Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Bartesam skrev:
    Helt for jævlig at det er slik, men paranoiaen er stor i USA etter 9/11 og terroren skapt av pysjamaskledde fanatikere med et trangt syn på ting. :mad:

bambadoo skrev:
    Flere enn meg som føler seg "kriminell" før de går gjennom en sikkerhetskontroll og "frikjent" etter?
    Slike episoder som denne er da også grunnen til at USA er strøket fra listen over mulige feriemål. Jeg gidder ikke bruke mine penger i et land som behandler flypassasjerer på en slik måte!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg ble kroppsvisitert nylig på Flesland, til tross for at detektoren ikke gjorde utslag. De tok stikkprøver i tillegg, kunne de fortelle. Ja værsågod, hvis du har noen glede av det, svarte jeg.
    Dette er sikkert en type jobb som tiltrekker seg litt spesielle mennesker...

Jeg stryker i alle fall Bergen fra listen over mulige feriemål.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det gjør det. "Tilfeldige" stikkprøver er riktig men de kan også trykke en knapp som ikke er så tilfeldige..

Er blitt tatt ut i tilfeldig kontroll sånn omtrent 8 av de 10 siste gangene jeg har flydd...
    Spesielt interessant ble det da jeg hadde knekt krageben og 3 ribbein. Gjerne med tilhørende operasjon (og titan forsterkninger :) )og ikke kunne "ta ut armene"...

Min mor født i 1940 (hadde polio som liten) har en skinne på det ene benet (og må bruke krykker) for at hun skal kunne bevege seg. Legeærkleringer etc. betyr ingenting lenger. Det tok litt lenger tid enn vanlig kan man si når vi skulle hele familien til Thailand.
    I Nederland var de helt hysteriske.

S

Slubbert

Gjest
    Vanskelig å si, klagekulturen i USA er også helt annerledes enn her. Da jeg var i NY for en måned siden ble en dame plukket ut for kroppsvisitering i sikkerhetskontrollen på Gardermoen, det gjorde at en amerikansk passasjer fyrte seg opp ganske voldsomt. Dama satt én rad foran meg på flyet og amerikaneren var borte der tre-fire ganger med betjening for å ta skrive opp navn og nummer og alt mulig så han kunne formulere en klage. Hun trakk på skuldrene, men det var ikke aktuelt fra hans side at de skulle slippe unna med sånn sexistisk og grafsete oppførsel, for utplukkingen var garantert ikke tilfeldig. Og det var ikke måte på hvordan både flyselskap og andre skulle få høre om skandalen.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    BT skrev:
    Jeg ble kroppsvisitert nylig på Flesland, til tross for at detektoren ikke gjorde utslag. De tok stikkprøver i tillegg, kunne de fortelle. Ja værsågod, hvis du har noen glede av det, svarte jeg.

Da må du slutte og reise først som sist, det der gjøres på så å si alle flyplasser verden over. Jeg har selv opplevd slike stikkprøver flere ganger.
    I mitt hode forsøker jeg å gjøre denne absurde "sikkerheten" til et sysselsettingstiltak, slik at jeg kan leve med det. Uten dette tiltaket, ville disse menneskene gå rundt på gatene og beføle tilfeldige ofre. Bedre at de gjør det i kontrollerte former. :)

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Security Theater kalles det - og det er en teaterforestilling. Vil man vondt kan man finne veier å utøve vondt som omgår sikkerhetsforanstaltningene. Men det ser ut som om myndighetene gjør noe, og mange har stor økonomisk interesse av virksomheten, så den må vi leve med.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Security_theater

Security Theater - Security countermeasures intended to provide the feeling of improved security while doing little or nothing to actually improve security.

Skal du til USA er du så gjennomanalysert lenge før du kommer til flyplassen at det er lite å gå etter. Reisendes fullstendige kreditthistorie, med alle betalingskort og transaksjoner, er gjennomgått av datamaskiner, og ev. flagget dersom rare mønstre oppstår; reisehistorien er tilsvarende studert, mange år tilbake i tid; e-post og nettbruk er også studert; og ens kontaktnettverk er blitt gransket; i tillegg vil man i noen tilfeller også ha kikket på hvor ens mobil har vært, og hvor ens bærbare datamaskin og andre mobile plattformer er blitt koblet opp mot nett.

I tillegg har man fylt ut denne: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Og der er det noen rare spørsmål.

USA som reisemål? Glem det.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Honkey-Chateau skrev:
    BT skrev:

Da må du slutte og reise først som sist, det der gjøres på så å si alle flyplasser verden over. Jeg har selv opplevd slike stikkprøver flere ganger.
    I mitt hode forsøker jeg å gjøre denne absurde "sikkerheten" til et sysselsettingstiltak, slik at jeg kan leve med det. Uten dette tiltaket, ville disse menneskene går rundt på gatene å beføle tilfeldige ofre. Bedre at de gjør det i kontrollerte former. :)

Honkey
    På tide å få på plass nakenscannerne, så vi slipper disse kikkerne i nabolaget også.

S

Slubbert

Gjest
    bambadoo skrev:
    Er blitt tatt ut i tilfeldig kontroll sånn omtrent 8 av de 10 siste gangene jeg har flydd...
    "Tilfeldig" kontroll ja, mulig du ser mistenksom ut da. En kompis av meg er typisk rocker med langt hår og langt skjegg og blir alltid plukket ut i sikkerhetskontrollen. Jeg kjenner også ei bærte som var i et dopmiljø i sine yngre dager og hun ble alltid plukket ut i tollen, selv om hun aldri er dømt for noe eller har hatt noen befatning med politiet. Så de går nok både på utseende og ting som vi ikke vet at de vet. Noen mørke hemmeligheter?

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    bambadoo skrev:
    "Tilfeldig" kontroll ja, mulig du ser mistenksom ut da. En kompis av meg er typisk rocker med langt hår og langt skjegg og blir alltid plukket ut i sikkerhetskontrollen. Jeg kjenner også ei bærte som var i et dopmiljø i sine yngre dager og hun ble alltid plukket ut i tollen, selv om hun aldri er dømt for noe eller har hatt noen befatning med politiet. Så de går nok både på utseende og ting som vi ikke vet at de vet. Noen mørke hemmeligheter?
    De har ansiktsgjenkjenningsverktøy. Kamera som scanner ansikt alt fra man forlater flyet i gaten. Datamaskiner samkjører mot register - og om du er blitt fotografert sammen med "a person of interest" vil du kunne bli tagget selv om du ikke har eget rulleblad.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det skjedde tilfeldigvis etter at jeg gikk med armen i fatle...
    Mørke hemmeligheter har vi alle ;)

Mulig jeg ser kriminell ut?

Meg til høyre... Noen som spotter dama (linselusa) i midten ? :) Bildet er foresten tatt i Norges minste kommune.

nesten en liten "pop quiz" i grunn..... ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Som trønder burde du vel ha gjort det for lenge siden?!! ;D

Bare så kjiipt at det er en så fin by! :p

Nå er saklig sett "kontrollene"/trakasseringen på flyplasser i USA av et helt annet kaliber enn det som foregår i Norge. Heldigvis for oss.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    " En amerikansk familie opplevde et mareritt da de skulle fly fra Chicago til Disneyland i Florida."

At sønnen blir kontrollert på flyplassen er altså et mareritt?
    Jeg opplever verre mareritt hver gang jeg er innom barnehagen...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    " En amerikansk familie opplevde et mareritt da de skulle fly fra Chicago til Disneyland i Florida."

At sønnen blir kontrollert på flyplassen er altså et mareritt?
    Jeg opplever verre mareritt hver gang jeg er innom barnehagen...
    Det er mest måten det gjøres på. Ikke at det gjøres!

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Tromsø
    En ting er sikkert og det er det at hvis man har onde gjøremål i tankene så drar man med seg alle remedier for å utføre handlingen gjennom kontrollen....... ::)

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Interessant at cabin crew og flykapteiner må gjennom samme kontroll også.. Skulle tro en flykaptein kunne gjøre bittelitt skade dersom han vil :)

Evt. samle sammen 10 personer alle med nøyaktig 100ml væske for så å samle seg innenfor kontroll igjen. 1000ml sprengstoff kan nok gjøre skade....

Om man absolutt vil gjøre skade så får man det til.. Mye av de fysiske sperrene er stort sett bare til hinder for den menige uskyldige mann.
    Saks med mer enn 6cm blad er ulovlig men en stor paraply er helt ok...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Sikkerhetskontrollen er bare et jævlig dyrt skuespill for at "folk flest" skal tro at det er trygt å fly selv om det finnes terrorister der ute. Det har dessuten blitt en vekstnæring som generer vanvittige inntekter til de som driver disse sikkerhetsfirmaene. Leser man hjemmesider til div muslimistiske organisasjoner er de i egne øyne er i ferd med å nå sin målsetning. De ønsker at det skal bli så dyrt å fly grunnet sikkerhetstiltak at hele bransjen stopper opp.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Leser man hjemmesider til div muslimistiske organisasjoner er de i egne øyne er i ferd med å nå sin målsetning. De ønsker at det skal bli så dyrt å fly grunnet sikkerhetstiltak at hele bransjen stopper opp.
    Nåja. Det har vel egentlig aldri vært billigere å fly enn det er i dag. Selv med høye drivstoffpriser kan man komme seg til langtvekkistan på sydenbudgett.

Men skal man ført drive med terrorisme er det da mange mye ekstremt mye enklere mål man kan ta for seg enn fly. Tog og båter f.eks, undergrunnsbaner og offentlige steder. Fly er kompliserte å ramme, og det er jo bra.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Fly gir uproposjolalt mye mediedekning.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Fly gir uproposjolalt mye mediedekning.
    Tja, var jo en og annen notis når terrorister sprengte tog i Madrid eller undergrunnsbanen i London også. Krever ikke mer enn noen religiøse mennesker og sprengstoff for å drepe mange mennesker samtidig. Rimelig umulig å gardere seg mot.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Heldigvis blir dette like trygt og sikkert som Altinn, så det er ingenting å bekymre seg over!

G

Gjestemedlem

Gjest

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10064649

Overvåkningssamfunnet synes å være tilstede i fullt monn!

Nå kan det selvsagt sies at å legge ut bilde av seg selv med våpen på Fjøsboka kanskje ikke er så smart, men derfra til at det skal være ulovlig og grunnlag for inndragelse av lekevåpen og annmeldelse er et langt stykke.......... I et åpent demokrati vel og merke!!

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg bytta profilbilde etter å ha lest denne artikkelen. Ikke for å spare meg selv et besøk fra politiet men for å spare AirSoftforbundet enda en artikkel i samme gate.

Tror nok egentlig det ligger mer bak denne artikkelen enn ett enkelt bilde på en facebookprofil....

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    atledreier skrev:
    Jeg bytta profilbilde etter å ha lest denne artikkelen. Ikke for å spare meg selv et besøk fra politiet men for å spare AirSoftforbundet enda en artikkel i samme gate.

Tror nok egentlig det ligger mer bak denne artikkelen enn ett enkelt bilde på en facebookprofil....
    Ja, fyren har jo tilmed langt sjegg må vite ! Ikke rart politiet må til væpnet aksjon !

"Det blir opp til en av politiets jurister til å vurdere om saken skal forfølges videre."

Jeg gad vite hvilken paragraf politijuristene skal vurdere dette opp mot.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.278
    Torget vurderinger
    18
    Spiralis skrev:

Nå kan det selvsagt sies at å legge ut bilde av seg selv med våpen på Fjøsboka kanskje ikke er så smart, men derfra til at det skal være ulovlig og grunnlag for inndragelse av lekevåpen og annmeldelse er et langt stykke.......... I et åpent demokrati vel og merke!!
    Finn Belle i Oslo politidistrikt skrev:
    Vi har tatt en alvorsprat med vedkommende, og han skjønte veldig godt hvorfor vi var der. Han erkjente at det var idiotisk å legge ut bildet
    Hvorfor er dette egentlig idiotisk? Hva slags skadevirkninger kan det få at noen legger ut et bilde av seg selv med soft gun på Facebook?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bilen var på 60k service igår.
    Da jeg skulle hente den så da en person:

"20 August ifjor kjørte du med henger. Det høyre blinklyset på den virker ikke. Du må sjekke det"....

Joda - enkelt å lese fra "diagnoseverktøyet" ;D ;D

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    De fleste moderne biler lagrer feilmeldinger helt til de blir aktivt slettet. Disse kan du slette selv med en laptop eller smarttelefon.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    HC skrev:
    Spiralis skrev:

Finn Belle i Oslo politidistrikt skrev:
    Vi har tatt en alvorsprat med vedkommende, og han skjønte veldig godt hvorfor vi var der. Han erkjente at det var idiotisk å legge ut bildet
    Hvorfor er dette egentlig idiotisk? Hva slags skadevirkninger kan det få at noen legger ut et bilde av seg selv med soft gun på Facebook?
    It's not the fart that kills you, it's the smell.

P. Solberg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    bambadoo skrev:
    Ja, det ser veldig bra ut.

"I årsmeldingen for 2011 er mye av gjennomgangstonene at de ikke har funnet så mye å kritisere hverken hos etterretnings-, overvåkings, eller sikkerhetstjenestene. Og generelt skriver de at «tjenestene er blitt mer rettssikkerhets- og personvernorienterte ved utøvelsen av sin virksomhet». "

"Heller ikke E-tjenesten får særlig betydelig kritikk fra EOS-utvalget. De sier de ikke har funnet noen brudd på forbudet mot spionering av norske borgere på norsk territoriet, eller funnet andre kritikkverdige forhold. "

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.482
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En flott kronikk angående flysikkerheten
    http://www.schneier.com/blog/archives/2012/03/harms_of_post-9.html

In 2004, the average extra waiting time due to TSA procedures was 19.5 minutes per person. That’s a total economic loss—in –America—of $10 billion per year, more than the TSA’s entire budget. The increased automobile deaths due to people deciding to drive instead of fly is 500 per year. Both of these numbers are for America only, and by themselves demonstrate that post-9/11 airport security has done more harm than good.
    Increased fear is the final harm, and its effects are both emotional and physical. By sowing mistrust, by stripping us of our privacy—and in many cases our dignity—by taking away our rights, by subjecting us to arbitrary and irrational rules, and by constantly reminding us that this is the only thing between us and death by the hands of terrorists, the TSA and its ilk are sowing fear. And by doing so, they are playing directly into the terrorists’ hands.

G

Gjestemedlem

Gjest
    USA begynner mer og mer å ligne på en krysning mellom Kina og Saudi Arabia. :-\

http://rt.com/usa/news/cispa-bill-sopa-internet-175/

An onrush of condemnation and criticism kept the SOPA and PIPA acts from passing earlier this year, but US lawmakers have already authored another authoritarian bill that could give them free reign to creep the Web in the name of cybersecurity.

As congressmen in Washington consider how to handle the ongoing issue of cyberattacks, some legislators have lent their support to a new act that, if passed, would let the government pry into the personal correspondence of anyone of their choosing.

“We have a number of concerns with something like this bill that creates sort of a vast hole in the privacy law to allow government to receive these kinds of information,” explains Burman, who acknowledges that the bill, as written, allows the US government to involve itself into any online correspondence, current exemptions notwithstanding, if it believes there is reason to suspect cyber crime. As with other authoritarian attempts at censorship that have come through Congress in recent times, of course, the wording within the CISPA allows for the government to interpret the law in such a number of degrees that any online communication or interaction could be suspect and thus unknowingly monitored.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    bambadoo skrev:
    En flott kronikk angående flysikkerheten
    http://www.schneier.com/blog/archives/2012/03/harms_of_post-9.html

In 2004, the average extra waiting time due to TSA procedures was 19.5 minutes per person. That’s a total economic loss—in –America—of $10 billion per year, more than the TSA’s entire budget. The increased automobile deaths due to people deciding to drive instead of fly is 500 per year. Both of these numbers are for America only, and by themselves demonstrate that post-9/11 airport security has done more harm than good.
    Increased fear is the final harm, and its effects are both emotional and physical. By sowing mistrust, by stripping us of our privacy—and in many cases our dignity—by taking away our rights, by subjecting us to arbitrary and irrational rules, and by constantly reminding us that this is the only thing between us and death by the hands of terrorists, the TSA and its ilk are sowing fear. And by doing so, they are playing directly into the terrorists’ hands.

Som et eksempel kan nevnes at pr i dag er det flere personer ansatt i Securitas,flyplass"security" på Tromsø Lufthavn, Langnes, enn det totalt er ansatte i Avinor på lufthavnen. ( Tårn, brøytetjeneste, branntjeneste, radioteknikere og administrasjon )

Kan vi enes om at dette har vært en stor seier for terroristene? :eek:

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Som et eksempel kan nevnes at pr i dag er det flere personer ansatt i Securitas,flyplass"security" på Tromsø Lufthavn, Langnes, enn det totalt er ansatte i Avinor på lufthavnen. ( Tårn, brøytetjeneste, branntjeneste, radioteknikere og administrasjon )

Kan vi enes om at dette har vært en stor seier for terroristene? :eek:
    Kan ikke tenke meg at terrorister måler sin succes i antall sekuritasansatte. Men det har vært en stor seier for sikkerhetsindustrien, og sekundært underholdningsbransjen, og alle andre som ønsker et konservativt/totalitært styresett.

V

vredensgnag

Gjest
    I UK ønsker Toryene å innføre hemmelige rettssaker, der anklagen skal være hemmelig, prosedyren skal være hemmelig og ingen i offentligheten vil få vite at det i det hele tatt foregår en rettssak, eller hva den tiltalte er tiltalt for.

Cameron forsvarer disse planene, og sier at "keeping our country safe is paramount."

;D

http://www.guardian.co.uk/law/2012/apr/04/clarke-defends-secret-courts-plans-clegg

Selv ellers uinteresserte briter skjønner at de konservative er spikgærne når det gjelder dette, og The Guardian er ikke imponert, spesielt ikke i lys av hvordan britiske myndigheter har tenkt å supersnoke gjennom folks mobil- og nettbruk: http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/apr/04/civil-liberties-rule-of-law-editorial

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Kan ikke tenke meg at terrorister måler sin succes i antall sekuritasansatte. Men det har vært en stor seier for sikkerhetsindustrien, og sekundært underholdningsbransjen, og alle andre som ønsker et konservativt/totalitært styresett.
    De måler succes i form av "unødige" utgifter som følger av deres aktivitet. Hvis det ikke er blitt ulovlig ennå kan du lese om dette på diverse "terrorsider". Den "våte drømmen" er at de "vestlige hunder og vantro" skal gå konkurs som følge av terrorvirksomhet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    I UK ønsker Toryene å innføre hemmelige rettssaker, der anklagen skal være hemmelig, prosedyren skal være hemmelig og ingen i offentligheten vil få vite at det i det hele tatt foregår en rettssak, eller hva den tiltalte er tiltalt for.

Cameron forsvarer disse planene, og sier at "keeping our country safe is paramount.
    Det virkelig skremmende er at Camron faktisk tror at dette vil være "riktig" og at han kjemper "det godes kamp"! Tullingen!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn