Paradox = svindel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Poenget mitt er at i det man kaller PVC-plasten sin for "premium" så stikker man til de grader kjepper i troverdighetshjulene sine.

    Teflon FEP er et bedre isolasjonsmateriale, men til korte lydkabler og strømkabler er det temmelig bortkastet, om man da ikke er opptatt av mekaniske egenskaper.

    Resistiviteten og tverrsnittet tilsier at 3 meter høyttalerkabel har en serieresistans på 0,05 ohm for Nordost, og 0,025 ohm for 4kvmm Clas-kabelen. Har man veldig god forsterker og høyttalere med smått brutale fasevinkler kan man nok høre forskjell ved korte skifter. Det ville uansett være meningsløst å ikke sammenlikne kabler med samme tverrsnitt om man skulle gjennomføre en seriøs test.
    PVC premium...Hehe, dette er jo e bagatell å henge seg opp i Snickers-is...hvem vet, kanskje premium betyr iblandet % mengde med gummi eller annet substans som tilfører materiale ekstra egenskaper, kanskje blir materialet anelse mer fleksibel, eller glatter for trekking i vegger...But who cares, minor detail :cool:

    Enige, samme tverrsnitt må være utgangspunktet for å teste likt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Jeg kan bekrefte det i rødt. Ble nettopp lurt av bananplugger i forbindelse med testing av en forsterker jeg har reparert. Veldig kjekt med bananplugger når man skal teste en 5 kanals forsterker. Men plutselig var forvrengningen mye høyere enn forventet på en kanal. Tok av bananpluggene og skrudde kabelen rett i terminalene og vipps så var den OK igjen.

    På bildet under er samme kanal testet med 1 minutts mellomrom med 13V i 8 Ohm. Ene med bananer og andre med direkte kontakt.
    Måling av spenningen ute på min simulerte høyttaler (last) viste også at den gikk opp fra 12,8 til 12,9 når ledningene var skrudd.
    Bananene mine ga altså 3,4 ganger mer forvrengning!
    ...
    Minner om en test av en Halcro forsterker i Stereophile, DM et eller annet, muligens DM38. De var jo markedsført med sensasjonelt lav forvrenging. På testbenken til Stereophile var den imidlertid helt middelmådig. Et halvt år senere kom det en oppfølgertest og forvrengingen var så lav som den skulle være. Årsaken var korrosjon på kablene/pluggene til den simulerte lasten

    mvh
    KJ
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Som noen brukte cardas kabler jeg kjøpte.
    De låt overraskende dårlig,
    Inntil jeg gav de en omgang med deoxit.
    Da ble resultatet anderledes.
    Sikkert derfor selger synes hans nye kabler låt åpner og klarere.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, og såvidt jeg kan se orienterer Moser seg fremdeles til objektiv tid når han forholder seg til andre mennesker, for eksempel når han holder foredrag.
    Alle vet jo at tiden til Moser var én time, og at han syklet 51,151 Km. ;)
    Sykkelnerder ass... Minner meg om min kompis fiskenerden, som bruker ca en og en halv setning på å dreie hvilken som helst samtale inn på fisking. ;)
    Fisker han med Shimano-utstyr? De lager sykkeldeler også, vet du. ;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Som noen brukte cardas kabler jeg kjøpte.
    De låt overraskende dårlig,
    Inntil jeg gav de en omgang med deoxit.
    Da ble resultatet anderledes.
    Sikkert derfor selger synes hans nye kabler låt åpner og klarere.
    Gode alternativer til deoxit? Ikke så lett visstnok å få tak i.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Stålbørste og kontaktfett!! :cool: Det bruker vi i sterkstrøm-verden når vi kobler kabel direkte i klemme... (store laster og strømmer). Med riktig moment for kabel og klemme.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Absolutt, skjønner godt poenget ditt rundt prisingen...virker jo helt absurd når ledninger koster like mye eller mer en ny Lamborghini Huracan. Benytter selv høyttaler kabler fra Bjc, Klotz og Anticables og har også laget diy sølvkabler noen år tilbake. Stemmer, pris uten terminering kun løpemeter. Spenningsvariasjon i en kabel er kanskje det som påvirker lyden mest gitt at tverrsnitt, geometri og material er sånn noen teoretisk tilpasset forsterker og høyttalere, hva trur du om det?
    Boutique-kabler kan gjerne være laget av rent unobtanium og koste en herregård eller tre, kanskje et lystslott med. Bare ikke påstå at det har noe med lydkvalitet å gjøre.

    Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forstå «spenningsvariasjon» i en kabel. EQ virkningen som oppstår som funksjon av seriemotstand (jf. tverrsnitt og lengde) og induktans, i samvirke med HT-lasten, er et frekvensavhengig spenningsfall over kabellengden.

    ...
    Alle kabler farger lyden, noen mer en andre. Ingen kabler eller komponenter er teoretisk 100% transparens. Interessant nok, Audioquest, Siltech, Transparent Audio, Cardas sier de lager kabler med en form for filter(benytter forskjellige tilnærminger), samme sier MIT som forøverig er langt dyrere en Nordost sin toppmodell. Tillegg, alle nevnte produsenter selger også løs metervare for diy.
    ...
    Det er i og for seg riktig at ingenting er 100% transparent uten om perfekt vakuum og det absolutte nullpunktet. Alt som er varmere enn det absolutte nullpunktet støyer og avgir elektromagnetisk stråling. Men det er også noe med proporsjoner og relevans - er det mulig å høre forskjellen (dvs med øra, ikke med øya) ? Dersom en ikke kan høre forskjell mellom signal inn og signal ut så må en kunne erklære dingsen i mellom som transparent, enten dingsen i mellom er en hel lydkjede eller bare en enkel kabel. I så måte har Transparent audio tidenes mest misvisende merkevarenavn, mulig det er ironisk eller en practical joke eller noe.

    ...
    Om prestisje produktene fra kjente kabel leverandørerene gir bedre opplevd lyd enn standard ledning fra Klotz eller Biltema så vil det alltid finnes et marked så får markedet og den enkelte kunde/gruppe vurdere om produktet innfrir ut i fra pris og økonomi.
    ...
    Det er alltid de som vil ødsle med pengene bare for at de skal ha det fineste, beste og dyreste av hva det skal være, men det bør ikke være en generell anbefaling. Vel og bra for de som har råd til å tro på prestisjen, men det er billigere og bedre å la vær å tro.

    ...
    Det siste du skriver høres fornuftig ut i mine ører KJ, fint forklart. Denne type reel informasjon er nyttig for oss ufaglærte, da kan man faktisk prøve ut forskjellige kabel design med forståelse hva som skjer teknisk tilfelle man hører eller opplever forskjeller og det er grunnleggende for hobby'n.
    Jeg prøver stadig vekk :)

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Stålbørste og kontaktfett!! :cool: Det bruker vi i sterkstrøm-verden når vi kobler kabel direkte i klemme... (store laster og strømmer). Med riktig moment for kabel og klemme.
    Skjønner at det finnes flere veier til Rom.:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Gidder egentlig ikke å blande meg inn i debatten i det hele tatt, for hele tråden er flau og tåpelig på ALLE plan. Men det er kun min mening, og ingenting annet.

    Men jeg vil gjerne dele min eneste erfaring med blindtest av kabel.
    Da var oppgaven å si A eller B, og deretter si om man likte A eller B best. Testen ble gjennomført slik at samme låten (Kari bremnes ett-eller-annet dritt) fra start til stopp 8 ganger.
    Det ble 100% treff.
    Hvilke kabler ble testet? Jo, A var strømkabel med skjerm koblet til jord i støpsel og ikke i apparatkontakt. B var samme strømkabel, men med skjerm koblet til jord i begge ender.
    Om testen ble gjort riktig eller galt aner jeg ikke, men det var ihvertfall umulig å se hva man hørte på.

    Ville bare dele erfaringen. De som mener jeg tar feil, kan mene det. De som mener jeg har rett, kan mene det.
    For min del var det en erfaring, og ikke stort mer enn det.

    EDIT: Må tilføye at forskjellene var så små at jeg på ingen måte var sikker i min sak i det hele tatt. Det er absolutt tenkelig at jeg ubevisst har tippet riktig de 8 gangene.
    Jeg fikk lyst til å påpeke at dere da i det ene tilfelle hadde jordet chassis, men ikke i det andre tilfellet. Det er jo en ganske betydelig faktor som kan medføre en forskjell, avhengig av hvordan den aktuelle komponenten er konstruert, men det har iofs ingen ting med kabelen i seg selv å gjøre.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Att penger ikke betyr noe..livet er subjektivt,
    og att en da unngår ubehag,koste hva det koste vil.
    Jeg vil ha behagelig lyd,subjektivt,koste hva det koste vil

    Moser moser målemafiaen med målinger,og blir målemafiaens undergang,
    vi er mennesker og livet er subjektivt.

    https://www.nrk.no/viten/norske-nobelprisvinnere-med-nytt-gjennombrudd-1.14165207
    Selv om vi oppfatter tid forskjellig rent subjektivt, så er den objektive tiden enkel å måle.

    Samme med hifi. Noen kan få en subjektiv bedre opplevelse av en pen kabel, selv om de elektriske egenskapene er lik en stygg kabel. Da er det greit at vi skiller mellom objektive elektriske/akustiske egenskaper ved hifi og subjektive, psykologiske(?) egenskaper. Problemet oppstår når man prøver å gjøre subjektive opplevelser til objektive.
    Likte innlegget ditt og satte på en "liker". Men jeg kan ikke dy meg fra å minne om at eksakt måling av tid er svært komplisert, for ikke å si umulig ifølge vår alles kjære Einstein.

    http://www.exactlywhatistime.com/physics-of-time/relativistic-time/

    Men det er vel med dette som ved måling av forskjeller på kabler- ingen praktisk betydning for vår opplevelse....
    Ok da, men til alle praktiske formål fungerer vel et armbåndsur bra nok. 😀
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Men det er også noe med proporsjoner og relevans
    Utrolig viktig poeng, og det er nok her de ufaglærte går på limpinnen.
    Får bilen din bedre akselerasjon hvis du passer på å pisse før du kjører? Ja, og det vil til og med være målbart med godt nok utstyr. Men vil du merke det?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Men det er også noe med proporsjoner og relevans
    Utrolig viktig poeng, og det er nok her de ufaglærte går på limpinnen.
    Får bilen din bedre akselerasjon hvis du passer på å pisse før du kjører? Ja, og det vil til og med være målbart med godt nok utstyr. Men vil du merke det?
    Hvis man er avhengig av akselerasjonen for å rekke frem til et toalett i tide er jeg sikker på at den er subjektivt betydelig tregere når man ikke har pisset før man kjørte...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Gidder egentlig ikke å blande meg inn i debatten i det hele tatt, for hele tråden er flau og tåpelig på ALLE plan. Men det er kun min mening, og ingenting annet.

    Men jeg vil gjerne dele min eneste erfaring med blindtest av kabel.
    Da var oppgaven å si A eller B, og deretter si om man likte A eller B best. Testen ble gjennomført slik at samme låten (Kari bremnes ett-eller-annet dritt) fra start til stopp 8 ganger.
    Det ble 100% treff.
    Hvilke kabler ble testet? Jo, A var strømkabel med skjerm koblet til jord i støpsel og ikke i apparatkontakt. B var samme strømkabel, men med skjerm koblet til jord i begge ender.
    Om testen ble gjort riktig eller galt aner jeg ikke, men det var ihvertfall umulig å se hva man hørte på.

    Ville bare dele erfaringen. De som mener jeg tar feil, kan mene det. De som mener jeg har rett, kan mene det.
    For min del var det en erfaring, og ikke stort mer enn det.

    EDIT: Må tilføye at forskjellene var så små at jeg på ingen måte var sikker i min sak i det hele tatt. Det er absolutt tenkelig at jeg ubevisst har tippet riktig de 8 gangene.
    Jeg fikk lyst til å påpeke at dere da i det ene tilfelle hadde jordet chassis, men ikke i det andre tilfellet. Det er jo en ganske betydelig faktor som kan medføre en forskjell, avhengig av hvordan den aktuelle komponenten er konstruert, men det har iofs ingen ting med kabelen i seg selv å gjøre.
    ? Forstår ikke. Alt var jo jordet i begge tilfeller. Apparatkontakten var jo koblet til jord åkke som, men i det ene tilfellet var altså skjermen også koblet til jord.
    Men nå er ikke jeg noen elektriker, så kan ta fryktelig feil. Det her jeg gjort mange ganger før :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Så dette var en kabel med separat leder til jord, uavhengig av skjerm? Veldig ofte er jo jordingen i skjermede strømkabler også jordleder, men begge deler finnes. Jeg tolket det som at dette var den typen som har disse felles, uten at jeg dermed har noe spesielt å henge det på.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Att penger ikke betyr noe..livet er subjektivt,
    og att en da unngår ubehag,koste hva det koste vil.
    Jeg vil ha behagelig lyd,subjektivt,koste hva det koste vil

    Moser moser målemafiaen med målinger,og blir målemafiaens undergang,
    vi er mennesker og livet er subjektivt.

    https://www.nrk.no/viten/norske-nobelprisvinnere-med-nytt-gjennombrudd-1.14165207
    Selv om vi oppfatter tid forskjellig rent subjektivt, så er den objektive tiden enkel å måle.

    Samme med hifi. Noen kan få en subjektiv bedre opplevelse av en pen kabel, selv om de elektriske egenskapene er lik en stygg kabel. Da er det greit at vi skiller mellom objektive elektriske/akustiske egenskaper ved hifi og subjektive, psykologiske(?) egenskaper. Problemet oppstår når man prøver å gjøre subjektive opplevelser til objektive.
    Jepp, og såvidt jeg kan se orienterer Moser seg fremdeles til objektiv tid når han forholder seg til andre mennesker, for eksempel når han holder foredrag.
    Og det er å være menneske?Vi er jo ødelagt..her i vesten.
    Vestens væremåte,for de som lever livet objektivt,er på villspor,
    ett gigantisk tilbakesteg for menneskeheten.
    Lyd,sammen med alt annet i livet er til syvende og sist subjektivt,
    fordi objektive målinger tilsier at opplevelser er og blir subjektive.

    Ta en tur til mellom Amerika.Middag kl.18?Vel,de kommer når det passer..
    Eller naturfolk,de gir vel blaffen i vitenskapelige målinger,Livet er her og nå,
    slik jeg,akkurat nå,subjektivt erfarer det.
    Om en Stradivari,kabel,kondensator eller forsterker oppleves å ha en egenklang,
    tibre,for enkelt individet,så betyr det mer,enn det at objektive målinger tilsier
    at dette bare er tull.Og betydningen av at flere,sammen,har samme subjektive
    opplevelse av det/den samme materielle ting er en utvidet del av det å være menneske.

    Moser kommer til å starte en menneskelig revolusjon,i det å være menneske.
    Siden tråden likevel sklir ut, enda det er greit påpekt fra subjektiv lytting at Paradox-kabler (dvs vanlige installasjonskabler) låter bedre enn dyr NordOst, tillater jeg meg å lure på hva du vil med Moser-kommentarene dine. Han bruker unektelig objektive tidsreferanser til å påpeke hvordan de subjektive opplevelsene er annerledes. Den objektive tiden er referansen. Litt som at våre lytteinntrykk ikke nødvendigvis samsvarer med det som treffer trommehinnene. Sansene våre bedras, og derfor kan ikke egne (kabel-)opplevelser overføres til andre.

    Så kjøp gjerne Paradox-kabler, men vær varsom med å anbefale dem for andre basert på liksom-objektive argumenter.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kontaktrens er stort sett MEK eller noe i den duren av løsemidler.... fjerner fett og skitt, men ikke oksydering. Til dette trenges noe mildt etsende, og grundig rengjøring etterpå..... i de fleste tilfeller vil jeg tro at en messingbørste eller en glassfiberbørste, samt grundig rens gjør susen...
     

    aolsson

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2005
    Innlegg
    50
    Antall liker
    4
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    18
    Litt nysgjerrig på hvilken måling som er testet ut for kapasitans her, 2meter kabel, så må du rimelig høyt opp i frekvens før dette skal gjøre seg gjeldende, og med den begrensede båndbredden de fleste forsterkere har, så blir vel dette knapt noe problem. Det er allerede filtere som fjerner høye frekvenser, dette pga. at kablene også oppfører seg som antenner og plukker opp signaler.. værste tilfellet blir da at forsterkeren, uten filter og god båndbredde sender frekvenser ut som vi ikke hører, men som knekker da spesielt diskant elementene. Flere som har laget DIY forsterkere, uten noen filter for høye frekvenser har fått brent av diskantene pga. høy effekt på signaler vi ikke selv hører...….mon tru hvordan det oppleves for hunden i familien :)

    men... nå er jo ikke dette emnet i denne tråden, kanskje vi skulle laget et egen ny tråd for dette :)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    OPPSUMMERING

    På tide å oppsummere denne tråden:
    Paradox er ikke svindel, men ekstremt dårlig utført arbeid.
    Drevne lyttere med høy troverdighet har fastslått at vanlig installasjonskabel som kan kjøpes over disk hvorsom helst, låter like bra eller bedre enn profilerte highend kabler med sekssifret prislapp.
    AMEN!
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    Hvor går grensa mellom inkompetanse og lureri egentlig?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvor går grensen for svindel og ikke. Er heller korrekt.
    Han har tråkket langt inn i svindeland for lenge siden.
     
    Sist redigert:

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Alternativ oppsummering:
    De samme folkene kommer med de samme alternative teoriene for hvordan utstyr og kabler virker.
    Teorier som i liten eller ingen grad bekreftes ved forfatternes hørselsinntrykk.

    Teorier som har lite eller ingenting til felles med teoriene til de som lager utstyret vi får kjøpt i hifi- butikken.
    Ikke i dag, ikke i går, ikke i morgen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Alternative teorier? Nå har du ved flere anledninger sagt at du ikke forstår noe av elektrisitet.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    En ting er sikkert. De objektive forskjellene mellom Paradox installasjon kabel og svindyr Nordost er ubetydelig små. For hvordan kan ellers Paradox oppfattes som bedre...!?

    Evt om man har troa i behold. Hvor dårlig er egentlig Nordost når Paradox oppfattes som like bra eller bedre....?!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.281
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    S.W. Holding selger jo også Audioquest. Nettsiden er ikke på lista over godkjente forhandlere. ( https://www.audioquest.com )

    Og Audioquest skriver bl.a.

    One of the unfortunate consequences of building a successful premium brand is the appearance of counterfeit products. AudioQuest is not immune to this problem. While we make every effort to combat counterfeiting, we continue to see various products being sold as “AudioQuest” that are NOT genuine.

    These counterfeits DO NOT meet AudioQuest quality standards and in fact, often turn out to be nothing more than common hardware store-grade cables hidden beneath an attempt to match our braid patterns and plugs.

    The persons most hurt by these phony offerings are our potential customers, who in good faith may make a purchase feeling that they have stumbled upon a “too-good-to-ignore” deal. Also hurt are those who, while realizing the cables aren’t genuine, hold hope that the cables are at least “close” in quality. Sadly, this is very rarely the case.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    S.W. Holding selger jo også Audioquest. Nettsiden er ikke på lista over godkjente forhandlere. ( https://www.audioquest.com )

    Og Audioquest skriver bl.a.

    One of the unfortunate consequences of building a successful premium brand is the appearance of counterfeit products. AudioQuest is not immune to this problem. While we make every effort to combat counterfeiting, we continue to see various products being sold as “AudioQuest” that are NOT genuine.

    These counterfeits DO NOT meet AudioQuest quality standards and in fact, often turn out to be nothing more than common hardware store-grade cables hidden beneath an attempt to match our braid patterns and plugs.

    The persons most hurt by these phony offerings are our potential customers, who in good faith may make a purchase feeling that they have stumbled upon a “too-good-to-ignore” deal. Also hurt are those who, while realizing the cables aren’t genuine, hold hope that the cables are at least “close” in quality. Sadly, this is very rarely the case.
    Audioquest tilbyr gratis ekthetstest av kabler er de ekte betaler du ingenting for frakt skulle kabler vise seg å være uekte må du ut med porto.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.918
    Antall liker
    1.920
    Sted
    Sortland
    Alternativ oppsummering:
    De samme folkene kommer med de samme alternative teoriene for hvordan utstyr og kabler virker.
    Teorier som i liten eller ingen grad bekreftes ved forfatternes hørselsinntrykk.

    Teorier som har lite eller ingenting til felles med teoriene til de som lager utstyret vi får kjøpt i hifi- butikken.
    Ikke i dag, ikke i går, ikke i morgen.
    Tillater meg en aldri så liten tilføying (eller rettelse om du vil...):

    ''Teorier som det er vitenskaplig konsensus omkring og som ligger til grunn for utviklingen av det moderne samfunn, har lite eller ingenting til felles med teoriene til de som lager utstyret vi får kjøpt i hifi- butikken.''

    mvh hans
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Bra poeng Hans!

    Når en politietterforsker jobber ut i fra en teori, så er det noe han antar kan være riktig, også søker han beviser som kan underbygge teorien.

    Men når man snakker om teorier innen forskning og vitenskap så er det noe helt annet. Det som kalles teori i andre sammenhenger er det som innen forskning kalles en hypotese. Når man har nådd til det punktet man der man kaller det en vitenskaplig teori har man kommet forbi det stadiet der etterforskeren er 100% sikker på at de hadde rett, og at de kommer til å få en fellende dom i saken.

    Derfor må man, i en hver sammenheng som har med noe relatert til vitenskap/forskning å gjøre, være forsiktig med å bruke uttrykket "det er bare en teori", og "virkeligheten er så mye mer" osv. En vitenskaplig teori er omtrent det samme som en empirisk sannhet, noe som må forstås som en sannhet som bygger på andre empiriske sannheter, som i siste instans bygger på grunnleggende logiske sannheter. Her må jeg tilstå at jeg er på litt tynn is, men la meg gi et eksempel på hvordan jeg tenker at dette fungerer:

    Logisk sannhet: Et eple faller. (Noe logisk som vi observerer)
    Empirisk sannhet: Et eple faller med en aksellerasjon som avhenger av tyngdekraften, og som er uavhengig av massen. (Noe vi har kommet frem til at må stemme med etablerte logiske sannheter)
    Vitenskaplig teori: Akselerasjonen er lik gravitasjonen minus friksjon. (En nøyaktig fremstilling av virkeligheten som gjennom ulike eksperimenter har latt seg beregne nøyaktig, som er i samsvar med logiske og empiriske sannheter, og som er etterprøvbar og i samsvar med virkeligheten)

    Så poenget er: Man må gjerne tvile på etterforskerens teori, men om man, uten å være spesialist på feltet, tviler på vitenskapsmannens teori så har man langt større baller enn hjerne, og særlig godt stelt er det heller ikke med selvinnsikten. Mer om dette her: https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    420
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    S.W. Holding selger jo også Audioquest. Nettsiden er ikke på lista over godkjente forhandlere. ( https://www.audioquest.com )

    Og Audioquest skriver bl.a.

    One of the unfortunate consequences of building a successful premium brand is the appearance of counterfeit products. AudioQuest is not immune to this problem. While we make every effort to combat counterfeiting, we continue to see various products being sold as “AudioQuest” that are NOT genuine.

    These counterfeits DO NOT meet AudioQuest quality standards and in fact, often turn out to be nothing more than common hardware store-grade cables hidden beneath an attempt to match our braid patterns and plugs.

    The persons most hurt by these phony offerings are our potential customers, who in good faith may make a purchase feeling that they have stumbled upon a “too-good-to-ignore” deal. Also hurt are those who, while realizing the cables aren’t genuine, hold hope that the cables are at least “close” in quality. Sadly, this is very rarely the case.
    Audioquest tilbyr gratis ekthetstest av kabler er de ekte betaler du ingenting for frakt skulle kabler vise seg å være uekte må du ut med porto.
    I tillegg er de så snill at de destruerer kabelen din, noe som ikke er veldig kjekt.
    Det er jo tross alt bedre med en «fake» kabel, enn ingen kabel...

    Ekte kabler har vel sertifikat med navn til den som har laget kabelen.
    Det fulgte ihvertfall det med mine da jeg kjøpte mine høyttalerkabler for noen år siden hos Hifi-klubben.
     

    raymcman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Så noen kommentarer på hvor enkelte produsenter kjøper sine råvarer/kabler. Også når det gjaldt Nordost. Fant ikke noen av kablene deres på linkene. Er det noen som vet? Kunne tenke meg å lodde litt..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nordost er (såvidt jeg vet) basert på industrikabler fra Temp-Flex, nå en del av Molex. Nordosts "toppmodeller" er sammentvinnede Temp-Flex coaxer med ytterkappen skrellet av. Det kan være litt vrient å få tak i disse som metervare, med mindre du skal ha noen tusen meter, men jeg vet at Larkus her inne har fått tak i "samples" derfra og lagd signalkabler av dem. Du finner nok tråden om du søker litt her inne.

    https://www.molex.com/molex/products/group?key=tempflex&channel=PRODUCTS

    Edit: Fant tråden her: https://www.hifisentralen.no/forume...temp-flex-141-1701-tlgjengelig-pa-nettet.html

    Noen Temp-Flex kabler kan kjøpes her, men ikke "Odin"-utgavene: https://no.mouser.com/search/refine.aspx?N=4292016456

    Det vil uansett være ren sløsing å sette RCA-kontakter eller andre audiokontakter på slike kabler. Dette er presisjonskonstruksjoner for satelittkommunikasjon og lignende. Disse råkablene skal brukes sammen med like presise RF-kontakter med korrekt impedanse. (F eks SMA eller nyere presisjonskontakter.) I det man terminerer en slik med en fossil RCA-plugg fra 1940-tallet med uspesifisert impedanse har man kastet bort alt det og står igjen med noe ganske ordinært. Man trenger virkelig ikke råkabel med 42 GHz båndbredde for å overføre hverken analog audio med 20 kHz båndbredde eller digital audio med noen få MHz. At noe med RCA-kontakter på i det hele tatt fungerer sier mye om hvor lave krav disse overføringene egentlig stiller.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Alternativ oppsummering:
    De samme folkene kommer med de samme alternative teoriene for hvordan utstyr og kabler virker.
    Teorier som i liten eller ingen grad bekreftes ved forfatternes hørselsinntrykk.

    Teorier som har lite eller ingenting til felles med teoriene til de som lager utstyret vi får kjøpt i hifi- butikken.
    Ikke i dag, ikke i går, ikke i morgen.
    Forskjellen på teoriene til de som har laget kablene dine, og de vitenskaplige teoriene, er at i dagligtale så vil en vitenskaplig teori være det samme som et faktum som er uomtvistelig bevist, mens teoriene til de som har laget kablene dine innen vitenskapen i beste fall ville kunne kalles hypoteser.

    At du blander begrepet teori som vitenskaplig term med begrepet teori i dagligtale vitner om at du kanskje burde tenke deg om to ganger før du griper tastaturet for å forklare allmennheten hvilke idioter disse vitenskapsfolkene er.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Alternativ oppsummering:
    De samme folkene kommer med de samme alternative teoriene for hvordan utstyr og kabler virker.
    Teorier som i liten eller ingen grad bekreftes ved forfatternes hørselsinntrykk.

    Teorier som har lite eller ingenting til felles med teoriene til de som lager utstyret vi får kjøpt i hifi- butikken.
    Ikke i dag, ikke i går, ikke i morgen.
    Hvilke alternative teorier finnes det om hvordan transistorer og forsterkere virker? Tror du at de japanske konstruktørene av din Accuphase baserer seg på å lese mønsteret i en risåker istedet for almen lærebokelektronikk og etablert vitenskap når de designer Accuphase? Accuphase er virkelig vitenskaptro og ingeniørstolt hifiprodusent og blamrer seg ikke med å ty til overtro for å selge produkter som visse andre(les kabelpushere)
    Ang lakrislissene du har som strømkabler, tror du ikke på hva de utenfor-vitenkapelige-alternativ-teori-kablelpusherne-som-vet-best messer om? Eller er det bare det at strømkabler ikke har noe å si for lyden....
     
    Sist redigert:

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Nordost er (såvidt jeg vet) basert på industrikabler fra Temp-Flex, nå en del av Molex. Nordosts "toppmodeller" er sammentvinnede Temp-Flex coaxer med ytterkappen skrellet av. Det kan være litt vrient å få tak i disse som metervare, med mindre du skal ha noen tusen meter, men jeg vet at Larkus her inne har fått tak i "samples" derfra og lagd signalkabler av dem. Du finner nok tråden om du søker litt her inne.

    https://www.molex.com/molex/products/group?key=tempflex&channel=PRODUCTS

    Edit: Fant tråden her: https://www.hifisentralen.no/forume...temp-flex-141-1701-tlgjengelig-pa-nettet.html

    Noen Temp-Flex kabler kan kjøpes her, men ikke "Odin"-utgavene: https://no.mouser.com/search/refine.aspx?N=4292016456

    Det vil uansett være ren sløsing å sette RCA-kontakter eller andre audiokontakter på slike kabler. Dette er presisjonskonstruksjoner for satelittkommunikasjon og lignende. Disse råkablene skal brukes sammen med like presise RF-kontakter med korrekt impedanse. (F eks SMA eller nyere presisjonskontakter.) I det man terminerer en slik med en fossil RCA-plugg fra 1940-tallet med uspesifisert impedanse har man kastet bort alt det og står igjen med noe ganske ordinært. Man trenger virkelig ikke råkabel med 42 GHz båndbredde for å overføre hverken analog audio med 20 kHz båndbredde eller digital audio med noen få MHz. At noe med RCA-kontakter på i det hele tatt fungerer sier mye om hvor lave krav disse overføringene egentlig stiller.
    Tror ikke det er mulig å kopiere en Valhalla signalkabel så den blir helt lik orginalen. Etter det jeg har sett er det ikke mulig å få tak i Temp-Flex med samme lederdia. Mulig Nordost har en egenspesifisert leder.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn