oyvindl85 sin reise i hifi verden og ymse annet :)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg oppdatert/nedgradert? anlegget i stuekroken. Focus 200 XD er hos ny eier. Ble et par Mantra 60 og en Primare i22 dac som erstatning.Et veldig oppegående anlegg spesielt med tanke på pris på bruktmarkedet i dag. Bra på det meste av musikk og egner seg også veldig godt til film. Jeg og guttungen innviet med Spiderman Homecoming i kveld. Funket bra det :)

    054F9B9A-6173-498B-83C6-DA07F95D7693.jpg
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.886
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Da har du passert et halvt år uten Dynaudio. På tide å «komme hjem» igjen? ;) ;D
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jo Rolf, stemmer det :) Må bli C1 eller C2 igjen. Men mitt rom er ikke bra nok for slike høyttalere nå. Så jeg får leve med Mantra 60 litt til. Du er jo innviet i klubben nå med C1 Platinumene. Flotte saker. Fortsatt fornøyd?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.886
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jo Rolf, stemmer det :) Må bli C1 eller C2 igjen. Men mitt rom er ikke bra nok for slike høyttalere nå. Så jeg får leve med Mantra 60 litt til. Du er jo innviet i klubben nå med C1 Platinumene. Flotte saker. Fortsatt fornøyd?
    Fortsatt for ekstatisk til å være objektiv, ja ;D ;D ;D
    Gammel drøm i oppfyllelse dette.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ja ekstase er lett å komme i med slike talere i hus :) Gratulerer igjen. Du vil nok få mye glede i tiden fremover med dem. Jeg ranker C1 som en av mine topp 3. Til allround musikksjanger nr. 1. Spesielt blant stativmodellene. En gjemt diamant som mange gjerne kunne prøvd er Explorer Master. De låter fabelaktig. Har du bilde av dem i stuen du kunne postet her? Vært gøy å se dem i all sin prakt :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.886
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lurer frem speilrefleksen når jeg har fått presentable stativer i hus ;)
    Så langt er det enstemmig Stand 6 foran Stand 20 på de jeg har spurt her i heimen. ;D
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Høres ut som en plan det. Gode bilder gjør susen :) Stand 6 i matt sort til C1 Platinum i mocca finish, er i mine øyne meget pent. Med adapterplaten kommer også høyttalerne helt nedpå stativet. Pent :) Stativet er også mer enn stødig nok. Har og mulighet å skru de fast i platen. Men da lager man hull i bunnsokkelen på undersiden. Ikke at det er krise. Men noen vil gjerne ikke dette pga at man lager skruehull. Men man sikrer de mer for velt. Jeg hadde derimot mine bare stående oppå. Er gummiert topp på adapterplaten. Så de sklir ikke av. Men om noen dulter litt hardt i dem, kan de jo falle av. Men har man ikke hund eller små barn, så går det fint. Ser frem til bilder ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.886
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Elendig mobilbilde, men det er mulig å ane lekkerheten 8)

    1-IMG_0668.jpg


    Angående montering av høyttalerne til stativer.
    Her er det allerede hull, med gjenger inni, som passer med hullene i adapterplatene som fulgte med.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Lekkert ;) Låter minst like godt også :) Moccafinishen i skikkelig lys får frem dybden i mønsteret. Fascinerende rett og slett. Må sees i real life for å fatte kvalitetsfølelsen over nettopp dette. Husker mine Signature i mocca også. Er det metallgjenger inni bunnsokkel på Platinum? Vet det er 6 mm gjenger inni midten på sokkel på C1 og S1.4 for montering rett på søylene til Stand4.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.886
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    M glemte skruene på lørdag, men sender de i posten. :)
    Usikker på dimensjonen på dem, får se når de kommer.

    Vannvittig lekker finish, ja, får ta litt bilder etterhvert. Mye liv og dybde i dem.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Vel ser det er over 2 år siden jeg oppdaterte tråden min 😄 Har hatt en liten nedetid på hifi siden. Men i går gikk jeg til innkjøp av et par tidligere favoritter jeg har eid, nemlig System Audio Explorer Master 👍 Har lyttet mer på musikk nå enn på LAAANG tid. Var litt kjekt med god lyd igjen 😊Legger ved et bilde. Om det blir noe kjempe aktivitet her inne fremover vet jeg ikke. Men ville no bare dele nyheten 😊
     

    Vedlegg

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk Tommy 😊 Nei ikke første gang. Hadde mitt første par i 2016. Men de ble for store for rommet i huset jeg bodde i. Lavt under tak og 18kvm. Bassen tok litt over når det ble litt volum. Kan ikke spille så høyt her i leiligheten. Men er større rom her siden stue og kjøkken er i lag. Og ut i gang. Så bassen er helt passe. Du koser deg no med nokså nytt selv og du 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Hei, moro å se det var glimt av liv her igjen! Særlig artig at gamle gode SA kom i hus og effekten av det!
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hei, moro å se det var glimt av liv her igjen! Særlig artig at gamle gode SA kom i hus og effekten av det!
    Takk for det 😊 Jo vært litt stille i tiden etter jeg flyttet i leilighet i 2018. Men kom over et par Explorer Master nå og klarte ikke la vær 😄 Husker godt hvor godt jeg likte de sist. Hva har du selv for tiden? Hegel og Olympica2 fortsatt?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Har vært litt utskiftning, men går fortsatt i Hegel da. H590 og Dynaudio Contour 30. Har en flott Clearaudio spiller som støver ned og har vel skreket etter finn.no noen år heh. Dynaudioene er nok ikke fult så superpresise som Sonusene var, men de er langt mer tilgivende på mindre gode innspillinger og gjenngivelsen er en del dypere nedover i frekvensene, uten at det blir slapt. H590 har stålkontroll den, heldigvis! Ble ikke særlig nedgradering i lyd fra HD,P og H30. Noe smalere lydbilde ble det nok. P30 var en fabelaktig god PRE.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Har vært litt utskiftning, men går fortsatt i Hegel da. H590 og Dynaudio Contour 30. Har en flott Clearaudio spiller som støver ned og har vel skreket etter finn.no noen år heh. Dynaudioene er nok ikke fult så superpresise som Sonusene var, men de er langt mer tilgivende på mindre gode innspillinger og gjenngivelsen er en del dypere nedover i frekvensene, uten at det blir slapt. H590 har stålkontroll den, heldigvis! Ble ikke særlig nedgradering i lyd fra HD,P og H30. Noe smalere lydbilde ble det nok. P30 var en fabelaktig god PRE.
    Gratulerer med ny rigg 😊 Høres ut som du har fått en god erstatning for det forrige oppsettet. Contour serien hadde jeg innom tidligere. Fant dem noe slankere i lyden enn de gamle Confidence. Men dette var C20 vs C1. C30 får en ekstra bass til hjelp. Jeg har i fremtiden veldig lyst å prøve ut nye Confidence C serien. De virker å inneha mye av det jeg liker. Men er veldig fornøyd med Explorer igjen. Så det blir ingen prioritering. Blir nok før noe nytt på elektronikk siden. Bytte ut Røst med et eller annet. Men vil nok ha noe med dac integrert. Vært moro å fått tak i Accuphase E408 med dac kort igjen. Solgte den jeg hadde i 2018. Den hadde nok vært flott med Explorer. Har du forresten lyttet til Confidence C serien?
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Fikk høre Confidence 20 hos Soundgarden i Oslo, da de hadde agenturet. Sammen med beste riggen til Electrocompaniet og det låt unektelig imponerende. Nemo monoblokkene spilte så lett og samtidig fyldig som stor gulvhøyttaler i et rom jeg vet det er vanskelig å få bassen til å sitte. Nå har det skjedd en del ting i mitt liv som gjør meg mer kjøpekraftig enn før, men Confidence 50, som jeg sikler på, er jo like dyr som en ekstra garasjeplass i den nye leiligheten jeg skal inn i :p
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for info 😁 Har ikke fått hørt de selv. Men pløyd gjennom alt jeg har funnet av snutter på YouTube og hørt via øretelefoner. Kan egentlig tenke meg at H590 ville passet veldig bra med den nye C serien. Hadde nok blitt C30 om jeg hadde kjøpt. C50 er dyr ja. I grunn alle i serien er jo dyre. Men som du sier. En garasjeplass kontra høyttalerne sier litt 😊 Flott at du har fått litt mer spillerom i HiFi budsjett. Da kan det jo være mulig å kjøpe C50 evt C30 en gang. Hvor har du kjøpt leilighet om jeg kan spørre. Er det helt nytt bygg gjerne?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med Explorer Master Øyvind!
    De byr på masse spilleglede:)

    Jonas
    Takk for det 👍 Ja husker dem godt fra forrige gang jeg hadde slike. Så når det dukket opp et par til ok pris måtte jeg slå til. Angrer ikke på det. Men nå blir det sikkert jakt etter noe kraftigere/bedre elektronikk 😊 Men lyden er god nå og. Så haster ikke forsåvidt. Har du hatt/har Explorer Master selv muligens?
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.006
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Takk for det 👍 Ja husker dem godt fra forrige gang jeg hadde slike. Så når det dukket opp et par til ok pris måtte jeg slå til. Angrer ikke på det. Men nå blir det sikkert jakt etter noe kraftigere/bedre elektronikk 😊 Men lyden er god nå og. Så haster ikke forsåvidt. Har du hatt/har Explorer Master selv muligens?
    Hadde Explorer for en del år tilbake, ikke Master vel å merke. Men husker de som flotte og ga mye spilleglede. Brukte de sammen med Rotel pre og effekt.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Den er god 👍 Hørte med Soundgarden i 2016 angående forskjellene på Explorer og Master. Var visst 2 forskjellige lydsignaturen i dem. Var gjort en del endringer på delefilter blant annet i Master. De låter varmere. Explorer i første utgave var visst noe frempå og Master ble mye mer ørevennlig og fyldig i lyden . Er ikke noe skarp lyd i Master kan jeg skrive under på.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.886
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mannen som sørget for at jeg har et par C1 platinum er tilbake! 😁😁
    Grattis med nye høyttalere, ser veldig bra ut 👍😊

    mvh
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Mannen som sørget for at jeg har et par C1 platinum er tilbake! 😁😁
    Grattis med nye høyttalere, ser veldig bra ut 👍😊

    mvh
    Takk for det 👍 Ja er vel skyldig der 😊 Men tror det finnes verre ting å være skyldig for 😂 Du har noen flotte musikkformidlere. Håper du fortsatt er fornøyd med dem. Ble Explorer Master igjen her da de dukket opp til fornuftig pris. Heldigvis falt de bedre på plass her enn da jeg hadde de forrige gang. Da ble rommet jeg hadde for lite. Rom har mye å si. Men det som var rart er at C1 ble veldig tam hos meg da jeg flyttet i 2018. De mistet gløden og den musikalske nærheten. Ble gjerne noe åpent mot kjøkken og gang? Den viktige mellomtonen ble litt fraværende av en eller annen grunn. Og lyden ble litt grå, om du forestår. Så derav ble de solgt. Er ikke gjort noe akustiske tiltak skal sies. Men Explorerne falt mye mer på plass her. Det var en opptur etter gammelt 😊
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du kjøpt leilighet om jeg kan spørre. Er det helt nytt bygg gjerne?
    Fortsatt i Skien, i et bygg som skal være ferdigstilt i fjerde kvartal. Spennende tider, men jeg regner med at Contour 30 klarer seg fint i det nye rommet. Det vanskeligste blir kanskje å få dempet refleksjoner, da det er mye vinduer mot nord og vest.

    Kom til å tenke på Explorerne dine, de er jo konstruert for å takle ethvert type rom. Husker jeg fikk beskjed av folk , som så bilder av rommet og mente de måtte lenger ut fra bakvegg. De spilte jo svært bra og etter mitt syn , bedre ved å være nær bakvegg. Jeg mente alltid Primare var fantastisk på Master høyttalerne. Drømmen var vel A32 den gangen. Kanskje en nyere forforsterker. Eventuelt en I35 funker bra også, men jeg kjenner ikke til lyden i de nyere boksene derfra.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Blir bra det, gratulerer 😊 Stor leilighet?

    Angående Master så tåler de som du sier fint å stå tett på vegg. SA oppgir selv 15 til 30 cm. Så det tenker jeg ikke er noe problem. Det er det som er flott med SA høyttalerne generelt. Plasseringsvennlig. Men Master må ha litt størrelse på rom hvis volumknotten vries litt 😁
    Om du har mye vindusflater blir det nok litt refleksjon. Her har jeg 2 store vindu til høyre om du ser på bildet. Men er plisse' gardiner. Så demper heldigvis det verste. Aberet er at det er betonghimling og en del glatte vegger. Men ser ut til at det går noenlunde mtp akustikk. Hadde nok hjulpet med litt dempeplater her og der selvsagt. Har vurdert Primare igjen. En i30 eller i32 med MM30 dac. Hva hadde du sammen med dine den gangen?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Du får gi meg et vink om du skal selge explorer master :) vis du har embalasje og de er pene såklart ;)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Du får gi meg et vink om du skal selge explorer master :) vis du har embalasje og de er pene såklart ;)
    Det kan jeg selvsagt 👍 Men blir nok ikke i nær fremtid. Har jo nettopp fått de og 😁Esker og alt er med. Strøkne høyttalere. Var kun 1 eier fra ny. Og stått i dedikert lytterom.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det kan jeg selvsagt 👍 Men blir nok ikke i nær fremtid. Har jo nettopp fått de og 😁Esker og alt er med. Strøkne høyttalere. Var kun 1 eier fra ny. Og stått i dedikert lytterom.
    Høres ut som et godt kjøp :) De eneste system audio jeg ikke har hatt og kunne tenkt meg å testet :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Høres ut som et godt kjøp :) De eneste system audio jeg ikke har hatt og kunne tenkt meg å testet :)
    Ja det var et greit kjøp mtp på tilstand og prisen jeg fikk dem for. Du bør absolutt teste ut et par. De beste SA jeg har hørt selv. Legg ut Ø.K annonse og se om du får napp?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja det var et greit kjøp mtp på tilstand og prisen jeg fikk dem for. Du bør absolutt teste ut et par. De beste SA jeg har hørt selv. Legg ut Ø.K annonse og se om du får napp?
    Tja, får se.. trives veldig godt med Proac.. men kansje man prøver seg med en bytte annonse :)

    Pr i dag er det ikke mange høyttalere som frister spesielt.. men om jeg skulle laget en shortlist så ser den slik ut:

    Proac D20R
    Audiovector QR3
    System audio Explorer master
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.885
    Antall liker
    13.886
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for det 👍 Ja er vel skyldig der 😊 Men tror det finnes verre ting å være skyldig for 😂 Du har noen flotte musikkformidlere. Håper du fortsatt er fornøyd med dem. Ble Explorer Master igjen her da de dukket opp til fornuftig pris. Heldigvis falt de bedre på plass her enn da jeg hadde de forrige gang. Da ble rommet jeg hadde for lite. Rom har mye å si. Men det som var rart er at C1 ble veldig tam hos meg da jeg flyttet i 2018. De mistet gløden og den musikalske nærheten. Ble gjerne noe åpent mot kjøkken og gang? Den viktige mellomtonen ble litt fraværende av en eller annen grunn. Og lyden ble litt grå, om du forestår. Så derav ble de solgt. Er ikke gjort noe akustiske tiltak skal sies. Men Explorerne falt mye mer på plass her. Det var en opptur etter gammelt 😊
    Mer at jeg er takknemlig enn at du er skyldig 😉 (y)
    Jeg tror i utgangspunktet av Dynaudio er tammere enn System Audio, men for mye av det gode er ikke bra. Helt grått kan det ikke være. 😅
    Ser ut som det er en fordel med SAene som kan plasseres tett på frontvegg, og ikke minst med tanke på møblering. Høres ut som et godt valg!

    Nå forer jeg C1 med rør, som nok bidrar til mer farge og nærvær enn SAMen jeg hadde. Godt fornøyd, og ikke minst når de får selskap fra Kef KC62 på 40Hz og nedover.
    IMG_7313-003.jpg

    Skal jeg videre til noe annet så må jeg innrømme tankene går i mer "gammeldagse" inspirerte høyttalere fra KLH, Wharfledale og JBL. :)


    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn