Passiv (DIY) vs Aktiv Subb

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fagerheim

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    28
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    3
    Hei, har sittet alt for lenge og vurdert fælt hva er beste løsning mellom 2 stk passive subber vs 2 stk Aktive subber.

    Oppsettet er som følger et 4veis horn oppsett styrt med minidsp 10x10 hd
    Subbene som brukes på oppsettet i dag er 4stk SEAS L26RO4Y 10" fordelt på 2 kasser.
    Sub konfigurasjonen er Linkwitz lx521, altså åpen baffel.

    Har vurdert både Arendal sine aktive subber og samt drømt meg bort med mye flotte DIY subb løsninger med passiv løsning.
    Hva tenker folket er beste løsning?
    Hifi-Rommet er 2 etasje over garasje med skrå tak, så muligheter til å spille rimelig høyt uten å forstyrre sin bedre halvdel.
    Savner bass som slår meg i bryste med stålkontroll og dybde, spilles kun musikk.
    Har 2 stk Holton 800L (DIY) monoblokker til overs, så har nok krefter til det meste av subb løsning (Tror jeg)
    Bilder kommer
    Mvh Christoffer Fagerheim
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Den rimeligste måten;
    Linkwitz dipol suber mangler både trøkk og dypbass.
    Røsk dem vekk fra dipol rakkelet og sett L26 bassene i lukkede kasser.
    Setter du Holton blokkene på dem og deler de med DSP er de pr definisjon; aktive suber, ikke passiv.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Semantikk...jada, jada... men en pasiv sub må velvære en membran i en kasse, som ikke gjør noe? Med en gang den kobles til en forsterker med eller uten DSP ( vanlig delefilter duger også) - så er den pr def. aktiv...
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Siden en EKSTERN forsterker ikke er en del av subben, så skal subben fremdeles regnes som passiv pr def.

    det blir da et aktivt system med passiv sub.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Så lenge man ikke har passivt dele filter, kan dere kalle kamelen hva dere vil😁 At den er aktivt drevet med el/digitalt delefilter det er det som gjelder...
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Det spiller ingen rolle om frekvensdelingen skjer elektronisk eller analogt. For at det skal være aktivt, så må det kunne endres uten inngrep. Og dette kalles aktiv deling og har ingenting med aktiv drift å gjøre. En høyttaler med innebygd forsterker uten mulighet til å endre på delefilter er like fullt en aktiv høyttaler.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, nå ble det mye intetsigende fjas. :p

    Men jeg gjentar, fagerheim, hiv Linkwitz dipolene i søpla, og putt bassene i lukket eller refleks.
    Det vil høres ut som du har 4 doblet kapasiteten.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om jeg tør å si det, men har du målt frekvensresponsen i området der du lytter?
    Kanskje sitter du i et "null", hvor reflekser fra vegger og tak skaper utfasing?

    Linkwitz dipolene er ikke søppel, men klart at lukket vil gi deg mer kapasitet og trykk nedover.
    Du vil kanskje ikke ha så mange forskjellige steder å plassere dipolene i rommet. Da kan du bygge 4 lukkede kasser istedet og så forsøke å plassere dem ut i rommet for best mulig FR. Evt kan du også prøve å stable to og to opp på hverandre i front.
     
    Sist redigert:

    fagerheim

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    28
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    3
    Takk for alle svar og kommentarer! :) Har ikke målt noe frekvensrespons enda slik oppsettet står, men mic'n står klar til brukt til helga. Men skjønner at lukket eller refleks er veien å gå, tenkte i første omgang å bare beholde linkwitz subbene i kassene og bare la det stå lagret med resten av Linkwitz utstyret.
    Og i stedet investere noe nytt/brukt elementer, bør jeg da i første omgang investere i 2x15" istedet for 2x18"?

    Har vært i kontakt med en fyr her på sentralen her angående disse 18" kassene ****link til brukannonse fjernet**** med 2 stk Precision Devices PD 186/2.

    Og hva med basstårn, bør jeg eventuelt vurdere å prøve å få skaffet med 4 stk til av Seas L26 og satse på 8 stk 10" istedet?
    "Problemet" jeg tenker på basstårn er rommet ettersom rommet er skråtak og plasseringen vil da sikkert kun bli midtplassering..

    Men å gå for flere aktive Arendal subber på dette oppsettet, virker det som om folk er mere oppstemt å gå for diy løsning?

    Takk så langt
    Fagerheim
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Begynn med å bygge 1 stk Seas L26 sub, kun for testing av plassering forskjellige steder, hvor det passer best for jevnest mulig respons.
    Da blir det lettere å planlegge neste skritt på veien.
    Multi sub ala Geddes ville jeg forsøkt å unngå mest mulig. Blir vanskelig å få veldefinert bass av en slik løsning.

    Hvor du kan plassere subene avhenger av hvor høyt du akter å dele.
    Opp til over 100 Hz, da må du ha dem i front, helst i stereo.
    Deler du under 50-60 Hz, står du mye friere mht. plassering.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Dette oppsettet fortjener mer enn noen 10" fra fjøset i moss ;)
    Kan du ha alteret et annet sted enn mellom hønna ?
    Der hadde det vært flott med bare bassystem !!!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, en vegg full av 18" hadde man ikke fått hjort i buksa av. ;)

    ...jeg driver på med 2 takhøyder med 21" nå, og tror det blir akkurat sånn passelig med bass.

    PS; @dobbel, jeg har bestillt nytt lim. :p
    @Audiosan, mine suber blir "aktive" ...basta. :devilish:
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Ja, en vegg full av 18" hadde man ikke fått hjort i buksa av. ;)

    ...jeg driver på med 2 takhøyder med 21" nå, og tror det blir akkurat sånn passelig med bass.
    Enig !! Folk må slutte med leketøy når dem visstnok skal være voksne !!!! 😁
     

    fagerheim

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    28
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    3
    Enig !! Folk må slutte med leketøy når dem visstnok skal være voksne !!!! 😁
    Så å prøve seg på 2 stk 18" er å foretrekke istedet for 2 stk 15"? Så lenge kreftene og kvaliteten på elementene er tilstede? :D
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Areal og M3, er hva som må til for og få realisme, og som kan matche den fete riggen din !!!!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje racket kan bytte plass med to x attentommere i voksne reflex kasser?
    Men du vet jo ikke om det funker før du har prøvd...som betyr, prøv det.

    Det går kjapt å klaske sammen ett par kasser...men bruk egnet lim.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Har du 4 veis hornsystem så kjører du horn i subbene også! Så matcher det lydmessig. Kasse på 60x90x100cm burde holde plenty! Skal du høre på disse tårnpredikantene ender du opp med noe like stort tilslutt allikevel 😁😁😁
     

    fagerheim

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    28
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    3
    Har du 4 veis hornsystem så kjører du horn i subbene også! Så matcher det lydmessig. Kasse på 60x90x100cm burde holde plenty! Skal du høre på disse tårnpredikantene ender du opp med noe like stort tilslutt allikevel 😁😁😁
    Siklet litt på 24" "shyhorn" / kvålsvoll men trolig litt plassmangel samt ingen produksjon av shyhorn as we speak. Men vil tro at det finnes noen dyktig møbelsnekkere her på sentralen som tar på seg horn subb oppdrag :) Eller eventuelt har noen tegninger til salgs. Ikke så handy selv, men har en "nærkontakt" tømrer som kanskje kunnet hjelpet meg.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tapped horn, er ikke det ganske ukomplisert å bygge?
    Da kan du vel klare deg med 1 stk 18" eller 21" pr side.

    Om de blir for høye stående, kanskje legge dem ned?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm...kanskje ikke.

    Selv hadde jeg håp om å bruke mine 21" opp til TAD TM-1201, men der var planleggingen for dårlig.
    Må nok inn med doble 15" PHL mellom der igjen, men det trur eg blir slemt nokk.

    Er det en ting jeg virkelig har lært i min korte diy karriere, så er det å ha tilstrekkelig (og mye) med membran areal, eller kapasitet/heddruum...faktisk helt opp til 5-600 Hz.

    ....iallfall om Rage Against the Machine skal låte 'riktig"....på både lavt og høyt volum.

    ...et eksempel på hva alle sløfokkene rundt om på HFS med sine doble 6'5" basser aldri...verken vil, eller noen gang vil være i stand til å forstå.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Siklet litt på 24" "shyhorn" / kvålsvoll men trolig litt plassmangel samt ingen produksjon av shyhorn as we speak. Men vil tro at det finnes noen dyktig møbelsnekkere her på sentralen som tar på seg horn subb oppdrag :) Eller eventuelt har noen tegninger til salgs. Ikke så handy selv, men har en "nærkontakt" tømrer som kanskje kunnet hjelpet meg.
    Er litt lite interesse for så store subber, og minste antall jeg får kjøpt direkte fra fabrikk er 10 stk. 24" ere. Jeg får se litt utpå høsten om jeg har spart meg opp en buffer så jeg kan bestille 10 uten å ha interesserte folk. Blir jo ikke mer en snaue 100 kkr å legge ut.
    Akkurat disse er vel litt store til rommet ditt? Høyde på hjul 1,4m, bredde 0,75m og dybde 0,8m.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Skulle likt å se seks fots basser :LOL: :LOL:


    Hmmm...kanskje ikke.

    Selv hadde jeg håp om å bruke mine 21" opp til TAD TM-1201, men der var planleggingen for dårlig.
    Må nok inn med doble 15" PHL mellom der igjen, men det trur eg blir slemt nokk.

    Er det en ting jeg virkelig har lært i min korte diy karriere, så er det å ha tilstrekkelig (og mye) med membran areal, eller kapasitet/heddruum...faktisk helt opp til 5-600 Hz.

    ....iallfall om Rage Against the Machine skal låte 'riktig"....på både lavt og høyt volum.

    ...et eksempel på hva alle sløfokkene rundt om på HFS med sine doble 6'5" basser aldri...verken vil, eller noen gang vil være i stand til å forstå.
     
    Sist redigert:

    fagerheim

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2010
    Innlegg
    28
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    3
    Er litt lite interesse for så store subber, og minste antall jeg får kjøpt direkte fra fabrikk er 10 stk. 24" ere. Jeg får se litt utpå høsten om jeg har spart meg opp en buffer så jeg kan bestille 10 uten å ha interesserte folk. Blir jo ikke mer en snaue 100 kkr å legge ut.
    Akkurat disse er vel litt store til rommet ditt? Høyde på hjul 1,4m, bredde 0,75m og dybde 0,8m.
    Skal se litt nærmere på plass vs størrelse, men frykter hornene blir veldig midtstilt hvis jeg skulle at subber på hver side med 1,4m høyde. Eventuelt plassert subbene bak horn oppsettet noe som sikkert ikke er optimalt. Så da blir det vell subbene midtstilt igjen med horna på hver side, kanskje tight rekke :)

    En kjapp målerunde nå kveld, så er det akkurat plass til 2 stk 0,75 bredde subber midtstilt (Akkurat 1,5m bredde mellom midthorna).
    Høyde på enden på skråtaket er kun 115cm.

    Takk så mye for responsen alle sammen!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    JMLC-200T (110 finnes ikke)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Skulle likt å se seks fots basser :LOL: :LOL:
    Sjekk Lilmike's Lilwrecker, høye tappetårn, legger ikke merke til de engang når de står i hjørne, ser bare ut som om du har en vegg der.

    Fagerheim:
    Subber i midten, det anbefaler ofte de proffe lydgutta, ekkje det bra da?
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Nå var det vel strengt tatt 6,5" basselementer Bergis siktet til tror jeg.... eller...? Kan jeg ha tatt feil? :oops: :oops:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Jeg fikk tegnet noe slikt en gang, dia. på rundt 160 cm. mener jeg å huske...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    De nye 21" - hvor stopper de oppover i frekvensen tror du?
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Klarer TH og møte MidBass horn ?
    Ett tapped horn klarer max 2.5 oktaver.

    Tror igrunn 4 lukkede kasser med de 10" må være en grei plass å begynne, 4 stk. 10" har mer areal enn en 18", og rommet er jo ikke så stort?
    Men noe sånt kjempe smekk i brøstet blir det nok ikke....

    Fagerheim. Hvor langt ned går de mid-bass driverne du har idag?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn