På besøk hos ....gjett da vel :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det Vermin.

    Du er jo en av de få VTL-eierene på forumet her. Fornøyd med VTL ?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Herlig tråd!
    Kjempegrattis til EiK!!
    Har hørt denne på hifistasjonen før, overbevisende.
    Kos deg med nyinvesteringen. :)

    R
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det RoDa.

    Må si jeg koser meg glugg i hjæl.
    I går hørte jeg bl.a. på Thomas Dybdahl med en nærhet og oppløsning jeg aldri før har hørt. Rørene er tydeligvis i ferd med å spille seg i inn.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    EiK skrev:
    Takk for det Vermin.

    Du er jo en av de få VTL-eierene på forumet her. Fornøyd med VTL ?
    Strålende fornøyd, har hatt min i 2 1/2 år nå. Har aldri hatt problemer med den i det hele tatt, da det gikk ett rør, røyk sikringen. Supert. Lydmessig står den ikke tilbake for det aller meste andre jeg har hatt på besøk i heimen.
    Skulle jeg hatt noe annerledes kunne jeg ønske meg noget mindre gain da jeg har høysensitive høytalere. Men peanuts :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer EiK, dette var virkelig flott. Du har nå ingen unnskyldning for ikke å invitere klubben på lytteaften. Vi gleder oss.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Lov meg isåfall en ting Fosse, lag en seriøs uhøytidlig seanse hvor alle etter tur
    går frem til monsteret med monsterlyd og heller en halv romtemperert 0,33 over risten
    på toppen. Sistemann, som gjerne kan være deg, døper legoklossen: "KEIKO".
    - Det er sikkert helt greit for EiK.




    PS edit: Bildet er selvfølgelig ikke injisert med steroider fra Adobe Photoshop, om noen skulle falle for den tanken.
    ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Gago skrev:
    synes oas bør innhandle ett sett pianostropper (sånne som flyttebyråene bruker når de skal bære pianoer) pluss diverse remedier for løft og bæring av slem hi-fi.

    vi kan jo ikke risikere at medlemmene pådrar seg varig men på grunn av hobbyen.
    eller enda verre: at stæsjet går i bakken og knuser.
    Skal man ha tung HiFi må man benytte enhver anledning til og trene musklene.
    Selv har jeg vært med Eik alene med å løfte opp en DP A5 fra hans mørke gjemme, plassert 90 kgs klossen i hans hissige røde Alfa, og kjørt den til Knut Vadseth.
    Da var det På`n igjen for å løfte ut droget av Alfa`en og inn i stua til Knut.
    Det var treningsøkt det 8)
    Men jeg juksa jo litt 5-6 år tidligere med å bære opp en DP 5.52 HP sammen med Tore Dag Nilsen 4 etg opp.
    Det er selvfølgelig ingen heis der :p au, det var tungt det.

    Dere må trene mer gutter. Løft komponentene jevnlig ut av rack, opp fra gulvet og ned i kjeller`n ;D hehehe...
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    VOOOOOAAAW...for en "Tour de Forcè" gutta.
    Hjertelig takk for involverende fortellerevne og lekre billedkollasjer Grumpy ;D
    EIK gale mann, gratulerer hjerteligst med dine nye hjertebarn!!!
    Har du funnet ditt nirvana nå på andre siden av regnbuen?
    Tåler oppsettet Powerpoints syretest ;) hehehe...
    KOS DEG MASSE!!!!
    Snakkes....
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det, Powerpoint

    Ja, må si jeg har funnet nirvana med dette forsterkersettet på plass.

    Med sine 100kg og høye tyngdepunkt, så var dette klart en større utfordring enn DP'en.

    Du får bare å komme med Ramstein og det som værre er, så vil det fort vise seg om VTL har baller nok... :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hallo Eik.
    Sitter og kikker litt på det siste bildet til Grumpy og funderer litt.
    Nå trodde jeg hifi komponenter var kjønnsnøytrale, men jeg må visst revurdere det.
    Hvordan har du klart å få miss VTL på tjukken så raskt? Får noen bilder i hodet om hvordan dette har foregått og det er ikke pent.
    Neste spørsmål er vel hva som kommer ut om en stund. Små forsterkere til headset som skal vokse seg store, kledd i hårete skinn? Småtasser som har spikes til bein, volumratt i panna og blått display istedenfor munn?
    Skremmende dette. Håper det går bra og at dere begge koser dere i tiden som kommer. Hormonene kan spille begge et puss, men det ordner seg.
    Lykke til videre begge to. ;D
    Sees

    Mvh
    RBN
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    EiK skrev:
    Takk for det, Powerpoint

    Ja, må si jeg har funnet nirvana med dette forsterkersettet på plass.

    Med sine 100kg og høye tyngdepunkt, så var dette klart en større utfordring enn DP'en.

    Du får bare å komme med Ramstein og det som værre er, så vil det fort vise seg om VTL har baller nok... :)
    Hehehe...takk for det EiK.
    Hyggelig å høre at du har falt litt til "ro".
    Enig i at DP blokka på sølle 90 kg nok var/er lettere håndterbar enn VTLen.
    Rammstein skal bli ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Fytterakker'n!! :D

    Heftig oppsett.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.470
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Hei!
    Har endelig vært hos Eik! Her er det bare å gratulere med ett meget fint oppsett som låter bedre enn det ser ut! Likte det veldig godt, dette var "min" type lyd, vi spilte bl.a. Willy Deville`s Spanish Jack som er en av mine referanse låter, her var en veldig fin og oversiktlig scene, oppløst, detaljert og homogent. Dynamikk og hurtighet fikk vi sjekket ut med en Telarc SACD, Vivaldi`s Four Seasons satt som ett skudd! Det samme gjorde Eik`s kaffe, her er ingenting overlatt til tilfeldighetene!
    Tror heller ikke det var tilfeldig at CD låt bedre en vinyl.
    Takk for invitt.

    Mvh.
    SAL
     

    Yk1

    Medlem
    Ble medlem
    30.11.2009
    Innlegg
    35
    Antall liker
    0
    SAL skrev:
    Hei!
    Har endelig vært hos Eik! Her er det bare å gratulere med ett meget fint oppsett som låter bedre enn det ser ut! Likte det veldig godt, dette var "min" type lyd, vi spilte bl.a. Willy Deville`s Spanish Jack som er en av mine referanse låter, her var en veldig fin og oversiktlig scene, oppløst, detaljert og homogent. Dynamikk og hurtighet fikk vi sjekket ut med en Telarc SACD, Vivaldi`s Four Seasons satt som ett skudd! Det samme gjorde Eik`s kaffe, her er ingenting overlatt til tilfeldighetene!
    Tror heller ikke det var tilfeldig at CD låt bedre en vinyl.
    Takk for invitt.

    Mvh.
    SAL
    Hei
    jeg var også med på denne "lytteturen" er veldig enig i det som SAL her skriver, det spilte flott oppløst detaljert og homogent. Jeg ble spesielt imponert når vi satt på klassisk musikk ,da synes jeg det virkelig kom til sin rett. gratulerer Eik med et flott oppsett. Ser fra tidligere inlegg her på sentralen at de skryter av kaffen til Fosse :) benytter derfor anlednigen til og skryte av din også den var knall god. Har OAS egen hifi kaffe ;D
    Mvh: Espen
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tirsdag 19. januar stod jeg i vintermørket etter endt arbeidsdag på trappa til EiK med med en skinnende
    aluminiumskoffert og ett stykk fotografiapparat. Kofferten inneholdt alt jeg eide av finmekanikkverktøy og
    måleinstrumenter.
    Naboen til EiK ser skeptisk på meg. Det er mørkt hos EiK. Hvem er nå jeg, ser jeg at hun tenker? En hvitsnippstyv
    som skal stjele? Hmm. -Damen i vinduet prøver allikevel å utvise diskresjon med å late som hun holder på med noe
    annet, men hun lykkes aldri. EiK må være forsinket. Med rattet av en Alfa Romeo mellom hendene, klarer selv ikke
    Eik som er skapt for fart, å rekke vårt avtalte tidspunkt. Jækla treiging! Jeg tar en ny bolle fra posen i håp om å
    tilføre noe energi i en frossen kropp. Jeg ringer og venter og venter. Den røde lille fjerten av en bil skrenser så rundt
    hjørnet, raskt etterfulgt av lynraske unnskyldninger om "at jeg drev med opplæring av en kollega". Javel, i hva da,
    spør jeg? "Powerpoint", sier EiK og legger til at det var en kvinnelig kollega. Hallo..., jeg rullet med øynene og hadde
    ingen flere spørsmål, men satte i gang med det som var hensikten for besøket. EiK har nemlig fått seg noe nytt!,
    men jeg sier ikke HVA. -Det får bli quiz'en for dere.

    Mens dere tenker, legger jeg ut noen bilder av én av EiK sine tre dCS-bokser. -Denne er jeg særdeles svak for og
    skulle gjerne ønsket å ha en slik i eie. Er den ikke vakker da?:











    dcS skaper magi, magi og magi!

    Vent nå litt. Istedenfor å starte med bilder av det nye, så kan ingen som besøker EiK unnvære
    å bli møtt av mastadonten og penisforlengeren som fronter det musikalske hvelvet nede i
    "bomberommet". Jeg klarte ikke å unnvære å ta et par nye bilder av denne også:





    Qvizz i vei med følgende stikkord: "Vekt = < 50 kilogram"
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Siden jeg skuer en ZET-3 på bruktbørsen så tenker jeg ny vinylsnurrer og siden det er Hifi-stasjonen som selger for kunde så er det vel videre opp på Transrotor stigen. Jeg gjetter Orion FMD
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Helt feil HC. Det finnes kun ÉN Orion. Den står et helt annet sted ;D

     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Grumpy skrev:
    Helt feil HC. Det finnes kun ÉN Orion. Den står et helt annet sted ;D
    Apollon TMD?
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Ligger det et lite hint i at du har med en koffert full av måleutstyr Grumpy?

    Mvh Elektron
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Alt annet enn overraskende om det er snakk om nettopp Grump`s "gamle" platesnurrer. Jeg tipper nå det, likevel. ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ingen spør om premien. Jeg tror nemlig det er en helaften som inkluderer hjemmelagede vafler og
    musikk etter eget ønske. -Hjemme hos EiK selvfølgelig :-X

    Vi fortsetter billedkavalkaden:







    Det var nå mest skrutrekkerne og pu-vekten jeg brukte da Elektron. Hintene var velmente og sanne,
    men svært villedende ;)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Resten av bildene kan tale for seg selv, men det forteller ingenting om hva som skjedde med lyden hos EiK.
    Vi kjørte en times tid med kjente, kjære, sære og enkelte kjedelige spor. To vesentlige endringer har skjedd.
    Detaljer fra strengeinstrumenter har endret karakter fra livlig og ekte til tilstedeværende konsertkvalitet,
    om det er et forståelig uttrykk. Vi finner de største endringene i bassområdet som oppleves som klart dypere og
    mer hardtslående. Enkelte pressinger tilsa at det nesten nærmet seg et behov for ytterligere akustiske tiltak,
    såsom å heve taket en meter eller to ;D. Begrepet "bomberom" er nesten dekkende, dog et pent møblert og
    forfinet bomberom, om du forstår meg rett. Jeg liker lyden din EiK. Den blir bare bedre og bedre med masser
    av små detaljer i musikken som hever opplevelsen til langt på vei mot det som er sjeldent og ekstremt bra, men finnes få steder.
    -Takk for en hyggelig kveld:










     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Jasså Grumpy, så nå har`u "pusha" kromriggen din på EiK slik at du kan få kjøpt deg noe råere 8)

    Takk for sist forresten.
    Det var aldeles overdådig, og svært hyggelig å være gjest hos deg før julestria slo inn for fullt i 2009.
    Det var nå "ett og annet" som ikke låt hoggorm hjemme hos deg også ;) "if you catch my drift?"
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, enkelte er lettlurte, .ppt ;D

    Men egentlig så tror jeg resten av stereo-butikken til EiK nyter godt av oppgraderingen. Det var på tide at dCS-riggen (som jeg misunner han fryktelig for) får litt konkurranse.

    Takk likeså, og takk for sist :).
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg var på besøk hos EiK på søndag. Nye høytalere hadde funnet sin plass i "lekestua". Siden jeg var der sist hadde også ny VTL preamp, VTL effekt og ny Transrotor platespiller funnet sin plass. De nye høytalerne er Forsmans nye dipol VSS5 konstruksjoner. Jeg håper noen legger ut et bilde eller to av de fordi de var en sjelden skjønnhet. Det var ikke vanskelig å se at en kvinne hadde hatt en finger med i formgivningen. Hele høytaleren er visstnok skjært ut av et praktfullt stykke mørkt treverk.

    Hvor skal man begynne? Vel jeg hadde tatt med meg egne kjente skiver og var således meget godt kjent med hvordan matrialet spilte på hjemmebane.

    Sammenlignet med lyden jeg hørte hos EiK sist jeg var på besøk når min Connoisseur Definitions 3.0 preamp, Karan effektforsterker, Piega høytalere og mindre Transrotor modell stod for musikkgjengivelsen var lyden nå flere knepp opp.

    Ved avspilling av digitale skiver gjennom EiKs dCS Paganini transport/klokke/DAC kombinasjon ble det tryllet frem diskant og mellomtone jeg aldri hørt bedre noe sted. Dette til tross for at høytalerne vel knapt er innspilt. Ord som finner veien fort når man skal beskrive lyden er nøyaktighet og presisjon. Jeg tenker da ikke nødvendigvis bare på holografisk eller perspektivmessig nøyaktighet og presisjon, men vi snakker om tonalt, dynamisk, start og stopp transienter. Ørså detaljer spesiellt på stemmebruk og piano var så virkelig at det nesten var nifst. Nedre mellomtone manglet nok litt brystkasse sammenlignet med eget oppsett, men øvre mellomtone og oppover var i en helt annen liga. Om denne fantastiske kvaliteten skyldes høytalerene eller en kombinasjon av høytalere og VTL skal jeg la være usagt, men det var liten tvil om at mye av VTL magien jeg hørte i Grumpys anlegg også er lett å kjenne igjen her.

    Piega høytalerene EiK hadde tidligere hadde jo også sin styrke i fantastisk oppløst og hurtig diskant og mellomtone. Likevel var det ikke snakk om marignale forskjeller til det næværende oppsettet. Dagens oppsett slår knockout på det gamle oppsettes store styrke.

    Bass var vel den eneste virkelige svakheten ved Piega høytalerne. Her er Forsman i en helt annen liga. Jeg vet ikke hvor dypt de spilte, men jeg savnet lite ved orgelspilling med virkelig dyp bass. Kraften og trøkket var nok litt mindre enn hjemme og det spiller nok ikke like dypt, men dette var overhode ikke noe savn.

    Den fantastiske diskanten og øvre mellomtone var mer enn nok til å gjøre dette til den største lytteopplevelsen jeg har hatt så langt. Hjertelig takk for besøket. Jeg håper på fler.

    Mvh
    Roysen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Flott og spennende rapport Roysen - og ikke minst gatulerer til EIK!

    Imponerende ytelse av de Forsman høytalere....tittet raskt på nettsiden - de er jo egentlig ikke spesiellt dyre heller (ca 150k) som er direkte grisebillig i dette selskapet!
    VTL imponerte meg veldig når jeg hørte de på ML Summit i fjor sommer!

    EIK - hvordan oppfatter du "luftigheten" or "beeing there" med Forsman sine magnestater i dipol i forhold til Piega (som vel ikke var dipol..)..?

    Mvh
    OMF
     
    R

    Roysen

    Gjest
    OMF skrev:
    Hei!

    Flott og spennende rapport Roysen - og ikke minst gatulerer til EIK!

    Imponerende ytelse av de Forsman høytalere....tittet raskt på nettsiden - de er jo egentlig ikke spesiellt dyre heller (ca 150k) som er direkte grisebillig i dette selskapet!
    VTL imponerte meg veldig når jeg hørte de på ML Summit i fjor sommer!

    EIK - hvordan oppfatter du "luftigheten" or "beeing there" med Forsman sine magnestater i dipol i forhold til Piega (som vel ikke var dipol..)..?

    Mvh
    OMF
    Jeg ble faktisk nesten sjokkert når jeg så prisen selv. Disse høytalerne ga meg virkelig noe å tenke på og jeg kunne godt ha tenkt meg et par selv.

    Mvh
    Roysen
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Håper dere ikke spillte med den forsterkeren stående midt i mellom høyttalerene utpå gulvet. Den er ikke akkurat heldig for lyden/akustikken...!

    ;-)
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Takker for de fine ordene, Roysen - det er nesten som jeg rødmer her jeg sitter.

    Men er veldig enig med dine lytteinntrykk, og også i relasjon til det jeg har hørt hos deg.

    Disse ht er en skikkelig high-end bombe. Har hørt mange høyttalere og mange vesentlig dyrere, og VSS5 holder seg bra for å si det sånn. De har noen egenanskaper som ikke så mange høyttalere klarer å matche.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    OMF skrev:
    Hei!

    Flott og spennende rapport Roysen - og ikke minst gatulerer til EIK!

    Imponerende ytelse av de Forsman høytalere....tittet raskt på nettsiden - de er jo egentlig ikke spesiellt dyre heller (ca 150k) som er direkte grisebillig i dette selskapet!
    VTL imponerte meg veldig når jeg hørte de på ML Summit i fjor sommer!

    EIK - hvordan oppfatter du "luftigheten" or "beeing there" med Forsman sine magnestater i dipol i forhold til Piega (som vel ikke var dipol..)..?

    Mvh
    OMF
    Takk for det OMF :)

    Veldig relevant spørsmål du stiller. En av grunnen til jeg kjøpte Piega var den luftigheten den gav med sitt koaks båndelement. Det var en "stjernehimmel" i det øvre området som var imponerende, og også veldig bra oppløsning.

    Dette vår således en utfordring for Forsman å takle. Den gamle Ultima måtte se seg slått på dette området, men VSS5 tangerer og kjennes kankje til og med enda luftigere og "renere" oppover. Den oppleves å ha mere luft i mellom instrumenter og også å mer kropp på disse. Men det kanskje viktigst dynamikken og utklingning er bedre. Totalt så spiller VSS5 mer åpnere og er mer "being there", som du spør om.
    Må si jeg er overrasket over at VSS5 spiller bedre enn Piega i dette området, som jeg oppfattet som en av Piega's sterke sider.

    Er helt enig at de har satt prisen veldig lavt på disse høyttaleren. Dette i relasjon både til produksjonskostnader (kabinettet er ekstremt kostbart å produsere) og det lydmessige.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    funbunny skrev:
    Håper dere ikke spillte med den forsterkeren stående midt i mellom høyttalerene utpå gulvet. Den er ikke akkurat heldig for lyden/akustikken...!

    ;-)
    Forsterkeren er som du påpeker mellom høyttaleren. Per i dag er det eneste muligheten. Lydmessig hadde det vel vært bedre å ha elektronikken f.eks.på den ene langveggen. Har det i bakhodet og det kan kanskje la seg realisere litt på sikt.
    Vil forøvrig bemerke at disse høyttaleren har et annet spredningsmønster enn mange andre høyttalere. Dette er en dipol, og både diskant og mellomtone sitter i et horn (på vertikalt og horisontalt). Det blir således ikke så mange siderefleksjoner. Hvordan det vil låte uten noe mellom høyttaleren vet jeg ikke, men Roysen hadde tydeligvis ikke så mye å utsette på slikt det står i dag.....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev meg opp på demoen som Forsmann skulle ha i Bergen for en stund siden med disse høyttalerne. Desverre glemte jeg hele greien, noe som har irritert meg siden jeg finner disse høyttalerne og dette prinsippet veldig interessant.

    EIK:
    Hvordan opplever du bassen i Forsmann sammenlignet med rundstrålende bass? Min erfaring er at dipoler i bassen er mye mer romvennlig og enklere å få til. Men synes samtidig at det kan mangle litt lydtrykk, trøkk og slam følelse. Hvordan er Forsmann på disse siste parametrene?
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Hei, Orso

    På mine gamle VSS Ultima så manglet det litt i mellombassen. Det er i dette området det ligger det trøkket som du spør etter. Dette var veldig bra på Piega som gav bra rytmik og du merket det i brystet.

    Etter å ha sjekket ut VSS5 hjemme, så har jeg vært å hørt på systemer med bassrefleks subwoofer for å sammenligne. Tok bla med en blues plate med skikkelig trøkk i basstrommen. VSS5 imponert meg voldsomt på denne platen av Solomon Burke. Her satt mellombassen som et skudd, og var svært definert og veldig hurtig. Iom at det var mye informasjon på platen, så gav dette en høy slamfaktor også gjennom dipolene. Faktisk til min store overraskelse mer enn gjennom de store subbene jeg hørte på for å sammenligne med.

    Når det gjelder bass gjenerellt på VSS5 kontra rundstrålende høyttalere, så er denne bedre definert og hurtigere. Dette kommer best til uttrykk på kontrabass. Her får man med seg anslagene på strengene og basstonene flyter mer tydligere i rommet. Dette uten å forstyrre resten av lydbildet. På bassrefleks opplever jeg kontrabass for mer ullen og mer distansert i forhold til dipolbass.
    Hos meg kobler også bassen bedre til rommet enn med bassrefleks.
    Skal komme med en fyldigere omtale på OAS sine hjemmesider.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Regner med at du har versjonene med passive filtre....har du fått sammenlignet med PureD under noenlunde kontrollerte former...?
    HVa synes Forsman spiller best... ? (Det vet kanskje ikke du...)

    Mvh
    OMF
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Ja, denne er med passive filtre. PureD versjonen av VSS5 er ikke klar.

    Det kommer en ferdig versjon av den mindre modellen VSS4 PureD nå i sommer (i prod på slutten av året?). Den versjonen de hadde klar bl.a til demo i Skien, måtte trekkes og omdesignes.

    Men de har vel sagt at kombinasjonen VTL/VSS5 Classic er såpass bra at de nok ikke klarer å konkurrere med sin PureD versjon. Men det er bare synsing. Skulle vært artig å få hørt den aktive versjonen. De har egenutviklede forsterkere som skal benyttes i den.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OK!

    For mine del hadde det vel vært mest spennede med en Pure D uten noe elektronikk!

    Hvilke magnestater er det han bruker...? Høres jo helt rått ut at det skal spille ringer rundt Piega sine....Det mangler jo ikke akkurat på luft, oppløsning og klarhet i toppen hos Roysen heller!

    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn