Påfyllingsbass, billig-versjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

MarkusH

Gjest
    Noen dager med jobb, så litt er blitt gjort .... Hadde vel håpet å få limt litt mer i dag, men men ....
    IMG_20220402_173723.jpg

Sideplater for langsgående avstivning limt på, tok først nederst og øverst i "kassa".
    IMG_20220402_173732.jpg

Midtre langsgående avstivning i "press" (så lenge den henger fast er det jo bra nok)
    IMG_20220403_120057.jpg

Sideplatene slik de skulle se ut.
    IMG_20220403_120102.jpg

"Dempestoff" klippet til.
    IMG_20220403_153948.jpg

Litt trimming av sideplater/bunner pga bassport-flensene, glad jeg har elektrisk høvel ellers hadde det der vært noe skikkelig drit ....
    IMG_20220403_155024.jpg

"Dempestoff" stiftes fast til sideplater.
    IMG_20220403_204030.jpg

Liming og skruing av midtre side-avstiving, kunne bare glemme kun å bruke lim, så jeg fant noen møkkaskruer jeg hadde på boden. Da blir jeg kvitt de også. :)
    IMG_20220404_000718.jpg

Liming av topp-plate, trudde detta skulle bli bare småtteri jeg og noen lette fiser jeg kunne hive rundt. Ble litt større enn jeg hadde sett for meg, men pytt pytt, jeg har da plass.
    IMG_20220404_000726.jpg

To avstivinger fra bunn til topp ble limt inn samtidig med toppen.
    IMG_20220404_000738.jpg

Til slutt trykte jeg inn en frontbaffel for å se hvordan det så ut, ikke helt 100% match mellom baffel og kassa, men det kan jeg fikse litt med høvel om det blir for ille ....

Alt i alt, ok fremgang de siste tre dagene, men ikke noe mer heller, i morgen får jeg ikke gjort mye, men håper å få limt sammen alle kassene i løpet av uka. :)

M

MarkusH

Gjest
    IMG_20220405_185840.jpg

Det er jo litt "tårnfeber" her inne for tida, så stabla de oppå hverandre. Mangler noen sider da.
    IMG_20220405_194743.jpg

Fire satt til "lagring" da jeg ikke har nok gulvplass, ser jo her at den lengst til venstre er riiiimelig skakk i hjørna. Litt sånn skjeve tårnet i Pisa-opplegg, men men :ROFLMAO:
    Vater og vinkel er ikke blitt brukt så kanskje ikke så rart.
    IMG_20220405_194752.jpg

Ikke fin, men så lenge jeg får lurt inn baffelen så er det ikke så farlig, får plassere den tett ved der jeg skal ha kabelen til senteren.
    IMG_20220405_222520.jpg

Litt provisorisk øvre "hylle", et par tvinger som holder på plass noe "avstiving" også .... Dette blir de dårligste kassene jeg noen gang har laget, bra de blir stående bak et lerret. 😅

Ble mer eller mindre klokka 17-22.30 dette her, så får jeg prøve å fikse litt mer på disse kassene i morgen.

Foreløpig frist er 8. Mars, så det blir noen lange kvelder etter jobb, så da satser jeg på at dissa subba blir ferdig til fredag, så får jeg ta resten til helga. ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    34.894
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Foreløpig frist er 8. Mars, så det blir noen lange kvelder etter jobb, så da satser jeg på at dissa subba blir ferdig til fredag, så får jeg ta resten til helga. ;)
    Det er da ikke mye arbeid å få ferdig til 8.mars! Du har god tid frem til da... ;)

• Liker
    Reaksjoner: KMR
    M

MarkusH

Gjest
    Det er da ikke mye arbeid å få ferdig til 8.mars! Du har god tid frem til da... ;)
    Da definerer vi "ikke mye arbeid" som to forskjellige ting, tipper et par lange kvelder jeg .... Lime åtte frontbafler og åtte bakplater, samt fire topper .... Så skal det selvsagt inn litt mer fyllstoff, men det tar jeg før liminga tenker jeg.
    Ferdige blir de uansett nå, for stua skal ryddes. :)

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    5
    Da definerer vi "ikke mye arbeid" som to forskjellige ting, tipper et par lange kvelder jeg .... Lime åtte frontbafler og åtte bakplater, samt fire topper .... Så skal det selvsagt inn litt mer fyllstoff, men det tar jeg før liminga tenker jeg.
    Du får vel gjort såpass på 11 måneder 😂

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    5.134
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    3
    Man rekker å lage hele barn i mellomtiden :D

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    34.894
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Som andre her har påpekt, så er det 11 måneder til 8. mars! Hvis du derimot mente 8. april så er vi nok enige… ;)

M

MarkusH

Gjest
    Var vel i utgangspunktet en skrivefeil, var 8. April jeg mente.
    Dissa subba må vel egentlig være ferdig i morgen, da jeg skal ut med arbeidskolleger etter jobb på fredag for å spise middag og det er jo uvisst hvor lenge slikt varer .... :)

Slik så det ut på slutten av dagen da ....
    IMG_20220406_225433.jpg

IMG_20220406_225441.jpg

Passe høy arbeidshøyde dette her. :)
    Fire frontbafler som er limt da, samt fire topper før i kveld.

Sist redigert av en moderator:

inselwind

Hobbyselger
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    13.508
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Bare innspurten igjen nå Markus😃💪. Grønn på videre slik at du har lyd ila helga😉

kjtl

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Antall liker
    232
    Torget vurderinger
    1
    Leste først rotfyllingsbass, og tenkte at en rotfylling vel koster omtrent det samme som et par høyttalerelementer. Kanskje noe for en tannlege med stram økonomi.

M

MarkusH

Gjest
    "Bare" forsegling med tec7 igjen nå ....
    IMG_20220408_131509.jpg

Måtte høvle litt på noen av dem, men det ble greit også.
    IMG_20220408_141453.jpg

Fikk litt mer klaring mellom hjørnesubba og de åtte i midten også, fikk routa kabelen til senteren litt annerledes så den følger "renna" foran med resten.

M

MarkusH

Gjest
    Tror ikke naturskadeforsikringen strekker til når grunnmuren sklir nedover Brøttomsbakka
    Er et stykke til Brøttumsbakka herfra, så det skal litt til, men veien ned mot Bergseng står mer i fare for det. :ROFLMAO:

M

MarkusH

Gjest
    Jeg måtte innse at slaget var tapt i går, måtte kaste inn håndkle og dra på jobb .... Det resulterte i at 6 av 8 subber ble ferdig forsegla i går kveld også måtte jeg ta 2 nå på morgenen i dag. Da blir det nok ikke lyd før tidligst på søndag.
    Nå er det bare igjen borring av hull, trekking av kabler og montering. Nå er elementene pakket opp og testet, så da kan emballasjen kastes. ;)
    IMG_20220409_105642.jpg

M

MarkusH

Gjest
    IMG_20220410_231335.jpg

Hjørnesub(er) ferdig.
    IMG_20220411_134031.jpg

De åtte "småsubba" er kablet, tetta og montert, koblingsboksene til disse står på toppen (planlagt sted å ha de også) ... Da gjenstår bare kjempene på golvet, der tror jeg jammen meg at jeg tar ut de siste to elementa og ser hvordan det er kobla inni der også får jeg vurdere om jeg skal montere elementene ytterst eller innerst .... Virker veldig som om jeg har et "null" i rommet midt på der, men noe sier meg at det blir enda verre jo lenger mot venstre jeg flytter de ....
    Neste på lista er fot/stativ til senterhøyttaler, har vel funnet ut hvordan jeg vil gjøre det i alle fall. :)
    Nå tror jeg jammen at jeg skal nyte litt skikkelig stereolyd igjen. 😁

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn