På tur og reise På tur: Bil fra Oslo til Gardasjøen-fartskamera rundt Brenner og sydover?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei folkens!

Tok med meg junior på hans første road trip Europa og befinner oss nå ved Gardasjøen. Fantastisk vellykket,uproblematisk og fin tur så langt :)

Men jeg leser og hører at det er en del fartskamera fra og med Østerrike og ned til nordre Italia. Ikke sett noen skilter og/eller typiske fotobokser. Har kjørt med hodet, men litt bekymret allikevel etter å ha blitt lit "farsblind" etter relativt godt driv gjennom Tyskland i egen bil som måtte "sotrenses".
Bøter har det visstnok med å dumpe ned i postkassen noen uker-måneder etter turen.

Noen som vet?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
MIn TomTom med oppdaterte speed camerakart løser dette for meg, selv om det er "ulovlig" å bruke i Frankrike. Dessverre vet jeg ikke- har dog kjørt strekningen/området flere ganger uten TomTom , og aldri opplevd problemer.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
MIn TomTom med oppdaterte speed camerakart løser dette for meg, selv om det er "ulovlig" å bruke i Frankrike. Dessverre vet jeg ikke- har dog kjørt strekningen/området flere ganger uten TomTom , og aldri opplevd problemer.
Hei!

Oppdaterte nylig den Garmin jeg har ink. Garmin fotoboks varsler. Men tok ikke sjansen på å bruke den funksjonen etter Tyskland, da det visstnok vanker stor bot ved bruk. I området vi bor her i Riva di Garda, så gikk det litt fort i et par tunneler hvor det var flere kameratyper plassert, men ingen merking. Aktiverte varslingsfunksjon for å teste, men ingen "utslag". Hadde på funksjonen helt ned til Østerrike og den varslet stadig om noe da.

Jeg sjekket Michelin appen og den sier det er flere speed cameraes på nevnte vei. Vi var årvåkne men så ikke noe annet enn de overvåkningskameraene som ikke skal være noe annet enn nettop dét.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.711
Torget vurderinger
28
Har blitt tatt noen ganger i fotobokser nedover. Går typisk noen måneder før du hører noe, så kommer det gjerne en purring og så er det slutt (i hvert fall med leiebil).

Kjørte forresten fjellene mellom Lago di Como og Lago d'Iseo sist mandag. Fant noen fabelaktige veier som anbefales på det varmeste om du er på leit etter steder for "aktiv" kjøring.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.358
Sted
Trondheim
Jeg foretrekker faktisk å se på veien. Derfor har jeg kjøpt meg en bil med head-up display.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har blitt tatt noen ganger i fotobokser nedover. Går typisk noen måneder før du hører noe, så kommer det gjerne en purring og så er det slutt (i hvert fall med leiebil).

Kjørte forresten fjellene mellom Lago di Como og Lago d'Iseo sist mandag. Fant noen fabelaktige veier som anbefales på det varmeste om du er på leit etter steder for "aktiv" kjøring.
Herlig område- kjørte selv fra andre siden og mot din destinasjon. Samt måtte jo bare kjøre Strada della forra :) ( Quantum of solace biljakten) Det var lite trafikk tidlig på morgenen, men ble tidvis trangt å møte italiensk lokaltransport i svinger best tilpasset Fiat 500 Abarth;)

Avsluttet med godt driv og toppfartstest hjemover i går. Gøy å få kjørt bil litt aktivt igjen ja! Betalte du bøtene btw @Fosse?
*Jeg kjørte privatbil

Vi adapterte lett til trafikken, men @oyvjorge: det går ikke alltid i praksis, av samme årsak. Om du en gang drar på road trip i europa finner du fort ut av dette, -uten å utdype nærmere :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.711
Torget vurderinger
28
Jeg betalte ikke bøtene. Det kom som sagt purring og jeg lot være å betale disse. Etter det har jeg ikke hørt noe. Bare så det er sagt så var det ikke store overtredelsene og ikke store bøtene. Men i hvert fall den siste gjaldt Frankrike og kom bare med forklaring på fransk.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg har vært på biltur i Europa og ja, det gikk litt for fort av og til. Så jeg skal ikke drive med moralisering.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg betalte ikke bøtene. Det kom som sagt purring og jeg lot være å betale disse. Etter det har jeg ikke hørt noe. Bare så det er sagt så var det ikke store overtredelsene og ikke store bøtene. Men i hvert fall den siste gjaldt Frankrike og kom bare med forklaring på fransk.
Mulig du får en anmerkning som gjør at du ikke kommer inn neste gang.....

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.101
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Blir du stoppet senere, har de oversikt over utestående bøter på data. Slik er det i hvert fall i Italia når det gjelder bøter på nasjonalt nivå. Kommunale parkeringsbøter kan det være mindree farlig med.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Og vi klager over østeuropeere som ikke betaler bompenger etc i Norge...

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.697
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Betaler de ikke bompenger heller?

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Media har kommet med eksempler på utenlandske trailere som spekulerer i å ikke betale bompenger. Det gjelder selvsagt ikke alle.

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.697
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Media har kommet med eksempler på utenlandske trailere som spekulerer i å ikke betale bompenger. Det gjelder selvsagt ikke alle.

Den "stakkaren" her fikk jo litt ekstra til bompenger...

https://www.moss-avis.no/nyheter/ti...-tiggermetode-i-mossedistriktet/s/5-67-460820

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det handler vel ikke om dét. * På denne turen: Betalt miljøavgift i Tyskland, Motorveigebyr i Østerrike, Bompenger i Østerrike og Italia, Bro-avgift i Danmark..
Fart: De nordiske land har samarbeidsavtale. Det foreligger vel ingen slik avtale med nevnte EU land og Norge?
Om ikke italienere, Østerrikere, Tyskere m.fl.betaler sine fartsbøter fra norge, skal vi betale deres?
Ja, utlendinger som har vært på ferie og blitt knipset her i landet diskuterer akkurat det samme som oss, med minst like lav moral og vilje;) Google noen bilforum.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.216
Det handler vel ikke om dét. * På denne turen: Betalt miljøavgift i Tyskland, Motorveigebyr i Østerrike, Bompenger i Østerrike og Italia, Bro-avgift i Danmark..
Fart: De nordiske land har samarbeidsavtale. Det foreligger vel ingen slik avtale med nevnte EU land og Norge?
Om ikke italienere, Østerrikere, Tyskere m.fl.betaler sine fartsbøter fra norge, skal vi betale deres?
Ja, utlendinger som har vært på ferie og blitt knipset her i landet diskuterer akkurat det samme som oss, med minst like lav moral og vilje;) Google noen bilforum.
Ja.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.860
Ja.
Larson er politisk korrekt i begrepets egentlige betydning. Er man mann så manner man seg opp og gjør det rette.

Topp Bunn