Passivt delefilter til de laveste frekvensene.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
En av hovedårsakene til at passiv deling har dårlig rykte er mangel på kunnskapen om hvordan man gjør det riktig. Jeg har selv oppnådd presis og dynamisk bass med passive filtere. Det en må huske på er å kompensere kassestørrelse, dempemateriale, impedanser etc., så funker det som ei kule. Utfordringen er at det er tidkrevende i forhold til å ratte på en DSP.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.269
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Legger nok bort dette prosjektet. Har hverken tid eller kunnskap. Hadde håpet på en quick fix som ville fungere.

Jeg går enten tilbake til 2 effekttrinn og dsp eller en eller to subber med høynivå inn og ut.

Mulig jeg prøver et av de ferdige filtrene fra partsexpess.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.495
Antall liker
6.868
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Forsåvidt er det ikke værre enn at et enkelt førsteordens filter gir litt upresis delefrekvens og -slope. Du ratter uansett inn matchende delefrekvens på subforsterkeren. Det koster en hundrings for en 100uF kondis hos Dynabel for å teste...

Johan-Kr
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Forsåvidt er det ikke værre enn at et enkelt førsteordens filter gir litt upresis delefrekvens og -slope. Du ratter uansett inn matchende delefrekvens på subforsterkeren. Det koster en hundrings for en 100uF kondis hos Dynabel for å teste...

Johan-Kr
Uten videre korrigeringer i impedans, blir det vel ikke bare "litt" upresist? Det blir så galt på alle måter som det er mulig å få det, slik jeg har erfart i alle fall. Er han heldig så er høyttaleren skikkelig laget slik at impedansen og fasen kanskje ikke er store problemet for en passiv deling.

Eksempel på uheldig passiv deling er selvsving i bassområdet, slope med høy Q-verdi for eksempel. Frekvensresponsen gir en solid pukkel for så å falle rett ned. Resulterer i en høyttaler som dominerer lydbildet med svært upresis gjengivelse i bass/midbass. Umulig å rette ut det med en DSP i en sub.

Mvh.

Vidar
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.009
Antall liker
4.351
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Man kan kompensere med alle mulige passive tiltak med det resultat at man sitter tilbake med en ny konstruksjon uten bruktverdi. Det er vel ikke Reteps mål i dette tilfellet.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.852
Torget vurderinger
3
Det har aldri vært ett tema å gjøre inngrep på høytalerene. Kun å få den integrerte forsterkeren til å la vær å formidle de laveste tonene til høytalerene. Dvs kutte ved ca 70hz. Om det blir bra eller ikke er en annen sak :)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Man kan kompensere med alle mulige passive tiltak med det resultat at man sitter tilbake med en ny konstruksjon uten bruktverdi. Det er vel ikke Reteps mål i dette tilfellet.
Ekstern boks med impedanskorreksjon og et delefilter vil bevare bruktverdien.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.436
Antall liker
1.496
Torget vurderinger
29
Ikke så mye info på norske sider om disse fmod-filtrene, "Kupper" derfor denne tråden.
Jeg har et par stativhøyttalere med 5 1/4" bassmellomtoner. de låter knallbra, men mangler en del i bunn.
Har også et par 7" basser som jeg har i hver sitt 60 cm. høye kabinett. Disse ønsker jeg å bruke som stativer, samt spe på litt i bunn, med egen effektforsterker.
Vi disse filtrene fungere til dette formålet?
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.436
Antall liker
1.496
Torget vurderinger
29
Jeg har en forforsterker med 2 sett utganger og en XTZ A2-300 ice power effektforsterker jeg tenkte å bruke til å drive 2 stk Scan-Speak 18W8545.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.495
Antall liker
6.868
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
I så fall kan du benytte slike passive linjefiltre. På sikt ville jeg kanskje vurdert en Minidsp 2x4HD til å styre dette.

Johan-Kr
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.436
Antall liker
1.496
Torget vurderinger
29
Må også legge til at jeg ikke er ute etter noe som spiller kjellerdypt.
Jeg har sub, men bruker den sjeldent.
Ønsker bare litt ekstra nedover.
Det som spiller best hos meg er vanligvis gulvhøyttalere med 2 stk 6 1/2" (7") basselement.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.436
Antall liker
1.496
Torget vurderinger
29
Jeg ser jo absolutt at DSP sikkert er veien å gå, men jeg kan ikke fordra å sette meg inn i ting som har med data å gjøre😩.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
DSP trenger du ikke til en så enkel jobb.

Jeg ville brukt et aktivt delefilter, f.eks. 4. ordens Linkwitz-Riley. Da får du kontroll på fase og nivåer på en enkel måte. Krever jo en stereo effektforsterker ekstra, da.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.495
Antall liker
6.868
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dsp er den enkleste og rimeligste måten å få til et aktivt delefilter. En MiniDSP er vesentlig billigere enn det meste på markedet av analoge, aktive filtre, og har i tillegg en del funksjoner for eq og linkwitz-transform som kan løfte gjengivelsen kraftig.

Johan-Kr
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
L

Lassencad

Gjest
Dsp er den enkleste og rimeligste måten å få til et aktivt delefilter. En MiniDSP er vesentlig billigere enn det meste på markedet av analoge, aktive filtre, og har i tillegg en del funksjoner for eq og linkwitz-transform som kan løfte gjengivelsen kraftig.

Johan-Kr
Tja, dette er jeg ikke helt enig i. Oppgaven her er veldig enkel og kan løses for $20:
https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Fordelen med DSP er jo at når man har lavet en indstilling som måske ikke dur ja så kan man bare slette og lave en ny igen og igen uden at tænde for loddekolben .
Passivt filter til min bas i min stue havde kostet timer sved og sikkert tåre. Nu kan jeg med få klik med musen på sekunder få det som jeg ønsker. Ud over det synes jeg et passivt filter æder meget energi . :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.495
Antall liker
6.868
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Dsp er den enkleste og rimeligste måten å få til et aktivt delefilter. En MiniDSP er vesentlig billigere enn det meste på markedet av analoge, aktive filtre, og har i tillegg en del funksjoner for eq og linkwitz-transform som kan løfte gjengivelsen kraftig.

Johan-Kr
Tja, dette er jeg ikke helt enig i. Oppgaven her er veldig enkel og kan løses for $20:
https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Denne billiggreia er ikke justerbar, men må konfigureres ved å bytte komponenter.

Johan-Kr
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.436
Antall liker
1.496
Torget vurderinger
29
Dsp er den enkleste og rimeligste måten å få til et aktivt delefilter. En MiniDSP er vesentlig billigere enn det meste på markedet av analoge, aktive filtre, og har i tillegg en del funksjoner for eq og linkwitz-transform som kan løfte gjengivelsen kraftig.

Johan-Kr
Tja, dette er jeg ikke helt enig i. Oppgaven her er veldig enkel og kan løses for $20:
https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
Takker for tipset.
Hvis disse pluggene ikke fungerer optimalt, så bestiller jeg et ferdigbygd filter med ønsket delefrekvenser.
Så jo veldig enkelt og greit ut.
Jeg har jo en XTZ Subamp 2 som jeg kan bruke. Men da får jeg ikke stereosignal til bassene.
 
M

MusicBear

Gjest
Det skillelr veldig på prisen på slike delefiltere som dette her. Og jeg tenker at det spiller liten rolle om det koster 1000 eller 3000 hvis det dyreste er bedre. Er det ikke mer riktig å tenke at dettre - som alt annet - har forskjellig kvalitet? Finnes jo delefiltere (som mange her inne har anbefalt) til nærmere 20.000 - husker jeg ikke feil. Hensyntar de billigste filterne faser & sånt?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.495
Antall liker
6.868
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det jeg anbefaler er en MiniDSP 2x4HD. Den koster ca 4000. Det er andre som pusher at det skal være billigst mulig. Generelt sett så får du hva du betaler for, men proffutstyr er mere edruelig priset.

Johan-Kr
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.436
Antall liker
1.496
Torget vurderinger
29
Går for en helt annen løsning. Lyngdorf TDAI 2200 få stativht, effektforsterker på bassene, deler med innebygd delefilter i Lyngdorfen. Har hatt TDAI2200 før, og vært godt fornøyd med den, men kun brukt den med "normal" sub. Det er vel 2+2 disse er bygd for.
 
Topp Bunn