Musikk og Hi-Fi PA/konsert/DJ/party utstyr/anlegg (for IKKE proffe)

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg er overasket over hvor lite det skrives om profft utstyr. Det har virkelig skjedd mye de siste 10-15 årene og dagens PA anlegg/utstyr låter meget bra. I den billige enden av skalaen har det skjedd en revolusjon på hva man får for pengene, men det som virkelig er bra og som brukes i proff sammenheng koster som det alltid har gjort, nokså mye.

Er det noen som vet om forum der det er litt aktivitet og der det er mulig å spørre om saker og ting på et ikke-profft nivå?
Jeg har vært innom Musikkweb og Lydforum (som egentlig er det samme?) og der skjer det overhodet ingenting!

Jeg har Mackie SRM350V2 og de suser veldig mye, noe jeg ikke kan skjønne at de skal. Noen som har erfaring der?
Jeg har prøvd en del aktive høyttalere fra før og jeg har aldri opplevd dette.

Høvding, burde dere lage en egen kategori for PA? :confused:

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
AVforum har en egen PA-kategori, tror det er beste plassen å vende seg. Ellers har man jo alltids DIYaudio.

D

Desillusjonert

Gjest
AVforum har en egen PA-kategori, tror det er beste plassen å vende seg. Ellers har man jo alltids DIYaudio.
Jeg vil helst ikke inn på AVforum. Jeg mener HiFi folket har noe å lære av PA og det finnes PA produkter med HiFi egenskaper.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.314
Torget vurderinger
2
Her er vi på linje, Desillusjonert!

PA har blitt fantastisk mye bedre de siste 10 årene, og nå, med introduksjonen av Klasse D, tar de enda større steg mot å tukte seriøs hifi på rene, lydmessige parametre.

Dynamikk er selvsagt det mest åpenbare tema å diskutere; jeg begynte å spørsmålstille dette i min skribentgjerning for nær 20 år siden, siden den gang har det bare blitt enda tydligere at dette aspektet er sterkt undervurdert innen ren hifi.

Der PA har mest å lære hifi er på høyttalersiden. De har også en del å melde på effekttrinn (men her kan kunnskapen gå begge veier på litt forskjellige felter), mens hva angår forforsterkere, er det hifi som kan (og bør) lære PA-folket et par triks. Det samme gjelder til dels på kildesiden. Mens dette med hurtighet, det å tåle voldsomme utsving, det å kunne levere varene så å si uansett hva man utsettes for, det er akilleshælen for mye hifi-utstyr, mens PA vet det meste om hvordan sånt skal gjøres.

På min side ønsker jeg egentlig å gjøre en del tester / beskrivelser av forskjeller og likheter, men det er litt vanskelig, all den tid PA-leverandørene i all hovedsak mener det hififolket bedriver er nesten meningsløst, mens hififolket i all hovedsak mener seg hevet over PA-folkets manglende forstand på god lyd. Vel, begge grupperinger har feil. Og jeg ønsker i grunn å begynne en broygging her.

Mvh
Håkon Rognlien

Sist redigert:
D

Desillusjonert

Gjest
Takk for svaret, Håkon.

Ja, jeg tror det er mange myter og fordommer rundt PA utstyr. De fleste stemmer ikke lenger! Men det ser ikke ut til å gå helt inn hos "hifi-folket". MEN...selv om billig PA i dag låter utrolig bra og du får veldig mye for pengene, så er det fremdeles...ja, nettopp, billig!

QSC K-serien er et eksempel på høyttalere som låter fantastisk og som har såpass gode egenskaper at man kunne vurdert de inn i stuen.
Et annet eksempel på noe som har overrasket meg, er JBL sine kino høyttalere. Disse er bygget etter en PA-lest og for et trøkk! Sikkert ikke helt hifi i manges ører, men gud så morsomt å høre på. Dessuten, det kan tweakes på med rett valg av forsterker og kabler. Hadde jeg hatt stor nok stue, hadde jeg vurdert de.

Kunne vært morsomt med noen tester rundt dette på nye Fidelity?

D

Desillusjonert

Gjest
Da har jeg vært hos importøren, Benum i Oslo, som selv på en travel dag var ytterst hjelpsomme og hyggelige. Aktive PA-høyttalere i denne prisklassen suser! Så enkelt er det :)
Så til stue bruk, så duger de nok ikke. Men, de låter såpass bra at jeg beholder de. Det er utolig mye og god lyd til den prisen.

Var forøvrig rundt å hørte på konkurrenter av denne og alle suser, i mere eller mindre grad. Den som suste minst av de jeg hørte på var QSC K8, men da snakker vi også det dobbelte i pris.

D

Desillusjonert

Gjest
NYHET

Og dette er faktisk en nyhet for oss som lusker litt rundt dette med PA og party anlegg.

Verdens første appstyrte PA-høyttalere
iX-høyttalerne fra Turbosound kan styres med smartmobilen, og kan dessuten strømme musikk via bluetooth.

Den nye iX-serien fra Turbosound har innebygd en tokanals digital mikser, som kan fjernstyres via en dedikert app for iPhone og iPad. Eller styr de lokalt med et LCD-basert brukergrensesnitt. Modellene iX12 og iX15, som har henholdsvis 12- og 15-tommers mellomtonebass, kan også strømme trådløs lyd over Bluetooth. Høyttalerne har innebygd DSP med dynamisk EQ for økt bassgjengivelse ved lave lydnivåer, og forhåndsinnstilte lydkarakteristikker har blitt optimalisert for en rekke situasjoner og høyttalerkonfigurasjoner, slik at man oppnår mest mulig sømløs integrering med subwoofere og generelt bedre lyd fra monitorhøyttalere plassert med stativ oppå en subwoofer. Såkalt floor-wedge-konstruksjoner.
Turbosound iX12 og iX15 har fått priser på henholdsvis 349 og 449 dollar pr. stykk, som vi tipper blir rundt 3.000 og 4.000 kroner her i Norge inkludert mva.

TURBOSOUND-iX-Series1.jpg
Verdens første appstyrte PA-høyttalere | Lyd & Bilde
iX12 1100 Watt 2 Way 12" Powered Loudspeaker with KLARK TEKNIK DSP Technology, iPhone/iPad Remote Control and Bluetooth Audio Streaming : TURBOSOUND

Jeg får ikke prisen til L&B til å stemme helt, men blir veldig glad om den skulle stemme... :)

D

Desillusjonert

Gjest
Det er ikke store interessen for denne typen utsyr her inne, men uansett, her kommer noen tips til de som skal ha seg et lite PA anlegg til fest, moro og kanskje litt øving?

Jeg har ikke vært klar over det selv, men det er to produsenter flere burde kjenne til og det er:
- Mach Audio høyttalere (Martin avlegger), Mach Audio
- Chevin Research effekttrinn, Chevin-Research

Sammen så låter disse helt utrolig! Er du ute etter kjellerdyp bass med skikkelig trøkk, prøv et par M151i på en A2000. Kanon tøft. Effektrinnet bare kjører på og gir seg ikke. Du skal høyt opp i pris for å få noe tilsvarende. De er sjelden på bruktmarkedet og det er det en god grunn til. Så finner du noe av dette, slå til. Du vil ikke angre.

PS: Martin er jo også bra, men ligger litt høyere i pris.

Hifi-sentralen-PA-tips.jpg

Sist redigert:
D

Desillusjonert

Gjest
En annen skjult perle i PA/proff markedet er Electro-Voice EVID Serien. Kjøpte et par EVID 6.2 topper og en 12.1 sub. På rett forsterker låter dette tett opp mot veldig god HiFi! Og det spiller høyt og med tyngde. Man kan vel strengt tatt ikke kalle det et PA høyttaler system, men jeg vet om de som har brukt de for å spille ute.

Er du derimot ute etter noe i garasjen, kjelleren eller på terrassen? Og du liker god lyd, men samtidig vil ha "fest-lyd"? Da er dette det rette!

Er også nokså sjelden ute på brukt markedet og prisene varerer veldig. Er du heldig, kan du gjøre et kupp!

PS: såvidt jeg kunne skjønne, så er den nokså kresen på forsterker. Vi prøvde på en Crest CPX, en vanlig receiver og på en dyrere Crown K2. Crown, som hadde nok power, låt definitivt best.

Hifi-sentralen-PA-tips-evid.jpg

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Har et pa anlegg selv jeg som jeg benytter til store utefester o.l. Det låter tøft det, og jbl toppene jeg benytter har et vanvittig smekk som er skikkelig morsomt å høre på. Subbene bygde jeg selv. Nylig kjøpt noen rå elementer til det så jeg gleder meg til å prøve ut dette.
Slik ser det ut:
20140227_215629 (1).jpg

Er forøvrig enig i at pa er undervurdert. Man kan få skikkelig god lyd til en slikk og ingenting omtrent. Benytter forøvrig pa forsterker på mine fronter og synes disse låter fabelaktig.

D

Desillusjonert

Gjest
Har et pa anlegg selv jeg som jeg benytter til store utefester o.l. Det låter tøft det, og jbl toppene jeg benytter har et vanvittig smekk som er skikkelig morsomt å høre på. Subbene bygde jeg selv. Nylig kjøpt noen rå elementer til det så jeg gleder meg til å prøve ut dette.
Slik ser det ut:

Er forøvrig enig i at pa er undervurdert. Man kan få skikkelig god lyd til en slikk og ingenting omtrent. Benytter forøvrig pa forsterker på mine fronter og synes disse låter fabelaktig.
Elektronisk delefilter og gode nok forsterkere på dette, så låter det nok kanon!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.670
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kan ikke si så mye om PA, men som Apogee- og Metric Halo- eier kan jeg ihvertfall skrive under på at profflyd er svært undervurdert lydmessig.

mvh

D

Desillusjonert

Gjest
TRÅDLØSE MIKROFONER, MOTTAGERE OG SENDERE
Nytt tips til de som er veldig amatører rundt dette med PA og utstyr til konsert/studio:

Jeg er i ferd med å undersøke litt rundt dette med trådløs mic og trådløs gitar. Her er det mange feller!
Dersom du skal kjøpe brukt, undersøk NØYE om den har de rette frekvensene. Flere frekvensområder er nå forbudt, men det selges fremdeles utstyr som bruker disse frekvensene. Jeg holdt på å gå på en smell der, men spurte importør og fikk beskjed om at at enheten hadde feil frekvenser. Det gis ingen økonomisk støtte rundt dette, så dette er rent tap!

Nye frekvenser til trådløse mikrofoner 2012 - LydRommet as – LydRommet

"Regjeringen har besluttet at frekvensområdet 790-862 MHz skal benyttes til mobilkommunikasjon. Brukere som benytter trådløse mikrofoner i båndet 800-820 MHz, må regne med en økende grad av forstyrrelser fram mot 2014.Tilgangen til frekvensbåndet 800-820 MHz opphører 1. januar 2014, men regjeringen sier at:
'Brukere som anvender trådløse mikrofoner i båndet 800-820 MHz frem til 1. januar 2014, har ikke krav på beskyttelse mot forstyrrelser fra bl.a. mobilt bredbånd, som etableres i dupleksbåndet 791-821 / 832-862 MHz. Slike forstyrrelser må påregnes i økende grad frem til 2014, i tråd med forventet utbygging av nett for mobilt bredbånd'."

Topp Bunn