På besøk hos hifipuristen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen alle venner

    Da har jeg fått inn siste superpowersupply fra Armand.
    Det var til min lille snurre på <100 kg.
    Har da kommet til en milepæl.🙄
    Alle mine hifi pryler har nå utvendige superpowersupplyer
    som langt overstiger batteridrift.
    foran alle disse powersupplyene sitter det passive strømfiltre
    fra Sveits,og Adyton/Audio Insight Isovolter.
    Dette for bl.a å sikre jordforbindelsen mellom alle powersupplyene.
    Mangler bare for øyeblikket Isovolt 6K’n og Armands superpowersupply
    til Riaa’n som pt. er lånt bort.😄
    Skal bruke tiden nå til å lytte på vinyl for å se om det er en forskjell på platesnurra’s
    lydkvalitet.

    Jeg forstår godt de av dere som mener denne tråden kan være litt for mye.............................
    Hvis ingen gidder å lese dette, for de det er så sært sletter jeg likegodt hele tråden.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Godt nytt år puristen ! Jeg skjønner at nissen var snill med deg :)

    Må ikke finne på å slette denne tråden. Spennende å bli med på hifi-reisen din !

    vennlig hilsen Calmati
    Tusen takk det samme Calmati.

    Har lagt merke til at det er svært få innom siden,lurer derfor på om jeg skal
    legge ned hele greia.
    Begynner å bli litt trøtt på alle som ikke hører forskjell på noe............?😄
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Ja det skjønner jeg godt :LOL:
    Litt som en fluefisker som ikke synes det er forskjell på fluene.... Hva er poenget da ? :unsure:
    Det fine med denne hobbyen er at man kan ha glede av den uansett hvilket nivå man er på. Men om man ikke hører forskjell på komponenter, da hadde jeg personlig gått for Sonos og latt det bli med det :)
     

    Mr.D

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    52
    Antall liker
    24
    Heisann.

    Du må jo for all del ikke legge ned den flotte tråden din.
    Kjempemorsomt å følge med.
    Vi har jo samme RIIA, lurer fælt ¨på hva jeg vil oppleve med Armands powersupply.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Nei, nei, nei...du må ikke finne på og slette tråden din Hifipuristen.
    Ny fet ekstern strømforsyning til kverna på gang ser jeg.
    Jeg investerte selv i en bedre ekstern strømforsyning til min Dr.Feickert Firebird i juni i fjor.

    DSC_0465.JPG


    DSC_0467.JPG


    Gangkonstanten bedret seg, og lydgjengivelsen ble et knep mer stringent/tydelig. Detaljer ble noen promille klarere, litt mer luft oppe og litt mer tydelig mellombass/bass. Det morsomme er at Dr.Feickert laget en svinedyr batteri strømforsyning til sine platespillere, men de mener at den "nye" lineære strømforsyningen i sum er bedre enn den store dyre batteri strømforsyningen til godt over 100 frognertiere. Den lineære strømforsyningen er utvilsomt bedre en standard strømforsyningen som legges ved platespillerne. Dr.Feickert har nå lagt batteri strømforsyningen på hylla.
    Jeg kjøpte min strømforsyning via DaCapo HiFi i Moss med super oppfølging av Jørgen :)

    Godt nytt år til deg!
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Godt nytt år til deg også. Denne tråden er en oase i alle de dårlige nyhetene for tiden. La den kreative galskapen blomstre. Jeg liker godt å se på bilder av kreasjonene dine og jeg kunne godt tenke meg å høre på dem en gang når verden er tilbake på hengslene. Jeg liker godt den kompromissløse jakten din på det perfekte. Du må ikke finne på å slette denne tråden!

    Arve
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Følger med på alt som skjer i denne tråden, selv om jeg ikke kommenterer så mye, og det er kanskje fler av oss? Selv om det du driver er langt unna det jeg driver med, så er det herlig å lese om noen som er villig til å tøye strikken så langt. Å slette denne tråden ville vært et stort tap for sentralen, så håper du slår fra deg den tanken. 😄
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Vi er alle på forskjellige stadier i denne hobbyen, og denne tråden er en berikelse og følge. Hadde i 14 år siste paret av Etera som ble bygd og selvbygde basskasser og det var noe av den beste lyden jeg har hatt i hus.

    Litt avsporing, jeg har en skilletrafo stående som ikke har blitt tatt i bruk. Vil denne kunne gjøre noe nytte for seg ett sted i stereo kjeden eller ikke.
     

    Skimann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2008
    Innlegg
    130
    Antall liker
    131
    Følger godt med jeg også. Ikke legg tråden ned. Og så venter jo jeg også på en ekstern strømforsyning laget av Armand!

    :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Heisann.

    Du må jo for all del ikke legge ned den flotte tråden din.
    Kjempemorsomt å følge med.
    Vi har jo samme RIIA, lurer fælt ¨på hva jeg vil oppleve med Armands powersupply.
    Hei Mr D
    Du mener hva som er forskjellen på NLE-15(evighetsbatteriet) og Armand
    sitt super powersupply? Til NLE-22.
    Den lydmessige forskjellen er enda litt mer nedover, bedre oppløsning og
    bedre dynamikk.😀
    Tusen takk! for at du gidder å følge med.👍
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    870
    Antall liker
    866
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Godt nytt år puristen.
    Du må ikke tenke på å legge ned tråden. Synes det er morsomt å følge deg og prosjektene dine. Tøft med folk som går all-in 😃
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Nei, nei, nei...du må ikke finne på og slette tråden din Hifipuristen.
    Ny fet ekstern strømforsyning til kverna på gang ser jeg.
    Jeg investerte selv i en bedre ekstern strømforsyning til min Dr.Feickert Firebird i juni i fjor.

    Vis vedlegget 686705

    Vis vedlegget 686706

    Gangkonstanten bedret seg, og lydgjengivelsen ble et knep mer stringent/tydelig. Detaljer ble noen promille klarere, litt mer luft oppe og litt mer tydelig mellombass/bass. Det morsomme er at Dr.Feickert laget en svinedyr batteri strømforsyning til sine platespillere, men de mener at den "nye" lineære strømforsyningen i sum er bedre enn den store dyre batteri strømforsyningen til godt over 100 frognertiere. Den lineære strømforsyningen er utvilsomt bedre en standard strømforsyningen som legges ved platespillerne. Dr.Feickert har nå lagt batteri strømforsyningen på hylla.
    Jeg kjøpte min strømforsyning via DaCapo HiFi i Moss med super oppfølging av Jørgen :)

    Godt nytt år til deg!
    Jeg ønsker deg også ett riktig godt nytt År Power’n.

    Litt for tidlig for meg å fortelle hva min nye strømforsyning til platesnurra har betydd.
    Kommer tilbake til dette senere.😄
    Min platesnurre produsent har tidligere fortalt meg at nytt powersupply betyr nix..................
    Dette skyldes at etter powersupplyet finnes det en regenerator som styrer alle motorene
    digitalt.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Vi er alle på forskjellige stadier i denne hobbyen, og denne tråden er en berikelse og følge. Hadde i 14 år siste paret av Etera som ble bygd og selvbygde basskasser og det var noe av den beste lyden jeg har hatt i hus.

    Litt avsporing, jeg har en skilletrafo stående som ikke har blitt tatt i bruk. Vil denne kunne gjøre noe nytte for seg ett sted i stereo kjeden eller ikke.
    Hei Singh

    Hyggelig at du liker tråden min og gidder å følge med.😄

    Har du en skilletrafo som du ikke vet hvor du skal bruke,har Jeg et forslag.
    Sett den foran alt ditt digitalutstyr,på den måten skiller du galvanisk digitalt
    og analogt. Hvis du investerer i en Isovolt i stedet,blir det noe helt annet.
    Da kobler du Absolutt at av utstyr til Isovolten.🤪
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei gutta fra Asker&Bærum Audio

    Det er nesten bare folk jeg kjenner som skriver i denne tråden.
    Unntaket denne gangen er vel Singh,Jeno og Power’n(som jeg kjenner fra før)
    Er i tenkeboksen for om jeg skal slette tråden,og kanskje slutte her på hfs.
    Hfs. skulle være et treffpunkt for audiofile?
    De som tør å yttre seg om egne erfaringer blir sablet ned av.............. Dere vet hvem?
    Musikk spiller på følelser og er absolutt ikke noe som kan måles i all kompleksitet.
    Dette gjelder også elektriske apparater som er laget for formålet.
    Musikk er subjektivt,derfor må også utstyret og ses på subjektivt.
    Dette selvfølgelig også med målinger.
    Man kan ikke forkaste et «hifiprodukt» alene på målinger.
    Musikken som skal reproduseres må også lyttes til 😂subjektivt.

    Jeg er også opptatt av målinger. Det vet alle dere som har fulgt med tråden.
    Vi må bare ikke glemme at originalen(musikerne) vi lytter til er subjektivt.
    Derfor må vi også bedømme reprodusert musikk subjektivt.

    Pga. av dette har jeg virkelig godt lei av alle forståessegpåere som det dessverre
    har blitt alt for mange av her på hfs.

    Hvorfor må vi som har subjektive meninger alltid «bevise» noe vi mener å oppleve?
    Legger på en ekstra smiley her😂
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.055
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har fulgt din tråd med spending i et par år nu uden at skrive....... og har tenkt at fortsette.
    Virkelig dårlig idé at slutte.
    Og (på Norsk) drit i alle de, som ikke forstår, hva´ du vil med tråden, men fortset for alle os, som imponeres
    over din ihærdighed omkring at nå Nirvana..... du ved..... det dér...... helt derude :)
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Hei gutta fra Asker&Bærum Audio

    Det er nesten bare folk jeg kjenner som skriver i denne tråden.
    Unntaket denne gangen er vel Singh,Jeno og Power’n(som jeg kjenner fra før)
    Er i tenkeboksen for om jeg skal slette tråden,og kanskje slutte her på hfs.
    Hfs. skulle være et treffpunkt for audiofile?
    De som tør å yttre seg om egne erfaringer blir sablet ned av.............. Dere vet hvem?
    Musikk spiller på følelser og er absolutt ikke noe som kan måles i all kompleksitet.
    Dette gjelder også elektriske apparater som er laget for formålet.
    Musikk er subjektivt,derfor må også utstyret og ses på subjektivt.
    Dette selvfølgelig også med målinger.
    Man kan ikke forkaste et «hifiprodukt» alene på målinger.
    Musikken som skal reproduseres må også lyttes til 😂subjektivt.

    Jeg er også opptatt av målinger. Det vet alle dere som har fulgt med tråden.
    Vi må bare ikke glemme at originalen(musikerne) vi lytter til er subjektivt.
    Derfor må vi også bedømme reprodusert musikk subjektivt.

    Pga. av dette har jeg virkelig godt lei av alle forståessegpåere som det dessverre
    har blitt alt for mange av her på hfs.

    Hvorfor må vi som har subjektive meninger alltid «bevise» noe vi mener å oppleve?
    Legger på en ekstra smiley her😂
    Kanskje det er med hifi-folk som venstrefolk ? Det sies at der to venstrefolk møtes er det minst tre meninger tilstede. Erketypiske venstrefolk er også kjent for å være notoriske kranglefanter, så likheten med oss hifi-folk er kanskje ikke helt håpløs ?

    Jeg har for egen del ingen problemer med at folk er uenige i debattene her inne, men det som kan irritere er selvutnevnte profeter som nærmest erklærer å besitte sannheten. Og har null forståelse for motdebattanter som har en annen innfallsvinkel.
    Da har man glemt det du peker på her, at man lytter subjektivt. Alle lytter subjektivt - enten de vil eller ikke.

    Og så skiller vi oss fra hverandre i forhold til om - og i hvor stor grad - målinger utfyller eventuelt erstatter lyttingen. Noen stoler i mindre grad på egne ører, mens andre bare stoler på ørene. Og det er vel helt fint ? De fleste av oss finner vel et sted midt i mellom vi er komfortable med. Men som i alle debatter er det ytterpunktene som fører ordet. Så derfor virker HFS mer polarisert enn et representativt utvalg ville gjort.

    Jeg håper du fortsetter å kjøre ditt eget løp, puristen. Og at du deler reisen med oss andre. Det er jo sånt som gjør HFS spennende.

    vennlig hilsen Calmati
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Vi har akkurat kommet til 2021 og hva er det jeg ser. Du vurderer å slette tråden din og logge av Hifisentralen? Hvorfor? Er det på grunn av manglende respons i tråden din? Du skriver:

    "Det er nesten bare folk jeg kjenner som skriver i denne tråden. Unntaket denne gangen er vel Singh, Jeno og Power’n(som jeg kjenner fra før)
    Er i tenkeboksen for om jeg skal slette tråden,og kanskje slutte her på hfs. Hfs. skulle være et treffpunkt for audiofile? De som tør å yttre seg om egne erfaringer blir sablet ned av.........Dere vet hvem? Musikk spiller på følelser og er absolutt ikke noe som kan måles i all kompleksitet. Dette gjelder også elektriske apparater som er laget for formålet. Musikk er subjektivt,derfor må også utstyret og ses på subjektivt. Dette selvfølgelig også med målinger. Man kan ikke forkaste et «hifiprodukt» alene på målinger. Musikken som skal reproduseres må også lyttes til subjektivt"


    Jeg oppfatter ingen nedsabling her på forumet men heller en frisk diskusjon til tider mellom subjektister og objektister hvor begge har sterke meninger. Samtidig mener jeg at det er viktig å både innse og også godta at andre har en helt annen tilnærming til denne hobbyen en den man kanskje har selv. Og ikke minst er det av og til viktig kunne holde kjeft når man hører på hva andre driver med som kanskje ikke er helt opp samme gate som man selv.

    Tråden din er for meg en berikelse her på forumet fordi du gir meg et innblikk i en verden som er ukjent og ny meg. Du fokuserer på de minste detaljene og du går HELE veien og litt til for å oppnå det du mener er forbedringer. Dette er herlig feinschmekeri og vi er heldige som får være med på din reise. Du må gjerne fortsette med dine oppdateringer og om noe kanskje komme med dem hyppigere. Del gjerne dine funderinger og teorier og ikke minst bilder.

    Godt nytt år til deg!

    Mvh
    -BB-
     

    mikon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2015
    Innlegg
    112
    Antall liker
    52
    Sted
    Fredrikstad
    Du må ikke slutte tråden. Det er mange som følger denne, selv om de ikke akkurat har noe spesielt å bidra med. Det er ytterpunktene som er fasinerende synes jeg, enten det er eldre utstyr fra 70 tallet eller streben etter det ultimate.
    Du kunne jo også skrevet mer om musikk i tråden. Selv er jeg alltid på søken etter platetips og nye artister. Så hvilken musikk du spiller på anlegget hadde jo også vært interessant.:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    På et forum hvor stadig flere sier de knapt hører forskjell på noe som helst - som igjen betyr at de burde leve lykkelig med en JVC boomblaster kjøpt på Elkjøp med ekstra forsikring - så er tråder som dette amazing krydder for oss andre som mener vi både hører forskjeller, sanser eierglede, sågar tør innrømme at det øyet ser sikkert også påvirker det siste (eierglede).
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Har fulgt din tråd med spending i et par år nu uden at skrive....... og har tenkt at fortsette.
    Virkelig dårlig idé at slutte.
    Og (på Norsk) drit i alle de, som ikke forstår, hva´ du vil med tråden, men fortset for alle os, som imponeres
    over din ihærdighed omkring at nå Nirvana..... du ved..... det dér...... helt derude :)
    Jeg takker for hyggelige ord.😄
    Er fortsatt i tenkeboksen.
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Vi har akkurat kommet til 2021 og hva er det jeg ser. Du vurderer å slette tråden din og logge av Hifisentralen? Hvorfor? Er det på grunn av manglende respons i tråden din? Du skriver:

    "Det er nesten bare folk jeg kjenner som skriver i denne tråden. Unntaket denne gangen er vel Singh, Jeno og Power’n(som jeg kjenner fra før)
    Er i tenkeboksen for om jeg skal slette tråden,og kanskje slutte her på hfs. Hfs. skulle være et treffpunkt for audiofile? De som tør å yttre seg om egne erfaringer blir sablet ned av.........Dere vet hvem? Musikk spiller på følelser og er absolutt ikke noe som kan måles i all kompleksitet. Dette gjelder også elektriske apparater som er laget for formålet. Musikk er subjektivt,derfor må også utstyret og ses på subjektivt. Dette selvfølgelig også med målinger. Man kan ikke forkaste et «hifiprodukt» alene på målinger. Musikken som skal reproduseres må også lyttes til subjektivt"


    Jeg oppfatter ingen nedsabling her på forumet men heller en frisk diskusjon til tider mellom subjektister og objektister hvor begge har sterke meninger. Samtidig mener jeg at det er viktig å både innse og også godta at andre har en helt annen tilnærming til denne hobbyen en den man kanskje har selv. Og ikke minst er det av og til viktig kunne holde kjeft når man hører på hva andre driver med som kanskje ikke er helt opp samme gate som man selv.

    Tråden din er for meg en berikelse her på forumet fordi du gir meg et innblikk i en verden som er ukjent og ny meg. Du fokuserer på de minste detaljene og du går HELE veien og litt til for å oppnå det du mener er forbedringer. Dette er herlig feinschmekeri og vi er heldige som får være med på din reise. Du må gjerne fortsette med dine oppdateringer og om noe kanskje komme med dem hyppigere. Del gjerne dine funderinger og teorier og ikke minst bilder.

    Godt nytt år til deg!

    Mvh
    -BB-
    Hei BB

    Det finnes ikke innlegg lenger som beskriver en heldig musikkelsker/hifi nut som er så lykkelig
    over å ha kjøpt en ny hifipryl.
    Beskrivelsen av denne lykken har det blitt helt slutt på her på hfs.
    For mange år siden,var dette dagiligdags.😄
    Hva tror du er grunnen til dette?
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Du må ikke slutte tråden. Det er mange som følger denne, selv om de ikke akkurat har noe spesielt å bidra med. Det er ytterpunktene som er fasinerende synes jeg, enten det er eldre utstyr fra 70 tallet eller streben etter det ultimate.
    Du kunne jo også skrevet mer om musikk i tråden. Selv er jeg alltid på søken etter platetips og nye artister. Så hvilken musikk du spiller på anlegget hadde jo også vært interessant.:)
    Hei mikon

    Tusen takk for at du deler din oppfatning om tråden.😄
    Jeg har nok litt sær musikksmak,og er derfor litt tilbakeholden.
    Rock,heavey og blues mm. spilles ikke hos meg.🙄
    Ellers spilles all digitalmusikk via fysiske sølvplater i alle formater
    fra vnl. CD’r/SACD til ekte DXD og selvfølgelig vinyl.
    Har enda ikke fått ut finger’n enda til å sette opp streamer’ne.
    Mitt komplette Anti Podes Audio(3boksers) streaming er foreløpig
    lånt ut til Geir Fredriksen. Han har foreløpig heller ikke hatt tid til
    å koble det opp.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Vi hører alleforskjellig og musikksmaken er vid. Og mangfoldet er det som beriker denne hobbyen enten du har brukt lite eller mye på den. Selv høres det på mye forskjellige musikk alt etter hvordan dagsformen er og om man bare slapper av eller gjør andre ting, og på forskjellige anlegg. Klassisk, jazz, blues, rock, pop, vise, metal, elektronisk. Her i huset hører jeg mye på Kinesisk og Japansk musikk og Nusrath Fateh Ali Khan og Michael Brook sitt album er en favoritt. Sun Lu, Zhao Peng, Gackt, Malice Mizer, Connie Han, Karen Mok er andre som spilles mye.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Vi hører alleforskjellig og musikksmaken er vid. Og mangfoldet er det som beriker denne hobbyen enten du har brukt lite eller mye på den. Selv høres det på mye forskjellige musikk alt etter hvordan dagsformen er og om man bare slapper av eller gjør andre ting, og på forskjellige anlegg. Klassisk, jazz, blues, rock, pop, vise, metal, elektronisk. Her i huset hører jeg mye på Kinesisk og Japansk musikk og Nusrath Fateh Ali Khan og Michael Brook sitt album er en favoritt. Sun Lu, Zhao Peng, Gackt, Malice Mizer, Connie Han, Karen Mok er andre som spilles mye.
    Se her var en hel skog av musikere/artister i hvert fall ikke jeg har hørt om Singh.
    Du må gjerne utdype litt omkring artistene jeg har tillatt meg å legge ut i bold.
    Jeg ble nysgjerrig jeg :)
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen alle sammen

    Jeg har nå endelig fått litt tid til å lytte »på» min nye strømforsyning til platesnurra.
    I utgangspunktet skulle min snurre være en av « verdens» stilleste .
    Dette iflg. Jonathan Valin fra The Absolute Sound. Målingene var basert på
    Ortofons måleutstyr.
    Tidligere skrev jeg at produsenten av snurra mente at strømnettet’s kvalitet var helt
    irrelevant ifht. lydkvaliteten fra snurra.
    Den har et utvendig powersupply som først var et switchingpower,ble senere byttet ut
    til en lineær strømforsyning. Etter dette powersupplyet finnes en rent digital regenerator
    som styrer de 3 motorene etter en nettfrekvens på 50Hz.
    De tre motorene er koblet sammen med hver sin reim til akselen på et mellomhjul.
    Videre går det en reim fra mellomhjulet til platetallerken.
    Massen på motorene,mellomhjulet og platetallerken gjetter jeg på ligger på mellom
    35-50Kg.🤪

    Hvordan kan vi høre forskjell på strømforsyninger som overhodet ikke ligger i signalveien?
    Denne strømforsyningen gir bare strøm til 3 motorer som skal dra rundt en platetallerken....................
    Likevel viser det seg at denne strømforsyningen har stor innflytelse på oppfattet lydkvalitet.😜
    I dette tilfellet er strømforsyningens kvalitet på en helt annen planet ifht. hva man kan få kjøpt
    der ute? Den har lavere støy enn ren batteridrift, med full kontroll på forvrengning i høye frekvenser.
    Dette kan jeg Takke Armand for.
    Mine tidligere strømforsyninger som Armand har konstruert og laget,ligger maange timer
    med forskning bak. Mye prøv og feiling har skjedd på veien.
    Siste strømforsyning i denne omgang er bygget etter erfaring fra tidligere forskning som
    er til min snurre.👍

    Lyden har blitt strammere,mer bass men enda bedre kontroll.
    Mellomtone og topp har mistet et slør. Oppløsningen har blitt
    såpass mye bedre at jeg har hørt detaljer som jeg ikke tidligere
    har oppfattet. Det har også blitt stillere og »bakgrunnen» har nok
    blitt enda svartere. Tror nok også dynamikken har blitt bedre.

    Dette bare for å ha byttet strømforsyning på en platesnurre?🙈
     
    Sist redigert:

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    435
    Antall liker
    565
    Sted
    Bærum
    Høres veldig spennende ut, puristen ! Kanskje er det mulig å få en lytt når vi alle er vaksinert ?

    Er den nye pickupen tatt i bruk ?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Nightsong med Brook og Khan har en del dyp bass og er møte mellom Canadiske Brook og Qwwali sanger Khan sitt sitt album. Zhao Peng har tilnavnet The Greatest Basso som også er titler på flere av platene. Sun lu er litt av alt innen pop/jazz. Gackt synger og spiller pop/rock og har lagt filmmusikk blant annet. Conni Han og Karen Mok er i Jazz landskapet. Og vis man skal slappe av med med noe godt i glasset, så synes jeg Peng og Lu og Mok er avslappende. Lydkvaliteten er det heller ikke noe klage på. Til alle som leser denne tråden, her er noen album av artister nevnt over. Jeg handler platene enten via Ebay eller CDjapan.

    Zhao Peng og albumene, Moonlight Woods, The Geatest Basso vol 1-3, King Of The Hifi Test, Carriage

    Karen Mok og albumene This Is Karen Mok, Somewhere I Belong

    Nusrat Fateh Khan og albumene Nightsong med Michael Brook, Sweet Pain, Revelation, Mustt Mustt

    Gackt og albumene, Rebirth, Mars, Cresent, Diabolos, Gladiator, Last Moon, Moon Saga

    Sun Lu og albumet, Drunken Fever Girl 12 cd
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Godt å høre du er fornøyd :)
    Å ha god kvalitet på strømmen er aldri en ulempe uansett hvordan man vrir og vender på det. Det kan slå ut på mange måter, men det kan også i noen tilfeller ikke ha noe å si bare så det også er sagt.
    I dette tilfellet var det altså et billig standard switch mode power supply av den sorten som såvidt oppfyller minstekravene til utstrålt støy som ble byttet ut.
    Det nye power supplyet har et filter som filtrerer bort både inngående og utgående støy. Ikke så vanvittig avansert, men god gammel og velprøvd teknologi som baserer seg på overdimensjonerte filterspoler og kondensatorer i flere ledd som til sammen reduserer støy i hele frekvensspekteret. En kraftig ringkjerne utstyrt med 7 lag med magnetisk ledende spesialstål som fjerner utstrålt støy fra denne.

    Potensielle forbedringer:
    * Ren strøm inn til motordriveren sikrer optimale arbeidsbetingelser for denne.
    * Eventuell støy generert i motordriveren har ikke snøball i h***tes sjans til å spre seg ut på strømettet og forstyrre andre audio komponenter.
    * En viktig faktor i denne oppgraderingen er også det at et billig switch mode power supply ikke lenger står der på samme kurs og i nærheten av den fintfølende elektronikken involvert i platespillere.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Nei, nei, nei...du må ikke finne på og slette tråden din Hifipuristen.
    Ny fet ekstern strømforsyning til kverna på gang ser jeg.
    Jeg investerte selv i en bedre ekstern strømforsyning til min Dr.Feickert Firebird i juni i fjor.

    Vis vedlegget 686705

    Vis vedlegget 686706

    Gangkonstanten bedret seg, og lydgjengivelsen ble et knep mer stringent/tydelig. Detaljer ble noen promille klarere, litt mer luft oppe og litt mer tydelig mellombass/bass. Det morsomme er at Dr.Feickert laget en svinedyr batteri strømforsyning til sine platespillere, men de mener at den "nye" lineære strømforsyningen i sum er bedre enn den store dyre batteri strømforsyningen til godt over 100 frognertiere. Den lineære strømforsyningen er utvilsomt bedre en standard strømforsyningen som legges ved platespillerne. Dr.Feickert har nå lagt batteri strømforsyningen på hylla.
    Jeg kjøpte min strømforsyning via DaCapo HiFi i Moss med super oppfølging av Jørgen :)

    Godt nytt år til deg!
    Spennende med ekstern stømforsyning til spilleren. Det har ikke jeg vurdert før nå. Den kan vel brukes til andre merker skulle jeg tro. Pluggen er den samme. Håper ikke den koster mer enn 10000 :)
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Hei igjen alle venner

    Da har Geir Fredriksen bygd ut powersupplyet i Kinki Studio
    monoblokkene med 7 gg. større enn originalt.
    Det var det det var plass til.😀
    Da har Kinki’ne nå nesten 100 000uf ved 100 Volt,
    pr. side.
    Lydmessig har de nå fått mere nivå nedover.
    I tillegg har de nå blitt like dynamisk nedover som
    de tidligere var fra mellomtonen og oppover.
    Kontroll og oversikt er nå på et annet nivå.
    Tusen takk! for eminent arbeid G.F.


    Legger ut et par bilder her:
    Vis vedlegget 672774 Vis vedlegget 672775
    Så kult. Kinki Studio skal være bra selv uten forbedringer. Min effektforsterker er satt sammen av en kamerat. Utifra byggesett med en del forbedringer i alle ledd. Til og med plugger har betydning. Unngå messing så godt det går.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.967
    Antall liker
    10.672
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Hei😊,
    Er selv diy'er, men også en ivrig leser av flere tråder her inne, hvor din selvfølgelig hører med.
    Vet ikke om du idet hele tatt leser tråder under Diy, noe jeg ikke furter over om du ikke gjør😉, men anbefaler at du gjør! 🎶🎵 Vi har alle våre veier og tanker rundt hobbyen vår., og det er plass til alle!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.226
    Antall liker
    9.462
    Torget vurderinger
    2
    Er det vinyl nå? Nå lurer jeg på hva slags platespiller spiller har en Såpass møkkbasert switchmote strømforsyning ;)? Utgangspunktet var vel Bra det også.
    ?
    har akkurat begynt med vinyl igjen og bytte av strømforsyning endret faktisk rpm , ganske lett å høre må jeg tilstå.
    gåttnyttaåforresten💥
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn