Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.116
    Antall liker
    7.743
    Sted
    Oslo
    Jeg bruker nesten alltid cash. Ingen har noe med om jeg bruker spenna på Rema eller pøbben.
    Men seff jeg legger igjen digitale spor hverdag.
    Hvorfor er det gratis å bruke Google? Og hvordan tjener de så mye penger 💰?
     
    C

    Cyber

    Gjest

    Ikke for å reklamere, men det er en grunn til at jeg ikke har Android.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg husker for et oppstyr det ble da noen oppdaget en logg-fil på en iPhone som inneholdt siste måneds lokasjonsdata (eller rettere sagt hvilke mobilmaster telefonen hadde kontaktet siste måned). Det var ikke måte på så fæle Apple var fordi de sporet hvor brukeren var. Slikt kan man ikke ha! Fy Apple!!! Bruk Android!

    Apple forklarte at dette var en funksjon de hadde brukt under testing og at dette skulle vært slettet før OSet ble distribuert. Jeg tror Apple på det, men mange er sikkert uenig med meg. Uansett inneholdt ikke loggfilen eksakt posisjon, men bare hvilken mobilmast som telefonen hadde vært i kontakt med - altså en veldig omtrentlig posisjonering.

    Men med Google Maps er visst nøyaktig GPS-lokasjon helt OK.
    PS: Jeg bruker Apple Maps. Der er GPS-posisjon privat. Telefonen kontakter Apple anonymt og kryptert, og det er kun telefonen din som vet posisjonen din Ikke Apple og slett ingen tredjepart. Apple Maps hadde litt oppstartsproblemer (Google hadde stort forsprang på kartdata), men nå fungerer det utmerket. Jeg ser ingen grunn til å bruke Google Maps.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Ja, privacy stempelet til Apple er nå borte. Kjekt at man ikke er bundet opp i det økosystemet.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.870
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er ikke noe nytt. Microsoft har hatt denne funksjonen en god stund. Det er allerede domfellelser for dette i Norge, basert på tips fra dette. Egentlig litt overasket at ikke Apple har dette allerede.


    Johan-Kr
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Har heldigvis ikke noe Microsoftskvip heller.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Ikke så relevant lenger, men fortsatt gøy

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    7.848
    Torget vurderinger
    0
    Avdeling for konspirasjonsteorier som kanskje ikke kun er teorier.

    Her tidligere i sommer satt vi ved spisebordet hos svigers på hytta deres og husvaranens søster dekket opp med en "noe spesiell" osteklokke. Den ble selvsagt gjenstand for en del diskusjon og snakk. Senere samme kveld dukket det opp reklame for akkurat denne
    typen osteklokke på FB feeden min, og hos Husvaranen!??

    Og på søndag var vi i Brumunddal hos noen venner og diskuterte et "energiovertrekk" til basenget de har i hagen og det ble endel snakk om mekanismen for å rulle opp dette trekket når basenget skulle brukes til å ta seg vann over hodet. Enkelt sagt er det et rør med en sveiv og det hele går på hjul. Vi forlater Brumunddal og kjører den tidligere omtalte BMW 530e til Gærningmoen og leverer den tilbake til Hertz med takk for lånet. Vel instalert på Radisson Blu tar jeg en liten sjekk på FB feeden for å se om det skule være noe nytt. ( Det er det jo alltid! ) Og gjett hvilken reklame som dukker opp?? Jo reklame for et slik rør på hjul for å rulle opp bassengtrekk! Jeg har ALDRI søkt på nettet etter en slik innrettning!

    Og nå forstår jeg så vel hvorfor både Forsvaret og PST låser inn mobiltelefoner i metallskap FØR man går inn i møterom og skal snakke med folk om saker og ting som ikke "hele verden" skal vite noe om!

    Under krigen og forsåvidt også under den kalde avarten av temaet, sto det på alle militære telfonapparat: "Du snakker, hvem lytter?" Dette var ment i forhold til hva du sa i telefonapparatet. I dag er det tydeligvis slik at selv en avslått mobil kan "lytte" til det som sies i et rom der den ligger og videreformidle dette til noen som er interessert i det. Kjiipe greier!

    Men selvsagt hvis du er av typen som mener: "Jeg har intet å skjule" så bryr du deg vel ikke?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.686
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Det var vel en sak om dette i avisene idag eller i går. Selv om du setter maskinen på mute lytter fremdeles mikrofonen etter bakgrunnslyder. For ikke å snakke om alle disse smarthøyttalerne som lytter for å høre om du spør dem om noe.
    Jeg har ingen slik smarthøyttaler og har slått av Siri. Ikke fordi jeg er paranoid, men jeg kan ikke se at jeg har bruk for det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn