Pøbler i området

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.376
Torget vurderinger
1
Hei

Vi bor svært sentralt, men allikevel skjermet i enden av en blindvei. Sammen med 4 andre eneboliger har vi nærmest et skjermet gårdsrom mellom oss. Jeg har bodd i området i 4 år og alltid følt meg svært trygg. Aldri opplevd noe guffent, latt dører stå åpne og utstyr ulåst i garasjen. OK, kanskje litt naiv.

I det siste har det imidlertid begynt å forsvinne en del saker. I sommer forsvant en pall med drikke (!) fra garasjen, naboen fikk frastjålet en sykkel og moped for 3 uker siden og en annen nabo hadde innbrudd i bilen som sto i gårdsrommet i natt. Dette er relativt ubehagelig og jeg lurer på om noen vet om en enkel måte og sette opp noen webkamera? En løsning som filmet når det ble detektert bevegelse hadde vært optimalt. Og til sist: Er dette lovlig?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.698
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det finnes mange løsninger, men en må passe litt på jussen i det hele. En kan risikere å sitte i fettfatet sjøl, mens banditten går fri, hvis en for kjapp i vendinga.

Om en ønsker å finne ut hvem det er for å så gi en klar og tydelig beskjed om at "jeg vet hvem du er og hold deg unna min eiendom", så kan du alltids ta en kjapp en, evnt etterfulgt av skilt, melding til datatilsynet osv. Uten at det er meldt til datatilsynet og du har oppe (stort nok) skilt, så er ikke billedbevisene juridisk holdbare.

En annen sak er at politiet i disse dager henlegger mindre tyverisaker, selv med vitner, bildebevis og tilståelser, så da er vel en kjapp en med en tydelig (men dog ikke truende) beskjed om at "hold kleptomanpølsene dine for deg selv" like greit...

Johan-Kr

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tror ikke det er lovlig å sette opp overvåkingskamera(er). Jeg mener å ha sett at du må varsle, d.v.s. skilte at området er kamera-overvåket. Uansett er det stor sannsynlighet for at politiet henlegger saken, til tross for at du har teipet skurken(e). Flere tilfeller på sånt her i distriktet.

Herverk og pøbelinntreden er noe herk. For noen år siden, fikk vi stjålet to sykler, punktert bildekkene to ganger og hadde et innbrudd, eller ulovlig inntregning som det heter. Jeg hadde glemt å låse kjellerdøra, og dermed forsvant 1 stk kamera og 2 stk lommebøker i løpet av natta. Vi hadde ikke hund på det tidspunktet. Desverre. For sjøl om irsksettertispa er snill dagen lang, er ho en utmerket vakthund.

Jeg vil rå deg til å skaffe deg en heftig rottweiler - det hjelper garantert!

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har kikket gjennom det "juridiske", men skjønner ikke helt om en søke eller underette om en foretar videovervåking på absolutt privat eiendom, hvor en såkalt uvedkommende først må forsere et 2 meter høyt gjerde for i det hele tatt og bli fanget opp av et slikt kamera, da i en eventuell helt privat hage, hvor ikke noe offentlig sted/plass vil være en del av opptaksområdet.

Et tips til trådstarter kan være slike halogenlyskastere som tennes, når noe blir registrert av bevegelsessensoren.

En slik flombelyst arena, er normalt ikke noe personer med uærlige "besøk" gjerne utenom vanlig oppetid for folk flest, ønsker å oppholde seg særlig lenge i.

Mvh.KW

N

Nifelheim

Gjest
pall med drikke? aner jeg smugling? ;)

Det mest opplagte for meg er å sette opp lamper med bevegelsessensorer. Det vil gi folk med uærlige hensikter noe å tenke på. Er det opplyst så finner de et annet sted.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.376
Torget vurderinger
1
Hehe.. Drikket var alkoholfritt, så tapet var minimalt. Uansett ubehagelig at noen tar seg på rette på denne måten.

Bevegelsessensorer på utelys var forøvrig en aldeles strålende ide!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Lamper er fornuftig, video av din egen eiendom er greit, den må bare monteres slik at den ikke får med seg en millimeter med "offentlig grunn.

De derer naboer "kan" gjøre er å få en ubendig interesse for grevlingens liv og sette opp et infrarødt viltkamera! At kjeltringene fanges av kameraet er bare "bifangst". Hva disse bildene brukes til er også avgjørende for om man blir straffet for ulovlig overvåkning. Politiet gjør uansett ingenting. Hvis fire naboer "tar loven i egen hånd" kan jo bilder være greie slik at riktig banditt klås! Dere naboer satt jo selvsagt og spillte yatzy da denne lømmelsen "gikk på en dørkarm" og fikk blått øye!

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Man har da lov til å sette opp videoovervåkning på egen eiendom så lenge det ikke fanger opp noe av naboeiendom, offentlig vei etc. Og man er ikke pliktig til å varsle dette med skilt. Setter du opp så sender du et bilde til Datatilsynet tatt med kamera. Mener bestemt at dette var fremgangsmåten som en venn av meg benyttet for å få slutt på noe tilsvarende.

N

Nifelheim

Gjest
H.R skrev:
Man har da lov til å sette opp videoovervåkning på egen eiendom så lenge det ikke fanger opp noe av naboeiendom, offentlig vei etc. Og man er ikke pliktig til å varsle dette med skilt. Setter du opp så sender du et bilde til Datatilsynet tatt med kamera. Mener bestemt at dette var fremgangsmåten som en venn av meg benyttet for å få slutt på noe tilsvarende.
Sikker på dette?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
H.R skrev:
Sikker på dette?
Ja ganske så. Ringte til Datatilsynet og spurte da jeg kjøpte overvåkingskameraer. Og det var svaret jeg fikk.

N

Nifelheim

Gjest
Spiralis skrev:
Nifelheim skrev:
H.R skrev:
Sikker på dette?
Ja ganske så. Ringte til Datatilsynet og spurte da jeg kjøpte overvåkingskameraer. Og det var svaret jeg fikk.
Nå er jeg ingen ekspert på emnet, men mitt inntrykk var at man måtte skilte ganske kraftig at det er snakk om overvåking. Var det innendørs overvåking det gjaldt for din del? Og hvorfor har du behov for overvåking?

N

Nifelheim

Gjest
side 8 i blekka sier at "All overvåking skal tydelig varsles slik at alle som overvåkes er klar over at dette faktisk skjer."

side 3 i blekka sier følgende som unntak: "Det er bare personovervåking som omfattes av personopplysningsloven. Oppmontering av kamera som gir oversiktsbilder av typen «Været i dag» vil derfor ikke berøres av loven, så lenge enkeltpersoner ikke kan identifiseres."

Så du bør nok melde ditt kamera til datatilsynet, Spiralis.

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Antall liker
249
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Du får slike kamera (med bevegelsessensor) nå for ca 1000,- SEK pr stk
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804465&o=inkfrakt

Disse kan settes opp slik at du kan se de på PC og/eller via smartphone.
Kan også varsle deg med mail ved bevegelse i området.
Bilder og film taes og lagres automatisk ved bevegelse i området.

Så vidt jeg vet har denne type avanserte kamera tidligere kostet mer enn 2.000,-

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Inne i hus er de i alle fall lov, og da regner jeg med at garasjer teller for det samme. En venninne hadde innbrudd i huset, men kameraopptak avslørte skurkene som nå er bak lås og slå ifølge henne på Facebook. Tror ikke hun lyver om det.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
Spiralis skrev:
Nifelheim skrev:
H.R skrev:
Sikker på dette?
Nå er jeg ingen ekspert på emnet, men mitt inntrykk var at man måtte skilte ganske kraftig at det er snakk om overvåking. Var det innendørs overvåking det gjaldt for din del? Og hvorfor har du behov for overvåking?
Inne i mitt eget hus gjør jeg som pokker jeg vil uten å spørre noen!! Men nei det var ikke innendørs.

Behov?? Det er ikke behovsprøving for slikt!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Nifelheim skrev:
Så du bør nok melde ditt kamera til datatilsynet, Spiralis.
Det er ikke snakk om "ett kamera"!

Og da jeg snakket med Datatilsynet sa de at så lenge kameraene ikke dekket områder som var åpne for allmen ferdsel var der ikke behov for konsesjon. Skilt er ikke noe problem, det kan stå ved ringeklokka ved siden av døra! Men om noen hopper over et gjerde eller en port for å herpe biler så finnes de på tape! Ikke at det gjør noen stor forskjell for Politiet vil nok henlegge uansett! :mad:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.517
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.

Overvåking av egen eiendom er da lov.
Det som står i loven om dette handler vel mer om det ofentlige rom og på arbeidsplasser.
Har hatt et tilløp av slikt i vår gate også.
Da ble dette tatt opp, vi fikk også svar om at så lenge man filmer på egen eiendom er dette greit.
Hvert enkelt hus må da ha sitt eget system som kun filmer hos seg selv.
Du har ikke lov å se noe av naboens eiendom.
Da driver du med "overvåkning"

Steinar.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Nifelheim skrev:
H.R skrev:
Sikker på dette?
er svært sikker når jeg mener bestemt ;D

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.376
Torget vurderinger
1
Tror jeg skaffer meg et slik kamera med bevegelsesdetektering og setter denne mot min eiendom. Hvordan skal man tolke reglene når jeg faktisk eier veiene i området?

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
MML skrev:
Tror jeg skaffer meg et slik kamera med bevegelsesdetektering og setter denne mot min eiendom. Hvordan skal man tolke reglene når jeg faktisk eier veiene i området?
Dersom noen har vei-rett eller at veien benyttes til allmenn ferdsel har du ikke lov til filme der heller.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.268
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hvis pøblene må over et 2m høyt gjerde, er det jo fristende å foreslå montering av en strømførende kabel på toppen.... ;D

mvh
PRoffen

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Proffen skrev:
Hvis pøblene må over et 2m høyt gjerde, er det jo fristende å foreslå montering av en strømførende kabel på toppen.... ;D

mvh
PRoffen
Snubleskudd/selvskudd, revesaks og andre feller er nok ikke lov, men jeg tror som de fleste andre at kamera som ikke berører offentlig vei eller eiendom der bruksretten er offentlig er helt greit. Hvorvidt saken blir henlagt kommer nok an på flere saker. Som jeg nevnte lenger oppe sitter de som brøt seg inn hos venninnen min i Kopervik bak lås og slå, så den saken ble ikke henlagt.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.698
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Proffen skrev:
[video]Bbht8fCGpfQ[/video]

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Proffen skrev:

mvh
PRoffen
Nei ikke på toppen, men nedenfor der de lander når de hopper ned! ;D

Revesaks var også en god ide! ;)

Selvsagt er detet forbudt, men det er ikke forbudt å ha det rotete i hagen sin. Gamle bord som ligger henslengt med 5 tom spiker opp i luften, er IKKE overlagt men kun ulykkeshendelse!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvem blir første mann ut til å rope om at tyver må få hånden kappet av i denne tråden? Nå skal skap-islamistene avsløres... ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Hvem blir første mann ut til å rope om at tyver må få hånden kappet av i denne tråden? Nå skal skap-islamistene avsløres... ;D
Nei Baluba, slikt kan man ikke gjøre! Da blir de uføre og får rett til trygd! Kan ikke legge slike unødige utgifter på samfunnet!! Skattetrykket ved du! ::)

Vi kan jo kappe "snurrebassen" av dem, da får de ikke formert seg i allefall!? ;D ;D

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
En plass på Jæren hadde et pøbelproblem som ikke politiet klarte å stoppe.Noen hådfaste karer samlet seg til et borgervern.Tok med seg hver sin halvmeter med hageslange og banket pøbelen.Fortsatt rolig der mange år ettepå.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.537
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Min far løste et tilsvarende problem for mange år siden ved å betro sin kusine, også kjent som bygdas svar på NTB, at nå hadde han blitt så lei av stadige innbrudd på låven at han hadde satt opp revesaks der inne. Hvis hun hørte skriking fra låven når hun syklet forbi, så var det sikkert bare noen som hadde tråkket i den. Det ble øyeblikkelig slutt på innbruddene. Men noen revesaks så jeg aldri på låven.

Det bør også nevnes at de ungdommene som vi regnet med sto bak innbruddene var så inderlig trege i nøtta at en av dem faktisk ble lurt til å pisse på et elektrisk gjerde en gang. Virkningen var omtrent som forventet, sa de som så det. Effekten på videre formering er ukjent, for noe attraktivt gifte var han ikke på forhånd heller.

Sånt var enklere før. Det var bare litt merkelig at de fleste av oss overlevde oppveksten.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Asbjørn skrev:
Sånt var enklere før. Det var bare litt merkelig at de fleste av oss overlevde oppveksten.
Ja før i tida gikk mye an.

I hjembygda mi bodde det et eldre ektepar som var plaget med at bygdas "pøbler" bedrev hærverk i plantefeltet ovenfor huset deres samt at de kastet snøball ned på taket og vinduene deres.
På slutten av sekstitallet flyttet så konas bror inn hos dem etter å ha bodd 50 år i USA.
Første vinterkvelden etter da rampen hadde samlet seg ovenfor huset og var kommet igang med litt snøballkasting og annen moro kommer plutselig "amerikaneren" ut på trappa med ei pumpehagle i hånda og setter raskt fem skudd i vifteform over hodet på forsamlingen oppe i bakken.

Det var siste gangen det ble kastet snøball der i gården. ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
0
Tubesnake skrev:
Asbjørn skrev:
Ja før i tida gikk mye an.

I hjembygda mi bodde det et eldre ektepar som var plaget med at bygdas "pøbler" bedrev hærverk i plantefeltet ovenfor huset deres samt at de kastet snøball ned på taket og vinduene deres.
På slutten av sekstitallet flyttet så konas bror inn hos dem etter å ha bodd 50 år i USA.
Første vinterkvelden etter da rampen hadde samlet seg ovenfor huset og var kommet igang med litt snøballkasting og annen moro kommer plutselig "amerikaneren" ut på trappa med ei pumpehagle i hånda og setter raskt fem skudd i vifteform over hodet på forsamlingen oppe i bakken.

Det var siste gangen det ble kastet snøball der i gården. ;D
Det hadde ikke jeg turd å gjøre i dag! :eek:

Fengsel på vann og brød i "ørten" år skulle man tro!

Topp Bunn