Parasitter i drikkevannet

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå er det vel snart slutt på å drikke vann fra springen her i landet også, ikke bare når man er ute og reiser.

Tidligere har Bergen vært rammet, og nå er det Oslo sin tur. Da er det vel bare et tidspørsmål før det dukker opp andre steder. Kanskje det allerede finnes flere steder uten at de er oppdaget. Hvem tar sjansen på å drikke springvann med fare for å få i seg noe slikt, med de følger det kan få?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.260
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Mer eller mindre ALLE i Oslo har vel allerede fått i seg dette vannet............... er jo 1 uke siden de først oppdaget parasittene og varselet til folket kom jo først i dag morges....... så er disse parasittene av ondartet type for mennesker så kan man regne med kraftig økning i salg av dopapir i Oslo de kommende månedene for og si det sånn :(

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Det er bare å gjøre slik som jeg:
Først så filtrerer jeg vannet.
Så koker jeg vannet.
Dernest så destillerer jeg vannet.

Og for å være helt sikker så drikker jeg

men også litt

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er vel bare å begynne å handle toalettpapir aksjer ja.... 8)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.290
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Trenger ikke parasitter i drikkevannet når man har Jacobs Creek nei!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Heller drikkevann med parasitter enn Bailey's... :p

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Vær litt obs! på samtlige varer du får i deg hvor en vesentlig bestanddel er vann. Jeg tenker umiddelbart på dispenser-brus man får i kiosker, besinstasjoner og restauranter. Også isbiter bør unngås. Denne parasitten er temmelig aggresiv, og liv har gått tapt i Bergen.

mvh

JackX

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man kan få alvorlige ettervirkninger av denne parasitten. Flere har fått en alvorlig form for trøtthetssyndrom som gjør dem omtrent pleietrengende. De orker ingenting, og tar de for hardt i blir de sengeliggende i flere dager. Det er visst noe som går over etter noen år, men man risikerer å “miste” flere år av sitt liv på denne måten. Ser ut til at unge og aktive er spesielt utsatt merkelig nok.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1804974.ece

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Komponenten skrev:
Ser ut til at unge og aktive er spesielt utsatt merkelig nok.
Kanskje det er fordi det er de som drikker mest vann, Komponenten...? ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Endelig! Nå er det plutselig en fordel å ikke være fullt så ung og fullt så aktiv lenger.... :D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Sikkert et resultat av kommunal innsparing. Det er vel billigere å frakte kloakken og drikkevannet i samme røret. ;D

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Ikke til å spøke med denne parasitten. Både jeg og min kjære ble smittet i 2004. Jeg ble frisk, hun er forstatt syk. Mildt sagt en stor påkjenning for familien.

Kok vann eller drikk pils!

S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
Man kan få alvorlige ettervirkninger av denne parasitten. Flere har fått en alvorlig form for trøtthetssyndrom som gjør dem omtrent pleietrengende.
Hm...finnes den i morsmelk også?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slubbert skrev:
Komponenten skrev:
Man kan få alvorlige ettervirkninger av denne parasitten. Flere har fått en alvorlig form for trøtthetssyndrom som gjør dem omtrent pleietrengende.
;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Slubbert skrev:
Komponenten skrev:
Det vet jeg ikke, er det det du foretrekker?
Sunt er det jo, men synes ikke mamma dette er litt i overkant..? ;)

Ingenting å tulle med faktisk, det er ikke en liksomsykdom som Affa vel ville hevdet, det er påvist nerveskader, jeg kjenner til en som er helt ødelagt av denne sykdommen. Og når såpass mange har fått den på en gang som følge av giardiainfeksjonen er det jo en fellesnevner som bør gjøre det lettere å finne ut av denne sykdommen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hun var så trett. Hun slepte seg mot sofaen, bare hun fikk en Kong Håkon nå, så ville mye være reddet. ;D ;D ;D ;D

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Giiiid så morsomt, hvor tar dere det fra ?

5 slike ;D er likeverdig med 5 !

søppel.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
fikk nesten trøtthets-syndrom i dag jeg. kom på blindern og gikk som vanlig rett til kaffemaskinen for å fylle koppen. WHAM! der sto det en lapp om at kaffen var stengt pga parasitter. men hva i? de sier jo at man skal koke vannet, og kaffen er jo kokt! det burde da gå an å kjøpe kaffe?!? :eek:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Hun var så trett. Hun slepte seg mot sofaen, bare hun fikk en Kong Håkon nå, så ville mye være reddet. ;D ;D ;D ;D
Er det så lenge siden Affa forlot oss at Waffen ikke husker ham? ??? :eek:

Men mellom oss Oddgeir, du mangler litt av "den gamles" finesse, han hadde en egen "swung". Litt trening så sitter den bedre. ;) Kanskje en "buseplukker" til Waffen også. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kun for å minnes Affa. Jeg rekker ham ikke til anklene engang. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Komponenten skrev:
http://www.helsenytt.no/artikler/postviralt_tretthetssyndrom.htm

Hvem gidder å late som de er trøtte døgnet rundt?
Når det at på til er en aktiv person som pleier å trene mye bør det ringe en bjelle.

Tenk bare på hvor elendig man føler seg når man har influensa, tenk å ha de sånn kronisk...
Jeg har ingen grunn til å tvile på slike symptomer Kompo, ta det helt med ro. 8)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Spiralis skrev:
Kanskje en "buseplukker" til Waffen også. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Greit, kjøper den.
Blir litt grumpy av meg når jeg har drukket på vei hjem fra jobb.
Mulig jeg ikke tåler alkohol.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Komponenten skrev:
http://www.helsenytt.no/artikler/postviralt_tretthetssyndrom.htm

Hvem gidder å late som de er trøtte døgnet rundt?
Når det at på til er en aktiv person som pleier å trene mye bør det ringe en bjelle.

Tenk bare på hvor elendig man føler seg når man har influensa, tenk å ha de sånn kronisk...
Jeg har ingen grunn til å tvile på slike symptomer Kompo, ta det helt med ro. 8)
Tar det med ro, føler bare litt behov for å hjelpe og råde dere stakkarer som befinner dere i forpestet område... ;)
Blir veldig kjedelig her om dere skal ligge til sengs døgnet rundt vet du. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Waffen skrev:
Blir litt grumpy av meg når jeg har drukket på vei hjem fra jobb.
Mulig jeg ikke tåler alkohol.
I motsetning til deg blir jeg blid som ei lerke når jeg nyter alkohol.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Blir veldig kjedelig her om dere skal ligge til sengs døgnet rundt vet du. ;D
Kommer ikke det litt an på hvem man ligger til sengs med ?? ;D ;D ;D ;D ;D ;D

sokker

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Antall liker
0
Pengvim skrev:
fikk nesten trøtthets-syndrom i dag jeg. kom på blindern og gikk som vanlig rett til kaffemaskinen for å fylle koppen. WHAM! der sto det en lapp om at kaffen var stengt pga parasitter. men hva i? de sier jo at man skal koke vannet, og kaffen er jo kokt! det burde da gå an å kjøpe kaffe?!? :eek:

Å nei kaffen er nok ikke kokt, bare den kaffe kjelen på ovnen er trygg, for vannet må foss koke minst 3 min,

Men skaff dere et omvendt osmose filter, system under vasken, ca 5000kr, da kan dere drikke sikkerhet, det tar alt!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Må da være en skikkelig tøff parasitt dersom den kan overleve både ett og to minutter med koking.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Blablablablablablabla...

Pasitter, paraplyer, paradaktylus, hodelus, hodepine, skåler i springvann og får kalddusj fra sjefen, hihi, springskalle eller Springbank...

Jattjattjattjatt.

Jeg bor på Nordstrand, og skal hjem i morgen.

Får jeg vann fra Oset, eller får jeg ikke? Kan jeg drikke uten å koke vannet? Må jeg innom polet på veien hjem?

Dette er visst spørsmål som ligger utenfor pressens agenda.  ::)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
På tide at strømmen går for noen uker også. Merkelig det der med det vi tar for gitt i vår kant av verden, er hverdagen for mange på andre kontinenter. ::)
Ser at enkelte her mener hele greia er patetisk og tullete, men for de som blir rammet blir livet noe annet. :-X Det skremmende er jo at man har visst om det i lengre tid, men vi vet jo alle "hvem" som har skylda..... ;)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.260
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Det er reinspika vås at vannet må fosskoke i 3 minutter, så lenge vannet er kokt opp så er det i orden, bakterier og parasitter dør ved 80 grader.
Husk på at kaffetraktere sjelden eller aldrig varmer vannet opptil eller over 80 grader så der bør dere bruke forhåndskokt vann, en vanlig vannkoker gjør susen, bobler det skikkelig i kokeren = i orden.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
For en stund siden hadde lokalavisa her i Trondheim bilde av ei som badet hestene sine i byens drikkevann. Det tok sikkert livet av alle parasitter for mange år framover...

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
524
Sted
Bergen
Det trenger ikke være den samme hissige varianter som var her i Bergen. På jobben er det vannautomater fra den tid (vannet der er fra Svartediken) Kraftig UV + filter tar knekken på småtassene. 5 grader kaldt, godt og svært populært. Colaautomaten ble fullstendig utkonkurrert.

Topp Bunn