På sporet

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nei, jeg tenker ikke på Tore, men på Erling. Sandmo. Jeg pleide å kose meg med dette programmet på søndager, men dessverre har jeg ikke hatt muligheten på en stund - før nå.
Jeg merker meg at Erling Sandmo nå leder dette programmet alene. Blir det slik fremover? Jeg har stor sans for ham, men jeg syntes også det var fint da han hadde en med-programleder. Tidligere var det jo Kjell Hillveg, men såvidt jeg husker røk han visst opp i noen habilitetsproblemer, etter NRKs oppfatning. Etter det var det en kvinnelig makker, som jeg dessverre har glemt navnet på. Jeg savner litt den meningsutvekslingen to programledere kunne ha; kaste baller og kanskje ikke alltid være helt enige. Er det ferieavvikling/permisjon eller noe slikt som er årsaken til at Sandmo nå er ensom majestet, eller er dette en varig ordning?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Den kvinnelige medprogramlederen, Nina Krohn, døde jo ganske nylig. Det går vel kanskje ikke tretten på dusinet av programledere som fungerer sammen med Sandmo.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Uff, det visste jeg ikke. Nå ble jeg litt skamfull.
Jeg kjenner jo ikke Erling Sandmo - er det du skriver om på slutten et generelt problem?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Neida, det er bare jeg som tøyser, han er sikkert helt grei han. Men han har jo et noe alternativt musikksyn. Noen ganger gir det interessant historisk innsikt, andre ganger blir det bare pjatt i mine ører. Han er jo tross alt en av disse akademikerne som er influert av postmoderne tenkning. Det som var artig var jo at programlederne ikke alltid var enige i sine bedømmelser, og Sandmo var alltid villig til å gi gode karakter til pene kvinnelige utøvere.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Bach_Man skrev:
Han er jo tross alt en av disse akademikerne som er influert av postmoderne tenkning.
;D

Har hatt stor glede av programmet selv, men jeg har nok en litt annen innfallsvinkel til musikkjakt enn det som i alle fall i perioder har vært regjerende syn i På Sporet. Synes det har tendert til å være en jakt på den ene, rette innspillingen – heller enn å akseptere mange tolkninger som like gode og gyldige. Samtidig skjønner jeg jo at det er en smal sti mellom dette og en relativistisk smørje der alt er positivt, vakkert og uklanderlig.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.654
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Erling Sandmo setter jeg pris på fordi han virker både ærlig og kunnskapsrik. Han er i stand til å reflektere over sider ved musikken langt utover notearket og CD-spilleren, og det syns jeg ofte er både morsomt og interessant. Musikk blir ikke til av seg selv, det er ikke bare fine lyder laget for moro skyld, og det tror jeg vi knottetrykkende sofakritikere har godt av å høre om. Ære være NRK for fortsatt å la opplyste folk snakke til oss i mer enn tjue sekunder sammenhengende.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Jøgga skrev:
Ære være NRK for fortsatt å la opplyste folk snakke til oss i mer enn tjue sekunder sammenhengende.
Dette bifalles ettertrykkelig og inderlig.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.654
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
På sporet nå. Med Bruckner!

Ajaj!

Det ryktes at det skal spilles Bruckner i På Sporet idag.
Begynner om et øyeblikk på NRK P2 og NRK Klassisk

Herreweghe og Jochum, dette kan jeg godkjenne...

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Roberten skrev:
Jøgga skrev:
Ære være NRK for fortsatt å la opplyste folk snakke til oss i mer enn tjue sekunder sammenhengende.
Dette bifalles ettertrykkelig og inderlig.
Det er en kø jeg kan stille meg i. Utrolig interessant med den koblingen mannen gir mellom generell historie, kulturhistore, et verk og en aktuell innspilling. Så er det gutsy hvor rett frem han går på med sine noen ganger sære og vidløftige utredninger.

Mvh
Sniff

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og der var På Sporet historie - Sandmo har ikke tid mer. Det var trist, synes fyren er utrolig interessant, og og at han har en unik fortellerglede når han setter musikken i en bredere sammenheng.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Dette var trist nytt. Jeg vil nødig være en gammelmodig grinebiter som klager over at alt var så meget bedre før, men jeg er oppriktig bekymret for P2s utvikling den siste tiden. Ut i Verden* ble erstattet med et nokså intetsigende poesiprogram, på dagtid belemres vi med hippe synsere som alltid er oppdatert på hvilken kafé som er tilstrekkelig obskur til at man vil bli sett der denne uken, og nå forsvinner På Sporet.

Jeg har all forståelse for at Sandmo velger å bruke tiden sin på noe annet – å holde på alene var nok vanskelig uansett – men klarer ikke unngå å en viss melankoli når jeg ser favorittprogrammene mine forsvinne.

*Om det var noen barrikade å gå på for å forsvare saken, ville jeg glatt forsvart NRK Alltid Riisnæs.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Må man legge ned hele programmet fordi Sandmo ikke har tid? NRK burde jo ha mange kompetente folk som kunne overta. Eller har det noe med programrettigheter å gjøre?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
På sporet fortsetter, men med et nytt konsept og nye programledere.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Søndag 3. januar (sakset fra NRK):
14.03
På sporet
Serenade for strykere,
av Anton Dvorák.
Symfoni nr 4, Den italienske,
av Felix Mendelssohn.

Oslo Filharmoniske Orkester.
Dirigent: Gilbert Varga.

Fra en konsert i Oslo konserthus.

Ved Elisabet Davidsen.
Blir også sendt onsdag kl. 11.00 (NRK Klassisk).

Hvordan tenker man seg dette? Blir det plateomtale(r), er det radioopptak fra en konsert, eller hva? Jeg ser fra NRKs nettsider at man har sløyfet tillegget "- nytt på CD" slik man hadde det mens Erling Sandmo var programleder.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Du kan jo høre siste på sporet på nettradio. På slutten er den nye programlederen til stede og forteller om hva som skal skje. Skal visst også være anmeldelser av DVDer i tillegg til det jeg forstår som konsertomtaler.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Bach_Man skrev:
Du kan jo høre siste på sporet på nettradio. På slutten er den nye programlederen til stede og forteller om hva som skal skje. Skal visst også være anmeldelser av DVDer i tillegg til det jeg forstår som konsertomtaler.
OK takk for tipset. skal høre på det n år jeg kommer hjem. har ikke lyd på pcen på jobben. :(

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
Er det mulig å få tak i eldre programmer av På sportet enn det som er på hjemmesidene til NRK, og eventuelt hvor lenge blir de liggende der? Kom inn i klassisk musikk for om lag et år siden og synes de På sporet-programmene jeg fikk hørt var veldig interessante, både på grunn av de grundige plateomtalene med referansesammenlikninger osv, de fyldige historiske referansene musikken ble satt inn i, samt generelt den hyggelige og kunnskapsrike dialogen mellom programlederne. Virkelig artig når man etterhvert forstod hva de snakket om og det faktisk var mulig å ta ut de ofte subtile nyansene mellom ulike innspillinger! Har kjøpt en del musikk etter anbefalinger fra Sandmo/Krohn.

Siden jeg ikke fikk CD med alle de gamle programmene på til jul: Hvordan skaffer man seg det hele? Må man ha Ipod og laste ned eller kan ting kjøpes fra NRK?

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Så vidt jeg har forstått blir ikke programmene lagt ut lenger pga. rettighetsproblemer.

Erling Sandmo og Nina Krohn blir/er sterkt savnet allerede.

LPA

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.654
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Både Krohn og Sandmo vil bli savnet, men folk som Ragnhild Vejre og Halfdan Bleken er meget oppegående medarbeidere, og variasjon med gjester i studio vil kunne gjøre dette spennende. Det vil fremdeles inneholde Nytt på CD, og programmet for 3.januar håper jeg er et overgangsfenomen og resultat av juleferie. Så jeg gleder meg til fortsettelsen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jøgga skrev:
Både Krohn og Sandmo vil bli savnet, men folk som Ragnhild Vejre og Halfdan Bleken er meget oppegående medarbeidere, og variasjon med gjester i studio vil kunne gjøre dette spennende. Det vil fremdeles inneholde Nytt på CD, og programmet for 3.januar håper jeg er et overgangsfenomen og resultat av juleferie. Så jeg gleder meg til fortsettelsen.
Ser ut som du har rett:
Søndag 10.januar:
På sporet
- nytt på CD.
Blir også sendt onsdag kl. 11.00 (NRK Klassisk).

Så der er "- nytt på CD" tilbake igjen i NRKs programoversikt. Kan bli riktig så bra dette her, ut fra det du skriver ;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
For fans av Sandmo kan jeg opplyse at han nå skal anmelde musikk i Morgenbladet, attpåtil som hovedanmelder. (Noe som forhåpentligvis betyr mindre spalteplass for langt mindre interessante Magnus Andersson).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
For fans av Sandmo kan jeg opplyse at han nå skal anmelde musikk i Morgenbladet, attpåtil som hovedanmelder. (Noe som forhåpentligvis betyr mindre spalteplass for langt mindre interessante Magnus Andersson).
Så flott da. Akkurat Sandmo var et definitivt trekkplaster da jeg i sin tid startet med Morgenbladet, og bortfallet av Sandmo gjorde akkurat den delen av avisa langt mindre interessent for meg. Kanskje på tide med et nytt abonnement?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.654
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
På sporet er tilbake på sporet, heldigvis.
Fint program idag, med fokus bl.a. på Soli Deo Gloria, barokktrompetens hemmeligheter og Brandenburgerkonsertene. For mange er det fremdeles et mysterium hvordan musikerne i brokken kunne klare disse trompetstemmene uten klaffer og ventiler, og sannsynligvis også uten hull på røret til å hjelpe. Komponistene ville ikke ha skrevet på denne måten hvis musikerne hadde så store problemer med å få det til, så Bleken har nok rett: de var mye dyktigere til å spille på naturhorn enn noen av våre dagers musikere.

Fascinerende tanke dette med ferdigheter som går tapt etter som teknologien utvikler seg. Våre forfedre kunne og visste mye som vi ikke får vite noe om, fordi tradisjoner forsvinner.

Topp Bunn