Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Ja, ja. Det var bra så lenge det varte. Snaue døgnet igjen nå. Jeg har satt sammen endelig spilleliste - Endetidslisten!

Ikke noe poeng i å sove i natt. Det blir musikk i ett. God whisky, god mat, god venninne.

Såvidt jeg forstår er det slutt i morgen klokken 18, Pastor Camping Time.

Takker for selskapet.

http://ipad.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4127053.ece

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg så lars von triers nye film, melancholia, idag.
    fikk faktisk følelsen av at enden er nær.
    altså dommedag, ikke rumpe, selv om stussen til kirsten dunst tar sin del av oppmerksomheten.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ja, ja. Det var bra så lenge det varte. Snaue døgnet igjen nå. Jeg har satt sammen endelig spilleliste - Endetidslisten!

Ikke noe poeng i å sove i natt. Det blir musikk i ett. God whisky, god mat, god venninne.

Såvidt jeg forstår er det slutt i morgen klokken 18, Pastor Camping Time.

Takker for selskapet.

http://ipad.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4127053.ece
    Nå er du usakelig. I denne tråden snakkes det tross alt om varme hender, paralelle universer, helbredelse pr. telefon og telepati. Ikke sånn derre endedagsvissvass som galne amerikanske pastorer kommer opp med.

V

vredensgnag

Gjest
    En lærer til klassen - i USA:

Q: With the rapture coming, should I bother working on my final paper?
    A: Yes. The odds are you will not be judged worthy of ascent to heaven, in which case your grades will still be a basis of judgment for rewards in this earthly sphere.

Q: What if my instructor is raptured?
    A: None of our instructors bear much chance of being judged worthy. However, on the off chance your instructor is chosen, an army of unemployed secular Marxists is waiting to take his/her place.

Q: If my mother/father/grandfather/grandmother/favorite aunt/etc. is chosen, will I be excused from the final so that I may mourn his/her loss?
    A: No. They have not died, but been granted eternal life, thus this does not count as a case of a death in the family.

Q: If my instructor is not raptured, is he really fit to judge me?
    A: Yes, seeing as you were not raptured, you are still subject to the earthly judgment of the unsaved. If/when you are redeemed, a change of grade form will be automatically processed by heavenly authorities if they decide your grade was unfairly given by one of the damned.

Q: If my computer crashes and my printer breaks and there is no email on account of the rapture, will I be able to get an extension on the paper?
    A: Everyone in tech and IT departments is of Satan’s party, so the internet, your computer, and your printer should continue to work the way they always have: sporadically.

Q: How will the rapture affect your curving, particularly if raptured students are exempt from final tests/papers?
    A: Final grades are not curved, but students who are taken up in the rapture will be given incompletes, just in case.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Think yourself better

Alternative medical treatments rarely work. But the placebo effect they induce sometimes does

http://www.economist.com/node/18710090

Over the years Dr Ernst and his group have run clinical trials and published over 160 meta-analyses of other studies. (Meta-analysis is a statistical technique for extracting information from lots of small trials that are not, by themselves, statistically reliable.) His findings are stark. According to his “Guide to Complementary and Alternative Medicine”, around 95% of the treatments he and his colleagues examined—in fields as diverse as acupuncture, herbal medicine, homeopathy and reflexology—are statistically indistinguishable from placebo treatments. In only 5% of cases was there either a clear benefit above and beyond a placebo (there is, for instance, evidence suggesting that St John’s Wort, a herbal remedy, can help with mild depression), or even just a hint that something interesting was happening to suggest that further research might be warranted.

V

vredensgnag

Gjest
    Topp opplegg, Gjestemedlem.

Man etablerer healing-praksis, og tilbyr ulike alternative behandlingsformer.
    Kundene velger å se bort fra kroppens selv-helende evner.
    De betaler det du forlanger for behandlingen - kundenes kropper heler seg selv.
    Værsågod neste.

Er man sympatisk, medfølende og villig til å lytte litt til jeremiader, så gjør man tross alt en god ting, siden folk flest møter lite sympati for sine mange plager og klager.

Litt mumbo&jumbo skader ikke. Nylig ble en eiendomsmegler i nærheten tryllet om til en alternativbutikk, med masser av røkelsespinner og orientalske statuer. Og en stor hvitevarebutikk et par kvartaler unna gikk samme vei for noen måneder siden. Snart har vi frisører, kroppspleie, solstudio, spa og alternative sjapper overalt, og brutto nasjonalprodukt vil gå i taket! Strøket der jeg bor er i ferd med å bli rene bazaren.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Snåsamannen er i dagens utgave av Dagladet.

Gjerstad ønsker å skrive ny bok hvor mange av helbredelsene hans skal "dokumenteres".

«Bettina-tilfellet»
    Under samtalen med Sletten Kolloen i går kveld trakk de fram «Bettina-tilfellet» - ei jente som var uhelbredelig syk, som legene hadde gitt opp. Etter et møte med Gjerstad kunne hun gå igjen. Sletten Kolloen har selv vært i kontakt med overlegen ved Akershus sykehus som hadde behandlet jenta, som ble svært overrasket over hennes møte med «Snåsamannen». Sletten Kolloen mener derfor at Gjerstads kraft er «vitenskapelig dokumentert».

http://www.dagbladet.no/2011/05/26/...annen/litteraturfestivalen_2011/bak/16671530/

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    ;D Ler hele veien til Snåsa!

Å frigjøre indre krefter, det er det det handler om.
    Noen er ekstremt flinkere til det enn andre.
    Et stalltips fra min side er at snåsamannen er en av disse.

Meditasjon er vel ikke direkte det han drev med,
    men slektskapet er for meg mer enn tydelig.

Å ha nesen i en lærebok (skolemedisin) er ikke alltid det beste.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/110411/meditasjon-sterkere-enn-morfin#Mye tipset

U

utgatt60135

Gjest
    realist skrev:
    Meditasjon er vel ikke direkte det han drev med,
    men slektskapet er for meg mer enn tydelig.
    Så vidt jeg har skjønt drev aldri Gjerstad med meditasjon med sine "pasienter". Undersøkelsen overrasker meg ikke forøvrig.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Snåsamannen er i dagens utgave av Dagladet.

Gjerstad ønsker å skrive ny bok hvor mange av helbredelsene hans skal "dokumenteres".

«Bettina-tilfellet»
    Under samtalen med Sletten Kolloen i går kveld trakk de fram «Bettina-tilfellet» - ei jente som var uhelbredelig syk, som legene hadde gitt opp. Etter et møte med Gjerstad kunne hun gå igjen. Sletten Kolloen har selv vært i kontakt med overlegen ved Akershus sykehus som hadde behandlet jenta, som ble svært overrasket over hennes møte med «Snåsamannen». Sletten Kolloen mener derfor at Gjerstads kraft er «vitenskapelig dokumentert».

http://www.dagbladet.no/2011/05/26/...annen/litteraturfestivalen_2011/bak/16671530/
    Kolloen bør vel kanskje sette seg inn i hva "vitenskapelig dokumentert" faktisk betyr før han påstår at noe er vitenskapelig dokumentert.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg regner med at skeptikerne så siste Schrödingers katt også? Så interessert som de er i temaet? Jeg er i allefall veldig glad for at slike programmer blir lagd og at flere begynner å unders over om vår verdensanskuelse er større enn vi har trodd. Mye tyder på at bevisstheten er uavhengig av hjernen.

Så dere "teorien om alt" og om Hawking? Teorien om 11 dimensjoner som forklarer hvorfor gravitasjon er så mye svakere enn de andre tre energiformene? Det er akkurat hva de som kommuniserer med den andre siden(dimensjoner) lenge har sagt. Jeg husker ikke helt men lurer på om ikke antaller er omtrent det samme også. Og de som fortsatt holder på at skolevitenskapen vet alt kan umulig å fulgt med etter grunnskolen hvor man lærer at bøkene sannheten og hele sannheten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg regner med at skeptikerne så siste Schrödingers katt også? Så interessert som de er i temaet? Jeg er i allefall veldig glad for at slike programmer blir lagd og at flere begynner å unders over om vår verdensanskuelse er større enn vi har trodd. Mye tyder på at bevisstheten er uavhengig av hjernen.
    Du kan jo prøve å fjerne den og se hvor mye bevissthet som er tilbake.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det var stygt sagt ;). Jeg vil helst holde meg og andre levende i kroppen litt til om jeg kan.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Det var stygt sagt ;). Jeg vil helst holde meg og andre levende i kroppen litt til om jeg kan.
    Slike tanker er jo heller ikke av nyere dato da.

Ancient medical practitioners had conflicting views of the significance of the brain. In the fourth century B. C., Aristotle considered the brain to be a secondary organ that served as a cooling agent for the heart and a place in which spirit circulated freely. He designated the space in which all the spirits came together as the sensus communis -- the origins of our much more metaphorical term, "common sense."

http://www.stanford.edu/class/history13/earlysciencelab/body/brainpages/brain.html

Det må jo også tilføyes at vi har funnet ut litt mer i mellomtiden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Mye tyder på at bevisstheten er uavhengig av hjernen.
    Det er absolutt ingen ting som tyder på det. For meg gjør det ingen forskjell om Schrødingers Katt, en gang et seriøst program, endrer profil til New Age mystisisme. Det er selvsagt uheldig, men jeg tar ikke mitt verdensbilde derfra.

Jeg er ikke spesielt imponert over en del av "string theory"-forskningen. Det er fancy matematikk, men veldig vanskelig å teste i virkeligheten. Da blir det bare løse spekulasjoner uten forankring. Joda, for å få noen av string theory-ligningene til å gå opp, må man forutsette at universet har 11 dimensjoner. Deretter må man bortforklare 7 av dem for å sitte igjen med de observerbare 3 + tid. En teori som ikke kan testes i det virkelige univers er knapt verdt ordet "vitenskapelig". It is not even wrong, som noen sa. Å spinne new age-spekulasjoner på toppen av dette blir virkelighetsfjernt i kvadrat.

Da synes jeg det er mer fruktbart å ta utgangspunkt i hva vi faktisk observerer, og så prøve å snekre sammen en teori som beskriver den observerbare virkeligheten bedre enn de eksisterende teoriene generell relativitetsteori og kvantefysikk. Den grunnleggende forskjellen mellom disse to ligger i hvordan tiden behandles. I relativitetsteorien er den, vel, relativ, mens kvantefysikk går ut fra en absolutt Newtonsk tid. Begge teoriene fungerer helt utmerket innen sine gyldighetsområder og gir testbare prediksjoner som har vist seg å stemme godt overens med virkeligheten. Hittil har ingen greid å komme opp med en måte å kombinere de to teoriene i et felles matematisk uttrykk. String theory er ett forsøk (som jeg altså mener ser mer og mer ut som en blindvei for hvert år som går). Andre forsøk er loop quantum gravity og causal dynamic triangulation, bare for å nevne et par. De to trenger ikke et stort antall "skjulte" dimensjoner for å få matematikken til å fungere.

Vi vet langt fra alt. I grunnen vet vi ganske lite om hva universet er satt sammen av og hvordan det fungerer i stor skala, men det er ikke nødvendig å erstatte det lille vi vet med løse spekulasjoner heller. En av de tingene vi vet ganske sikkert er at ingen hjerne = ingen bevissthet.

V

vredensgnag

Gjest
    Mye tyder på så mangt, om både bevissthet og hjerne. Å ha et motsetningsforhold til fornuftsredskaper virker underlig.

La oss se på litt ordentlig magi.

12=1
    22=4
    32=9
    42=16

osv.

La oss nå dele 1 på disse produktene, og addere resultatet, i uendelig utstrekning. Skal vi først nærme oss noe oversanselig mystisk kan vi like gjerne gjøre det ordentlig.

Altså.

1/1+1/4+1/9+1/16+1/25+1/36+1/49+...=?2/6

Summen blir altså Pi i annen delt på 6. Hvordan klarer forholdstallet for en diameter til sirkelen den beskriver å dukke opp her?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Bevisstheten ligger i hver celle i kroppen, inkl cellene i hjernen. Hjernen er databehandler.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du mener det der, hva mener du så om det etiske i å slå av respiratoren for en hjernedød pasient?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Asbjørn skrev:
    Hvis du mener det der, hva mener du så om det etiske i å slå av respiratoren for en hjernedød pasient?
    Helt kurant det. Når hjernen ikke fungerer, så fungerer ikke egoet. Dermed har du ikke noe å gjøre i den relative, fysiske verden.

V

vredensgnag

Gjest
    Jævlig dårlig gjort mot bevisstheten, å tenke slik. Og egoet. For ikke å snakke om verden.

U

utgatt60135

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Det er absolutt ingen ting som tyder på det. For meg gjør det ingen forskjell om Schrødingers Katt, en gang et seriøst program, endrer profil til New Age mystisisme. Det er selvsagt uheldig, men jeg tar ikke mitt verdensbilde derfra.
    Hva med å snu på flisa? I stedet for at dem skal bevise det så kan kritikerne prøve å motbevise alle "uforklarlige" hendelser i de programmene. Det er heller ikke lett.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.046
    Det er jo ganske interessant at flere personer som er født blind kan fortelle om synsopplevelser i nær-døden opplevelser, i tidspunkt da hjernen er ute av funksjon.

En mexicaner jeg kjenner fortalte meg følgende fra Mexico City:
    En kar som levde i en helt annen verden enn vår, en som ble ansett for å være mentalt forstyrret, en sånn person man i gamle dager stengte inne på mentalsykehus. Denne personen hadde noen helt spesielle evner. Blant annet kunne en tilfeldig person gå inn på et bibliotek, plukke ut en vilkårlig bok av hyllen og ta den med hjem til denne personen, plassere boken bak hodet på han, og vedkommende sa tittel og forfatter på boken. Øyne i nakken?

Personen avsluttet sitt eget liv.
    Dette er ikke en vandrehistorie.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Hva med å snu på flisa? I stedet for at dem skal bevise det så kan kritikerne prøve å motbevise alle "uforklarlige" hendelser i de programmene. Det er heller ikke lett.
    Nei, det er den som påberoper seg noe overnaturlig som har bevisbyrden. Hvis du påstår at du kan snakke med de døde eller se inn i fremtiden, er det du som må legge frem bevis på dette, ikke jeg som skal bevise at det du påstår ikke har skjedd og/eller er umulig. Det er lett å kaste ut løse påstander, og livet er for kort til at man kan løpe rundt og "motbevise" hver enkelt vrangforestilling som forskjellige weirdos måtte ha.

U

utgatt60135

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Lyngen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nei, det er den som påberoper seg noe overnaturlig som har bevisbyrden. Hvis du påstår at du kan snakke med de døde eller se inn i fremtiden, er det du som må legge frem bevis på dette, ikke jeg som skal bevise at det du påstår ikke har skjedd og/eller er umulig. Det er lett å kaste ut løse påstander, og livet er for kort til at man kan løpe rundt og "motbevise" hver enkelt vrangforestilling som forskjellige weirdos måtte ha.
    Har du sett programmene?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Rent bortsett fra at den som kommer med en påstand alltid har bevisbyrden så er jo rasjonelle forklaringer presentert på nær sagt alt av 'uforklarlige' hendelser. De troende velger simpelthen å lukke øynene, de tror uansett hva som legges frem av forklaringer.

U

utgatt60135

Gjest
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Rent bortsett fra at den som kommer med en påstand alltid har bevisbyrden så er jo rasjonelle forklaringer presentert på nær sagt alt av 'uforklarlige' hendelser. De troende velger simpelthen å lukke øynene, de tror uansett hva som legges frem av forklaringer.
    Så hvordan forklarer du opplevelsene til dem i programmene?

V

vredensgnag

Gjest
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Vet da faen, Lyngen. Hvordan forklarer vi at et kobbel Frognerfruer blir skitsure på hverandre og trekker seg fra prinsessens tre-års englekurs fordi de ikke klarer å bli enige om hva det dufter av engler?

U

utgatt60135

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Vet da faen, Lyngen. Hvordan forklarer vi at et kobbel Frognerfruer blir skitsure på hverandre og trekker seg fra prinsessens tre-års englekurs fordi de ikke klarer å bli enige om hva det dufter av engler?
    Det var ikke det jeg spurte om.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Lyngen skrev:
    HC skrev:
    Lyngen skrev:
    Asbjørn skrev:
    Har ikke sett programmene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Derren Brown besøker snåsamenn i Texas:

[video]U9lrhx85fc8[/video]

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Har du sett programmene, Gjestemedlem?
    Jeg bruker ikke fjernsyn, så nei jeg ser aldri noe som går på TV. Kringkasting er et dødt konsept for min del. Mulig det går an å laste dem ned fra nettet, men for å være helt ærlig så gidder jeg ikke bruke timesvis på tendensiøs spøkelsesundeholdning kun for å kommentere det i denne tråden.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen:

Du kaster perler for svin!

Hvorfor diskutere med forstokkede personer, som har bestemt seg for hva de mener, uavhengig av hva som måtte bli presentert?

Dette programmet var dønn seriøst, og viste hva som nå foregår av svært seriøs forskning av anerkjente forskere på dette feltet.
    Jeg tror ikke personlig på tuss og troll, men jeg tror på sola når jeg ser henne.
    All ære til NRK som i de to siste programmer i denne serien har presentert fenomener som virkelig fortjener seriøs oppmerksomhet. Dette har intet med New Age ol å gjøre i det hele tatt.
    Vi får presentert et vitenskapelig søkelys og forskning på meget tankevekkende fenomener.

U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    Har du sett programmene, Gjestemedlem?
    Jeg bruker ikke fjernsyn, så nei jeg ser aldri noe som går på TV. Kringkasting er et dødt konsept for min del. Mulig det går an å laste dem ned fra nettet, men for å være helt ærlig så gidder jeg ikke bruke timesvis på tendensiøs spøkelsesundeholdning kun for å kommentere det i denne tråden.
    Alt fra NRK er tilgjenngelig på nett. Her er programmene:

http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/146/#alphabet

Hvis du ikke vil sette deg inn i temaene så er du jo faktisk ikke interessert ???. Det er en grunnleggende ting å sette seg inn i tema før man vet noe om dem og da blir det bare for dumt om man påstår ting om noen man ikke har greie på. Om det så gjelder fotball, mat, vin, Hifi, musikk eller det alternative. Hvis du ikke vil lære noe så lærer du heller ikke noe.

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Lyngen:

Du kaster perler for svin!

Hvorfor diskutere med forstokkede personer, som har bestemt seg for hva de mener, uavhengig av hva som måtte bli presentert?
    Hehe, ja det kan man lure på. Du har rett i at det egentlig er nyttesløst. Man burde bruke energien på nysgjerrige som ønsker å lære.

Dette programmet var dønn seriøst, og viste hva som nå foregår av svært seriøs forskning av anerkjente forskere på dette feltet.
    Jeg tror ikke personlig på tuss og troll, men jeg tror på sola når jeg ser henne.

All ære til NRK som i de to siste programmer i denne serien har presentert fenomener som virkelig fortjener seriøs oppmerksomhet.
    Ja, det er virkelig flott at NRK sender slike programmer. Etter min mening burdre det vært superinteressant siden det kan har så stor betydning om vi åpner oss opp for en større virkelighet.

Dette har intet med New Age ol å gjøre i det hele tatt. Vi får presentert et vitenskapelig søkelys og forskning på meget tankevekkende fenomener.
    Jo visst, dette er gammelt nytt for "new age" folk. Jeg har en mengde bøker om temaene så dette er ikke noe nytt for meg i sin helhet, men artig å se at seriøse forskere tar tak i disse fenomenene og begynner å forske på dem. Men de har langt igjen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lyngen skrev:
    Hvis du ikke vil sette deg inn i temaene så er du jo faktisk ikke interessert ???. Det er en grunnleggende ting å sette seg inn i tema før man vet noe om dem og da blir det bare for dumt om man påstår ting om noen man ikke har greie på. Om det så gjelder fotball, mat, vin, Hifi, musikk eller det alternative. Hvis du ikke vil lære noe så lærer du heller ikke noe.
    Jeg er glad i å se på dokumentarer men mindre glad i ukebladsfjernsyn for middelaldrende husmødre.

Siden du har definert 'tema' som innholdet disse underholdningsprogrammene, så kommenterer jeg dem heller ikke. Tema i tråden slik jeg ser det er kvakksalveri, svindel, snåseri, lureri, lettlurthet, overtro, folklore, placebo og godtroenhet, ikke fjernsynsunderholdning av det lettere slaget.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Jeg spurte tidligere i tråden om det er noen her som har gode erfaringer hos snåsamannen, eller har vært der uten noe som helst virkning. Mulig det har blittt svart på, men tråden begynner å bli lang ;)

Ettersom tråden handler om Snåsamannen og det har blitt så mange innlegg så er det vel noen som har praktisk erfaring?!

Meningene til folk som ikke har noen som helst praktisk erfaring er i grunn ganske uinteressant da det kun blir meninger og tro, uansett holdepunkt i saken

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Jeg spurte tidligere i tråden om det er noen her som har gode erfaringer hos snåsamannen, eller har vært der uten noe som helst virkning. Mulig det har blittt svart på, men tråden begynner å bli lang ;)

Ettersom tråden handler om Snåsamannen og det har blitt så mange innlegg så er det vel noen som har praktisk erfaring?!
    Trenger vel ikke være så konkret. Holder vel men noen som kjenner en som har en tante som har lest boken der svimingen beretter om sine bravader.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn