Fin den linken der. Dekker et utvalg av basisteori innenfor stereo.Valentino skrev:Her er det matte:
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/biwire/Page1.html
Hva angår den subjektive opplevelsen av biwiring kan den forklares ved endret totalimpedans omkring delefrekvensene, som nevnt.
Så da må jeg vel krype til korset da og si at biwiring kan ha noe for seg: Det kan være bittelitt EQ i det.![]()
I det angjeldende tilfellet har imidlertid forfatteren trukket en konklusjon på feil grunnlag. Formelen er mangelfull på 2 punkter: Den forutsetter at forsterkeren har konstant dempningsfaktor, og den ser helt bort i fra fenomenet EMF. Det er nettopp disse 2 faktorene som forklarer hvor biwiring kan gi bedre lyd, jfr mitt første innlegg i denne tråden.
Forøvrig skinner det igjennom at forfatteren ikke har så mye til overs for "fancy connecting cables", så jeg mistenker han har rigget dette forenklede regnestykket til å passe med sine egne fordommer. Sagt på en annen måte: Artikkelen er skrevet av og for kabelskeptikere.
Til hans forsvar kan sies at mye av den tradisjonelle Hi-Fi teori er basert på forenklede formler. Rent konkret så måler man i dag forsterkere og høyttalere fremdeles med konstante målesignaler. Musikk er imidlertid ikke konstant, men et uendelig komplekst mylder av pulser. Målinger med konstante målesignaler forteller selvsagt en del om testapparatet, men ikke alt. Med mindre man bare spiller orgelmusikk i begravelsestakt med laaange saaakte nivåendringer.
-----------
Googler man EMF + bi-wiring så kan en lese plenty om disse forholdene.
Her er feks. en kort og poengtert oppsummering fra en høyttalerkonstruktør:
http://www.legendspeakers.com.au/information/biwiring.html