Forsterkere Parasound Halo P5/6 + A21/23 - Noen erfaringer?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.847
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Noen som eier eller har eid en kombinasjon av disse?

Tenkt i bruk med ekstern DAC, så kvalitet på innebygget DAC er helt uten betydning.


 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jo, parasound kjenner jeg bra. P5 pre er ok. Den nye P6 er mange steg opp. A23 uten pluss er god. Synes kanskje ikke pluss utgaven har gitt så mye ekstra.
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
198
Antall liker
51
Likte lyden i P5 men hadde gjentagende problemer med skurring i volumkontrollen (som ble byttet flere ganger på garanti). Hoppet over til Accuphase og ser meg ikke tilbake...
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.847
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jo, parasound kjenner jeg bra. P5 pre er ok. Den nye P6 er mange steg opp. A23 uten pluss er god. Synes kanskje ikke pluss utgaven har gitt så mye ekstra.
Likte lyden i P5 men hadde gjentagende problemer med skurring i volumkontrollen (som ble byttet flere ganger på garanti). Hoppet over til Accuphase og ser meg ikke tilbake...
Takk for innspill :)

Første året som P5 kom fikk den veldig mye skryt av det som fantes av anmeldere, særlig når den ble brukt oppkoblet analogt med balansert tilkobling. Er jo klisje, men ble vel sagt av mange at det ikke fantes bedre forforsterkere under 20.000 (P5 kostet vel 10.990 når den kom). Men gjentakende problem med volumkontrollen høres jo ikke bra ut.

Funksjon med justeringer for lavpass mot sub(er) og høypass mot fronter kunne vært praktisk.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Jeg har tidligere hatt P6 i kombinasjon med A21 (den gamle typen). Helt ærlig så syntes jeg ikke dette var noe fantastisk lydmessig, men kanskje det var feil matching med høyttalere (da hadde jeg Spendor SP100R).

Uansett har P6 (og P5) mange tilkoblings- og justeringsmuligheter som kan være praktisk for bedre integrering av sub(ber).
 
Sist redigert:

Trg

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2021
Innlegg
697
Antall liker
1.896
Sted
Gilja
Takk for innspill :)

Første året som P5 kom fikk den veldig mye skryt av det som fantes av anmeldere, særlig når den ble brukt oppkoblet analogt med balansert tilkobling. Er jo klisje, men ble vel sagt av mange at det ikke fantes bedre forforsterkere under 20.000 (P5 kostet vel 10.990 når den kom). Men gjentakende problem med volumkontrollen høres jo ikke bra ut.

Funksjon med justeringer for lavpass mot sub(er) og høypass mot fronter kunne vært praktisk.
Har en helt strøken p6 ,kun noen mnd gammel, som jeg vurderer å selge. Pm viss der er av interesse
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.718
Antall liker
7.847
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg har tidligere hatt P6 i kombinasjon med A21 (den gamle typen). Helt ærlig så syntes jeg ikke dette var noe fantastisk lydmessig, men kanskje det var feil matching med høyttalere (da hadde jeg Spendor SP100R).

Uansett har P6 (og P5) mange tilkoblings- og justeringsmuligheter som kan være praktisk for bedre integrering av sub(ber).
Takk for innspill Ivar. Har en shortlist på forsterkere jeg vurderer, så ville bare prøve å utvide horisonten litt siden P5/A23 eller A21 og bruke egen DAC som pre inntil jeg kunne skaffe en P5. Men hørtes ikke akkurat oppløftende ut det du skriver, så mulig jeg bør la det bli med tanken 😅
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Noen som eier eller har eid en kombinasjon av disse?

Tenkt i bruk med ekstern DAC, så kvalitet på innebygget DAC er helt uten betydning.


P6 har en oppgradert volumkontroll(attenuator), så den har ikke problemene P5 hadde.
Låter også mer gjennomsiktig enn P5.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
^ Kjedelig er vel det rette ordet også i mitt tilfelle. Ingenting som låt direkte feil på noe vis, men det blei liksom bare noe litt dølt og slapt over det hele.

Men igjen; kanskje ikke den ultimate matchen med Spendor SP100R.
 

Hi-Fi Pelle

Medlem
Ble medlem
07.04.2019
Innlegg
16
Antall liker
7
Parasound spiller nok end del bedre på høyttalere som feks B&W, Dali, Elac, Proac og Monitor Audio.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.074
Antall liker
3.513
Torget vurderinger
8
Kan ikke svare for preampene, men A-21 hadde en kort karriere hos meg. Eneste effekttrinn jeg har kjøpt nytt. Som det blir nevnt lengre oppe gjorde den ingenting galt, men det ble for sedat.
 
Topp Bunn