På besøk hos Johnnnygrandis

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sting

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Fortell om målingene etterhvert!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    8.528
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Endelig tatt til vettet og laget meg noen rammer til mine akustikkplater..
    Dette ser meget bra ut.
    Har du kjøpt nye plater? for de du hadde når vi var der var vel med hardere overflate.
    Driver nå å tenker ut å lage stavdifusor av styroform, lit varmere i været snart så kan man stå ute for saging med båndsaga.

    Steinar.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    steinost skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Endelig tatt til vettet og laget meg noen rammer til mine akustikkplater..
    Dette ser meget bra ut.
    Har du kjøpt nye plater? for de du hadde når vi var der var vel med hardere overflate.
    Driver nå å tenker ut å lage stavdifusor av styroform, lit varmere i været snart så kan man stå ute for saging med båndsaga.

    Steinar.
    Kanskje vi skal inngå ett samarbeid ? 8)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Sting skrev:
    Fortell om målingene etterhvert!
    Kart det !, trenger sikkert litt hjelp til å tyde alt etterhvert... ;D Lydkortet skal jeg hente idag på Posten mens micen var det 1-2 uker lev tid på.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    8.528
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette kommer til å bli moro.
    Det ser nå ut til at et medlem har tatt dette på fult alvor denne gangen.
    Sammarbeid er det vi liker Johnny.
    Den jeg har hengende i taket tar et ganske stort frekvens område.
    Så dette handler i grunnen kun om mye kapping og liming, men er man flere om dette er det jo mer morro også.

    Steinar.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Det ligger såklart en begrensende faktor at jeg sitter i en `vanlig`stue og lytter, dette medfører at lydplater/ Diffusorer må settes inn på en smart måte. Uansett er måleutstyret mest beregnet for det som skal skje i kjelleren om ikke så altfor lenge. Her vil jeg ha 20Kvm som blir ett lydrom kun beregnet til å se film og nyte musikk. Rommet brukes idag som ett treningsrom men planen er å strippe hele rommet ned til 0 og begynne helt fra begynnelsen. 1 bærevegg må ned og en trapp skal mest sannsynlig rives. Gulvet skal pigges ny støp, kabler og flisteppe skal legges. Alt av vegger skal rives og ny isolasjon kabler og gud vet hva som skal inn her ;D Rommet har en takhøyde på 2,5meter og den skal jeg prøve og bevare mest mulig.
    Vinduet som er her skal pigges ut og det skal inn ett nytt ett som er stort nok til å kunne rømme ut av om dynamikken og basstrøkket blir for stort ;D
    Er såvidt begynt å hente inn litt priser på forskjellige trapper, blir noe i denne stilen tipper jeg.
     

    Vedlegg

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Så nå blir det treningskutt til fordel for sofakos?
    Artig å følge tråden din, inspirerende å se hva du får til. Det er bare å pøse på med bilder når det tar form.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Ambings skrev:
    Så nå blir det treningskutt til fordel for sofakos?
    Artig å følge tråden din, inspirerende å se hva du får til. Det er bare å pøse på med bilder når det tar form.
    Nja, Treningen blir flyttet til Lillestrøm ihverfall, etter 7 års trening alene i kjelleren kan det være godt å komme litt ut blant folk engang iblant ;D

    Bilder blir det selvfølgelig, godt å høre at det inspirerer det gir meg det samme tilbake.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    steinost skrev:
    Den jeg har hengende i taket tar et ganske stort frekvens område.
    Hvordan kom du fram til plasseringen på denne Steinar ? Noe slik som dette.

    Impulsrespons





    Vi ser tidsaksen horisontalt og impulsstyrken oppover. De første kraftige bølgetoppene til venstre er den opprinnelige impulsen, den neste ligger på ca. 1,63 ms. Ved 3 ms ser vi en til, osv, det er gjentagende topper utover i tid, og det er også en del andre mindre topper. Disse toppene er refleksjoner fra vegger, gulv og tak, møbler osv. Artig?

    Litt mer teori
    Før vi begynner på det praktiske må vi ha bittelitt mer teori. Lyden forplanter seg altså med en hastighet på ca. 343 meter pr sekund (m/s). Det vi kan bruke disse målingene til er å finne ut hvor langt impulsene har reist før den når frem til mikrofonen, for så å finne ut hvor den har vært innom på veien. For å finne avstanden tar vi tiden vi finner på grafen og ganger med hastigheten til lyd. Med markøren i REW finner jeg at den første refleksimpulsen ligger på 1,63 ms. Omregnet blir dette 0,559 meter. Denne impulsen har altså reist 56 cm meter lenger enn den opprinnelige impulsen. Nå skal vi finne ut hvor den har vært på sin reise.




    Praksis
    Jeg fester den ene enden av snora til en tung og stødig dings (med gummiknotter selvsagt, vi vil jo ikke ha riper) som jeg setter oppå høyttaleren slik at snora begynner på frontplata av høyttaleren. Så trekker jeg snora litt stramt bort til mirkofonen og lager et merke, f.eks. en knute. Så måler jeg opp 56 cm ekstra slik at snora nå blir 56 cm lenger enn avstanden fra høyttaleren til mikrofonen, og fester snora til mikrofonstativet (optimalt skulle man festet snora til selve mikrofonen, men det er ofte ikke praktisk mulig). Snora får nå en slakk på 56 cm. Så tar jeg tak i omtrent midten av snora og fører den sideveis i retning veggen, prøver meg litt frem i lengderetningen også, for det er høyst sannsynlig atrefleksjonen kommer midt mellom lytteposisjon og høyttaleren. Og jommen, den rekker akkurat bort til veggen, og jeg har nå en stram snor som går fra høyttaleren, bort til veggen og videre derfra til mikrofonen. Voila, jeg har funnet et 1. refleksjonspunkt! Omtrent på dette stedet må jeg altså noe dempemateriale.

    Neste impuls ligger på ca 3 ms, det blir 1,03 m. Samme øvelse igjen og finner at dette 1. refleksjonspunktet faktisk ligger i taket mellom lytteposisjon og høyttalerne. En annen topp er på 5,75 ms, og her ser jeg at snora treffer nesten helt på kanten av den akustikkplaten som vanligvis henger her, og at denne kan med fordel flyttes litt slik at refleksjonspunktet treffer mer midt på platen. Den neste kraftige toppen er på 8,43 ms, dvs. 2,87 meter. Snora viser at dette faktisk er refleksjoner fra den høyre høyttaleren via venstre vegg.

    Med denne fremgangsmåten kan du lete etter toppene og finne refleksjonspunktene med snora. Det kan være lurt å måle på én høyttaler om gangen slik at det er lettere å se hvilke impulser som går hvor, og ved å sammenligne refleksjonspunktene for begge høyttalerne finner du også ut av symmetrien i rommet. Men ikke bli overivrig og forsøk å fjerne alle krusningene du kan finne, men konsentrer deg om de som stikker seg ut.
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.757
    Antall liker
    33.128
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette var veldig intr. grandis og meget lærerikt :)
    Det er jo også når man ser tankegangen veldig sannsynelig at de 3-5 tydelige første refleksjonspunktene du finner er de som man bør "drepe"? Vil vel være sjelden at man har så mye lenger avstand mellom HT og "øra" at refleksjonene utover de første vil ha veldig mye betydning?
    Flott, bare fortsett ;D

    gismo
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    johnnygrandis skrev:
    Sting skrev:
    Fortell om målingene etterhvert!
    Kart det !, trenger sikkert litt hjelp til å tyde alt etterhvert... ;D Lydkortet skal jeg hente idag på Posten mens micen var det 1-2 uker lev tid på.
    1-2 Uker er visst det samme som 2-3 dager for enkelte, micen kom igår så nå er det bare å justere seg inn.
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    gismo skrev:
    Dette var veldig intr. grandis og meget lærerikt :)
    Det er jo også når man ser tankegangen veldig sannsynelig at de 3-5 tydelige første refleksjonspunktene du finner er de som man bør "drepe"? Vil vel være sjelden at man har så mye lenger avstand mellom HT og "øra" at refleksjonene utover de første vil ha veldig mye betydning?
    Flott, bare fortsett ;D

    gismo
    Vel både ja og nei gismo, alt kommer vel ann på rommet og som vi alle vet er de veldig forskjellig. Små rom kan du faktisk gjøre lydmessig større ved å implementere de rette akustiske tiltak. Det gjelder å vite hvor og hva og disse målingene kan være behjelpelig med å finne ut nettopp dette. Selvfølgelig er det en hel jungelbok å sette seg inn i men viljen er tilstede,...- jeg for ta en bratt lærekurve ala Roda stil.. ;D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    8.528
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    steinost skrev:
    Den jeg har hengende i taket tar et ganske stort frekvens område.
    Hvordan kom du fram til plasseringen på denne Steinar ? Noe slik som dette.

    Impulsrespons





    Vi ser tidsaksen horisontalt og impulsstyrken oppover. De første kraftige bølgetoppene til venstre er den opprinnelige impulsen, den neste ligger på ca. 1,63 ms. Ved 3 ms ser vi en til, osv, det er gjentagende topper utover i tid, og det er også en del andre mindre topper. Disse toppene er refleksjoner fra vegger, gulv og tak, møbler osv. Artig?

    Litt mer teori
    Før vi begynner på det praktiske må vi ha bittelitt mer teori. Lyden forplanter seg altså med en hastighet på ca. 343 meter pr sekund (m/s). Det vi kan bruke disse målingene til er å finne ut hvor langt impulsene har reist før den når frem til mikrofonen, for så å finne ut hvor den har vært innom på veien. For å finne avstanden tar vi tiden vi finner på grafen og ganger med hastigheten til lyd. Med markøren i REW finner jeg at den første refleksimpulsen ligger på 1,63 ms. Omregnet blir dette 0,559 meter. Denne impulsen har altså reist 56 cm meter lenger enn den opprinnelige impulsen. Nå skal vi finne ut hvor den har vært på sin reise.




    Praksis
    Jeg fester den ene enden av snora til en tung og stødig dings (med gummiknotter selvsagt, vi vil jo ikke ha riper) som jeg setter oppå høyttaleren slik at snora begynner på frontplata av høyttaleren. Så trekker jeg snora litt stramt bort til mirkofonen og lager et merke, f.eks. en knute. Så måler jeg opp 56 cm ekstra slik at snora nå blir 56 cm lenger enn avstanden fra høyttaleren til mikrofonen, og fester snora til mikrofonstativet (optimalt skulle man festet snora til selve mikrofonen, men det er ofte ikke praktisk mulig). Snora får nå en slakk på 56 cm. Så tar jeg tak i omtrent midten av snora og fører den sideveis i retning veggen, prøver meg litt frem i lengderetningen også, for det er høyst sannsynlig atrefleksjonen kommer midt mellom lytteposisjon og høyttaleren. Og jommen, den rekker akkurat bort til veggen, og jeg har nå en stram snor som går fra høyttaleren, bort til veggen og videre derfra til mikrofonen. Voila, jeg har funnet et 1. refleksjonspunkt! Omtrent på dette stedet må jeg altså noe dempemateriale.

    Neste impuls ligger på ca 3 ms, det blir 1,03 m. Samme øvelse igjen og finner at dette 1. refleksjonspunktet faktisk ligger i taket mellom lytteposisjon og høyttalerne. En annen topp er på 5,75 ms, og her ser jeg at snora treffer nesten helt på kanten av den akustikkplaten som vanligvis henger her, og at denne kan med fordel flyttes litt slik at refleksjonspunktet treffer mer midt på platen. Den neste kraftige toppen er på 8,43 ms, dvs. 2,87 meter. Snora viser at dette faktisk er refleksjoner fra den høyre høyttaleren via venstre vegg.

    Med denne fremgangsmåten kan du lete etter toppene og finne refleksjonspunktene med snora. Det kan være lurt å måle på én høyttaler om gangen slik at det er lettere å se hvilke impulser som går hvor, og ved å sammenligne refleksjonspunktene for begge høyttalerne finner du også ut av symmetrien i rommet. Men ikke bli overivrig og forsøk å fjerne alle krusningene du kan finne, men konsentrer deg om de som stikker seg ut.
    Den henger ikke riktig etter at alt ble flyttet på.
    Man må finne førsterefleksjon.
    Sett deg godt til rette i godstolen, så kommanderer du din bedre halvdel til å gå rundt med sminkespeilet sitt langs etter vegger og tak.
    Der du kan se diskant og eller mellomtonen i speilet er første refleksjonen.
    For å slippe at hun skal synes hun ikke er din bedre halvdel, får du noen av de dårlige hi-fi vennene dine til å hjelpe til.
    Dette også for å holde husfreden.
    Vi er jo litt snodige, men snille gutter da.

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.398
    Antall liker
    8.528
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var litt rask Johnny.
    Prøvde den metoden du beskriver også, funker den.

    Steinar.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Mange eksempler på speilbruken men ser i mange settinger at den ikke er helt nøyaktig. Leser om flere som faktisk har vært nødt til å flytte dempeplater etter å ha kjørt målinger og oppmerking.
    Med målinger for du også en meget god indikasjon om hvor effektivt det faktisk demper, 15-20DB bør ihvertfall taes av de største toppene innenfor 20ms. Med målinger har du ganske mye kontroll på hva som egentlig skjer. Diffusorer er såvidt jeg har skjønt ønskelig litt lenger bak i rommet. Bakveggen og taket i bakkant av hodet tror jeg vil være ett passende sted å begynne.
    Toppene utover 20ms refleksjoner ser jeg som ett passende sted å begynne å tenke på diffusorer, alt innenfor vil hos meg nok være ønskelig med absorberende flater. Diffusorer lager mer liv i rommet og hos meg vil jeg tro det er ønskelig da jeg har hørt rom som er døde og de liker jeg ikke. Subjektivt såklart.
    Rommet på messen hos EHED var for mye dempet for meg men som mannen bak rommet poengterte det vil være en smaksak.
    Den største utfordringen i rommet vil jo uansett klare å tune de nederste frekvenser uten at rommet ser ut som en krigssone. Svanø sine er jo på størrelse med en liten trehytte men de virket være særdeles effektive da bassen ble oppfattet som ekstremt tørr og nyansert det lille jeg hørte av den i rommet.






    Det er en helt maken i høyre hjørnet av bildet.
    Forøvrig en meget hyggelig og kunnskapsrik fyr som holdt rommet,- (til tross for at stemmen var delvis vekke) ;D
     

    Vedlegg

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    johnnygrandis skrev:
    Hei Olav.

    Mac Minien står tilkoplet nettverket via en cat5e kabel, her for den lossless filene servert av en ReadyNas server som står i kjelleren. Fra Minien går jeg ut med en Optisk Toslink kabel som går inn i min Audio Aero - Det hele fungerer utmerket uten nedetid og kjører superstabilt. Jeg har installert Pure Music på min Mini og styrer det hele med en iPad igjennom `remote`appen. All musikk 340Gb ligger bare ett tastetrykk unna fra godstolen.
    Optisk støtter "kun" 24/96Khz ut igjennom overføringen (nok for de fleste?) har lest at det er en begrensing i OSX som gjør dette men har vel ikke fått noen endelig fasit enda.

    Du har vel Optisk inn på din Devialet ? - da anbefaler jeg deg å prøve Pure Music, programmet kan lastes ned gratis og prøves ut i 14 dager uten begrensinger.
    Takker for tilbakemelding.
    Jeg har endret måten jeg kobler min mac opp på og anbefaler at du prøver der samme.
    Jeg var nemlig ikke helt fornøyd med den optiske utgangen på mac-en. Det utsagnet baserer jeg bare på det faktum at jeg syntes forskjellen mellom spdif ut på squeezebox, som ikke er noe godt high-end alternativ, og optisk ut på mini-en var veldig liten.

    Jeg kjører nå en Hegel HD2 mellom mac og forsterker. Jeg bruker altså HD2 som en usb til spdif konverter. På sikt vil jeg investere i en firewire interface fra Weiss. Forskjellen hos meg er skremmende stor! Og jeg kan garantere at du aldri vil bruke optisk ut igjen etter å ha prøvd HD2.
    Jeg bruker og Puremusic med ipad som fjernkontroll. Fungerer veldig fint!

    Nå skal jeg lese om målingene dine :)

    Mvh,
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Imponerende opppussing, interiør, oppsett og samling med mac stash :p
    En kjapp recap av disse 15 tråd-sidene, og du gikk rett inn i "topp 5 -ønske-seg-på-visitt-liste".
    Har du forresten vurdert en slik HRT usb dac? evt for å teste... Er selv bare i tanke-fasen av ny digital rigg, og iMac med en HRT (venter spent på den nye modellen som hvisnok skal hete HD) og balangsert ut fra denne videre..

    mvh Kai
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Jeg kjører nå en Hegel HD2 mellom mac og forsterker. Jeg bruker altså HD2 som en usb til spdif konverter. På sikt vil jeg investere i en firewire interface fra Weiss.
    Det blir nok en asynkron usb dac på meg også etterhvert. Har jo Audio Aeroen på brukten og den er blitt solgt 2 ganger hittil !? hadde alle like stor pengepung som de har det i kjeften så hadde livet vært en dans på roser (- for enkelte) ;D Men ingen stress spilleren er alt for god til å gå på billigsalg, Innbytte er jo også en mulighet.
    Men si meg Alabama hvorfor bruker du Hegel dacen er ikke Devialet dacen 10X bedre ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    kaap skrev:
    Imponerende opppussing, interiør, oppsett og samling med mac stash :p
    En kjapp recap av disse 15 tråd-sidene, og du gikk rett inn i "topp 5 -ønske-seg-på-visitt-liste".
    Har du forresten vurdert en slik HRT usb dac? evt for å teste... Er selv bare i tanke-fasen av ny digital rigg, og iMac med en HRT (venter spent på den nye modellen som hvisnok skal hete HD) og balangsert ut fra denne videre..

    mvh Kai
    Takk for det Kai, Mac stashet har nådd toppen med iPaden og nå er det stopp på en stund.
    Kunne gjerne tenkt meg å prøve en slik HRT sak i direkte sammenliging mot Aeroen så venter spent på HD varianten jeg også.
    En visitt er bare morro, litt digitalis og lydprat da er jeg i mitt rette element bare å ta kontakt for en lytt..

    -------------------------------------------

    Ellers er jeg igang med målingene men sliter med å få nok alenetid til å kunne gjøre justeringer/måle da dette virkelig er tidkrevende - med en familie på 5 er det jo full rulle hele dagen.
    Litt musikk og lytting må jo også prioriteres, flere av mine hifi kompiser har måttet ta backup av denne herlige utgivelsen..;






    Bob Scaggs - Dig
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    gismo skrev:
    Herlig låt grandis ;)
    Takk for tips.

    gismo
    Denne er på samme album også gismo, riktig så bra lydkvalitet i tillegg...


     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    johnnygrandis skrev:
    Jeg kjører nå en Hegel HD2 mellom mac og forsterker. Jeg bruker altså HD2 som en usb til spdif konverter. På sikt vil jeg investere i en firewire interface fra Weiss.
    Det blir nok en asynkron usb dac på meg også etterhvert. Har jo Audio Aeroen på brukten og den er blitt solgt 2 ganger hittil !? hadde alle like stor pengepung som de har det i kjeften så hadde livet vært en dans på roser (- for enkelte) ;D Men ingen stress spilleren er alt for god til å gå på billigsalg, Innbytte er jo også en mulighet.
    Men si meg Alabama hvorfor bruker du Hegel dacen er ikke Devialet dacen 10X bedre ?
    Bruker ikke DAC'en i Hegel HD2. Den er ubrukelig til ditt og mitt formål. Hele poenget er at jeg KUN bruker den som USB til spdif "konverter". Og det er det jeg anbefaler at du prøver. Sammenlignet med toslink ut fra mac er det minst 10x bedre å kjøre signalet ut fra USB via en interface, som i mitt tilfelle er Hegel HD2, videre til digitalingangen på DAC'en!! :)

    Mvh,
    Olav
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.408
    Antall liker
    3.613
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Litt "off topic" men vet du hvilket av studioene Thanks to you ble innspilt? Lyden på det sporet er definitivt best.

    VidarJ
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    AlabamaRodeoStar skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Jeg kjører nå en Hegel HD2 mellom mac og forsterker. Jeg bruker altså HD2 som en usb til spdif konverter. På sikt vil jeg investere i en firewire interface fra Weiss.
    Det blir nok en asynkron usb dac på meg også etterhvert. Har jo Audio Aeroen på brukten og den er blitt solgt 2 ganger hittil !? hadde alle like stor pengepung som de har det i kjeften så hadde livet vært en dans på roser (- for enkelte) ;D Men ingen stress spilleren er alt for god til å gå på billigsalg, Innbytte er jo også en mulighet.
    Men si meg Alabama hvorfor bruker du Hegel dacen er ikke Devialet dacen 10X bedre ?
    Bruker ikke DAC'en i Hegel HD2. Den er ubrukelig til ditt og mitt formål. Hele poenget er at jeg KUN bruker den som USB til spdif "konverter". Og det er det jeg anbefaler at du prøver. Sammenlignet med toslink ut fra mac er det minst 10x bedre å kjøre signalet ut fra USB via en interface, som i mitt tilfelle er Hegel HD2, videre til digitalingangen på DAC'en!! :)

    Mvh,
    Olav
    Skjønner, hadde absolutt vært morro å prøve.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    vidarje skrev:
    Litt "off topic" men vet du hvilket av studioene Thanks to you ble innspilt? Lyden på det sporet er definitivt best.

    VidarJ
    Vet ikke Vidar men du kan lese litt om mannen bak Suksessen HER



    Venice: How did new digital technology affect the way you recorded "Dig" ?

    Boz: In the recording process, we were looking at getting that cutting-edge kind of production. As far as the digital process, in other hands, it may have come out differently. We primarily used these technological advances for speed - these tools that allow you to speed up the process - for something that would normally take many engineers and several studios, we had a traditional way of doing it, but the tecnology allowed us to do it much faster. We didn't allow the digital aspects to influence the sound.

    Venice: But there is a difference between digital and analog sounds.

    Boz: Analog is more resonant. And this discussion can get pretty esoteric, but our ears became accustomed to certain sounds - a guitar, piano, voice, cello - these are very complex and visceral tones that are very hard to achieve in digital because of the difference in what we are hearing. Therefore, when we're recording something critical, like a Steinway piano, an acoustic guitar, or a voice, we record in analog and transfer to digital.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.408
    Antall liker
    3.613
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her var det mye bra :) Nå begynner ønskelisten min på Amazon å bli farlig lang ;D

    Er den siste fra CD'n Nina?

    Vidar
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Fikk filmet litt på Puls messen idag....

    Du syke for ett åpent stort lydbilde som Geir Fredriksen hadde klart å få ut av dette rommet/utstyret. Bassen var også meget bra sett ut fra størrelsen på HT og elementene. Likte dette rommet meget bra eneste jeg kunne tenkt meg mer av må ha vært at stemmer og instrumenter kunne hatt litt mer av den organiske klangen jeg liker så godt. Den Adyton forsterken til ca 250K hadde stålkontroll på alle elementene - Varm ble den også, ga visstnok ut over 1000W i 4 ohm ett beist på alle måter




    Audio Physic med premiere på Avantera HT, enorm kontroll og ett bunndrag som virkelig kjentes i brystkassa.

    Lyden kommer litt ut i klippet.


     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Stilige filmer johnnygrandis.

    Hørte så vidt på Adyton da jeg var innom OHC for noen uker siden. Da var det et par (Burmester?) sub-er inn i bildet, men kan tro på at dette høres bra ut uten sub.

    Du savner litt av det organiske fra Marten mener du vel :)? Ja, jeg syntes Adyton hadde en litt "tørrere" lyd enn Marten, men jeg vil tro det er mange som vil ha det. Dette kommer nok mest an på smak og behag.

    Stilig de Audio Physic ht også.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    torem skrev:
    Stilige filmer johnnygrandis.

    Du savner litt av det organiske fra Marten mener du vel :)? Ja, jeg syntes Adyton hadde en litt "tørrere" lyd enn Marten, men jeg vil tro det er mange som vil ha det. Dette kommer nok mest an på smak og behag.
    Takk, morrosomt å filme litt også da selv om kvaliteten er best sagt middelmådig men dere for jo en liten ide av omgivelsene.
    ------
    Tørrere er nok ett godt ord å bruke torem, vet ikke helt hva som gjør at Marten er så råe på detaljer i instrumenter og stemmer men selv ikke Burmester sine B80 var på høyde med mine Marten Bird her, selv om B80`ene var bedre på andre ting igjen som spesielt bassen som vel må være noe av den beste detaljering og dybde følelse jeg noensinne har hørt gjengitt fra noen HT.
    Det er vel Accuton elementene som har en stor del av æren for de organiske egenskapene Marten besitter da kan jeg tenke meg.
     

    Vedlegg

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    johnnygrandis skrev:
    Det er vel Accuton elementene som har en stor del av æren for de organiske egenskapene Marten besitter da kan jeg tenke meg.
    Ja, jeg tror de elementene gir en veldig innsikt og innlevelse i mellomtonen, og en slags 3D-følelse. Så kan man sikkert diskutere til man blir blå hvilken lyd som er mest "naturlig". En fordel med Adyton er at en kan spille veldig høyt uten at det høres høyt ut fra lytterposisjon. Marten blir kanskje litt mere "hud og hår" på veldig høyt volum. Og skal man ha en "tower"-løsning fra Marten må en vel opp på Coltrane Momento, og da blir det fryktansvart dyrt :(
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Greit å være på messe for å komme hjem og oppleve at det spiller ikke så verst her heller :D

    Opplever med Burmester anlegget at lydbildet er litt større og bassen går dypere samt at den spiller med en litt bedre detaljerings grad enn hos meg selv men jeg tror jeg kan bli litt lurt p.g.a at mine Bird ikke går likedypt og derfor opplever flere detaljer ved bassen hos B80`ene. En ting jeg ihvertfall vet er at det enorme prishoppet fra mitt eget anlegg ikke på langt nær forsvarer hva som blir bedre i Burmester riggen. Tonene i instrumenter opplever jeg som ganske likt gjengitt over begge anlegg mens stemmer mener jeg bestemt låter enda mer naturlig over Birdene. Luft og innsyn i musikken er særdeles god på begge nevnte anlegg og det er vanskelig å ikke la seg rive med i det som foregår.

    Avantera spilte mer i dybden og med ett voldsomt trøkk i mellombassen på de rette innspillinger, selv ved ekstremt høyt volum. Manglet litt krydder i mellomtonen ifth mine egne og Burmester sine B80. Bassen var på langt nær så detaljert som B80`ene men trøkket var det ingenting å si på. Skulle som sagt hatt lenger tid i SS virket være solide saker. Jeg syntes jeg kjenner igjen en salgs signatur igjennom hva AP produserer, ekstremt kontrollert og detaljert med ett lydbilde som spiller litt laidback i dybden.
    Slik jeg ser det begynner det bli mindre og mindre og hente i direkte oppgraderinger når vi kommer opp i disse prisklassene, føler det hele faller ned på smak og preferanser. Den tørre lyden som noen trakter etter er ikke for alle, jeg merker selv at jeg verdsetter klang og pin point i lybildet og at det er noe jeg ofte etterlyser når jeg er rundt på slike messer. Jeg ser heller ikke bort fra at med ett mer påkostet rom kan være med på og gjøre underverker i forhold til å bare skal gjøre oppgraderinger innenfor elektronikken hele tiden. Peter ( i skedsmo audio klubben) f.eks har jo fått til en fremdragende lyd for overraskende lite penger i ett lite men behandlet rom.

    *Veien videre*

    Eget rom med akustikk tiltak står høyt prioritert, vil tro det er mye mer og hente her enn å begynne karusellen med oppgraderinger innenfor elektronikken,- kvaliteten syntes å flate kraftig ut her oppe i highest high-end sjiktet det er ihvertfall overraskende lite å hente i direkte (klare) hørbare forskjeller i de virkelig dyre oppsett (1-2 millioner) framfor det jeg selv besitter idag.
    Bassen vil nok for de uten dedikert lytterom være den vanskeligste delen av lyden å klare og kontrollere, merker det relativt raskt når en hører bass som er kontrollert på sitt beste. Kanskje det hadde vært best og vært lykkelig uvitende,- (?) men har en først hørt den gjengitt skikkelig blir den raskt ett savn i eget oppsett. Uansett vi trenger den, den utgjør på en måte ett fundament som slipper resten av musikken fri, dvs har en problemer her nede hjelper det ikke med de mest eksotiske materialer i resten av driverkjeden da problemene overskygger de andre gode egenskapene høytaleren måtte ha - har hørt altfor mange eksempler på dette.

    Jeg er på langt nær imål og dit kommer man vel sjelden men jeg er glad for å finne ut hvor jeg ligger i løypa samtidlig som jeg er på en måte litt lettet over å vite med sikkerhet hvor mine investeringer bør ligge i framtiden.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    johnnygrandis skrev:
    Greit å være på messe for å komme hjem og oppleve at det spiller ikke så verst her heller :D

    Slik jeg ser det begynner det bli mindre og mindre og hente i direkte oppgraderinger når vi kommer opp i disse prisklassene, føler det hele faller ned på smak og preferanser.
    hmmm...du må jo høre på gutta hos Ståle! Med et litt småoverlegen tone svarte han på mitt spørsmål om han hørte stor forskjell på anlegget til 2,7 mill (eller var det ,1? De som har råd bryr seg sikkert ikke) kontra ett til en tidel. Svaret var i alle fall et soleklart JA, forskjellen var STOR.

    Er like fornøyd med mitt eget til 1/18-del av prisen ennå jeg...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Ambings skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Greit å være på messe for å komme hjem og oppleve at det spiller ikke så verst her heller :D

    Slik jeg ser det begynner det bli mindre og mindre og hente i direkte oppgraderinger når vi kommer opp i disse prisklassene, føler det hele faller ned på smak og preferanser.
    hmmm...du må jo høre på gutta hos Ståle! Med et litt småoverlegen tone svarte han på mitt spørsmål om han hørte stor forskjell på anlegget til 2,7 mill (eller var det ,1? De som har råd bryr seg sikkert ikke) kontra ett til en tidel. Svaret var i alle fall et soleklart JA, forskjellen var STOR.

    Er like fornøyd med mitt eget til 1/18-del av prisen ennå jeg...
    Blir jo litt overrasket når GT står der og overdøver musikken for å gi beskjed om at displayet i cd spilleren må skrues av for deretter å konstatere at lyden ble mye bedre når lyset ble slokket......-
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.940
    Antall liker
    755
    Hei igjen,
    skulle jeg tippe; hvis du ikke har fundament nok med Birds er det elektronikkens feil, ikke høytaleren. Da jeg hørte Birds hos AudioRoyal med Wavac rør-forsterkeri (som jeg ser ligger på Brukten nå) var det i alle fall fundament nok. Tror ikke AudioRoyal har gjort ekstremt mye med akustikken i rommet heller, uten at jeg tør påstå dette sikkert. Men den vanlige "hi-fi bassen" (hvis det går an å si noe slikt) får du kanskje ikke med Marten - de har vel sin egen filosofi når det gjelder bass som sikkert ikke alle liker.

    De Burmester ht som du nevner gir nok en annen type bass, men jeg synes de blir litt mere reservert oppover (nåvel, jeg hørte bare 3 minutter på dem på OHC, så dårlig grunnlag for å uttale meg).

    Jeg ville sikkert ha vurdert både forsterker, kilden og kanskje også kabler før jeg eventuelt kastet ut Birds :) Hos meg er det i alle fall Marten som forsvinner sist akkurat nå - men vil ikke garantere at jeg skulle finne på å ombestemme meg senere - livet går i bølger.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    torem skrev:
    Hei igjen,
    skulle jeg tippe; hvis du ikke har fundament nok med Birds er det elektronikkens feil, ikke høytaleren. Da jeg hørte Birds hos AudioRoyal med Wavac rør-forsterkeri (som jeg ser ligger på Brukten nå) var det i alle fall fundament nok. Tror ikke AudioRoyal har gjort ekstremt mye med akustikken i rommet heller, uten at jeg tør påstå dette sikkert. Men den vanlige "hi-fi bassen" (hvis det går an å si noe slikt) får du kanskje ikke med Marten - de har vel sin egen filosofi når det gjelder bass som sikkert ikke alle liker.
    Er vel mer rommets og Høytalerenes begrensinger hvor dypt de spiller jeg mener. Hadde rommet vært tunet (eller kona) optimalt hadde bassen Bird gjengir vært en helt annen men selv da vil de nok ikke gå helt i kjelleren, en subwoofer løser nok den floken så lenge den er rask nok. (trenger hele spekteret jeg ;D)
    Nå har ikke jeg hørt Bird med annet forsterkeri men det skal sies at Moon settet gjør en fordømt god jobb her såvidt jeg kan høre.
    Snudde her for en stund tilbake hele anlegget og spilte optimalt ift hvordan stuen er og det var spesielt bassen som virkelig sto fram annerledes da men så var det dette med disse hokjønnene da.. ;D
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    [/quote]

    Blir jo litt overrasket når GT står der og overdøver musikken for å gi beskjed om at displayet i cd spilleren må skrues av for deretter å konstatere at lyden ble mye bedre når lyset ble slokket......-
    [/quote]

    Hørte du ikke forskjell???
    Det beste med slike seanser er vel når man kommer hjem og kan konkludere at ja, det låt bra - men det gjør det jammen hjemme også! Har man først god lyd, er det begrenset hvor mye bedre det kan bli. Det er jo bare (!) lyd...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn