På besøk i Chaggys oase av vellyd!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • chaggy

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2019
    Innlegg
    17
    Antall liker
    20
    Sted
    Bergen
    Du ser subbene er flyttet 10cm innover og høytalerene 12cm frem og litt til siden.
     

    chaggy

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2019
    Innlegg
    17
    Antall liker
    20
    Sted
    Bergen
    Hei igjen!
    Som jeg tror dere her inne vet så holder Roald Mikkelsen på og justere litt på anlegget mitt og senest i dag var han her for siste gang på en stund.
    Forrige gang han var her fikk vi justert høytalerene og fikk skikkelig fokus.
    I dag var det subbene som sto for pers og de ble jo også flyttet på og jeg kan bare si at NÅ lyder det nydelig her.
    Nå spiller blade 2’ene fint med et stramt og taight lydbildet og bass og et lydbildet som leker seg mellom og utenfor høytalerene.
    Du hører virkelig hva rel subbene har og by på og ja STEIKE!!! sier jeg bare
    Dette er rått!!
    Nå lyder det i takt med prisen.
    Jeg tror også Roald likte det han hørte for han gliste fra øre til øre etter musikken startet etter subbene var justert.
    Mpt og jeg fikk hakeslepp av hvor stor forskjellen i lyden var.
    Nå må jeg si at jeg er meget fornøyd.
    Nå skal anlegget stå slik og jeg skal lytte på det som vanlig så ser vi om vi skal kanskje justere litt på delefrekvensen men det tar vi da SÅ all takk til min venner som har hjulpet meg mye med og få godlyden jeg har ønsket.!!
    Hadde det ikke vært for at mpt er en kanon god og snill venn hadde jeg ikke vært kommet så langt som jeg er kommet!
    TAKK mine venner😎
     
    Sist redigert av en moderator:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da var man som hastigst innom Chaggy her for noen dager siden.
    Ikke så mye nytt i oppsettet, bortsett fra nye høyttalerkabler fra Roald Mikkelsen.
    Reine skjære smykkene, men litt vel heavy til å begynne å henge rundt nakken.....
    Siden sist var den ene subben flyttet vekk fra venstre fløy og inn bak/mellom Bladene.
    Gir både litt mer visuell symmetri, da der nå befinner seg en sub på hver side av rackene....
    Lydmessig ga det også en gevinst, da begge subbene nå spiller i samme retning.
    Chaggy har så ubestridt et øye- og ørevennlig oppsett, som bare inviterer til å spille "en til......."
    Og der mangler ikke på noe. Power en masse, nerve, oppløsning, punch, hele frekvensspekteret er ivaretatt (selv om subbene i seg selv ikke gjør så veldig mye ut av seg før du BER de om det - via volumkontrollen)

    Har altså ikke vært en halvgalen uke:
    Fornøyd med å ha fått noen timer foran to ulike high-end-oppsett, med hver sine tilnærminger til godlyden!:D

    mvh
    Proffen
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    438
    Antall liker
    630
    Sted
    Kristiansand
    Fantastisk anlegg, Chaggy. Moro at du får til stadig bedre lytteopplevelser med ulike tilpasninger og grep - er jo litt av moroa det og 👍 :)
     

    chaggy

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2019
    Innlegg
    17
    Antall liker
    20
    Sted
    Bergen
    Jo takk for det!😀
    Ja det er skikkelig gøy når en endring eller oppgradering gjør så pass mye at det er merkbar forskjell og enda gøyere er det og kunne vise det frem til andre med samme interesse og selv de registrerer forskjellene.!
    Jeg vet at når folk er på besøk og lytter så vegrer de seg for og komme med konstruktiv eller negativ kritikk, men jeg sier til folk at de må si om de har noe og kicke på for er det noe feil jeg ikke har oppfattet så kan jeg heller ikke gjøre noe med det, jeg må jo nesten vite om det for og kunne utbedre det. Så jeg liker konstruktiv kritikk😀😀
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    En liten teazer:
    Er det, i hifiverdenen, innafor å erkjenne at man har blitt aldri så lite nyforelsket?

    Det ble jeg nemlig i kveld, etter å ha besøkt Chaggy, som har gjort STORE, POSITIVE OG PLASSBESPARENDE endringer i sitt tidligere RØSLIGE oppsett.....
    Avslører ingenting i kveld, men 2bc 2mårn......

    Vi kan røpe så mye som at det er snakk om en betydelig investering i SUPER lyd.
    Vi kan avsløre at det, estetisk, nok vil være elsk eller hat (jeg fikk sansen for herlighetene!)
    Vi kan avsløre at funksjon trumfer form, og at formen av den grunn er någet utenfor det "normale"...........
    "E.T phone home" kan være et passende hint! ;) 😂

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Scwææære monoblokker? Gone!
    Seriøs pre? History!
    Kef Blade? Bortevekk!
    2 stk bøse subber? Ikke oppkoblet eller i bruk lenger!
    Streamer, cd-spiller og platespiller? Yes!
    Kabler? Åff kårse, noen, men langt færre enn tidligere.....

    Hva mangler da?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    MEGET gode aktive høyttalere!
    Spiller ringer rundt det tidligere, dvs MacIntosh forsterkeri og Kef Blade + bøse subber

    Specs på Pelegrinaene:
    Referanse streaminghøyttaler med Cabasse’s beste tri-coaxial element tilsvarende som benyttes i The Sphére. Bassen ivaretas av en eget 30 cm element som gir frekvensgang ned til 10 Hz. Forsterkereffekt på totalt 3700 watt gir et maksimalt lydtrykk på 134 dB. Dynamikk, bass og oppløsning i den absolutte High-End klassen!

    • Spotify Connect, Tidal, Deezer Hifi, Qobuz, nettradio og Bluetooth
    • App for Android/IOS
    • Fjernkontroll
    • Innganger:
    - Optisk for lyd fra TV, etc
    - RCA og XLR linjeinnganger
    • 4-veis coax element med 30 cm bass
    • Forsterkereffekt:
    - Bass: 1850 watt (3700 watt peak
    - Mid-bass: 1250 watt (2500 watt peak)
    - Mellomtone: + 300 watt (600 watt peak)
    - Diskant: 300 watt (600 watt peak)
    • Maksimalt lydtrykk: 134 dB
    • Frekvensområde: 10-27.000 Hz
    • Nettverk: Wifi og Ethernet
    • Mål: 48 x 48 x 129 cm (BxDxH)
    • Vekt: 45kg



    Innebygget streamingfunksjon, innebygget DSP, HEFTIG med god forsterkerkraft!
    Skal skrive litt om førsteinntrykket fra i går.

    mvh
    Proffen
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Specs på Pelegrinaene:
    Referanse streaminghøyttaler med Cabasse’s beste tri-coaxial element tilsvarende som benyttes i The Sphére. Bassen ivaretas av en eget 30 cm element som gir frekvensgang ned til 10 Hz. Forsterkereffekt på totalt 3700 watt gir et maksimalt lydtrykk på 134 dB. Dynamikk, bass og oppløsning i den absolutte High-End klassen!
    Det er jo helt fantastisk..Jeg klarer omtrent det samme med 8000 Watt og 30 ganger så stort membranareal.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    2.jpg

    5.jpg

    6.jpg

    4.jpg


    Tricoaxialt element i front.
    8" bass, mellomtone og diskant
    12" bass bak på høyttaleren.
    Kula har en diameter på 42cm, dvs som en røslig stativhøyttaler - og den spiller også laaangt på vei som en knallgod sådan - samtidig som den har alle kvalitetene til en seriøs gulvhøyttaler nedover i frekvensspekteret!

    btw: bilde 2 og 3 er de som gir meg assosiasjoner til "E.T".......

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Førsteinntrykk:
    Dette er høyttalere som både spiller engasjerende, med trøkk og dynamikk, og som absolutt bare gir lyst til å høre mer.
    Lyttetrøtthet blir et ikke-eksisterende fenomen med disse.
    Ingen slitsomme sibilanter.
    Høyde, bredde og særlig dybde i lydbildet.
    Akkurat passe dose organisk/varme i gjengivelsen etter mine preferenser.
    God utklinging på instrumenter, herlig realistisk vokal.
    Og jeg ser egentlig ingen grunn til å overhodet dvele ved spørsmål om de faktisk spiller ned til 10hz. Til det er bassen i aller høyeste grad dyp nok, god nok og kjapp nok til å gi et meget godt fundament både i bunnen og for det som skjer lenger opp i frekvensene....

    Ble rett og slett litt satt ut av hvordan piano ble gjengitt på Ani Difrancos "You had time" - så den sangen blir garantert neste jeg selv skal spille her i heimen, bare for å "sammenlikne".....

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    KISS kan noen ganger være et genialt prinsipp.
    I dette tilfellet kan det vel knapt gjøres spesielt enklere, og når resultatet og kvalitetene er som de er, blir det jo et Colombi egg, basically!
    Interessant for egen del? Ja, i aller høyeste grad!
    Overkommelig? Tja, kanskje på sikt!
    Alternativer? Ja
    WEB_Image_Cabasse_The_Pearl_Akoya__sort_Streamingh_cabasse_the_pearl_akoya_black_back_persp14...jpeg

    WEB_Image_Cabasse_The_Pearl_Akoya__sort_Streamingh_cabasse_the_pearl_akoya_black_mc-2109512929.jpeg



    • 3-veis coax konstruksjon med 17cm bass
    • Forsterker: 450 + 300 + 300 watt (bass, mellomtone, diskant)
    • Frekvensområde: 30-27.000 Hz
    • Innganger: Optisk x1, Ethernet, Micro USB, Analog 3.5mm jack
    • Nettverk: Wifi og Ethernet
    Mål: 22 x 22 x 22 cm (BxHxD)
    Vekt: 8kg

    Kanskje ikke like lekre stativer, sånn reint estetisk, men kan funke greit.....
    WEB_Image_Cabasse_The_Pearl_Akoya__gulvstativ_sort_akoya_stativ_sort-181461585.png


    Med noe slikt kommer en "unna" med et "totaloppsett" til rett under 100k
    Må gi slipp på de aller siste frekvensene i bunnen, men kan likefullt være verdt å sjekke ut nærmere.
    DET skal i alle fall jeg gjøre, hvis muligheten byr seg.....

    mvh
    Proffen
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hadde vært morsomt å gjøre en direkte sammenlikning av disse Pelegrinaene med det jeg fikk ut av dagens to timer lange bedehusbesøk, arrangert, organisert og gjennomført av Mala Audio. Det blir noget ganske annet å kunne sette opp et oppsett i et enormt stort rom, sammenliknet med en "normal" norsk stue i en leilighet......
    Det ble da spilt på Axxess, Aavik, Børresen og Marten - og ja, det låt stort, flott og meget godt.
    Hvor langt opp på leggen ville Pelegrina nådd ifht de oppsettene som ble demonstrert i dag?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er jo egentlig bare å gratulere Chaggy med en stor, OG meget vellykket endring av oppsettet!
    imvho en stor forbedring i musikkgjengivelsen og -opplevelsen sammenliknet med hvordan det låt der i heimen tidligere.
    Krever litt balle å "tørre" å gjøre en så stor endring, når det i utgangspunktet - med det gamle oppsettet - spilte mer enn tålig greit!
    Men han har nok gjort tilstrekkelig "research" og gjerne hørt herlighetene før avgjørelsen ble fattet.

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn