Påfyllingsbass, billig-versjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

MarkusH

Gjest
    Her kommer byggetråden om mine "påfyllingsbasser" i hjemmekinoen. Fra før har jeg 4* Dayton ultimax 18", som har blitt drevet av en Behringer nu6000dsp, denne har nå fått en liten "service" med støvtørk og nye stillegående vifter. For å drive kun ultimax-subbene skal det fremover bruker 2* nu6000dsp.
    Så kommer man til "problemet", det er fylt på en del isolasjon oppå ultimax nå i dag, det ser jeg ikke på målinger i stereoen i alle fall (motsatt ende av rommet), så jeg kan like godt ha flere subber oppå der, i mine øyne kun til påfyll.
    Det er cirka 1,6m fra toppen av subba og til taket, bredden på rommet (i den høyden er 3,8m sett bort fra bassfeller etc). Bassfellene kan med fordel settes noe annerledes og da får jeg en del plass mellom de (antatt rundt 2,4m aka jeg har ikke giddi og målt 😝 ). 2,4m med tomrom er jo litt kjipt, da vil jeg heller ha mer bass ..... Det var hele tankegangen.
    Etter litt kikking på alt fra 10"-21" endte jeg med Dayton audio sine PA460-8 elementer, de bruker jo i de populære vbss-subba, men jeg vil ikke ha porter (i utgangspunktet). Så hvor mange er det hensiktsmessig å "fylle på med"? :unsure: Svaret for min del er at jeg aner ikke, men jo flere jo bedre. 😁 Leste litt på nettet også at disse ikke trengte så stor forsterker ettersom de har følsomhet på 97,8db, noe som jo er en fordel for min del.
    Brl har jo hatt litt tilbud på disse driverne og det er jo positivt, 4-pack med 18" var jo utrolig spennende så jeg klaska like godt til med et par slike pakker. :)
    Etter det så gjenstod bare anskaffelse av forsterker og det endte med en nu6000dsp til, totalt tre slike i bassen burde jo holde ... Så har jeg akkurat kapret meg en dbx pa2, som jeg tenker å bruke til bassen i kinoen .... Kasser må man jo ha og en q-verdi rundt 0,7 er mest aktuelt for min del, så da blir det cirka 117 liter i trykkammer per element. Kassene blir da 70*60*40cm (H*B*D), da blir en stabel med to i høyden 1,4m og total bredde 2,4m. Dybden har jeg mye å gå på, men fordel om de er litt slanke slik at fronter/senter/takhøyttalere kan stå/henge foran. Kabling blir veldig enkelt, det blir kun to kabler ut fra hver kasse også tar jeg sammenkobling utenfor kassene for fire og fire elementer.
    Materialer, her vurderte jeg først finer, men det synes jeg rett og slett ble for dyrt, jeg kom heldigvis over en møbelsnekker som tømte litt for "avkapp" så jeg fikk kapret det til en meget hyggelig pris. Disse målte 120*46*1,2 cm, 60 slike plater, i tillegg ble det handlet noen osb-plater i 18mm. Topp/bunn/sider blir bare i 12mm finer, kassene skal stå klint inntil hverandre så veggene i mellom de blir jo 24mm, fronten blir nok 30mm (12mm finer+18mm osb), eventuelt 24mm finer. Finish er ikke så farlig da dette skal stå bak et akustisk lerret på 3,8*1,6m, men hvite eller sorte kasser er ønskelig. Har ikke noe spesielt tidsaspekt på å få dette ferdig, det blir ferdig når det blir ferdig. ;)

M

MarkusH

Gjest
    Klasker opp litt bilder
    IMG_20220113_132913.jpg

Kryssfiner henta.
    IMG_20220115_152052.jpg

OSB-plater innkjøpt. Diverse av det andre på bilde vil bli brukt til avstivning (ikke noe av det impregnerte dog).
    IMG_20220115_175839.jpg

Anlegg type billig-versjon av overskuddsmateriell fra andre prosjekter, bordet på denna møkkasaga er bare 50cm bredt og jeg skulle kappe 60cm.
    IMG_20220115_175852.jpg

Funka fint det der.
    IMG_20220115_175858.jpg

Bunn/topp til åtte kasser "ferdig" kappa. De må langskjæres på langsida til 40cm, nå er de 46cm, restene skal brukes som avstivere.

I morgen skal det kappes 32stk plater på 57,6cm, der 16-24 stk av de igjen skal limes med biter som er 21,6cm for totalt 67,6cm (høyde), 46+21,6cm. Dette blir fronter/bakplater.
    Deretter skal det kappes 16stk 70x40cm plater, som blir sider.
    Arbeidstegninger er kun skriblerier på et ark, ikke slik proffene gjør det. 😝

M

MarkusH

Gjest
    Ble ikke gjort stort i dag, kappa til sidene i lengderetning. De skal kappes 0,8cm til for å bli kvitt not og fjær, som jeg kompenserte for på anlegget. :)
    IMG_20220116_132732.jpg

Målte opp 58,4cm også, men det får jeg justere litt mer på i morgen fordi det ble ikke nøyaktig nok for min del .... Får fikse den ene mm i morgen. :)
    Ble bare kappet 16 plater i dag, så blir det 32 stk i morgen, med totalt 64 kapp.
    De siste kappene på 40cm og 21,6cm, samt 8mm får jeg ta en annen dag.

I morgen er det duket for ankomst av forsterker og elementer, gleder meg. :)

M

MarkusH

Gjest
    Etter litt mer research blir det helomvending her, nå skal alt portes .... Kassene til PA460 blir nok laget en del større, tenker i samme "ramme" som før, men de kan bli vesentlig dypere, har faktisk plass til 90cm dybde, men det utgår fordi det trenger jeg ikke. Mulig kasseforslag er 70*55*75 cm, 3 porter ø14cm.
    Ny kappliste er ikke utarbeidet, men det blir vesentlig mer materialer, porter og liming. Etter litt simulering tenker jeg slik som dette (kurvene ser ut til å bli like selv om volumet økes noe), her simulert i 280 liter:
    dayton pa460 300 liter 32hz tuning.png

dayton pa460 300 liter 32hz tuning boks.png

dayton pa460 300 liter 32hz tuning filter.png

De gamle subba må da "modifiseres" etter hvert også, simuleringene for de blir som følger:
    dayton ultimax 18 17hz tuning.png

dayton ultimax 18 17hz tuning 500 liter.png

dayton ultimax 18 17hz tuning.png

Dette er da simuleringer for det jeg i utgangspunktet får plass til i tillegg til det jeg har av utstyr der nå i dag, men fronter (L+R) vil bli senket inn i bassfellene i hjørnene for plassbesparelse, senter er enda usikkert hvordan løses, men jeg finner nok en løsning.
    I kinoen blir fire bassfeller beholdt bak lerretet, håper jeg får inn to av absorbentene i tillegg, ellers vil det lages en løsning på 40cm på toppen av fellene som står der nå ....
    Hva jeg finner på med de to overflødige ultimax 18" får jeg finne ut av, hvis jeg tar bort bassfellene får jeg plass til to store kasser i hvert hjørne i tillegg, ville om mulig laget de hakket større enn de jeg har, rundt 750-800 liter per element.
    Slik ståa er så har jeg mulighet for en 3-veis løsning i bassen alene pga DBX PA2 og de 3* Behringer NU6000DSP jeg har nå ....
    Nå blir det tillaging av kappliste .... :unsure: God helg for de som følger idiotiet! 😁

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.182
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ha portet PA460 bør du ta en kikk på VBSS på Avsforum, der har du ferdig oppskrift, inkludert ferdige filter til forsterkeren din.

M

MarkusH

Gjest
    Skal du ha portet PA460 bør du ta en kikk på VBSS på Avsforum, der har du ferdig oppskrift, inkludert ferdige filter til forsterkeren din.
    Har sett på VBSS, men tenker jeg går for nærmere 300 liter per element, litt for å fylle opp de 2 meterne jeg har til rådighet i bredden og 1,6 meter i høyden .... Ønsker ikke flere "tilbudsbasser" som jeg kan dra på meg, prøver å begrense meg. 😝
    Ferdige filter er da kjedelig ....

Konstruerer du kasser med kvadratisk topp/bunn?
    Ikke kvadratisk nei, rektangulær. Bunn/topp blir sånn cirka 55*80cm, da får jeg 10cm fra bassene til lerretet. I tillegg får jeg fylt ut de 2 meterne ganske fint med 55cm brede kasser.
    Nå skal jeg få interne avstivninger funnet ut av :)

M

MarkusH

Gjest
    Omsider kom jeg meg ut i garasjen ....
    IMG_20220125_144925.jpg

Her er det fylt på med tre osb plater til, så nå har jeg seks av de .... Trolig frontbafler og bakplater ....
    IMG_20220125_151436.jpg

Bunn/topp kappet litt mer, alle disse skal limes da de rett og slett er for små.
    IMG_20220125_151117.jpg

Nytt anlegg for sideplatene, lagde først mal med kappsaga, også har jeg igjen å kappe vekk not og fjær.
    IMG_20220125_151108.jpg

Sideplatene ferdig kappet på en side, nå må det legges nytt anlegg for å ta 1cm på andre siden av de ....
    IMG_20220125_151133.jpg

Noe av avkappet så langt, dette holder kanskje til planen jeg har for avstivninger .... Alternativt blir det flere osb plater for avstiving av dette her :unsure:

Hadde vært greit å få av den siste centimeteren på sideplatene, men får se om jeg orker etter middag. Pågangsmot er det dårlig med for tiden, front/bakplatene må nok skjæres med sirkelsag så det blir jo "gøy" 😅

M

MarkusH

Gjest
    Not og fjær ble tatt etter middag, liming får jeg begynne med i morgen. :)

M

MarkusH

Gjest
    Tenker at jeg må prøve å gi litt gass, så det ble en tur ut i garasjen i dag også.
    IMG_20220126_170227.jpg

Det endte slik, 16* 70*55cm osb-biter ferdig kappa, systematiserte avkapp underst og bafler/bakplater oppå.
    IMG_20220126_124627.jpg

Jeg rydda også litt inne i kjellern, nå er vel platene også lagret riktig.
    IMG_20220126_170428.jpg

Noen "bassporter" kjøpt inn, tviler på at det blir nok .... "Kransen" til bassportene tror jeg rett og slett jeg vil nedsenke/frese ned i frontbaffel selv, hadde tenkt å få ferdig 3d-printa i plast, men tror likegodt jeg bruker overfresen med en rund fres til slutt ....

Lim og nye filter til gassmaska ble også kjøpt inn i dag, nå begynner den morsomme biten, nemlig fresinga 😁
    Skal skrible litt på arket nå for å finne ut orienteringa på driver-hull og bassport-plassering. Med skikkelig anlegg til bordsaga er det ikke bare overfresen som er morsom å bruke, gitt. Sirkelsaga synes jeg fortsatt er kjip, men mest på grunn av at det blir gulvjobb og legge anlegg for hvert kapp. 😝

M

MarkusH

Gjest
    Prøvde et kjapt svarv med fresen nå etter bytte av fres, ny bit .... Lurer litt på hvordan jeg skal få frest bassport-høla, mulig jeg bare må lage mal .... Kanskje like greit da ....
    IMG_20220126_220741.jpg

Får starte med ny iver på resten av høla i morra, kanskje jeg får laget en jig til bassport-hullene også ....

M

MarkusH

Gjest
    Merker jeg er litt ivrig etter å få ferdig baflene for å se hvordan jeg skal lage avstivninger innvendig.
    IMG_20220127_211408.jpg

En inne for test
    IMG_20220127_211147.jpg

Ble litt god plass, men det gjør ingenting. :)

Nå må jeg bare måle opp hvor bassportene skal være. :)

M

MarkusH

Gjest
    Nå skulle jeg liksom ha "frihelg" fra det prosjektet her, meeeeeen .... Det plaga meg at jeg ikke hadde blitt ferdig med mer enn en baffel, så da ble resten tatt i dag.
    IMG_20220129_131821.jpg

Mulig jeg går over disse med sandpapir i morgen, de er litt røffe .... Så må jeg begynne å se litt på avstiving av selve baffelen, tenker jeg. Har foreløpig noen planer, så blir spørsmålet om det er realiserbart .... Tenker hulltakning til bassporter på mandag, må kjøpe hullsag til det først noe de hadde på Megaflis, så hvis jeg får markert opp til senterbor for hvert hull og pussa baflene i helga så er jeg fornøyd. ;)

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.201
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Lærerik tråd for min del.
    Skal snart i gang med 4x15" bassprosjekt.
    Bare kjør på med masse bilder :D

M

MarkusH

Gjest
    Lærerik tråd for min del.
    Skal snart i gang med 4x15" bassprosjekt.
    Bare kjør på med masse bilder :D
    Det finnes nok bedre tråder for læring enn akkurat den her, men fint du blir inspirert. ;)
    Blir nok mer bilder fremover og kanskje et par arbeidstegninger når jeg lager noe skikkelig, ikke bare mål. 😝
    Usikker på om dette blir de siste kassene for min del eller om det blir et par kasser til ultimax 18 også, tanken er å prøve de 10* 18" først å måle og styre litt for å se hvordan responsen blir og om jeg får ønsket nivå i bassen.

• Liker
    Reaksjoner: POB

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.201
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32
    Er i startgropa på 2 midbass kasser nå først med 2x15" i hver.
    Testprosjekt med JBL 2226J før det blir spandert på mer kostbare/bedre elementer.
    Hva tenker du om materialvalg?
    Jeg havner nok på limt 12mm osb + 12mm kryssfiner, og det dobbelte som baffel.

Har sett igjennom en del tråder her og fått masse ideer, så tråden din blir enda mer med viktig påfyll før alvoret starter.

M

MarkusH

Gjest
    Av materialer så er vel mdf/finer/osb å anbefale foran f.eks hobbyplater, jeg har jo begge deler fra før og kan ikke egentlig si at forskjellen på kassene skulle utgjøre noen forskjell.
    Det letteste å jobbe med synes jeg er mdf/kryssfiner, osb fliser ganske mye mer enn kryssfiner og overflaten på osb-platene er ganske glatte, det er for så vidt mdf også, men ikke riktig så ille.
    Når det gjelder materialer så har jeg blitt fortalt at det ikke er noen god ide å blande forskjellige typer mtp krymping, ikke noe jeg har noe erfaring med dog.
    Tykt nok, men ikke overdriv (det skal gjerne flyttes på også), for midbass/mellomtone er "chamfering" og fyll i kassa viktig, fyll i kassa kan også kompensere noe for "manglende" volum i trykkammer, også noe jeg er blitt fortalt.
    Nok avstivning, gjort riktig, jo stivere jo bedre, skal man ha flere platetykkelser kan man jo bruke et "membran-sjikt" i mellom for å få død'ere kasse (ikke noe jeg har testa ut). Avstiving som er "tilfeldig" skal visst være det beste mtp stående bølger inni kabinettene, front-til-bak, side-til-side avstivning er viktig. Hvordan full matrise fungerer inne i kasser har jeg ikke noen erfaring med, men det er vel det "beste". Ikke mer enn to flater som er like store, derfor også dumt å legge avstivning i midten av kabinettet eller med mellomrom på f.eks 10 og 10cm .... Er jo en hel masse jeg ikke har skrevet om også.

• Liker
    M

MarkusH

Gjest
    Formen har vært litt dårligere enn jeg hadde håpet på, så tiden har gått med til avslapping.
    Fikk laget meg jigg til port-hullene i dag, begynt oppmerking av port-hull og gjort grovpussen på baflene ....
    IMG_20220131_124827.jpg

Disse ble påtegnet for å visualisere i utgangspunktet.
    IMG_20220201_200037.jpg

Jiggen burde ordnes litt mer, men det tar jeg i morgen når jeg skal skjære ut hullene.

Driver og lurer på om jeg skal koste på meg litt svart maling på disse kassene for litt "renere" look, har ikke ferdigstilt planene for kinoen enda, men hadde vært morsomt å "vise frem" galskapen som blir bak lerretsveggen. Det er blitt etterspurt av et par-tre stykker som har vært på besøk alt og slik det er nå går ikke det. Personlig betyr det ikke så mye, men enkelte (meg inkludert) liker gjerne å se det man hører på også.

• Liker
    M

MarkusH

Gjest
    Tok et bilde av tanken om hvordan dette er tenkt plassert.
    IMG_20220201_224158.jpg

Øverste element av disse to blir cirka øverste venstre hjørne på bilde og den lengst til høyre øverste høyre hjørne .... Har ikke planer om noe større bilde enn cirka 110" i 2.35:1 (det jeg bruker nå).

Har tegnet/regnet litt på avstiving og jeg kom frem til 65m med ett eller annet, har en del meter allerede så spørs om jeg ikke burde lime litt først. :unsure:

M

MarkusH

Gjest
    Ja ..... Hulltakning er ikke favoritt-aktiviteten lenger ....
    IMG_20220202_172222.jpg

Påbegynt
    IMG_20220202_201305.jpg

Den første igjennom ....
    IMG_20220202_205105.jpg

Så var hele bølinga ferdig .... Nå står fasing på utsiden på agendaen, det blir en ny erfaring for min del ....

M

MarkusH

Gjest
    Litt jobb og lite motivasjon = byggetørke ....

Prøvde å "simulere" for folk hvordan jeg tenker at dette skal bli, i Paint da jeg aldri har satt meg nok inn i noe slikt til å tegne skikkelig.
    Bassvegg.jpg

1, 2 og 3 er da front høyre, venstre og tiltenkt plassering av senter (når jeg får kjøpt en).
    Totalt skal dette bli 32 porter Ø15cm, de to i hjørnene/golvet er Dayton Ultimax 18" tunet til 17hz i 550-600 liters kasser, de i midten er jo da PA460 i cirka 250-255 liters kasser (estimert). Amp er der alt av forsterkere, dsp, blu-ray spiller og receiver er plassert, dette er plassbygget.
    Utenpå/foran dette her skal det opp et 3,8*1,6m stort Dreamscreen V6 akustisk lerret på selvbygget ramme (for øverste del), mens nederste del blir dekket av den gamle nedre ramma med sort stoff. I tillegg til denne veggen sitter det en takhøyttaler på hver side også er planen å fylle opp med isolasjon over alle subba til slutt for litt absorbsjon. I hjørna tilsvarer det 50cm*80cm*75cm og på midten 20cm*220cm*80cm.
    IMG_20220206_201521.jpg

Baflene ser slik ut etter litt småjobb med fresing.

I morgen blir det litt mer kapping, kanskje fresing av bassport-plater til "stor-subba".
    Det er gjort en avgjørelse om å handle inn materialer til hjørnesubba også, så planen er å få dette ferdig samtidig. :)

Sist redigert av en moderator:
    M

MarkusH

Gjest
    IMG_20220210_150954.jpg

Da fikk jeg skjært litt mer, 16 plater er nå 30,4*55cm og 16 plater er 30,4*70cm. Restene ble skjært opp i 4,8cm for bruk til avstivning, dvs at med den avstivinga jeg skal ha så har jeg nok til bredde/høyde, så blir det nok dybde av noen flere rester.

M

MarkusH

Gjest
    Fikk gjort litt i dag også, det ble litt prøving og feiling først og forundring på hvorfor jeg ville gjøre noe så tungvint som det her, men men .... Det blir nok eneste gangen også. Slik begynner det.
    IMG_20220211_163636.jpg

Etter litt banning osv så de slik ut
    IMG_20220211_165505.jpg

Disse må da igjen skrues fast til ei plate for å frese ut de indre "sirklene", det blir nok jobb for morgendagen.
    IMG_20220211_173446.jpg

Frontbaflene ble tatt med fila da jeg fant ut at det ble for mye jobb med pussepapir .... Avispapir ble gulvbeskyttelsen denne gangen da jeg ikke ville bruke sånn malingspapp .... Fem frontbafler ble grunnet, så tar jeg de tre siste i morgen. :)

Neste uke skal neste prosjekt hentes, gleder meg til å begynne med de .... :)

B

brunBar

Gjest
    Fordi jeg syns det var for dyrt :ROFLMAO:
    Er det kanskje ikke verdt å legge penger i hvis en skal holde det billig eller man får lite igjen for det? Ellers opplever du kryssfiner til å duge godt nok så langt?

M

MarkusH

Gjest
    Er det kanskje ikke verdt å legge penger i hvis en skal holde det billig eller man får lite igjen for det? Ellers opplever du kryssfiner til å duge godt nok så langt?
    Hadde jeg ikke hatt noe budsjett hadde det nok blitt bjørkefiner, eller muligens mdf/osb innerst med et membranlag mot et ytre sjikt av bjørkefiner (dette passer ikke mitt budsjett). Hva som fungerer best får de mer erfarne kommentere, planen var billige kasser, det er det dette her blir.
    Finer/osb går hardere utover sagblader, freser osv, det er helt sikkert .... Mdf er nok "go-to" materiale mtp hva som er enklest å bygge med/håndtere, men at det ikke har trekontur er et problem for mitt vedkommende hvis jeg skal se på kassene. Når noe skal males så spiller det vel ikke så mye rolle hvordan materiale ser ut ubehandlet, malt MDF ser helt kurrant ut.

Jeg kan komme med en vurdering av materialvalg etter et par hundre timers bruk, per dags dato har jeg ingen konklusjon. ;)

M

MarkusH

Gjest
    Mye av det "kjipe" gjenstår, ting tar forholdvis lang tid og det er lite progresjon.
    IMG_20220212_194257.jpg

Snitt på de første fem malt, samt de tre siste ... Har malt snitt på de siste tre nå også, gjenstår litt pussing av porter før jeg klasker på svart.
    IMG_20220214_201651.jpg

Dårlig løsning for festing av bassportene, dette ble en del jobb .... Fresebiten min er TOTALT ferdig, men jeg tvang meg gjennom resten.
    IMG_20220214_201701.jpg

Dette ble løsningen etterhvert, fungerte bedre enn den første ....
    IMG_20220214_204632.jpg

Der var verste delen av den jobben gjort .... Har igjen å skjære ut "senter" av alt også blir det nok en del filing/pussing etterpå.

Nå orka jeg rett og slett ikke å drive på lenger, avsluttet denne snøfylte dagen med snøfresern. :)

Vebbis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Antall liker
    433
    Torget vurderinger
    1
    Byggmax har for øvrig MDF-plater til en billig penge, 18mm. Skjønner at du ikke skal ha det altså, men til andre som leser 😊

Edit: de har maks 60 brede plater for øvrig.

M

MarkusH

Gjest
    Har ikke skjedd så alt for mye de siste dagene, "siste puss" er gjort med flensene i baflene, "adaptere" til bassportene er frest ut, de må trimmes litt mer for å få på røra. Plater kjøpt/hentet til hjørnesubba. Til slutt er åtte bafler blitt malt med sort høyglans maling, usikker på om det bare blir ett strøk eller om det blir to .... Fronten på hjørnesubba skal også males i samme farge, men har igjen over 1 liter og jeg skal ikke male noe mer, så det er like greit å bruke det opp .....
    IMG_20220218_144546.jpg

Litt småstore plater på 110*80cm, 110*75cm og 80*75cm .... 18mm OSB.
    IMG_20220218_144533.jpg

"Adaptere" aka dårlig løsning ....
    IMG_20220218_144555.jpg

Litt mer materiale til hjørnesubba
    IMG_20220219_172641.jpg

De siste fire baflene etter første strøk med svart maling .... Får gå over og se hvor godt det har dekt og evt smøre på lag nummer 2 .... Det er 80-glans på malinga så den er rimelig blank, men det blir nok ikke noe problem bak lerretsduken tenker jeg. :)
    På agendaen så er det å få tilpasset "adapterne", fikse avstiving til dybderetning (80cm), kappe rør/porter og så få limt litt. Har også en liten jobb å gjøre med dekkplatene til gulvsubba og frese høl i de .... Hadde håpet på at dette skulle stå ferdig om cirka en måned, men spørs om det er vell optimistisk, påske kanskje? :unsure:

M

MarkusH

Gjest
    Tar en liten oppdatering her nå .... Byggelysten er meget laber for tiden, fint vær og sol bedrer ikke arbeid som blir lagt ned heller.
    IMG_20220306_140157.jpg

Det er påbegynt liming av porter, hadde tenkt å prøve å unnvære bruk av tec7, men det kan virke som jeg må bite i det sure eple og benytte meg av det, likevel.
    IMG_20220306_140810.jpg

"Ny" høyttaler i senterkanal, den gamle ble solgt og ny innkjøpt samme dag, hadde tenkt å handle AS 1961 senter, men det utgikk pga pris i utgangspunktet. Den som ble valgt bygger bare 10,2cm og ble handlet inn for en slant og ingenting, her etter et strøk med svartmaling. Får se om jeg skrur av "baffelen" og maler litt bedre, ble ikke voldsomt pent dette her ....

M

MarkusH

Gjest
    IMG_20220306_223243.jpg

Litt "forsterkning" på frontbafler.
    IMG_20220307_133650.jpg

Slik ser de ut stående, så nå er det avstivninger neste.

Jeg kan jo si med en gang at dette ikke er "standard" rekkefølge, men det er fordi jeg ikke orker all regninga før jeg begynner. Avstiving er "sånn cirka" på mål, når alt kommer til alt så skal det være strukturen jeg bygger rundt.
    Altså avstivningsrammene blir "stammen" som bekles med sider/topp/bunn og til slutt front. Har enda ikke bestemt meg helt for hvordan jeg skal gjøre det med kabler, men det blir ekstern koblingsboks (da jeg har det liggende fra et tidligere bygg).

M

MarkusH

Gjest
    Nå blir det ei lita pause for disse, har et par ting jeg må finne ut før det er "sammensetting", men hjørnesubba har førsteprioritet nå. ;)

M

MarkusH

Gjest
    Long story short = hjørnesubber "ferdig".
    Tar opp igjen her, har hatt ei ekstrem uke på jobb, men det har blitt klargjøring til sammensetting av disse småkassene.
    IMG_20220326_132153.jpg

Lime litt plater, har mål 76,4*67,6cm (16 stk til sider)
    IMG_20220327_140856.jpg

Lime de andre platene, 76,4*55cm (16 stk til topper/bunner)
    IMG_20220328_214747.jpg

Litt omrokkering av frontbafler, sideplater og topp/bunn, samt avstivning. Avstivning har lengder 76,4cm, 67,6cm og 52,6cm, husker ikke antallet, men de lengste har jeg over 50 stk av. Mener det var 24 stk av de jeg har færrest av, må se over arbeidstegningene før jeg setter sammen "rammene". Bakplatene ligger fortsatt til lagring i garasjen.
    Mer lim er innkjøpt for anledningen, samt 8 flasker tec7, samt en del rester av "fyllstoff". Det eneste jeg mangler er vel kabler, har litt liggende men usikker på om jeg har nok. Vifter til Behringer nu6000dsp er også på vei i posten. :)
    Puslespill neste altså, verste av alt er at jeg synes puslespill er noe skikkelig herk. 😅

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn