oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Starta vel med SPA22 surroundforsterker fra Primare og gikk over til P4AMK2 og H20. Var merkbart mer krefter i H20 og det var meget behagelig på høyere nivåer.

    Nye leiligheten blir på 104kvm pluss 63kvm terrasse i femte etasje :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Tja, får se.. trives veldig godt med Proac.. men kansje man prøver seg med en bytte annonse :)

    Pr i dag er det ikke mange høyttalere som frister spesielt.. men om jeg skulle laget en shortlist så ser den slik ut:

    Proac D20R
    Audiovector QR3
    System audio Explorer master
    Gode alternativer alle de 3. Kommer til syvende og sist Ann på øret som hører. Den som passer enn best etter preferanse. Men jo fler man kan få lyttet til jo bredere er erfaringa spekteret etterpå 😊
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Mer at jeg er takknemlig enn at du er skyldig 😉 (y)
    Jeg tror i utgangspunktet av Dynaudio er tammere enn System Audio, men for mye av det gode er ikke bra. Helt grått kan det ikke være. 😅
    Ser ut som det er en fordel med SAene som kan plasseres tett på frontvegg, og ikke minst med tanke på møblering. Høres ut som et godt valg!

    Nå forer jeg C1 med rør, som nok bidrar til mer farge og nærvær enn SAMen jeg hadde. Godt fornøyd, og ikke minst når de får selskap fra Kef KC62 på 40Hz og nedover.
    Vis vedlegget 779614
    Skal jeg videre til noe annet så må jeg innrømme tankene går i mer "gammeldagse" inspirerte høyttalere fra KLH, Wharfledale og JBL. :)


    mvh
    Dynaudio er gjerne noe varmere i mellomtonen og litt rundere i bassen. Men hos meg i leiligheten følte jeg at såpass mye av de kvalitetene til C1 forsvant at det ikke var poeng i å ha dem. Var nok mye med en brå overgang fra å vite hva man har av lyd til å få noe helt annet rent akustikk messing.
    Ser lekkert ut oppsettet ditt 😁 Så du foretrekker rør av det du har hatt på dem? Har du litt størrelse på rommet kommer nok den lille suben godt til rette 👍 Kjekt med litt extra i bunn. Angående høyttalere kan du jo ha 2 par 😊 Et av old school og beholde C1. Litt av begge deler er flott 😄
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Starta vel med SPA22 surroundforsterker fra Primare og gikk over til P4AMK2 og H20. Var merkbart mer krefter i H20 og det var meget behagelig på høyere nivåer.

    Nye leiligheten blir på 104kvm pluss 63kvm terrasse i femte etasje :)
    Høres ut som en flott leilighet da 😁 Sikkert ikke gratis heller 😂 Blir najs det der 👍 Følte du Hegel var bedre sånn sett da i lydsignaturen og?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Primare er jo alltid et sikkerstikk på system audio.

    Eneste jeg kan si er at når pandion 20 var innom her så hadde jeg MI.. og Det var en sykt morsom kombo.
    Kraften og pondusen som bor i effekt trinnene til Roar har jeg enda ikke funnet i noe annet. Selv Jeff Rowland som var innom her med 2*400w virker som en pingle kontra den som står her nå med "bare" 2*35w klasse a :)

    Og det du nevner med at c1 mistet seg selv når du flyttet kan jeg kjenne meg igjen i.

    Når vi flyttet hit hadde jeg jo solgt B&W pm1 og beholdt mantra 50 da jeg regnet med pm1 ble for liten og ukapabel.. jeg ble sjokkert over hvor dårlig mantra 50 ble her kontra i det gamle huset. Den mistet alt.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Primare er jo alltid et sikkerstikk på system audio.

    Eneste jeg kan si er at når pandion 20 var innom her så hadde jeg MI.. og Det var en sykt morsom kombo.
    Kraften og pondusen som bor i effekt trinnene til Roar har jeg enda ikke funnet i noe annet. Selv Jeff Rowland som var innom her med 2*400w virker som en pingle kontra den som står her nå med "bare" 2*35w klasse a :)

    Og det du nevner med at c1 mistet seg selv når du flyttet kan jeg kjenne meg igjen i.

    Når vi flyttet hit hadde jeg jo solgt B&W pm1 og beholdt mantra 50 da jeg regnet med pm1 ble for liten og ukapabel.. jeg ble sjokkert over hvor dårlig mantra 50 ble her kontra i det gamle huset. Den mistet alt.
    Ja er stor forskjell på elektronikken. Så kommer ned til matching. Likte godt McIntosh på SA. Ble veldig livlig, rytmisk og musikalsk. Hadde MA6900 på Mantra 60 tidligere. Skal se litt an. Ikke noe som haster med oppgradering/bytte. Så kommer til å holde et øye med bruktmarkedet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.940
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser lekkert ut oppsettet ditt 😁 Så du foretrekker rør av det du har hatt på dem? Har du litt størrelse på rommet kommer nok den lille suben godt til rette 👍 Kjekt med litt extra i bunn. Angående høyttalere kan du jo ha 2 par 😊 Et av old school og beholde C1. Litt av begge deler er flott 😄
    Takker. 😊
    Etter å ha fått inn CS-100A, så er det for meg tidsregning før og etter rør. 😁
    Har forsåvidt kun hatt en NAD M2 inne mens rørforsterkeren fikk nye rør, men hjelpes så tamt og kjedelig det låt da.
    Skriver det på kontoen for smak og behag.
    Tar opp forslaget ditt med kona 👍 Spent på utfallet 😁😁😁

    mvh
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker. 😊
    Etter å ha fått inn CS-100A, så er det for meg tidsregning før og etter rør. 😁
    Har forsåvidt kun hatt en NAD M2 inne mens rørforsterkeren fikk nye rør, men hjelpes så tamt og kjedelig det låt da.
    Skriver det på kontoen for smak og behag.
    Tar opp forslaget ditt med kona 👍 Spent på utfallet 😁😁😁

    mvh
    Høres ut som du lever lykkelig med rør. Og da fortsetter du med det 😊 Men akkurat Nad M2 er nok ikke den beste matchen på dem uansett. Husker da jeg søkte mye etter C1 før mitt første kjøp, så hørte jeg en del videoer av en som la ut nettopp C1 med en Nad M2. Og av alle oppsett jeg hørte på via video var det en av den mest skrikende og tynne lyden jeg hørte av C1. Tatt med en klype salt at dette var via videosnutter på YouTube og hodetlf av god kvalitet. Så man kunne høre forskjellene nok til å bedømme litt på ren match. Men den komboen stakk seg veldig negativt ut. Klasse A A/B og rør hørtes best ut absolutt. De trenger noe med solid strømforsyning som ikke består av Klasse D virker det som. Wattene er ikke like viktig.
    La meg høre hva konemor sier til mitt geniale forslag da 😁 Kanskje du får lov 👍
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja er stor forskjell på elektronikken. Så kommer ned til matching. Likte godt McIntosh på SA. Ble veldig livlig, rytmisk og musikalsk. Hadde MA6900 på Mantra 60 tidligere. Skal se litt an. Ikke noe som haster med oppgradering/bytte. Så kommer til å holde et øye med bruktmarkedet.
    Savner av og til Primare a32 litt.. den var god.. et monster. Den fikk ikke nok tid her føler jeg.. :)
    Hadde vært morro med 2stk a32 og en pre32 eller pre35 :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja A32 er et Power house. Hadde nok holdt med 1 av de 😁 Men de krever litt plass og. 2 stk av de så kan man drive det aller aller meste til fullt 👍
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Ja A32 er et Power house. Hadde nok holdt med 1 av de 😁 Men de krever litt plass og. 2 stk av de så kan man drive det aller aller meste til fullt 👍
    Hei igjen og velkommen tilbake på "kjøret"... ;)

    Ja, Primare kan nok være en meget god match med dine SA Explorer Master.
    Hadde selv en Primare I35 integrert forsterker (den rent analoge utgaven) for et års tiden siden og den er en meeget kraftig og god sak. 150 watt ++ (8 ohm)
    Utrolig kvikk, dynamisk og musikalsk forsterker, presis og detaljert uten fare for "gnagsår i ørene" etter tilspilling.
    Samtidig er de gode gamle Primarekvaliteter beholdt, en litt fartsfylt, fyldig og litt "varm" klangbalanse er fremdeles tilstedeværende.
    Anbefales på det sterkeste!

    Mvh Bøllen på Bønestoppen,
    Valdemar Violin d.y. :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei igjen og velkommen tilbake på "kjøret"... ;)

    Ja, Primare kan nok være en meget god match med dine SA Explorer Master.
    Hadde selv en Primare I35 integrert forsterker (den rent analoge utgaven) for et års tiden siden og den er en meeget kraftig og god sak. 150 watt ++ (8 ohm)
    Utrolig kvikk, dynamisk og musikalsk forsterker, presis og detaljert uten fare for "gnagsår i ørene" etter tilspilling.
    Samtidig er de gode gamle Primarekvaliteter beholdt, en litt fartsfylt, fyldig og litt "varm" klangbalanse er fremdeles tilstedeværende.
    Anbefales på det sterkeste!

    Mvh Bøllen på Bønestoppen,
    Valdemar Violin d.y. :)
    Hei der på Bønestoppen 😁
    Jo ikke helt på "kjøret". Men vi som driver med denne galskapen vet jo hvor fort basillen biter igjen 😄
    Takker for info og beskrivelse angående Primare i35. Har sett på den. Men ikke bestemt meg for noe enda. Vanskelig å vite helt hva jeg evt skulle gått for. Får ta litt tid å tenke å vurdere. Har du foresten hørt Gato Audio Dia 250S?
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Hei, nei, den har jeg ikke hørt (enda...)
    Har vurdert den integrerte 150-watteren til Gato flere ganger uten at det har blitt noe kjøp.
    Skyldes min lille skepsis til Mosfet-transistorer rent generelt, etter min erfaring blir ikke bassen stram nok (her må nok opplyses at jeg er atskillig mer hysterisk opptatt av dette en den mer "normale og gjennomsnittlige" audiofil)
    Kun om mosfet kombineres med skyhøy dempefaktor (over 1000, helst 2000 eller mer) Men da kan det til gjengjeld bli riktig bra både mht bass og de rent klanglige og tonale aspekter.
    Her har du en som oppfyller disse strenge kriterier: Kinki Audio EX-M1 | FINN.no
    Denne kan nok passe bra også med dine SA Explorer Master, tenker jeg ;)

    VHV - vennlig hilsen Valdemar :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.940
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du @Cuckoo61 , fikk du noen gang hørt en SAM G2 i egen heim?
    Min var jo en vrang liten jævel som ikke kunne oppføre seg og måtte hemat.
    Ble til slutt solgt i fjor med forbehold om vrang oppførsel og dermed prisreduksjon til 5800,-

    Det hadde jo MOSFETs og høy dempefaktor.

    Output: 110 Watt into 8 Ohm
    200 Watt into 4 Ohm
    Filtering capacity: 96,000 μF
    Frequency Response: 0 – 500,000 Hz (- 3 dB)
    Damping Factor: > 1,000 at 100 Hz

    For slank til trådeiers SA?


    mvh
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja A32 er et Power house. Hadde nok holdt med 1 av de 😁 Men de krever litt plass og. 2 stk av de så kan man drive det aller aller meste til fullt 👍
    Ja en holder i massevis med tanke på effekt.. Hadde bare vært tøffere med 2 da man kan ha en på gulvet ved siden av vær høyttaler ;) Kan jo desverre ikke kobles i mono :(

    Ellers kan jeg også anbefale Peachtree.. De nye nova forsterkerne deres er skummelt gode til prisen.
    Nova 150 var nettopp innom her og jeg hadde tatt den framfor Jeff Rowland continium s2 ANY day :)
    Darko Audio skryter jo også av nova 300(derfor jeg testet nova 150).
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Du @Cuckoo61 , fikk du noen gang hørt en SAM G2 i egen heim?
    Min var jo en vrang liten jævel som ikke kunne oppføre seg og måtte hemat.
    Ble til slutt solgt i fjor med forbehold om vrang oppførsel og dermed prisreduksjon til 5800,-

    Det hadde jo MOSFETs og høy dempefaktor.

    Output: 110 Watt into 8 Ohm
    200 Watt into 4 Ohm
    Filtering capacity: 96,000 μF
    Frequency Response: 0 – 500,000 Hz (- 3 dB)
    Damping Factor: > 1,000 at 100 Hz

    For slank til trådeiers SA?


    mvh
    Joda, jeg har hatt senere utgave av SAM G2 som har funket aldeles utmerket og feilfritt i heimen. (y) (og også tidligere utgaver av SAM)
    Et skikkelig lite kraftverk, den tyskeren der. Kraft dürch freude for å si det på germansk.
    Stram og fin bass ga den også takket være en hurtig og effektiv strømleveranse. Antall ampere ut til høyttalerne spiller også inn her (mht stram bass m.m.)
    Men min lille innvendig mot SAM er at den var litt for mye "på" hele tiden, full gass hele tiden. liksom. Litt manglende evne til nyansering kan man si. Her skal også sies at jeg bor i en lytt blokkleilighet så man må visse nabohensyn mht volum. Den låt liksom ikke helt optimalt på lavere lydvolum. I mitt rom, vel å merke.
    Om man er fri eller noe friere mht lydvolum vil den nok funke aldeles utmerket.
    Ellers oppfatter jeg Audionet SAM til helt klart å ligge en anelse på den mørke og fyldige siden av nøytral så den kan nok matche bra med SA Explorer, tenker jeg.
    Men jeg tror at f. eks. Kinki vil funke enda bedre hos Øyvind, flere watt og enda bedre dempefaktor.

    Mvh Valdemar Violin d.y. ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei, nei, den har jeg ikke hørt (enda...)
    Har vurdert den integrerte 150-watteren til Gato flere ganger uten at det har blitt noe kjøp.
    Skyldes min lille skepsis til Mosfet-transistorer rent generelt, etter min erfaring blir ikke bassen stram nok (her må nok opplyses at jeg er atskillig mer hysterisk opptatt av dette en den mer "normale og gjennomsnittlige" audiofil)
    Kun om mosfet kombineres med skyhøy dempefaktor (over 1000, helst 2000 eller mer) Men da kan det til gjengjeld bli riktig bra både mht bass og de rent klanglige og tonale aspekter.
    Her har du en som oppfyller disse strenge kriterier: Kinki Audio EX-M1 | FINN.no
    Denne kan nok passe bra også med dine SA Explorer Master, tenker jeg ;)

    VHV - vennlig hilsen Valdemar :)
    Hadde Kinki hatt innebygget dac, som jeg syns er et stort pluss på integrert, hadde den vært mer aktuell. Vil nok tro at den ville passet inn. Men da må man og ha en passende dac. Har vurdert evt Bladelius Thor 3 igjen. Hadde hånden på en Thor 3 Pluss utgave for en meget overkommelig sum. Men ble solgt rett før man gikk gjennomført handel. Den vet jeg passer Masterne ypperlig. Gato Dia 250S/400 er vel klasse D. I motsetning til Gato 150. Så der ville jo bassen vært strammere og.

    Hva har du selv for tiden da? Hender jo du bytter ut litt utstyr selv 😄
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja en holder i massevis med tanke på effekt.. Hadde bare vært tøffere med 2 da man kan ha en på gulvet ved siden av vær høyttaler ;) Kan jo desverre ikke kobles i mono :(

    Ellers kan jeg også anbefale Peachtree.. De nye nova forsterkerne deres er skummelt gode til prisen.
    Nova 150 var nettopp innom her og jeg hadde tatt den framfor Jeff Rowland continium s2 ANY day :)
    Darko Audio skryter jo også av nova 300(derfor jeg testet nova 150).
    Sant nok. Er så mye å velge i der ute. Hadde en Nova 220 en gang innom. Gode forsterkere det. Absolutt. Den gang hadde de noe trøbbel med volumpotmeter som begynte å skrape. Får nesten finne noe brukt som kan testes ut etterhvert. Som kan omsettes uten særlig tap 👍
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Hadde Kinki hatt innebygget dac, som jeg syns er et stort pluss på integrert, hadde den vært mer aktuell. Vil nok tro at den ville passet inn. Men da må man og ha en passende dac. Har vurdert evt Bladelius Thor 3 igjen. Hadde hånden på en Thor 3 Pluss utgave for en meget overkommelig sum. Men ble solgt rett før man gikk gjennomført handel. Den vet jeg passer Masterne ypperlig. Gato Dia 250S/400 er vel klasse D. I motsetning til Gato 150. Så der ville jo bassen vært strammere og.

    Hva har du selv for tiden da? Hender jo du bytter ut litt utstyr selv 😄
    Joda, det hender jeg bytter nokke hifigreier sånn innimellom. Litt for ofte, egentlig, synest jeg selv også :p
    Har for tiden en Naim Supernait 3 (for 2. gang) En knakande god forsterker på alle måter.
    Men nå har jeg også nylig ordnet meg nye (brukte) høyttalere: Elac Adante AS 61 stativhøyttalere (stoore!) Disse er utvilsomt reinspikka high end høyttalere.
    Og disse er litt tungdrevne; 85 db, 4 ohm nominelt.
    Så jeg har jo begynt å lure på om 80 Naim-watt (måler vel godt over 100 W egentlig) holder helt. Til å få dem til å låte optimalt.
    Naim-watt kan omtrent sammenlignes med "rørwatt" men det finnes jo grenser for Supernait 3 også, det er klart.
    Så se ikke bort ifra om den legges ut for salg ikke så langt inn i fremtiden. Blir i tilfelle 2. gang på under et år at jeg selger samme forsterker. Noen bedre? - eller skulle man kanskje heller sagt. noen verre?!?
    Eneste som er sikkert her at denne hifibesettelsen er en evig akselererende galskap som ikke synest å ha noen ende, he.he... ;)

    Mvh Valdemar Vaklevoren jr. :) (like glad, uansett...)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Joda, det hender jeg bytter nokke hifigreier sånn innimellom. Litt for ofte, egentlig, synest jeg selv også :p
    Har for tiden en Naim Supernait 3 (for 2. gang) En knakande god forsterker på alle måter.
    Men nå har jeg også nylig ordnet meg nye (brukte) høyttalere: Elac Adante AS 61 stativhøyttalere (stoore!) Disse er utvilsomt reinspikka high end høyttalere.
    Og disse er litt tungdrevne; 85 db, 4 ohm nominelt.
    Så jeg har jo begynt å lure på om 80 Naim-watt (måler vel godt over 100 W egentlig) holder helt. Til å få dem til å låte optimalt.
    Naim-watt kan omtrent sammenlignes med "rørwatt" men det finnes jo grenser for Supernait 3 også, det er klart.
    Så se ikke bort ifra om den legges ut for salg ikke så langt inn i fremtiden. Blir i tilfelle 2. gang på under et år at jeg selger samme forsterker. Noen bedre? - eller skulle man kanskje heller sagt. noen verre?!?
    Eneste som er sikkert her at denne hifibesettelsen er en evig akselererende galskap som ikke synest å ha noen ende, he.he... ;)

    Mvh Valdemar Vaklevoren jr. :) (like glad, uansett...)
    Har samme forsterkeren selv nå og den er dynamisk og hardtslående som et uvær. Men også oppløst og raffinert og kan være bra til rolige sessions. Der finnes vel ingen andre som helt matcher naim på såkalt prat faktoren, så der treffer den meg værtfall med tanke på musikken jeg liker.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Sant nok. Er så mye å velge i der ute. Hadde en Nova 220 en gang innom. Gode forsterkere det. Absolutt. Den gang hadde de noe trøbbel med volumpotmeter som begynte å skrape. Får nesten finne noe brukt som kan testes ut etterhvert. Som kan omsettes uten særlig tap 👍
    Nye nova er i en helt annen liga enn de gamle :)
    Ser kinki nevnes også.. Denafrips settet som var innom her var virkelig et giant killer set.. fy flate for en lyd og byggekvalitet :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Naim er ikke et dårlig valg på SA.. Spurte jo sjefen sjøl der når jeg hadde mine første pandion.. da var svaret klart.. Primare, men Naim som en god nummer 2.

    Men i dag er desverre Ole gått litt av skaftet og tenker bare aktivt.. spurte litt når jeg hadde pandion 20 om det ville komme en ny modell som erstattet pandion.. Da var svaret at legend silverback var endgame og erstatet alt :D
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Joda, det hender jeg bytter nokke hifigreier sånn innimellom. Litt for ofte, egentlig, synest jeg selv også :p
    Har for tiden en Naim Supernait 3 (for 2. gang) En knakande god forsterker på alle måter.
    Men nå har jeg også nylig ordnet meg nye (brukte) høyttalere: Elac Adante AS 61 stativhøyttalere (stoore!) Disse er utvilsomt reinspikka high end høyttalere.
    Og disse er litt tungdrevne; 85 db, 4 ohm nominelt.
    Så jeg har jo begynt å lure på om 80 Naim-watt (måler vel godt over 100 W egentlig) holder helt. Til å få dem til å låte optimalt.
    Naim-watt kan omtrent sammenlignes med "rørwatt" men det finnes jo grenser for Supernait 3 også, det er klart.
    Så se ikke bort ifra om den legges ut for salg ikke så langt inn i fremtiden. Blir i tilfelle 2. gang på under et år at jeg selger samme forsterker. Noen bedre? - eller skulle man kanskje heller sagt. noen verre?!?
    Eneste som er sikkert her at denne hifibesettelsen er en evig akselererende galskap som ikke synest å ha noen ende, he.he... ;)

    Mvh Valdemar Vaklevoren jr. :) (like glad, uansett...)
    Byttet alt for ofte selv tidligere og 😄 Kjenner til det. Man blir liksom aldri HEEELT fornøyd 😂 Naim hadde jeg en gang. Var en Supernait på 80 watt og. Var innebygget dac. Låt bra. Men hadde ikke den med SA.
    Så du tenker å bytte ut for 2 gang med samme amp ja 😁 Ja, hvorfor ikke. Blir du ikke fornøyd så blir du ikke fornøyd. Hva ligger den på ca i pris om du skal selge?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Naim er ikke et dårlig valg på SA.. Spurte jo sjefen sjøl der når jeg hadde mine første pandion.. da var svaret klart.. Primare, men Naim som en god nummer 2.

    Men i dag er desverre Ole gått litt av skaftet og tenker bare aktivt.. spurte litt når jeg hadde pandion 20 om det ville komme en ny modell som erstattet pandion.. Da var svaret at legend silverback var endgame og erstatet alt :D
    Naim er ikke utelukket. Men 2x80 watt er ikke all verden om jeg skal kjøpe noe annet. Dog har de solid strømforsyning. Legend Silverback har en gammel klassekompis. Han sier han er veldig happy med dem. Aktivt er mer og mer in selvsagt. Med DSP mulighet blir det mer plasseringsvennlig og enklere mtp akustikk.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Naim er ikke utelukket. Men 2x80 watt er ikke all verden om jeg skal kjøpe noe annet. Dog har de solid strømforsyning. Legend Silverback har en gammel klassekompis. Han sier han er veldig happy med dem. Aktivt er mer og mer in selvsagt. Med DSP mulighet blir det mer plasseringsvennlig og enklere mtp akustikk.
    Ja løsningen til SA på aktivt er ikke det Værste.. kjekt med å plugge i en USB for å endre høyttaleren helt.. men skulle ønske de beholdt utseende til pandion.. pandion 20 var en jævlig fin høytaler å se på også.. :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja løsningen til SA på aktivt er ikke det Værste.. kjekt med å plugge i en USB for å endre høyttaleren helt.. men skulle ønske de beholdt utseende til pandion.. pandion 20 var en jævlig fin høytaler å se på også.. :)
    Jo Pandion er nok en estetisk bedre høyttaler. Enig der 😊
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Naim er ikke utelukket. Men 2x80 watt er ikke all verden om jeg skal kjøpe noe annet. Dog har de solid strømforsyning. Legend Silverback har en gammel klassekompis. Han sier han er veldig happy med dem. Aktivt er mer og mer in selvsagt. Med DSP mulighet blir det mer plasseringsvennlig og enklere mtp akustikk.
    Supernait 3 har ekstreme strømreserver. Den driver mine JBL L100Classic med 12’ere helt uten antydning til problemer selv på svært høye nivåer. Jeg antar at den må være ekstremt strømsterk siden den slår en god del hardere en effektforsterkeren jeg nettopp solgte, Anthem str power. Den spiller både høyere og med mere punch og impact i dynamikk selv om Anthem er oppgitt til 2X400watt 8ohm. Ja forstå det den som kan. Eneste forsterkeren jeg har hatt innom her hjemme som har lignende fysisk følelse på kroppen er benchmark. Hegel H390 var også noe sterkere en Anthem str merkelig nok, men også den må se seg slått av Supernait 3 når den første begynner å slå skikkelig. Skjønner ikke helt hvordan Naim får det til med bare 80 watt.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Supernait 3 har ekstreme strømreserver. Den driver mine JBL L100Classic med 12’ere helt uten antydning til problemer selv på svært høye nivåer. Jeg antar at den må være ekstremt strømsterk siden den slår en god del hardere en effektforsterkeren jeg nettopp solgte, Anthem str power. Den spiller både høyere og med mere punch og impact i dynamikk selv om Anthem er oppgitt til 2X400watt 8ohm. Ja forstå det den som kan. Eneste forsterkeren jeg har hatt innom her hjemme som har lignende fysisk følelse på kroppen er benchmark. Hegel H390 var også noe sterkere en Anthem str merkelig nok, men også den må se seg slått av Supernait 3 når den første begynner å slå skikkelig. Skjønner ikke helt hvordan Naim får det til med bare 80 watt.
    Takker for beskrivelse og sammenligning 👍 Naim har jeg ikke noe vondt å si om selv heller. Har hørt mye godt om de og at de og har veldig god effekt i forhold til oppgitt watt. Følte ikke jeg manglet effekt med Supernait 1. Nå husker jeg ikke helt. Men Supernait 1 som jeg eide hadde ikke optisk. Har de fått det nå på 3.gen? Hvordan er lyden i Supernait 3 vs H390 som du evt kan ta på husken?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Takker for beskrivelse og sammenligning 👍 Naim har jeg ikke noe vondt å si om selv heller. Har hørt mye godt om de og at de og har veldig god effekt i forhold til oppgitt watt. Følte ikke jeg manglet effekt med Supernait 1. Nå husker jeg ikke helt. Men Supernait 1 som jeg eide hadde ikke optisk. Har de fått det nå på 3.gen? Hvordan er lyden i Supernait 3 vs H390 som du evt kan ta på husken?
    Bare hyggelig det Øyvind. Jeg tror nok at også Supernait 3 kan komme til kort med rette høytaleren på svært høye nivåer. Men så lenge høytaleren er en helt ok last så tror jeg denne fysiske følelsen Naim gir har noe med måten den leverer strømmen på. Det er en unormalt høy kvalitet på strømforsyning kondensatorer og transistor. Jeg digger H390 og den er litt mere balansert en Naimen på noen måter. Sn3 har en utrolig rytmikk tempo/pace og en veldig vibrant følelse i dynamikken som ingen andre forsterkere som har vært innom helt klarer å matche. H390 har noe mere pondus i den dypeste bassen, den er mere som en sumobryter, og Supernait 3 den er mere som en robust Atlet med masse muskler. H390 den er fin til lange kvelder med endeløs musikkspilling. Du blir aldri sliten av å høre på den, men det blir jeg egentlig ikke av naimen heller. Hegelen er litt roligere i sin fremførelse av lyd og naim er mere vibrant og livlig, og noe mere på i toppen. Synes at h390 er bedre på store euforiske lydbilder som er silkemyke. Naimen føles like sort ut i bakgrunnen og den oppleves som mere definert og klarere i toppen faktisk. Ser for meg at sn3 er helt nydelig med high cap dr, den skal visst gjøre at alt føles roligere og mere behagelig ut samtidig som at dynamikken ivaretas. Håper at det gav noen svar som du lurte på☺🎶
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Alle tiders sammendrag av forskjellene på disse to, M.B.S 👍 Har Røst på disse per i dag. Røst ble kjøpt for en god tid tilbake pga dac og hodetlf forsterker. Samt den fikk jeg til en god deal. Ikke hatt Hegel med SA før Mantra 60 og Røst. Og nå med Master. Men er innafor det. Der jeg tror er at H390 kan gi litt mer fylde på lavt volum, som jeg ønsker meg pga begrenset mulighet å spille høyt. Så blir på litt ivrig samtale lydnivå 😊 Så en H390 kan og være greit utfra din beskrivelse om litt roligere topp og noe mer balansert for lengre tids lytting. Nå er jo SA raske og rytmiske i seg selv. Så bare ikke at det blir overkill med attakk og ivrighet med Naim og SA. Gav meg uansett en pekepinn her med din gode beskrivelse.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Alle tiders sammendrag av forskjellene på disse to, M.B.S 👍 Har Røst på disse per i dag. Røst ble kjøpt for en god tid tilbake pga dac og hodetlf forsterker. Samt den fikk jeg til en god deal. Ikke hatt Hegel med SA før Mantra 60 og Røst. Og nå med Master. Men er innafor det. Der jeg tror er at H390 kan gi litt mer fylde på lavt volum, som jeg ønsker meg pga begrenset mulighet å spille høyt. Så blir på litt ivrig samtale lydnivå 😊 Så en H390 kan og være greit utfra din beskrivelse om litt roligere topp og noe mer balansert for lengre tids lytting. Nå er jo SA raske og rytmiske i seg selv. Så bare ikke at det blir overkill med attakk og ivrighet med Naim og SA. Gav meg uansett en pekepinn her med din gode beskrivelse.
    Da kan det tenkes at du ville blitt veldig lykkelig med en H390 ja. Men du bare må prøve en Supernait 3 viss du har sjansen til det. Det er viktig med sistnevnte at den er ordentlig innspillet. Noen mener at dette er bare tull dette med innspilling av en forsterker, men jeg har erfart det annerledes.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Byttet alt for ofte selv tidligere og 😄 Kjenner til det. Man blir liksom aldri HEEELT fornøyd 😂 Naim hadde jeg en gang. Var en Supernait på 80 watt og. Var innebygget dac. Låt bra. Men hadde ikke den med SA.
    Så du tenker å bytte ut for 2 gang med samme amp ja 😁 Ja, hvorfor ikke. Blir du ikke fornøyd så blir du ikke fornøyd. Hva ligger den på ca i pris om du skal selge?
    Tja, jo, kr. 35 tusen blir vel prisen om jeg bestemmer meg for å selge min Naim SN 3. Min er kun 2 med gammel, 100 % strøken. Alle papirer, emballasje, fjernkontroll følger selvsagt med. /veil. pris er 55`K. Kjøpt hos Duet Audio, Bergen (for 2. gang...)

    80 naimwatt (nominelle, 100 W + reelle) rekker som nevnt av andre her meeget langt.
    Og har du hatt Super 1 før er Super 3 to eller flere hakk opp i opplevd lydkvalitet. Det er ikke bare noe jeg sier, de fleste profesjonelle anmeldere sier akkurat det samme i sammenligning.
    Du får gi en tilbakemelding om du er seriøst interessert ;)

    Mvh V.W. :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Da kan det tenkes at du ville blitt veldig lykkelig med en H390 ja. Men du bare må prøve en Supernait 3 viss du har sjansen til det. Det er viktig med sistnevnte at den er ordentlig innspillet. Noen mener at dette er bare tull dette med innspilling av en forsterker, men jeg har erfart det annerledes.
    Skal ha det i minnet ja 👍 Har forresten NS3 optisk inn på dac del?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Tja, jo, kr. 35 tusen blir vel prisen om jeg bestemmer meg for å selge min Naim SN 3. Min er kun 2 med gammel, 100 % strøken. Alle papirer, emballasje, fjernkontroll følger selvsagt med. /veil. pris er 55`K. Kjøpt hos Duet Audio, Bergen (for 2. gang...)

    80 naimwatt (nominelle, 100 W + reelle) rekker som nevnt av andre her meeget langt.
    Og har du hatt Super 1 før er Super 3 to eller flere hakk opp i opplevd lydkvalitet. Det er ikke bare noe jeg sier, de fleste profesjonelle anmeldere sier akkurat det samme i sammenligning.
    Du får gi en tilbakemelding om du er seriøst interessert ;)

    Mvh V.W. :)
    Takker for tilbakemelding 👍 Skal vurdere det. Vet ikke enda hva jeg skal gå for. Må nesten bare ha noen alternativer og tenke litt på det. Vil følge med på bruktmarkedet og. En McIntosh hadde og vært noe. Negative med de er størrelsen og vekten. F.eks er MA8000 rett over 45kg. At NS3 er bedre enn første utgaven høres bra ut 👍 Men er vel helst den veien en utvikling på en forsterker bør gå 😁
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Skal ha det i minnet ja 👍 Har forresten NS3 optisk inn på dac del?
    Supernait3 har ikke optisk inn. Det er en helt analog konstruksjon. Så bruker kjøpere pengene sine kun på forsterker og ikke en digitaldel som kanskje ikke er topp notch om noen år.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Ingen DAC-del på Naim SN 3, dessverre :(
    Det er en ren analog forsterker. Og derfor også bedre (les knallgod) som ren analog integrert forsterker :p
    Men der forsvant den kanskje bort som aktuelt alternativ for ditt vedkommende - eller?
    Ellers vurderer jeg selv å evt gå over til Hegel H390 - dvs om jeg selger min SN 3.
    Da kan jeg evt selge min utmerkede Benchmark DAC 3B til omtrent halv pris. Kan i tilfelle gi en grei pakkepris til deg ;)

    Mvh Valdemar :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Fikk svar fra dere begge angående DAC der jeg 😊 Var sikker på de hadde dac med videre. Siden den første hadde. Er litt keen på innbygget for plassen sin del og mindre bokser/kabler.

    Tenker en nyere større Hegel. Evt McIntosh. Primare i32 MM30 evt Prisma. Bladelius Thor Mk3. En Naim modell med dac kan og være alternativ. Ikke prøvd Gato Audio 250S heller. En mulighet og. Får tenke litt til 👍 Har lyd per nå, så ingen krise i heimen 😁
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Takker for tilbakemelding 👍 Skal vurdere det. Vet ikke enda hva jeg skal gå for. Må nesten bare ha noen alternativer og tenke litt på det. Vil følge med på bruktmarkedet og. En McIntosh hadde og vært noe. Negative med de er størrelsen og vekten. F.eks er MA8000 rett over 45kg. At NS3 er bedre enn første utgaven høres bra ut 👍 Men er vel helst den veien en utvikling på en forsterker bør gå 😁
    Denne svarer jeg på😅 Har forstått det slik at det er nesten som to vidt forskjellige forsterkere. Mcintosh btw det kan, være kult viss du kjøper noe dyre greier. Men du får ikke det siste ordet innen timing og presisjon med desse. Skal du derimot ha stor mellomtone og fet bass så er du jo på rett sti med Mcintosh.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    733
    Antall liker
    409
    Torget vurderinger
    1
    Ingen DAC-del på Naim SN 3, dessverre :(
    Det er en ren analog forsterker. Og derfor også bedre (les knallgod) som ren analog integrert forsterker :p
    Men der forsvant den kanskje bort som aktuelt alternativ for ditt vedkommende - eller?
    Ellers vurderer jeg selv å evt gå over til Hegel H390 - dvs om jeg selger min SN 3.
    Da kan jeg evt selge min utmerkede Benchmark DAC 3B til omtrent halv pris. Kan i tilfelle gi en grei pakkepris til deg ;)

    Mvh Valdemar :)
    Du har muligens tenkt å kjøpe Supernait 3 for 3 gang da etterhvert?😅 Du har vel hatt mye fett siste årene med både norma i høy prisklasse og hegel H190 blant andre. Men Supernait savnet du såpass at du måtte kjøpe enda en, helt ny. Nei sitt på den og vent til den er innspillet den du har nå😉 Jeg misstenker at en hegel h390 vil kjede deg litt.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Denne svarer jeg på😅 Har forstått det slik at det er nesten som to vidt forskjellige forsterkere. Mcintosh btw det kan, være kult viss du kjøper noe dyre greier. Men du får ikke det siste ordet innen timing og presisjon med desse. Skal du derimot ha stor mellomtone og fet bass så er du jo på rett sti med Mcintosh.
    Ja Naim er kvikkere enn McIntosh. Men inntrykket jeg fikk av MA6900 og Hegel HD20 dac kombo med Mantra 60 for noen år tilbake var meget oppegående. Derav jeg tenker McIntosh kunne vært noe og. Men måtte hatt en MA8000 isåfall. Og de har jo høyere bruktpris enn de ble solgt for på tilbud nye nå. Så det er ikke så fristende å betale overpris for heller. Hadde vært ok å hatt en forsterker som og spiller fyldig og fullstendig på lavt volum.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn