Påskekrim?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har du funnet en god bok i Påsken?

Jeg hadde planer om å lese den siste boken til Jørn Lier Horst i Påsken siden jeg har lest alle frem til den siste.
Endte opp med Bernhard Hvals forsnakkelser av Lars Saabye Christensen istedenfor. Påskeroman med andre ord. Det er forøvrig den eneste boken til Lars Saabye jeg ikke har lest. Har vært igjennom samtlige romaner, noveller, skuespill og diktsamlinger. En stor favoritt med andre ord.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.315
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Les bøkene om Inspektør Adamsberg av Fred Vargas. Glimrende krim fra et litt spesielt frankrike. Bøkene varierer fra gode til dritbra! Det kom en ny nå nettopp som er blandt de beste.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Som Påskelektyre kan jeg anbefale Hypnotisøren av Lars Kepler. Hvis man liker bøker som passerer 500 sider. Ikke noe problem egentlig da man fort tar 100 sider i slengen. Fantastisk bok og en av de bedre utenlandske krim bøkene jeg har lest de siste årene.
Lars Kepler er forøvrig et pseoudonym. Mange spekulerte i hvem det var og mente det måtte være en av de mest kjente forfatterene i Sverige som sto bak.
Overraskelsen var stor da de fant ut tilslutt hvem som sto bak!

Jeg har også lest bok nr 2, Paganinikontrakten. Ikke fullt på høyde med Hypnotisøren, men likevel veldig god.
Bok nr 3 har jeg desverre ikke funnet tid til å begynne på.

Thomas

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.354
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har Lahlums to første liggene. Klassisk Agatha Christie stil. Halvveis i den ene. Velskrevet og engasjerende tidrøyte uten de groteske, bloddryppende og lite troverdige ovedrivelsene som ser ut til å ha blitt normen innenfor mye såkalt nordisk krim. Foretrekker Theorin, Fossum, Lier Horst og Nesser fremfor det bloddryppende tøvet til Nesbø og andre. Og i Stig Larssons trilogi var første bok i særklasse best.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Kan anbefale den litt spesielle forfatteren J.A. Lindqvist sin siste Lille Stjerne. Ikke akkurat vanlig krim, men spenning og ubehag. At det hele også handler om musikk og musikalitet gjør vel ikke noe ;)

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.315
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Griffenfeldt skrev:
Som Påskelektyre kan jeg anbefale Hypnotisøren av Lars Kepler. Hvis man liker bøker som passerer 500 sider. Ikke noe problem egentlig da man fort tar 100 sider i slengen. Fantastisk bok og en av de bedre utenlandske krim bøkene jeg har lest de siste årene.
Lars Kepler er forøvrig et pseoudonym. Mange spekulerte i hvem det var og mente det måtte være en av de mest kjente forfatterene i Sverige som sto bak.

Jeg har også lest bok nr 2, Paganinikontrakten. Ikke fullt på høyde med Hypnotisøren, men likevel veldig god.

Thomas
@griffenfeldt: enig i at nr to ikke var så bra, men nr tre Ildvitnet er mye bedre.

@Oslo2: omtrent alt som John Ajvide Lindquist har skrevet er bra, jeg ser frem til å få lest "La de gamle drømmene dø" like over påske. Lille Stjerne og La den rette komme inn er nok favorittene mine.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.451
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:

Thomas
Bok 3, Ildvitnet, fortsetter i samme gode spor som de to foregående. Kvalitetskrim :)

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Traktaten - Varsleren av Hogne Hongset.

Bra krim for de som liker gode faktadrypp, samt at mye utspiller seg i Norge. Olje som hovedtema. :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17

Her er det et bilde av "Lars Kepler" Eller ekteparet som står bak pseudonymet. Fantastisk ide og utrolig dyktige forfattere.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5

Thomas
Påsken er vel over, men krim fungerer fint året rundt.
Falt ikke helt for hypnotisøren, men synes Paganinikontrakten var veldig bra. Sistnevnte kunne lett vært en Harry Hole-bok, ikke rare forskjellen.

Bok nr 3 har jeg ikke lest, men må få anskaffet den.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg er ferdig med årets lengste Roman og er nå over på Mark Twain sin Huckleberry Finn. Flott bok som er verdt å ha i bokhyllen

Topp Bunn