Honkey-Chateau skrev:
Kjenner en kirurg på et Oslo-sykehus som har tatt en flere års lang akupunkturutdannelse i Kina. Han pleier å vise sine skeptiske kolleger et lite stunt under operasjon av blindtarm. Sett en nål på spesifikt punkt under kneet, og blindtarmen beveger seg. Om man blir frisk av det skal jeg ha sagt lite om, men at det har visse effekter i kroppen kan i utgangspunktet ikke diskuteres.
Honkey
Godt gjort av blindtarmen å "røre på seg" - har den fått muskler?
Dersom han var kirurg, så kjente han allerede meget godt til nerve-muskel korrespondansen i kroppen, som er en funksjon av hvordan vi skapes fra to celler. Muskler har nærceller og fjernceller som de korresponderer med, akkurat som man også kan stimulere en "nervemelding" et annet sted enn påvirkningen. Hvis jeg klør meg på et bestemt sted på hoften, kjenner jeg et stikk oppe i skulderen, for eksempel. Enkelte slike nerve-muskelkorrespondanser skaper muskelflimmer. Blindtarmen kan selvsagt ikke "røre" på seg, den har ingen egne muskler. Men en kjent korrespondanse kan skape en respons blant bukmusklene i det området, slik foten din ufrivillig sparker ut når legen knakker deg under kneskålen.
Jeg kan love deg at dette var hans "skeptiske kolleger" fullt klar over. Historien lyder som en konstruksjon, Honkey. (Kirurg - 1, i Kina - 2, lærte akupunktur - 3, viste noe underlig for sine skeptiske kolleger - 4, kan man bruke akupunktur for å holde blindtarmen frisk - 5).
Ganske liten, den blindtarmen ... kunne være interessant å få høre detaljer om hvordan de merket at den rørte på seg, der den lå. Den ligger ikke akkurat i friluft og flagrer.