Hvordan kobler man mange drivere i en høyttaler?
Det er 3 prinsipper:
Ovennenvte er allment kjent, men debatten går stort sett på det impedansmessige, som er enkel matematikk. Ingen som seriøst drøfter om det er hørbare forskjeller.
Det nærmeste jeg finner er en 2009-tråd her på Sentralen, hvor jeg luftet samme problemstilling, og fikk flere interessante svar.
LINK: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/merkelig-uttalelse-om-bi-wiring-av-h%C3%B8yttalere.32287/post-657209
Det er 3 prinsipper:
- Alle elementer i parallell
- Alle elementer i serie
- Gruppekobling (kombinasjon av parallell/serie - flere varianter avhenging av antall)
Ovennenvte er allment kjent, men debatten går stort sett på det impedansmessige, som er enkel matematikk. Ingen som seriøst drøfter om det er hørbare forskjeller.
Det nærmeste jeg finner er en 2009-tråd her på Sentralen, hvor jeg luftet samme problemstilling, og fikk flere interessante svar.
LINK: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/merkelig-uttalelse-om-bi-wiring-av-h%C3%B8yttalere.32287/post-657209
Har verden utviklet seg siden 2009? Er det noen her inne som har forsket på det lydmessige aspektet herom?Om parallellkobling kontra seriekobling: Tenk deg en linjekilde med 12 mellomtoneelementer (som mine). Med seriekobling vil det gå en leder til plussterminalen på det øverste elementet, og en leder til minusterminalen på det nederste elementet. Så vil det være "jumpers" mellom hvert element nedover, fra minus til pluss. Problemet her er at signalet må gjennom spolen i det første elementet, før det kommer til neste element, osv. I sum blir det en krets med 12 spoler i serie! En høyttalerspole er langt fra lineær, spesielt ikke når den "jobber". Signalet forringes jo flere elementer man har i serie. Normalt har de fleste høyttalere allerede en spole i delefilteret. Kombinert da med seriekoblede basser, så kan det bli "ille". Kjører man aktiv deling så er man jo kvitt delefilterspolen, forresten.
"Problemet" med å parallellkoble flere elementer er at impedansen halveres. De fleste elementer er 8 ohm. 2 i parallell blir 4ohm, hvilket er greit i de fleste sammenhenger. Men 4 stk gir kun 2 ohm, osv. Jo flere elementer jo vanskeligere belastning på forsterkeren. I mitt system løste jeg dette med spesialbestilte basselementer fra BEYMA (Tangen Audio-Video) på ca 20ohm. 7 stk i parallell blir da ca 2,86 ohm.
I mellomtonen er det 12 x 40ohm = 3.3ohm i parallell. Sist men ikke minst bruker jeg selvsagt Dynamic Precision effektforsterkere. De trekker det meste.
Mine linjekilder med hhv 12 og 7 elementer er således parallellkoblet fra høyttalerterminalen. Disse er dog koblet til forsterkeren med "kun" en kabel. Generelt tror jeg ikke dette med EMF er så ille imellom 2 like elementer. Jeg tipper dette mest er et hørbart problem i en typisk 2-veis høyttaler, hvor EMF fra bassen påvirker diskanten.
Vedlegg
-
918 bytes Visninger: 100