Passivt delefilter til de laveste frekvensene.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hva jeg er ute etter her men prøver. Still spørsmål om noe er uklart.

Jeg har en integrert forsterker med linje utganger. Her ønsker jeg å koble til både høyttalere og subber.

Jeg ønsker å kunne dele bort de frekvenser som subbene spiller fra høyttalerene.

Finnes det noen mulighet å koble til en spole eller noe lignende. Slik at jeg får tatt bort kun de laveste frekvensene uten at de forstyrrer mellomtone og toppen? Høyttalerene har Bi-wire termin om det skulle ha noe å si.

Jeg tenker altså at jeg kan koble høyttaler kabler til forsterkeren. Så lodde/ koble på en spole eller noe annet og fra denne til høytalerterninalene.

Er dette mulig?
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Kanskje du kan nevne hva slags forsterker, høyttalere og subber? :)
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg regner med at du skal bruke hovedforsterkeren til mellom/diskant, og at sub'ene har egen forsterker???
I så fall - google PLLXO - Passive Line Level XO.. som du da kobler inn mellom pre utgang og effekt inngang, og med ei egen grein til sub'ene....
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Simaudio Moon Evolution I600
Crown xti 4002 til subbene
Triangle Lyrr.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg regner med at du skal bruke hovedforsterkeren til mellom/diskant, og at sub'ene har egen forsterker???
I så fall - google PLLXO - Passive Line Level XO.. som du da kobler inn mellom pre utgang og effekt inngang, og med ei egen grein til sub'ene....
Mellom preout og Line inn på subforsterker. Skjønner ikke helt hvordan jeg får delt bort la oss si 70hz fra hovedhøyttalere.

Sikkert jeg som formulerer spørsmålet vanskelig.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Det siste er det jeg vil bort fra...
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ok. Slik jeg ser det står du da igjen med første forslag, jeg kjenner ikke til andre måter å løse dette på.

Bruk slike Harrison FMOD LowPass plugger på inngang til Crown.
Her må du velge en frekvens.
Får tak i på ebay eller Parts Express.

Så må du ha en kondensator i serie med Triangle for å høypasse.
Her er filter kalkulator (bruk 6dB First order calc):
Speaker Crossover Calculators by V-Cap

Redd dette ikke blir vellykket...kanskje andre kommer innom tråden med gode råd :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Subbene justere jeg med DSP i Crown. Problemet er hvordan få delt bort de lavere frekvenser når jeg bruker en integrert forsterker..

Det må da være noe jeg kobler på høyttalerkabelen fra Simaudio mellom høyttaler terminalene på forsterker og på høyttalerene...
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ok. Eneste jeg kommer på er en kondis i serie.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Ok. Slik jeg ser det står du da igjen med første forslag, jeg kjenner ikke til andre måter å løse dette på.

Bruk slike Harrison FMOD LowPass plugger på inngang til Crown.
Her må du velge en frekvens.
Får tak i på ebay eller Parts Express.

Så må du ha en kondensator i serie med Triangle for å høypasse.
Her er filter kalkulator (bruk 6dB First order calc):
Speaker Crossover Calculators by V-Cap

Redd dette ikke blir vellykket...kanskje andre kommer innom tråden med gode råd :)
Var redd for det ja..
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Hvis jeg har forstått dette riktig. Så vil du avlaste triangle ht for de laveste frekvensene.
Ett høypass filter på ht utgangene på forsterker bør klare dette.
Så oks81 er inne på løsningen. 6db filter ved 70hz vil jo selvsagt slippe igjennom lavere frekvenser.
Men det bør avlaste nok til at du kan gjøre deg opp en mening om dette er farbar vei
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Hvis jeg har forstått dette riktig. Så vil du avlaste triangle ht for de laveste frekvensene.
Ett høypass filter på ht utgangene på forsterker bør klare dette.
Så oks81 er inne på løsningen. 6db filter ved 70hz vil jo selvsagt slippe igjennom lavere frekvenser.
Men det bør avlaste nok til at du kan gjøre deg opp en mening om dette er farbar vei
Ok.
Hvordan bruker jeg den kalkulatoren oks81 viser til...
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Hvis jeg har forstått dette riktig. Så vil du avlaste triangle ht for de laveste frekvensene.
Ett høypass filter på ht utgangene på forsterker bør klare dette.
Så oks81 er inne på løsningen. 6db filter ved 70hz vil jo selvsagt slippe igjennom lavere frekvenser.
Men det bør avlaste nok til at du kan gjøre deg opp en mening om dette er farbar vei
Ok.
Hvordan bruker jeg den kalkulatoren oks81 viser til...

Først og fremst må vi finne ut impendansen på triangle. La oss si at de er oppgitt til 6ohm
hvis vi setter inn 6ohm på highpass og lowpass og en deling på 70hz så blir kondensatoren i serie med ht 378µF.
Da har du ett førsteordens highpass filter i serie med triangle.
Jeg kan ikke sitte her å si at dette blir vellykket for din del
Men det er en rimelig måte teste om dette har noe for seg. Og du kan ikke skade noe i alle fall :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Et 1.ordens filter på 70Hz er nesten verdiløst, - dempingen ved 50Hz er ca 3 dB eller så.... 368 uF ( har ikke kontrollregnet) blir ikke akkurat billig i filmkondiser..
Dette ville jeg uten tvil ha løst på linjenivå... FMOD ser ut som en grei løsning, men flanker på min 12 dB høypass tror jeg er minimum, en gjerne mer. Er selvbygg uaktuelt???
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Aurora: FMOD går ikke siden det er integrert amp til høyttalere, jeg bare tenkte dette som løsning for lavpass til subamp, men denne er innebygd med DSP.

Retep: Impedans pleier å stå på skilt på baksiden av høyttaler.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Såvidt jeg har forstått, så skal det brukes en Crown til subbene, som har innebygget DSP til dette. Da gjenstår et høypass til de andre høytttalerne...?? Eller??
Forresten - siden jeg følger dårlig med i markedet, - hva koster et Marchand filter nå for tida??
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Kikka akkurat på impedanskurven for Tristar... den har somjeg mistenkte noen gode pukler som begynner like under 70 Hz..... da blir passiv filtrering på høyttalernivå en nokså luguber sport..... blir i alle fall mye cut and try...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Er det lettere og eller bedre med deling på la oss si 150-200hz?

Jeg ser nok at dette blir vanskelig og kanskje bare rot. Håpet på en enkel løsning som jeg ikke var klar over.

Blir nok til å kun dele lavt eller gå tilbake til pre pluss effekt med en dsp imellom. Har jo alt dette liggende. Så får jeg heller bruke Sim forsterkeren som integrert når den tid kommer.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Såvidt jeg har forstått, så skal det brukes en Crown til subbene, som har innebygget DSP til dette. Da gjenstår et høypass til de andre høytttalerne...?? Eller??
Forresten - siden jeg følger dårlig med i markedet, - hva koster et Marchand filter nå for tida??
Korrekt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Litt av problemet med HFS, når folk spør om råd, er at man ikke vet hva slags tekniske forkunnskaper folk har. Derfor :) - den enkleste løsningen jeg ser, er en signalsplitter ( så enklet som en kabel med en inn og to ut, i parallell) - et signal direkte til Crown, som tar seg av sine saker, og andre utgangen til et par FMOD høypassfiltre 70 eller 100 Hz, som så går til den integrerte effektinngangen.... 1 FMOD er 12dB/oktav - dersom du vil ha mer, må du seriekoble to par....
Prisen blir vel 30-35 USD - billigere tror jeg ikke du slipper unna dette eksperimentet... Resultatet?? Tja.. kan bli veldig bra....... les: KAN......
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Litt av problemet med HFS, når folk spør om råd, er at man ikke vet hva slags tekniske forkunnskaper folk har. Derfor :) - den enkleste løsningen jeg ser, er en signalsplitter ( så enklet som en kabel med en inn og to ut, i parallell) - et signal direkte til Crown, som tar seg av sine saker, og andre utgangen til et par FMOD høypassfiltre 70 eller 100 Hz, som så går til den integrerte effektinngangen.... 1 FMOD er 12dB/oktav - dersom du vil ha mer, må du seriekoble to par....
Prisen blir vel 30-35 USD - billigere tror jeg ikke du slipper unna dette eksperimentet... Resultatet?? Tja.. kan bli veldig bra....... les: KAN......
Slik jeg har forstått det så har den integrerte forsterkeren bare "Line Out", ikke slik som på NAD for eksempel som har "Pre Out, Main In".
Tipper Line Out=Pre Out.

I så tilfelle blir FMOD løsningen vanskelig og en sitter igjen med å dele passivt med bruk av kondensator i serie med høyttalerne.
Korriger meg gjerne om jeg skriver noe feil no... :)

Har bare sett på baksiden på den integrert ampen via denne linken:
SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com - Simaudio Moon Evolution 600i Integrated Amplifier
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Men ser ikke helt hvordan jeg kan få linjesignalet fra preout på Simaudioen tilbake til effektdelen på Simaudioen. Da denne ikke har noen form kor loop. Den har htbypass, men den et jo ikke regulert av volumkontroll.

Jeg vil ikke inn å skru noen plass på Sim forsterkeren.

Det jeg nok gjør er å kjøpe et par subber med høynivå inn og ut. Evnt bygger meg noen med en forsterker som har dette.

Eller jeg går tilbake til aktiv deling.

Simaudio forsterkeren er kjøpt inn for fremtiden. Med tanke på stuevennlig anlegg. Det samme er Triangle Lyrr som dama liker fasongen og fargen på.

Teknisk kunnskap ang hifi er meget liten desverre. Lekte mye med kniver og mat opp igjennom tenårene. Lite med elektroniske duppedingser..
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Litt av problemet med HFS, når folk spør om råd, er at man ikke vet hva slags tekniske forkunnskaper folk har. Derfor :) - den enkleste løsningen jeg ser, er en signalsplitter ( så enklet som en kabel med en inn og to ut, i parallell) - et signal direkte til Crown, som tar seg av sine saker, og andre utgangen til et par FMOD høypassfiltre 70 eller 100 Hz, som så går til den integrerte effektinngangen.... 1 FMOD er 12dB/oktav - dersom du vil ha mer, må du seriekoble to par....
Prisen blir vel 30-35 USD - billigere tror jeg ikke du slipper unna dette eksperimentet... Resultatet?? Tja.. kan bli veldig bra....... les: KAN......
Slik jeg har forstått det så har den integrerte forsterkeren bare "Line Out", ikke slik som på NAD for eksempel som har "Pre Out, Main In".
Tipper Line Out=Pre Out.

I så tilfelle blir FMOD løsningen vanskelig og en sitter igjen med å dele passivt med bruk av kondensator i serie med høyttalerne.
Korriger meg gjerne om jeg skriver noe feil no... :)

Har bare sett på baksiden på den integrert ampen via denne linken:
SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com - Simaudio Moon Evolution 600i Integrated Amplifier
Riktig. Kun preout ikke en main in som feks Electrocompaniet eci 2 og flere Nad har.
Hadde den hatt det så hade det vert enkelt. Har dsp ol fra tidligere oppsett.

Tror nok jeg hopper over dette og går tilbake til aktiv deling mellom Lyrr og subber.

Evnt eget bassystem for musikk med høynivå inn og ut.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Hm... du kan jo selvsagt forsøke med en kondisbank serie med høyttalerne - det skader ingenting, men problemet er at når impedansen er usikker blir også kondisverdien usikker. Litt høyere deling enn 70 gjør også impedansverdien mer forutsigbar... dobbel frekvens - halv kondisverdi... :)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Men ser ikke helt hvordan jeg kan få linjesignalet fra preout på Simaudioen tilbake til effektdelen på Simaudioen. Da denne ikke har noen form kor loop. Den har htbypass, men den et jo ikke regulert av volumkontroll.

Jeg vil ikke inn å skru noen plass på Sim forsterkeren.

Det jeg nok gjør er å kjøpe et par subber med høynivå inn og ut. Evnt bygger meg noen med en forsterker som har dette.

Eller jeg går tilbake til aktiv deling.

Simaudio forsterkeren er kjøpt inn for fremtiden. Med tanke på stuevennlig anlegg. Det samme er Triangle Lyrr som dama liker fasongen og fargen på.

Teknisk kunnskap ang hifi er meget liten desverre. Lekte mye med kniver og mat opp igjennom tenårene. Lite med elektroniske duppedingser..
Helt riktig alt du nevner der!
Derfor sitter du igjen med at du kan dele med kondensator i serie med Triangle.

Om du vil prøve så kjøp noen kondensatorer billig på ebay for å teste. Dette er ikke dyrt.
Om høyttaler er 8ohm så er her noen du kan kjøpe:

150uF (ca 150Hz deling)
2pcs New 150uF 400V 150MFD 400volt Electrolytic Capacitor 18MM×35MM Radial | eBay

200uF (ca 100Hz deling)
Electrolytic Capacitors 200uF 63V 105'C Axial 2pcs OL0110 | eBay

300uF (ca 70Hz deling)
HiFi Crossover Capacitors 300uF 50V Low Loss X2 | eBay


Dette er bare noen forslag jeg rasket sammen i hu og hast. De to første er ikke hifi kondiser men vil fungere i en test.
Om du ikke bruker ebay, så kan det bestilles hos elfa elektronikk.


Å leke med kniv og mat er da ikke feil!! ;)
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Om Line Out på Simaudioen er volumstyrt så kan du bruke slike:
FMODS

På Triangle må du da ha en kondis i serie for høypass.


Et annet alternativ er å ha preamp, minidsp og to effektforsterkere.
Litt av problemet med HFS, når folk spør om råd, er at man ikke vet hva slags tekniske forkunnskaper folk har. Derfor :) - den enkleste løsningen jeg ser, er en signalsplitter ( så enklet som en kabel med en inn og to ut, i parallell) - et signal direkte til Crown, som tar seg av sine saker, og andre utgangen til et par FMOD høypassfiltre 70 eller 100 Hz, som så går til den integrerte effektinngangen.... 1 FMOD er 12dB/oktav - dersom du vil ha mer, må du seriekoble to par....
Prisen blir vel 30-35 USD - billigere tror jeg ikke du slipper unna dette eksperimentet... Resultatet?? Tja.. kan bli veldig bra....... les: KAN......
Slik jeg har forstått det så har den integrerte forsterkeren bare "Line Out", ikke slik som på NAD for eksempel som har "Pre Out, Main In".
Tipper Line Out=Pre Out.

I så tilfelle blir FMOD løsningen vanskelig og en sitter igjen med å dele passivt med bruk av kondensator i serie med høyttalerne.
Korriger meg gjerne om jeg skriver noe feil no... :)

Har bare sett på baksiden på den integrert ampen via denne linken:
SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com - Simaudio Moon Evolution 600i Integrated Amplifier
Riktig. Kun preout ikke en main in som feks Electrocompaniet eci 2 og flere Nad har.
Hadde den hatt det så hade det vert enkelt. Har dsp ol fra tidligere oppsett.

Tror nok jeg hopper over dette og går tilbake til aktiv deling mellom Lyrr og subber.

Evnt eget bassystem for musikk med høynivå inn og ut.
Dette blir nok best vil jeg tro ja :)
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Marchand xm 47, speakerlevel passive filter, koster 150 dollar pr stk mono og må i tillegg spesial bestilles i så lave frekvenser, men er mulig.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.794
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kommer uansett ikke utenom det fakta at delefrekvensen kommer for nært høyttalerens impedanspukkel. Du må enten opp i delefrekvens til 150-200Hz, eller gå aktivt.

Johan-Kr
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ser partsexpess har 80hz 100hz og 300hz. Må lete litt til rart om der ikke skulle være noe mellom 100hz og 300hz. 12db/ oktav så vil jo de 12 tommerene spille langt oppover. Og da kommer vel tidsjustering enda mer inn i bildet.

Får se hva jeg finner på. Noen enkel løsning med Simaudio forsterkeren ser det ikke ut til å være.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hadde jeg skulle tatt preout signalet så hadde den funka godt.
Men jeg ønsker å få på en deling på høyttalerkabelen...
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Du har jo fortsatt muligheten til å lage ett 2nd ordens filter på 150hz selv.
kalkulatoren oks81 linket til gir deg ett teoretisk filter hvis du putter inn impedans og delefrekvens.
For selv om du kjøper ett ferdig. blir det også kun beregnet etter en teoretisk impedans ::)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.991
Antall liker
20.126
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er det impedans ved delefrekvens som er viktig? Eller høyttaleren i sin helhet? Lyrr er oppgitt til 8ohm nominell.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.777
Antall liker
11.219
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Er litt redd for at et 2.ordens filter kan lage mer krøll i lag med filteret som allerede er inne i høyttalerne.
Har ingen dokumentasjon på hvorfor, bare en tanke egentlig.. Jeg ville bare bestilt noen kondiser på ebay/elfa og prøvd.
Koster lite og en gjør ingenting galt.

For tilkobling er det bare å bruke sukkerbiter eller kjekke wago klemmer som kan åpnes/lukkes.
Wago 222 tilkoblingsklemme - WAGO | Clas Ohlson

Men den beste løsningen er nok fult ut DSP og to effektforsterkere.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Jeg ville prøvd nominell impedans. Det er gjerne det som er brukt på ferdig filter i butikken.
Og gir ett greit utgangspunkt for å prøve dette med rimelige passive komponenter.
Kikka litt på måleresultatene i den linken du la ut. impendansen stiger til litt ved 60hz ser jeg.
Det gir selvfølgelig litt ekstra utfordringer. Men ikke så store at du ikke kan vurdere om det her fungerer med rimelige komponenter.
Har lekt litt med passive komponeneter før. Og i noen tilfeller har det fungert godt og med andre høytalere har det falt helt igjennom.
Og har vist seg vanskelig å avlaste godt nok. Men du som har kontroll på målingene i rommet ditt. kan vel ganske greit finne ut av om dette er farbar vei ville jeg tro
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hva jeg er ute etter her men prøver. Still spørsmål om noe er uklart.

Jeg har en integrert forsterker med linje utganger. Her ønsker jeg å koble til både høyttalere og subber.

Jeg ønsker å kunne dele bort de frekvenser som subbene spiller fra høyttalerene.

Finnes det noen mulighet å koble til en spole eller noe lignende. Slik at jeg får tatt bort kun de laveste frekvensene uten at de forstyrrer mellomtone og toppen? Høyttalerene har Bi-wire termin om det skulle ha noe å si.

Jeg tenker altså at jeg kan koble høyttaler kabler til forsterkeren. Så lodde/ koble på en spole eller noe annet og fra denne til høytalerterninalene.

Er dette mulig?
Passiv deling i bassen kan være utfordrende når delefrekvensen er veldig lav. I dette området har basselementet en voldsom impedansøkning rundt resonansfrekvensen som spolen ikke liker så godt (Den fungerer ikke som den skal mht delefrekvensen)
Det du må gjøre er i så fall å impedanskorrigere elementet med en stor spole, motstand på 4-6 Ohm og kondensator etter hverandre mellom + og - på basselementet. I tillegg bør du impedanskorrigere frekvensregisteret oppover der impedansen øker. Dette gjøres med en kondensator og motstand etter hverandre mellom + og - på basselementet. Først da kan en seriespole mellom terminalen på basskassa og impedanskorreksjonskretsene finne sted. Du bør dele med 2. ordens filter. Dvs. hvis du beregner spolen og kondensatoren etter vanlig formel for 1. ordens filter, så skal spoleverdien i 2. ordens filter x 1.41, og kondensatorverdien deles med 1.41. Da får du et 2. ordens Butterworth filter i bassen - som faktisk fungerer etter impedanskorreksjonen er gjort.

Har du TS parametere for basselementet, og vet kassestørrelsen, kan du finne beregningsprogrammer på nettet for den nye resonansfrekvensen i kassa. Og så finne riktige verdier for impedanskorreksjonskretsene.

Mvh.

Vidar
 
Topp Bunn