Digitale avspillere Parasound P5

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Din Heed Dac er nok bedre enn den innebygde i P5, ja. Men om din forforsterker er bedre, er jeg nok mer i tvil om. P5 er kanskje intet under i absolutt forstand, men har fin gjennomsiktighet, god dynamikk, og er nok mer fleksibel med hensyn til valg av effekttrinn. Du har dette med "rørmagi", selvsagt, akkurat det kan ikke P5 vise til.
Nå eier jeg ikke P5, men har hørt både den og forgjengerne ved gjentatte anledninger, så mine utsagn har begrenset verdi ut fra en langtidsperspektiv. Har du mulighet, bør du nok prøve P5 før du handler, på den annen side, om du kjøper brukt til en fornuftig sum, får du sikker tilbake pengene.

Mvh
Håkon Rognlien



Parasound P5

Nå som alle er komt ned igjen på bakken.
Hvor bra er denne boksen?

Jeg ser jo den har alt jeg kunne tenkt meg i en boks.
Min egen dac vil bli brukt da jeg regner med den er mye bedre enn den som er innebygget..
Ingen?
Hadde den en liten stund mens jeg prøvde litt forforsterkere i klassen 10-20k.
De andre var Yamaha CX-A5000,Hegel P20 og Primare Pre32. Amp var EC AW2x120M. Pandion 30 høyttalere.
Slet med å høre forskjeller mot Yamaha og Primare, P5 hadde kanskje litt mer nivå i bassen som passet dårlige opptak.
Anså P5 som veldig god til prisen, helt til Hegel ble prøvd og viste seg å være et godt hakk opp i kvalitet.

Kan egentlig ikke se at P5 skal være bedre en den du har nå, så ville prøvd om forskjellene er verdt bryet.

Jeg også hadde problemer med skurr ved justering av volum på P5.

Parasound P5

Nå som alle er komt ned igjen på bakken.
Hvor bra er denne boksen?

Jeg ser jo den har alt jeg kunne tenkt meg i en boks.
Min egen dac vil bli brukt da jeg regner med den er mye bedre enn den som er innebygget..
Jeg hadde P5 selv, og har lånt den i ettertid når jeg har hatt behov når jeg har testet effektforsterkere.
Har ikke kjørt en seriøs direkte test mot min egen pre/dac, annet å teste det fort og i et annet oppsett. Her vil jeg si at D100 er ganske så mye mer oppløst og åpen med strammere bass. Men ville ikke blitt forundret hvis noen ville foretrukket P5 i det lange løp i mange oppsett. Mer organisk mot det litt mer kliniske i D100.

Mot prosessorer og surroundforsterkere sin pre/dac har jeg vanskelig for å se at de skal slå P5. Hvert fall når jeg testet det selv var det temmelig rått parti i favør P5, SPESIELT på stemmegjengivelse. Da satt jeg i mange timer og testet dette. Da mot en Onkyo receiver til 23.000 og en Primare prosessor til 33.000. Eide begge de samtidig, så jeg blir nøytral der. Primaren er mer oppløst og hifi riktig. Sikkert sær smak, men jeg foretrakk likevel P5 sin mer organiske klang.

P5 legger til ekstra i bassen, så har du allerede for fet bass ville jeg styrt unna. Har du slank klang vil den gi det et løft.
Litt klønete sagt, men jeg prøver å konkludere at dette ikke er et utpreget åpent og hifi-riktig produkt, men en glimrende musikkformidler til prisen.
Takk dere.
Ja så lenge en får igjen prisen, så er det jo ok om den ikke passer. :)

Men vil pre-delen degradere lyden fra min dac i dag?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.713
Antall liker
7.827
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Husker testen i Audiophile når P5 var ny, og da skrøt de veldig av at forforsterker-delen var veldig bra og at lyden bare ble bedre og bedre med bedre DAC tilkoblet. Med andre ord skal man ha en veldig kostbar DAC før P5 begrenser den..
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Husker testen i Audiophile når P5 var ny, og da skrøt de veldig av at forforsterker-delen var veldig bra og at lyden bare ble bedre og bedre med bedre DAC tilkoblet. Med andre ord skal man ha en veldig kostbar DAC før P5 begrenser den..
Godt å høre.


Litt lyst å teste den siden fikk så mye skryt. Den har og riia, da jeg vil ha platespiller på sikt eller er det bedre med en riia til 5000?
Lika og muligheten til å velge bort lavbassen fra høyttalerne og la en sub spille resten.
Rart dette er standard på bilstereo, men hus? Er vist ikke så nøye.. Nåja..

Hvis den degraderer lyden kontra den pre jeg har i dag er det lite aktuelt. Men på den annen side, skal jeg på sikt ha en annen bedre rør-pre senere
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Jeg har hatt P5 i et av anleggene i 3 - 4 år. Den fremstår som en god forforsterker. Jeg kan bekrefte det Håkon Rognlien gir uttrykk for ovenfor. Jeg bruker også dacen i P5. Synes den spiller brukbart, men det finnes vesentlig bedre dacer på markedet, med de er også vesentlig mer. I P5 får du på en måte dacen med på kjøpet. Hvis du er ute etter en fornuftig priset forforsterker kan jeg anbefale P5.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har hatt P5 i et av anleggene i 3 - 4 år. Den fremstår som en god forforsterker. Jeg kan bekrefte det Håkon Rognlien gir uttrykk for ovenfor. Jeg bruker også dacen i P5. Synes den spiller brukbart, men det finnes vesentlig bedre dacer på markedet, med de er også vesentlig mer. I P5 får du på en måte dacen med på kjøpet. Hvis du er ute etter en fornuftig priset forforsterker kan jeg anbefale P5.
Takk til deg og for synspunkter.
Ja, Håkon hører jeg på, da han veit hva han snakke om. :)
 

mean69

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
452
Antall liker
471
Sted
Hovdebygda
Torget vurderinger
14
Riaa trinnet er det svake leddet i denne.

Jeg har hatt min ett par måneder nå og er fornøyd med lydoppgraderingen den ga på musikk i forhold til gjennom en surroundreciever (samme effektforsterker brukt på begge).

Jeg testet også riaa delen et par dager før jeg byttet tilbake til Primare R32, da jeg synes det ga bedre lyd.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Husker testen i Audiophile når P5 var ny, og da skrøt de veldig av at forforsterker-delen var veldig bra og at lyden bare ble bedre og bedre med bedre DAC tilkoblet. Med andre ord skal man ha en veldig kostbar DAC før P5 begrenser den..
Dac-en i P5 var hvert fall dårligere enn Naim Dac når jeg testet det. Men den koster vel 33.000 i dag, så skulle vel bare mangle.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
En annen faktor, som jeg beklager er litt off topic, er inn og utgangsimpedans mellom pre og effekt.
Kan være greit å sette seg inn i det også. Med det mener jeg at en pre til 50.000 kan lett få juling av en pre til 5.000 hvis dette er en mismatch mellom pre og effekt.

F.eks så hadde jeg en rørpre til ca 50.000 som var fantastisk på aktive Adam høyttalere, men som var direkte dårlig når den ble parret opp på Audionet AMP monoblokker. Evhvis på sentralen har mye kunnskap om dette hvis du vil kontakte han for å sjekke dette grundigere.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.713
Antall liker
7.827
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Husker testen i Audiophile når P5 var ny, og da skrøt de veldig av at forforsterker-delen var veldig bra og at lyden bare ble bedre og bedre med bedre DAC tilkoblet. Med andre ord skal man ha en veldig kostbar DAC før P5 begrenser den..
Dac-en i P5 var hvert fall dårligere enn Naim Dac når jeg testet det. Men den koster vel 33.000 i dag, så skulle vel bare mangle.
Ja tviler ikke på at den Naimen din er bedre. Men det jeg prøvde å skrive var at forforsterkerdelen ved bruk av analoge XLR-innganger var veldig bra og at man skulle ha meget god ekstern DAC før P5 var en flaskehals for DACen.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Heed-DAC'en er jo en temmelig god DAC, faktisk, til tross for sin relativt moderate pris. En hver forforsterker vil selvsagt degradere signalet i en eller annen grad, og der er ikke P5 noe unntak. Men uansett vil den ikke akkurat være en flaskehals, heller, den er rimelig gjennomsiktig og hurtig, slik at Heed DAC's klare forser fortsatt vil være fullstendig hørbare.
Og, som nevnt vil P5 være klart mer flex mht. drift av mer og mindre vanskelige effekttrinn enn en hver rør pre, som Focalius også nevner, kan enkelte kombinasjoner gi relativt store overraskelser av negativ art.

(PS: Jeg bruker selv daglig Heed DAC i mitt hodetelefonoppsett, så jeg kjenner den meget godt)

Mvh
Håkon Rognlien
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
En annen faktor, som jeg beklager er litt off topic, er inn og utgangsimpedans mellom pre og effekt.
Kan være greit å sette seg inn i det også. Med det mener jeg at en pre til 50.000 kan lett få juling av en pre til 5.000 hvis dette er en mismatch mellom pre og effekt.

F.eks så hadde jeg en rørpre til ca 50.000 som var fantastisk på aktive Adam høyttalere, men som var direkte dårlig når den ble parret opp på Audionet AMP monoblokker. Evhvis på sentralen har mye kunnskap om dette hvis du vil kontakte han for å sjekke dette grundigere.
Helt enig.
Nuforce P20 totalhavarerte lydmessig på Doxaen min. Men P20 med 6-7 volt ut er jo designet til egne monoblokker.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Husker testen i Audiophile når P5 var ny, og da skrøt de veldig av at forforsterker-delen var veldig bra og at lyden bare ble bedre og bedre med bedre DAC tilkoblet. Med andre ord skal man ha en veldig kostbar DAC før P5 begrenser den..
Dac-en i P5 var hvert fall dårligere enn Naim Dac når jeg testet det. Men den koster vel 33.000 i dag, så skulle vel bare mangle.
Ja tviler ikke på at den Naimen din er bedre. Men det jeg prøvde å skrive var at forforsterkerdelen ved bruk av analoge XLR-innganger var veldig bra og at man skulle ha meget god ekstern DAC før P5 var en flaskehals for DACen.
rca då?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Heed-DAC'en er jo en temmelig god DAC, faktisk, til tross for sin relativt moderate pris. En hver forforsterker vil selvsagt degradere signalet i en eller annen grad, og der er ikke P5 noe unntak. Men uansett vil den ikke akkurat være en flaskehals, heller, den er rimelig gjennomsiktig og hurtig, slik at Heed DAC's klare forser fortsatt vil være fullstendig hørbare.
Og, som nevnt vil P5 være klart mer flex mht. drift av mer og mindre vanskelige effekttrinn enn en hver rør pre, som Focalius også nevner, kan enkelte kombinasjoner gi relativt store overraskelser av negativ art.

(PS: Jeg bruker selv daglig Heed DAC i mitt hodetelefonoppsett, så jeg kjenner den meget godt)

Mvh
Håkon Rognlien
Ja beste dac jeg har hatt i hus. Oppgraderte den også med nye korta. Syns det ble enda pittelitt bedre.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Husker testen i Audiophile når P5 var ny, og da skrøt de veldig av at forforsterker-delen var veldig bra og at lyden bare ble bedre og bedre med bedre DAC tilkoblet. Med andre ord skal man ha en veldig kostbar DAC før P5 begrenser den..
Dac-en i P5 var hvert fall dårligere enn Naim Dac når jeg testet det. Men den koster vel 33.000 i dag, så skulle vel bare mangle.
Ja tviler ikke på at den Naimen din er bedre. Men det jeg prøvde å skrive var at forforsterkerdelen ved bruk av analoge XLR-innganger var veldig bra og at man skulle ha meget god ekstern DAC før P5 var en flaskehals for DACen.
rca då?
Nå går jeg på tynn is her, så jeg håper at Rognlien eller noen andre med teknisk kunnskap kan bekrefte eller sette meg på plass hbis jeg har rett eller feil.

Man endrer på inn og utgangsimpedans. Noe jeg ikke kan noe om. Men som en, jeg anser som kunnskapsrik og ærlig, forklarte meg en gang. Er ikke produktet fullbalansert vil som regel RCA låte bedre enn XLR. Men jeg ser greia, har vært der selv, man skal på død og liv ha produkter med XLR fordi man har hørt eller lest at det er bedre. Og så ser det jo tøffere ut. Men RCA har som regel bedre plugger enn XLR også.

Når jeg hadde Audionet Amp monoblokkene så likte jeg best lyden med RCA. Og det viste seg at det var det Audionet anbefalte selv. Men i vennetråden var meningene delte der. P5 ble også testet på de.
 
Topp Bunn