Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.203
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    PST, NAS, samme ulla, de har faen ikke magamål!


    Mens PST mener taushetsplikten til helsepersonell, lærere og andre yrkesgrupper er et hinder for effektiv terrorbekjempelse, frykter interesseorganisasjoner at sårbare grupper må betale regningen hvis den fjernes.



    "Bjørnland ønsker en overgripende regel som sier at PST skal kunne kreve innsyn uansett i all taushetsbelagt informasjon, og at offentlige ansatte ikke skal kunne nekte dem utlevering.

    «Jeg kunne imidlertid aller mest ønske meg en kopi av den danske PET-loven § 4, som åpner for at andre forvaltningsmyndigheter skal utlevere opplysninger til Politiets Efterretningstjeneste (PET) etter anmodning fra PET når opplysningene må antas å ha betydning for tjenestens oppgaver.»"
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.298
    Antall liker
    4.987
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Delgrunnlegger og daglig leder for genkartleggingsselskapet 23andme, Anne Wojcicki, er gift med Sergey Brin som er en av grunnleggerne av, og hovedaksjonærene i Google. Jeg vet ikke helt hva man kan finne ut ved å koble personers genetiske profiler opp mot vedkommendes internet-aktiviteter, men det skulle ikke forundre meg om det finnes noen saftige konspirasjonsteorier for det.
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Overvåkerne vil kontrollere den vanlige mann i alt, men når oppmerksomheten rettes mot dem, eller de selv blir overvåket, da sytrer dem i vei med en gang. Sett opp livekamera i både regjeringsbygget og stortinget, så vi vet alt dem gjør av avtaler, hvem dem snakker med om hva og hvor. All maktstruktur burde vært horisontal, slik at ikke noen sitter på mer infomasjon enn andre..Ikke den elitiske pyramideform som er nå, derr vi bare får vite en liten brøkdel av hva som kanskje Egentlig skjer i verden..Informasjon er makt og klart dem klamrer seg til det. Så lenge media også mer elelr mindre blir kontrollert, så er jo propaganda enkle virkemidler, for å styre en befolkning, en verden i visse tankesett..hvis ikke Det er kriminelt, vet jeg jeg ikke hva er
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Skøyerne i PST planter undergravende informasjon på uskyldige. Sikkert kjedelig på jobben.

    Ville spre undergravende informasjon om enkeltpersoner - Politiets sikkerhetstjeneste (PST) - VG
    Uskyldige i den grad man er uskyldig til det motsatte er bevist. Vi får jo ikke vite hva denne saken egentlig handlet om, annet enn at det var snakk om terrorfinansiering. Jeg blir mer sittende å lure på hva dette gikk ut på, siden PST anså slike ekstreme tiltak som nødvendig.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Overvåkerne vil kontrollere den vanlige mann i alt, men når oppmerksomheten rettes mot dem, eller de selv blir overvåket, da sytrer dem i vei med en gang. Sett opp livekamera i både regjeringsbygget og stortinget, så vi vet alt dem gjør av avtaler, hvem dem snakker med om hva og hvor. All maktstruktur burde vært horisontal, slik at ikke noen sitter på mer infomasjon enn andre..Ikke den elitiske pyramideform som er nå, derr vi bare får vite en liten brøkdel av hva som kanskje Egentlig skjer i verden..Informasjon er makt og klart dem klamrer seg til det. Så lenge media også mer elelr mindre blir kontrollert, så er jo propaganda enkle virkemidler, for å styre en befolkning, en verden i visse tankesett..hvis ikke Det er kriminelt, vet jeg jeg ikke hva er
    117891.jpg
     

    Snurr&stuk

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    6
    Overvåkerne vil kontrollere den vanlige mann i alt, men når oppmerksomheten rettes mot dem, eller de selv blir overvåket, da sytrer dem i vei med en gang. Sett opp livekamera i både regjeringsbygget og stortinget, så vi vet alt dem gjør av avtaler, hvem dem snakker med om hva og hvor. All maktstruktur burde vært horisontal, slik at ikke noen sitter på mer infomasjon enn andre..Ikke den elitiske pyramideform som er nå, derr vi bare får vite en liten brøkdel av hva som kanskje Egentlig skjer i verden..Informasjon er makt og klart dem klamrer seg til det. Så lenge media også mer elelr mindre blir kontrollert, så er jo propaganda enkle virkemidler, for å styre en befolkning, en verden i visse tankesett..hvis ikke Det er kriminelt, vet jeg jeg ikke hva er
    "Venner bør ikke overvåke hverandre" - Erna Solberg
    "Venner skal ikke overvåke venner" - Jens Stoltenberg
    Link

    Men overvåkning av nordmenn gjennom DLD finner de ikke problematisk.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    tja... søker man skattefradrag så må man bevise at man har krav på det. så å legge ved gps-utskrift fra mobilen burde være en smal sak. Og de som ikke ønsker dette skattefradraget kan bare la være.

    Jo flere insentiver for å få folk til å sykle eller gå til jobben, jo bedre. Staten vil spare utrolig mange helsekroner på det. Må selvsagt balanseres mot personvern
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    tja... søker man skattefradrag så må man bevise at man har krav på det. så å legge ved gps-utskrift fra mobilen burde være en smal sak. Og de som ikke ønsker dette skattefradraget kan bare la være.

    Jo flere insentiver for å få folk til å sykle eller gå til jobben, jo bedre. Staten vil spare utrolig mange helsekroner på det. Må selvsagt balanseres mot personvern
    Hvis man vil ha flere til å sykle eller gå til jobb og er villig til å bruke penger på det, så bør man bruke de pengene på å bygge sykkelveier. Det ville fått flere til å sykle, garantert.

    Jeg får veldig følelsen at dette er nok et navlebeskuende SV-forslag fra noen som selv bor i indre bykjerne og syns det er en god ide med skatteletter for å sykle ti minutter til og fra jobb.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.203
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    Må selvsagt balanseres mot personvern
    Hvilken floskel !

    I realiteten vil dette bety at dersom du skal ha fradraget må man akseptere å bruke en sporingstjeneste som er en trussel mot privatlivet ditt. Det er en binding som er utolererbar. Hver eneste gang en slik tilsynelatende bagatellmessig ting blir "balansert mot personvern" så betyr det at personvernet svekkes og listen legges lavere.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    vel... bilistene får skattelette. Fotgjengere og syklister burde også få. Lage stemplingsur av noe slag kanskje.

    Det aller beste er selvsagt å legge til rette for sykkel i byene. Det innebærer fjerning av parkeringsplasser og trangere veier, altså på bekostning av bilistene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    vel... bilistene får skattelette. Fotgjengere og syklister burde også få. Lage stemplingsur av noe slag kanskje.

    Det aller beste er selvsagt å legge til rette for sykkel i byene. Det innebærer fjerning av parkeringsplasser og trangere veier, altså på bekostning av bilistene.
    Bilistene får skattelette når de bor såpass langt fra jobben, at de kommer over et solid bunnfradrag.

    Hvis jeg skulle syklet til og fra jobb der jeg bor, ville jeg fått fradrag en dag. Eller egentlig bare en vei. 38km x 40kr. pr. km = 1520,-. Dette er altså bare en vei, hvis jeg skulle syklet hjem igjen også skulle jeg hatt 3040,- i fradrag pr. dag.
    SV vil ha et maksimalt årlig fradrag på 1850,-. Da skal du ikke bo så veldig langt unna jobb for å få nytte av det, tenker jeg. Viser IMO hva for et virkelighetsfjernt tulleforslag dette er, og man mistenker at forslagsstilleren har lagt egen reisevei til jobb til grunn for forslaget.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.203
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kommenterte ikke beløpene fordi jeg synes det var så opplagt skriveleif, - men kanskje det bare er en vanlig venstrevridd tenkeleif :rolleyes:
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    vel... bilistene får skattelette. Fotgjengere og syklister burde også få. Lage stemplingsur av noe slag kanskje.

    Det aller beste er selvsagt å legge til rette for sykkel i byene. Det innebærer fjerning av parkeringsplasser og trangere veier, altså på bekostning av bilistene.
    Bilistene får skattelette når de bor såpass langt fra jobben, at de kommer over et solid bunnfradrag.

    Hvis jeg skulle syklet til og fra jobb der jeg bor, ville jeg fått fradrag en dag. Eller egentlig bare en vei. 38km x 40kr. pr. km = 1520,-. Dette er altså bare en vei, hvis jeg skulle syklet hjem igjen også skulle jeg hatt 3040,- i fradrag pr. dag.
    SV vil ha et maksimalt årlig fradrag på 1850,-. Da skal du ikke bo så veldig langt unna jobb for å få nytte av det, tenker jeg. Viser IMO hva for et virkelighetsfjernt tulleforslag dette er, og man mistenker at forslagsstilleren har lagt egen reisevei til jobb til grunn for forslaget.
    synes ikke 20km biltur til jobb er så himla langt jeg da. Har du lenger reisevei enn det får du skattefradrag nemlig.
     
    B

    Briern

    Gjest
    vel... bilistene får skattelette. Fotgjengere og syklister burde også få. Lage stemplingsur av noe slag kanskje.

    Det aller beste er selvsagt å legge til rette for sykkel i byene. Det innebærer fjerning av parkeringsplasser og trangere veier, altså på bekostning av bilistene.
    Bilistene får skattelette når de bor såpass langt fra jobben, at de kommer over et solid bunnfradrag.

    Hvis jeg skulle syklet til og fra jobb der jeg bor, ville jeg fått fradrag en dag. Eller egentlig bare en vei. 38km x 40kr. pr. km = 1520,-. Dette er altså bare en vei, hvis jeg skulle syklet hjem igjen også skulle jeg hatt 3040,- i fradrag pr. dag.
    SV vil ha et maksimalt årlig fradrag på 1850,-. Da skal du ikke bo så veldig langt unna jobb for å få nytte av det, tenker jeg. Viser IMO hva for et virkelighetsfjernt tulleforslag dette er, og man mistenker at forslagsstilleren har lagt egen reisevei til jobb til grunn for forslaget.
    synes ikke 20km biltur til jobb er så himla langt jeg da. Har du lenger reisevei enn det får du skattefradrag nemlig.
    Avstandsfradraget gis med 1,50 pr km opp til 50000 km. Over 50000 km innrømmes det 0,70 pr km i fradrag.Om du sykler,går,bruker fly,svømmer, kryper eller kjører bil har ingenting å si, satsen er den samme. Fribeløpet, som nå er på ca 15000 øker for hvert år. Politikerene burde fjernet dette fribeløpet helt, fordi de mykeste trafikantene som bor under 20 km ikke nyter godt av avstandsfradraget. Det er heller ikke fradragsrett dersom avstand hjem-arbeidsplass er under 2,5 km, dette er også urettferdig sett fra et miljøpolitisk ståsted, fordi at folk som bor mer enn 20 km unna arbeidsplassen enten kjører bil eller bruker buss og således får skattefradrag for forurensning av miljøet. Ja, jeg vet at i Oslo kan de bruke tog og at mesteparten av de 50000 elbilene befinner seg i dette området.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.333
    Antall liker
    9.692
    Hvorfor skal man ha skattefradrag på reiseutgifter? Bare tull etter min mening.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.203
    Antall liker
    6.983
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok, Pink!
    Miljømessig er det jo helt bakvendt å gi skattelette for lang reisevei. Ingen slike skattefradrag ville derimot være et insentiv til å bosette seg nære arbeidssted, eller motsatt.

    Litt OT på overvåkningstråden riktignok...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor skal man ha skattefradrag på reiseutgifter? Bare tull etter min mening.
    Det er jo egentlig ikke et skattefradrag. Det er bare at man slipper å betale skatt for de pengene man bruker for å komme seg til og fra jobben hvis det overstiger en betydelig egenandel. De fleste får jo ikke dette uansett. Kun de som bor langt fra der de arbeider. Ikke alle kan velge på øverste hylle og finne en jobb i nabolaget.

    Det er utgifter i inntekts ervervelse.

    Det er ikke noen spesielt god grunn til at det bare er næringsdrivende som skal kunne trekke dette fra, og lønnsmottakere og arbeidere skal måtte blø.
     
    B

    Briern

    Gjest
    Hvorfor skal man ha skattefradrag på reiseutgifter? Bare tull etter min mening.
    Det er jo egentlig ikke et skattefradrag. Det er bare at man slipper å betale skatt for de pengene man bruker for å komme seg til og fra jobben hvis det overstiger en betydelig egenandel. De fleste får jo ikke dette uansett. Kun de som bor langt fra der de arbeider. Ikke alle kan velge på øverste hylle og finne en jobb i nabolaget.

    Det er utgifter i inntekts ervervelse.

    Det er ikke noen spesielt god grunn til at det bare er næringsdrivende som skal kunne trekke dette fra, og lønnsmottakere og arbeidere skal måtte blø.
    Det er et inntektsfradrag. Skatteeffekten er 27 prosent så har du 10000 i netto reisekostnader så betyr det et skattefradrag på 2700 kr.

    Du har rett i at hovedregelen for fradrag er skatteloven paragraf 6-1 der det bl.a. heter at utgifter til inntektservervelse er fradragsberettiget. Det som er tull er fribeløpet på 15000, fordi den strider mot prinsippet om fradrag for utgifter knyttet til skattepliktige inntekter.

    Noe annet skattemessige "tull" er at det er fradragsrett for gjeldsrenter for primærboliger all den tid prosentinntekt på egen bolig forlengst er avskaffet. Men, for folk som skal kjøpe seg bolig er det jo en bra ting. Men, de som ikke har fast jobb og ikke får lån er det ikke så lystig. Husleien, som har steget i takt med boligprisene, er skattefri dersom utleieverdien ikke overstiger 50 prosent av boligene totale utleieverdi. Mens leietaker ikke har noe å fradragsføre er det vinn, vinn for huseier som i disse tilfellene både har skattefritak for leieinntektene og fradragsrett for gjeld- og gjeldsrenter. Pluss verdistigningen på boligen.

    Det var forresten ganske ok å observere at jeg for en gangs skyld er grunnleggende enig med "Gjestemedlem".
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det som er tull er fribeløpet på 15000, fordi den strider mot prinsippet om fradrag for utgifter knyttet til skattepliktige inntekter.
    Akkurat den biten finner jeg ikke så problematisk. Det handler nok mer om at alskens mindre fradrag og slikt er forenklet og samlet som et minstafradrag som alle får. At der deri er inkludert mindre reiseutgifter finner jeg ikke urimelig.

    Når der kommer til fradrag på renteutgifter så er jeg litt delt i synet. Jeg er glad for å kunne trekke fra boligrentene på selvangivelsen, men med så lave renter vi har np så hadde det ikke vært noen stor katastrofe om de ble faset ut. Skal man gjøre noe med disse er det tiden for det nå mens rentene er lave. Da blir de reelle kuttene i folks økonomi minimale. En annen ting er at det ikke bør fjernes over natten. Folk kjøper gjerne boliger med økonomiske beregninger over et ganske langt tidspespektiv, og noen vil kanskje få alvorlige problemer om både rentene øker og fradraget forsvinner. Alt i alt synes jeg det er et gode.

    Det som kanskje er litt mer uheldig i dette er at alle andre renteutgifter kan trekkes fra på samme måte. Kredittkort, forbrukslån, avbetalinger, reiser, bil og båtlån etc. Men det er jo praktiske grunner til at det er vanskelig å skille hva folk bruker pengene de har lånt til.

    Boliger er priset høyt nå, og det er vanskelig for mange å komme seg inn på markedet. Mange må leie, men leie er også dyrt i dag og på sikt er det ikke god butikk.

    Det som kunne hjulpet godt på leiemarkedet var en storstilt utbygging av utleieboliger i både statlig og kommunal regi. Til studenter og unge spesielt, slik at de kan få anledning til å bo rimelig nok noen år til å spare opp midler til egenandeler. Det vil minske presset på utleiemarkedet.

    Et prosjekt som kunne vært prøvd er noe slikt:

    Staten gir gode tilskudd til f.eks. BOB/OBOS og andre større aktører til å bygge nøkterne utleieboliger til ungdom. De leies ut for et gitt beløp, (ikke for lavt men til å leve med for de fleste). Deler av husleien går til drift, men deler av husleien havner på en sperret konto. Disse pengene vil så bli frigjort senere fortrinnsvis som egenandel ved opptakelse av boliglån. Kombinert med BSU vil noe slik gi en god vei inn i boligmarkedet for unge som ikke har en pengesterk familie i ryggen.

    ..........

    .. nå ble dette litt vel OT for en overvåkningstråd. Men den tar seg vel inn igjen selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn