Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Hva vet du egentlig om dette annet enn det du leser i tabloidsøppelet?

Dette er ikke annet enn heksejakt av feige politikere med god hjelp av media for å finne en syndebukk!

Først er det kritikk av av PST fordi de ikke tok ABB før han utførte ugjerningen, deretter blir det en jævla sutring da de skal utføre strengere overvåkning.

Gjestemedlem skrev:
    PST-ansatte gråt

Da PST-sjef Janne Kristiansen klokka 13 fredag møtte mediene for å fortelle at hun fortsetter i stillingen, satt flere ansatte på kontorene sine og gråt. Det var ikke gledestårer.

KRONIKK
    Kjetil Stormark

Janne Kristiansen var aldri ønsket av de ansatte da hun ble utpekt som PST-sjef av daværende justisminister Knut Storberget 25. september 2009.

http://www.dagbladet.no/2011/12/05/kultur/debatt/kronikk/pst/janne_kristiansen/19288793/

---------------------------------

Nå når Storberget har fått sparken er det på tide å gjøre det samme med hans utplasserte våpendrager. Landet er ikke tjent med at Janne Kristiansen fortsetter i denne stillingen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    val skrev:
    Hva vet du egentlig om dette annet enn det du leser i tabloidsøppelet?

Dette er ikke annet enn heksejakt av feige politikere med god hjelp av media for å finne en syndebukk!

Først er det kritikk av av PST fordi de ikke tok ABB før han utførte ugjerningen, deretter blir det en jævla sutring da de skal utføre strengere overvåkning.
    Det er nok ingen oppegående mennesker som tror at PST kunne stoppet Breivik. Det er også helt virkelighetsfjernt og dystopisk å ønske seg et samfunn der overvåkningstjenestene har så stor kontroll at de vil kunne fange opp hver en enslig mann med skumle planer og feil politisk eller religiøs overbevisning.

Det er helt greit at PST overvåker bestemte personer eller miljøer hvis det foreligger konkrete mistanker om at det planlegges terrorhandlinger, men det er sinnssykt av frie mennesker å tillate at hele befolkningen skal settes under konstant overvåkning for å fange opp en og annen skurk.

Politikernes og PSTs overgrep mot det norske folk er at de prøver så hardt de kan å innføre systemer for dette som er ganske så like dem man fant i Øst Tyskland.

Disse politikerne gjør mye større skade på samfunnet på sikt enn en Breivik eller 10.

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Spiralis skrev:
    trex skrev:
    Er man en lovlydig borger av kongeriket Norge, skulle jo ikke dette være noe stort problem, siden det da er er lite man kan bruke denne infoen til.
    Det facinerende er at etter forslaget til nye regler er du ikke lenger en lovlydig borger hvis du kan avkrysses på for mange av disse punktene:

1. Du eier gummihansker

2. Du eier en bil.

3. Du har kunnskap om kjemi.

4. Du har "lærebøker i terror".

5. Du har kunnskap om å føre fly.

6. Du eier et utvalg av helt vanlige kjemikalier som normalt finnes på kjøkken og i vaskerom.

7. Du har kunnskap om å lage bomber ( improviserte sprengladninger og "booby traps" )

8. Du eier skytevåpen.

9. Du har samlet opplysninger på minnepinner eller liknende.

10. Fyll inn med flere tåpelige indikatorer!

Jeg kan krysses av på samtlige av de 9 første og skal da om jeg har forstått Janne Kristiansen rett kunne dømmes for forberedelse til "singel terrorisme" eller forberedelser hertil!

Ja jeg eier opptil flere par latexhansker. Kjekke å ha når man skrur på bil. Blir ikke så møkkete på fingrene.
    Ja jeg eier opptil flere biler. Forklaring burde være unødvendig!
    Ja jeg har kunnskap om kjemi, gikk på naturfaglinje på gynasiet.
    Ja jeg har en bok fra 70 tallet som heter "Liten håndbok i bygerlija". Må jo være suspekt!! Forby bøker helt og holdent!!
    Ja jeg har lært meg å fly motorisert luftfartøy!
    Ja mitt kjøkken og vaskerom er ikke særlig anderledes enn de fleste av sorten.
    Ja jeg har omfattende kunnskap om å lage ekspolsivt faenskap. Lærte det da vi forberedte oss på Sovjetisk invasjon.
    Ja jeg har opptil flere skytevåpen. Er sportsskytter og jeger.
    Ja jeg har et visst samfunnsengasjement og samler opplysninger om ting og tang, blandt annet for å spre det på HFS.

Jeg må jo være en farlig mann! Det farligste er nok likevel at jeg ser hva som er i ferd med å skje og hva som ligger i Stoltenbergs ord om MER ÅPENHET OG MER DEMOKRATI! Jensemann minner meg mer og mer om Bresjnev og Honecker.

Joda, ser det absurde i dette. Når det blir presentert på denne måten.

Men jeg regner med at det ville være ytterst tidkrevende og ikke minst logistisk plundrete å sette inn omtrent halvparten av alle voksne nordmenn.
    Dermed så er det nok enkelte andre parameter som også spiller inn får man tro.

Å dra paralleller til samfunn hvor man brukte indisier og mistanke etter forgodtbefinnende er vel å trekke det langt.

Å samle data, er vel heller å skaffe fakta.

Men som nevnt. Er veldig usikker på om såpass frie tøyler er sunt eller ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er ikke det spor demokratisk med en stat som totalovervåker og samler inn detaljerte opplysninger om alle borgere, analyserer dem og bruker denne informasjonen til å utøve kontroll over oss. Godtar vi at disse systemene innføres så kan vi være 100% sikker på at de blir brukt mot oss alle. Glem ikke at det som er lov i dag er forbudt i morgen, og friheter som vi ser på som selvfølgelige nå kan forsvinne som dugg for solen. Men med et totalitært overvåkningssystem på plass kan man lett justere hvem som forfølges og for hva.

Det skal ikke mer til enn et nytt direktiv fra EU så har vi et lass med nye forbud å forholde oss til, for våre politikerne våger ikke annet enn å lystre Brussel. Og disse direktivene har som regel ingen foraankringi noen som helst demokratiske systemer.

Vi må ikke gi staten uinnskrenkede rettigheter til å detaljovervåke alle mennesker i riket. Staten og rikspolitikernes makt må bygges ned og ikke økes.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    trex skrev:
    Å dra paralleller til samfunn hvor man brukte indisier og mistanke etter forgodtbefinnende er vel å trekke det langt.
    Dra det langt?? Nei slett ikke. Hvis du leser det som er skrevet i sakens anledning ser du også at STASI, unskyld PST, ønsker at man for slike saker skal forlate det som så fint omtales som "uskyldspresumpsjonen", dvs at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Janne og gutta i PST ønsker selvsagt en enkel jobbhverdag så når de finner ut at du eller jeg scorer på la oss si 12 slike punkt er vi pr definisjon skyldige i terrorplasnlegging! Da er det min og evetuellt din jobb å bevise vår uskyld! Dette er ganske uhørt i norsk strafferettstradisjon. SJOKKERENDE egentlig!!

Tenk deg en "gravende journalist som samler og kartlegger opplysninger, han kartlegger og lagrer på minnepinne, det blir 2 kryss, han har bil det blir 3 kryss, han har i jobbsammenheng lest politiske manifest fra div utgrupper, 4 kryss. Han har garantert, og sikkert uten å vite det, saker på kjøkkenet og i hobbyrommet man kan lage bomber av det blir det 5 krysset, det 6. krysset kommer fordi kona hans har gummihansker under oppvaskbenken og mannen fengsles tiltalt for planlegging av "singelterrorisme"!

Hvordan i hule Helvete skal denne mannen BEVISE at han er uskyldig?? Er han riktig heldig blir tiltalen hemmeligstemplet og tiltalte vil ikke selv få vite hva han egentlig er tiltalt for!!

Nei slike fullmakter ønsker vi IKKE at PST skal få!!!!!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    http://www.aftenposten.no/nyheter/i...vervking-ikke-hjelper-mot-terror-6714133.html

Om forskjellen mellom å gjøre noe med et problem og å løse det. Jeg tror vi er i gang med det første av de to alternativene. Virkningsløst i forhold til den kriminaliteten vi vil stoppe, men akk så skadelig for samfunnet totalt sett.

Når det er sagt: Politikkens dilemma er som før. De ansvarlige på alle nivåer må velge enten eller, der folk flest kan kreve begge deler. Det er ikke rart det blir bråk....

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Spiralis skrev:
    trex skrev:

Tenk deg en "gravende journalist som samler og kartlegger opplysninger, han kartlegger og lagrer på minnepinne, det blir 2 kryss, han har bil det blir 3 kryss, han har i jobbsammenheng lest politiske manifest fra div utgrupper, 4 kryss. Han har garantert, og sikkert uten å vite det, saker på kjøkkenet og i hobbyrommet man kan lage bomber av det blir det 5 krysset, det 6. krysset kommer fordi kona hans har gummihansker under oppvaskbenken og mannen fengsles tiltalt for planlegging av "singelterrorisme"!

Hvordan i hule Helvete skal denne mannen BEVISE at han er uskyldig?? Er han riktig heldig blir tiltalen hemmeligstemplet og tiltalte vil ikke selv få vite hva han egentlig er tiltalt for!!

Nei slike fullmakter ønsker vi IKKE at PST skal få!!!!!!

Men med denne tankegangen må de jo også arrestere seg selv da, som undersøker akkurat de samme tingene som journalisten.
    For å vite alt dette må jo også PST undersøke "ulovlige ting".

Vel er jeg usikker på eget ståsted, men jeg har rimelig stor tro på at oppegående norske etterforskere klarer å se noenlunde forskjell på snørr og barter.

Nå er jeg vel ikke så fryktelig opptatt av terror heller, men mere at det skal være enklere og raskere å spore opp den "hverdagskriminelle".

Vel, vel. Må sette meg litt bedre inn i det her tror jeg først.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    458
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    .....stakkars leger. Forskriftskåte byråkrater som tror de sparer penger for staten ved å dytte ennå mer administrative oppgaver over dem. Lettvint ANSVARSFRASKRIVELSE er det dette er!! Er det mulig å saksøke staten uten å bli blakk selv mon tro?

G

Gjestemedlem

Gjest
    V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Wikipedia stenger siden i 24 timer i protest mot USA-lovforslag

SOPA (Stop Online Privacy Act) er det mest omfattende sensursystemet utenfor Kina og Nord Korea og vil ødelegge Internet som vi kjenner det hvis det blir banket igjennom i USA.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Wikipedia-stenger-siden-i-24-timer-i-protest-mot-USA-lovforslag-6743017.html

Håper Youtube og Facebook og andre store nettsider også støtter aksjonen mot denne ødeleggende loven.
    Det er to lovforslag - det ene i Representantenes hus og det andre i Senatet. Begge er koordinert, og begge betyr "the end of the internet as we know it."

Hovedformålet er å beskytte rettighetshavere, og det er musikk- og filmindustriene som ligger bak. Lovforslagene åpner for at et nettsted som inneholder rettighetsbeskyttet innhold kan stenges, uten varsel. Også om dette innholdet ligger i kommentartråden.

I all enkelhet betyr forslaget at nettsted som Facebook, YouTube, Twitter, MySpace, Wikipedia -- og hundretusener av andre -- aldri kunne vært lansert dersom en slik lov hadde vært gjeldende.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Både SOPA og PIPA ble vel utsatt på ubestemt tid. Jeg tror nok det må være et visst minimum av edruelighet i lovforslagene for å få dem vedtatt. Det er det ikke her...

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Litt OT, men kanskje noe av grunnen til at mr. Dotcom og MegaUpload ble raidet nettopp nå.
    Sabelraslingen har tydeligvis gitt inntrykk på resten av bransjen og Filesonic har stoppet all mulighet til fildeling med umiddelbar virkning.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Dr Dong skrev:
    BT skrev:
    Både SOPA og PIPA ble vel utsatt på ubestemt tid. Jeg tror nok det må være et visst minimum av edruelighet i lovforslagene for å få dem vedtatt. Det er det ikke her...
    http://www.salon.com/2012/01/21/two_lessons_from_the_megaupload_seizure/singleton/
    Da var kanskje ikke de lovforslagene så mye å bekymre seg for likevel da, hvis innholdet allerede er innført...
    En kan jo da begynne å bekymre seg over en praksis som en kanskje ikke var klar over.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Dr Dong skrev:
    BT skrev:
    Dr Dong skrev:
    BT skrev:
    http://www.salon.com/2012/01/21/two_lessons_from_the_megaupload_seizure/singleton/
    Da var kanskje ikke de lovforslagene så mye å bekymre seg for likevel da, hvis innholdet allerede er innført...
    En kan jo da begynne å bekymre seg over en praksis som en kanskje ikke var klar over.
    Tja, det er jo en tosidig sak dette.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Dr Dong skrev:
    BT skrev:
    Dr Dong skrev:
    BT skrev:
    Tja, det er jo en tosidig sak dette.
    Alle saker har vel flere sider, spesielt når det er uenighet ute og går…

G

Gjestemedlem

Gjest
    Svært farlig og uklokt utspill fra Riksadvokaten. :(

Nå åpner han for at media kan straffeforfølges for å videreformidle informasjon de har fått gjennom at andre har begått et
    straffbart brudd på taushetsplikten.

I høringssvar til Medieansvarsutvalgets utredning skriver Busch at «det ikke nødvendigvis er opplagt» at medias formidling av opplysninger de har fått tilgang til ved brudd på taushetsplikt, bør skje straffefritt.
    http://www.dagbladet.no/2012/02/15/nyheter/tor_aksel_busch/lekkasjer/innenriks/tv_og_medier/20242236/

Dette bør få konsekvenser for mannen da han åpenbart ikke har oppdaget at vi bor i Norge og ikke i Kina eller Saudi Arabia. Han bør snareste degradere til internpostbud eller førtidspensjoneres.

:mad:

Decoman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    1
    21 bussen i Oslo (Helsfyr) har minst 3 stk. bevegelige kamera oppunder taket og jeg undres over hvordan dette utstyret kan benyttes.

En får vel tro at det er kun bussjåføren som skal få titte rundt om i bussen etter behov og ikke f.eks politiet via internett. En annen mulighet kan vel være at utstyret ikke er i bruk, men er ment å skulle fungere i framtida.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Buttcam til på alle!

V

vredensgnag

Gjest
    Forsker ved Stanford oppdager at Google og andre bryter seg gjennom folks sikkerhetssetting i nettlesere, for å sanke opplysninger.

http://idealab.talkingpointsmemo.co...privacys-public-enemy-no-1.php?ref=fpnewsfeed

Google og en rekke andre virksomheter som selger reklame på nettet sanker inn all nettbruk fra "alle", og bruker disse opplysningene for å styre reklame til brukere, uten at disse har gitt samtykke til at deres nettadferd skal overvåkes.

Chrome sender opplysninger til Google uten at selskapet behøver å bryte seg inn, men Safari kommer i OS og IOS med privacy settings aktivert som standard (til Gjestemedlems overraskelse). Og det er disse sikkerhetssettingene som Google nå har tillatt seg å slå av.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    In America, TV watches you: CIA to spy on people through household items

http://rt.com/news/cia-spy-people-petraeus-795/

With a growing number of ‘smart gadgets,’ spying on homes may start to become much easier. In fact, CIA Chief David Petraeus admitted that Americans were effectively bugging themselves and making it easy for spy agencies to peek in on their lives.

---

The biggest-ever data complex, to be completed in Utah in 2013, may take American citizens into a completely new reality where their emails, phone calls, online shopping lists and virtually entire lives will be stored and reviewed.

http://rt.com/news/utah-data-center-spy-789/

V

vredensgnag

Gjest
    ^ Wired avslørte amerikanernes Stellar Wind prosjekt her om dagen.
    http://www.wired.com/threatlevel/2012/03/ff_nsadatacenter/all/1

Viktig å kunne holde oppsyn med alle, kontinuerlig.

Er vel en grunn til at man på Telenor må legge mobiltelefoner i et eget skap før man går inn i viktige møter. De vet litt om slike telefoner. Og er vel også en grunn til at toppsjefer i utenlandske virksomheter etter en utenlandsreise får utlevert nye telefoner, og kvitter seg med den de reiste med.

Nå som betaling skal skje elektronisk, vha mobilen, forsvinner vel siste mulighet for folk til å disponere ressurser uten å bli sporet. "Det er veldig praktisk, og så slipper myndighetene å måtte lage alle disse papirpengene."

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Trane skrev:
    Ser fremt til den første rettssaken mor en DNA-nekter.
    Retten vil nok utvilsomt komme til at det pga nektingen er "sjellig grunn" til mistanke og vedkommende blir pålagt å avgi en ufrivillig prøve.

Når resultatet eventuellt viser at vedkommende ikke er gjerningsmannen vil han bli tiltalt for å ha forsinket/vanskeliggjort politietterforskningen i saken og han vil bli ilagt "bot og bedring"! Etter det vil ingen ta sjansen på å nekte "frivilig" prøve.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    bambadoo skrev:
    Spesielt beskrivelsen av Europol er interessant:
    I tillegg har de et annet analyse-system som lagrer informasjon om blant annet kriminelle, mistenkte, vitner, ofre, og kontakter. Dette systemet skal også inneholde informasjon om politiske synspunkter og seksuell orientering. Norge er med.
    Man lagrer altså info om politiske synspunkter og seksuell legning om vitner, ofre og kontakter....kort sagt overvåkning av uskyldige....joda, storebror er her han...

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Hus
    Helt for jævlig at det er slik, men paranoiaen er stor i USA etter 9/11 og terroren skapt av pysjamaskledde fanatikere med et trangt syn på ting. :mad:

bambadoo skrev:
    Flere enn meg som føler seg "kriminell" før de går gjennom en sikkerhetskontroll og "frikjent" etter?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn