ifra når den skal rocke, men som er litt pusete når det også trengs. + generelt mer pondus.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Min anbefaling er å sjekke ut Lyric 402. Kjøper du brukt, så kan du selge igjen uten særlig tap. Kjøper du nytt, så kan du sikkert få både 302 og 402 på hjemlån for å finne ut hvilke du liker best. Doxa 70b + Klipsch har jeg litt mindre tro på i denne sammenhengen.

    Finnes jo mange andre spennende kandidater også, men som regel lønner det seg å få hørt på ting før man slår til. Har likevel litt tro på noen Krix Apex3 som står på bruktbørsen. Skal ikke se bort fra at det kan være en grei match. De får du nok ikke mulighet til å høre på selv med mindre selger bor i nabolaget.

    En annen løsning kan være de gamle Lyric 401. Disse har 1 stk. 8" i stedet for de to 6,5" som sitter i Lyric 402. 401 er enklere å få til enn 402 + at 401 har en fyldigere klang enn 302. 401 må kjøpes brukt, og har ikke helt den samme oppløsningen som de nyere modellene.

    Mvh. Johan
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Interessant, du sier noe om klipsch, har faktisk tenkt tanken selv, men har å planlagt et rørtrinn i løpet av en stund :)

    Men 401 ja, hmm. Kanskje det er noe å tenke på. Hadde det ikke vært for prisen er zu druid en god kandidat og :)

    Tror det må gå an å ta en prat med tonart å høre om hjemlån for å teste begge to.
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Da ble det jaggu endelig en oppgradering i heimen! Ut med Meridian 556'ern og inn med 557'ern!

    Dette blir spennende..
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    pahf skrev:
    Interessant, du sier noe om klipsch, har faktisk tenkt tanken selv, men har å planlagt et rørtrinn i løpet av en stund :)

    Men 401 ja, hmm. Kanskje det er noe å tenke på. Hadde det ikke vært for prisen er zu druid en god kandidat og :)

    Tror det må gå an å ta en prat med tonart å høre om hjemlån for å teste begge to.
    Zu Druid er en spennende høyttaler, men jeg hadde nok ikke brukt 70B på dem. Bytter du ut Doxaen med et røreffekttrinn, så blir kanskje Klipsch og Zu mer aktuelle.

    Mvh. Johan
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har utrolig lyst til å bytte til et rør trinn ja, men lite lyst til å selge doxaen å, så jeg tror nok jeg kanskje beholder doxaen uansett til et el annet formål :)

    Mc275 er drømmen :) Men patos og rør må vel å være en god match ? :)
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Lyric 102 og 302 + Symphonic II kan nok passe til enkelte rørforsterkere. Styr unna de større modellene hvis du skal satse på rør+Patos.

    Mvh. Johan
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hmm, enda en faktor å ta med i betraktningen :)

    Dette blir en lang prosess før jeg finner ut hva jeg skal ha gitt ;)

    Btw: Hvor handler du ear produkter hen ? De ser spennende ut.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Hehe... Ja, det er gjerne et lite puslespill å finne frem til den riktige kombinasjonen. Man må vite hvilken lyd man vil ha, vite hvordan man skal få den og ikke minst: Finne ut hvilke kompromisser man kan leve med. Man får jo sjelden både pose og sekk.

    Mht. EAR: http://www.ear-yoshino.com/dealers.asp#Norway

    Mvh. Johan
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Inter skrev:
    Da ble det jaggu endelig en oppgradering i heimen! Ut med Meridian 556'ern og inn med 557'ern!

    Dette blir spennende..
    Grattis. Kjøpte du Johnny sin?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn