Oversikt over Akustikkprodukter! - diskusjon

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1
Oversikt over Akustikkprodukter!

Hei Suomela du må fikse noen av linkene...... jobber du i faget?

Mvh Roald

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige

Hej Roald,

Ja, det verkar ju vara noe galt med de fleste linker mine. Skall vara i sin ordning nu.

Nej, jag jobber ikke i faget men är väldig intressert i att få mest mulig ut fra anlegget mitt.

Mvh Suomela

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1

Hva var de største utfordringene i ditt lytterom og hvilke produkter har hjulpet deg?

Du har linket til flere måleprogrammer , erfaringer, før og etter målinger.

Etter x-antall års erfaring med hifibransjen foretrekker jeg nøktern informasjon fra kundemassen fremfor glanset reklamemateriell.

Mvh Roald

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
1

Anbefaler sterkt Rockfon Sonar, så tykke som mulig, og helst lektet litt ut fra vegger og tak.

Forstandig priset som byggevare, ikke som Hifi-tweak!!!!!!

Kan trekkes med tidsriktig stoff fra Marimekko, eller egne bilder printet ut på lerret.

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige

Hej Roald,

Roald skrev:
Hva var de største utfordringene i ditt lytterom og hvilke produkter har hjulpet deg?
Då mitt rom även skall fungera som lounge och spisestue är den primära utfordringen idag basal - utvärdering av initial plassering av utstyret och lytteposisjon vs rommets layout för minimering av det nu akustiskt ubehandlade rommets inverkan.

Min erfarenhet av akustikbehandlingprodukter i eget miljö är lika med null. Därför är den største utfordringen för mig nu att identifiera och förstå vad som bör/kan förbättras, därefter valg av lämpliga produkter och efterföljande - och fungerande - integration av dessa i rommet.

Jag är med andra ord i början av min resa och därav mitt intresse i temat.

Roald skrev:
Du har linket til flere måleprogrammer , erfaringer, før og etter målinger.
Ja, det finns en del där ute.

Även här är mina erfaringer lika med null. Utöver att vise ulike alternativ till måleprogrammer var kanske min förhoppning med sammanställningen att selv kunne komma till beslutning om vad jag bör investera i.

Roald skrev:
Etter x-antall års erfaring med hifibransjen foretrekker jeg nøktern informasjon fra kundemassen fremfor glanset reklamemateriell.
Skjønner och är enig med dig. Av den anledningen hoppas jag kunna ta del av erfaringer och resultat av olika typer implementation hos bruker i likhet med din utförliga redogörelse ovan. Tyvärr har jag selv lite praktisk erfaring att bidra med....

Mvh Suomela

Suomela

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2009
Antall liker
40
Sted
Jönköping, Sverige

Hej Orso,

orso skrev:
Du nevner at et Svanå rom ikke er noe for deg, men fikk ikke helt med med årsaken. Har du vært i et Svanå rom og kan du beredte litt mer om hvorfor du ikke velger den veien?
Att Svanås produkter med SvanåMatts, Per Engelholms eller Claes Olssons kompetens är topnotch är jag ikke i tvil om. Svanås installationer och måldata från ulike miljöer vittnar om detta.

Jag har huruvida svårt att i min nuvarande lyssningsmiljö se mig själv kunna uppskatta den visuella framtoningen som f.eks diffusionsprodukterna fra Svanå har. Detta har med andra ord inget att göra med produkternas väldokumenterade effektivitet utan en uppfattning jag har.

Jag förstår att det nog är en trade off mellan effektivitet och estetik och hoppas själv finna en gyllene medelväg för mina behov, vilka dessa nu är. Kanske ender jag opp med noen V4/V6 fra Svanå...

Mvh Suomela

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Hva med å få tegnestiftet egen tråd med størst mulig utvalg/linker som det allerede finnes mange av i denne tråden, øverst over akustikk og hifi-rom?

Mvh.KW

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1

Suomela skrev:
Hej Orso,

orso skrev:
Du nevner at et Svanå rom ikke er noe for deg, men fikk ikke helt med med årsaken. Har du vært i et Svanå rom og kan du beredte litt mer om hvorfor du ikke velger den veien?
Att Svanås produkter med SvanåMatts, Per Engelholms eller Claes Olssons kompetens är topnotch är jag ikke i tvil om. Svanås installationer och måldata från ulike miljöer vittnar om detta.

Jag har huruvida svårt att i min nuvarande lyssningsmiljö se mig själv kunna uppskatta den visuella framtoningen som f.eks diffusionsprodukterna fra Svanå har. Detta har med andra ord inget att göra med produkternas väldokumenterade effektivitet utan en uppfattning jag har.

Jag förstår att det nog är en trade off mellan effektivitet och estetik och hoppas själv finna en gyllene medelväg för mina behov, vilka dessa nu är. Kanske ender jag opp med noen V4/V6 fra Svanå...

Mvh Suomela
Skönt att höra att det är andra orsaker än själva egenskaperna, kvaliteten eller vårt kunnande som gör att du väljer andra vägar!

I dessa lägen brukar jag tipsa om Marten's Showroom och i synnerhet de delar där man täckt över diffusorerna! Detta bibehåller 90% av effektiviteten och ger utrymme för estetiska tilltag i tygvalet.

Men tycker man inte om det estetiska, så gör man inte. Respekt!

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11

*på med moderatorhatt*
Tegnestifte deler av denne tråden er en god ide, jeg kan få gjort det. Er det OK for deltakerne hvis jeg splitter denne tråden i to? Da tar jeg ut de delene som inneholder linker og lager en egen tråd av dem som jeg stifter fast på toppen, så lar jeg resten være i en egen tråd?
*av med moderatorhatt*

Jeg har selv noen produkter fra GIK Acoustics og er strålende fornøyd med det og dem. Servicen var toppers, leveringstida imponerende kort og prisen ikke hårreisende. Nå er de også begynt å levere fra England, så vidt jeg har skjønt, så det bør jo gjøre frakten enda bedre.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.717
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hei!

Hvordan tråden stiftes er ikke så viktig for meg....på en måte kunne det kanskje vært greit å lage en ny tråd hvor man kunne klippe og lime fra flere tråder....en liten akustikk ABC...men jeg føler ikke noe spesiellt eierskap til denne tråden så gjør hva du tror er best!

Jeg fyrer på med noen nye spørsmål....

1) Finnes det noen "kalkulator" på nettet som kan regne ut hvor effektiv en absorbent er....feks en 50cm x 50cm x 70cm kube av akustikkplater...?

2) Hvor faste i fisken er disse akustikkplatene...? (Kan man bygge en kasse av dem som blir såpass fast i fisken at den ikke trenger hjørnestolper og slikt? Finnes det andre alternativer som er enda fastere i fisken?)

3) Hvor viktig er plasseringen av bassabsorbenter i rommet....regner med at jeg kan måle meg frem til dette selv ved å plassere målemicen i de hjørnene jeg lurer på og se om det er godt nivå....men det jeg kanskje lurer mest på er om jeg kan plassere noen flere bassabsorbenter oppunder taket i en annen del a v stuen - og om dette vil gi en bruktbar effetk....her kan jeg sikkert plassere bortimot en kubikk med absorbent!

Mvh
OMF

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.398
Torget vurderinger
1

Splitt eller ikke splitt, spiller ingen rolle, antall svar kommer ikke til å gjøre tråden uoversiktlig

Og det er virkelig trist når et slikt viktig emne som akustikk bare har ¼ av antall innlegg som kabel avdelingen har, betydningen for lydkvaliteten er jo 10gangen av hvilket som helst stunt man kan gjøre med kabel.

Siden ingen ser ut til å svare………

1
Jeg har ikke sett en kalkulator som beregner virkningen av en slik kube, men de fleste leverandørene av slike plater leverer datablad for platene(virkningsgrad, frekvens, osv )

2
De jeg har prøvd har hvert solid nok til å limes i forskjellige fasonger, de mest solide jeg har er som balsatre i fasthet…

3
Hvordan ser vannfallet ut? Greit å vite om det er 20 eller 100hz som er målområdet

Mvh Roald

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

OMF skrev:
1) Finnes det noen "kalkulator" på nettet som kan regne ut hvor effektiv en absorbent er....feks en 50cm x 50cm x 70cm kube av akustikkplater...?
Kanskje du finner noe her:
http://forum.studiotips.com/viewforum.php?f=27&sid=2f8f83efd7bcd333a1fbab914a32303b
Men jeg kan si med en gang at du ikke vil kun gjøre noe rundt 50Hz med rockwool/glava alene. Det er helmholtz mat, eventuelt en kombinasjon.

OMF skrev:
3) Hvor viktig er plasseringen av bassabsorbenter i rommet....regner med at jeg kan måle meg frem til dette selv ved å plassere målemicen i de hjørnene jeg lurer på og se om det er godt nivå....men det jeg kanskje lurer mest på er om jeg kan plassere noen flere bassabsorbenter oppunder taket i en annen del a v stuen - og om dette vil gi en bruktbar effetk....her kan jeg sikkert plassere bortimot en kubikk med absorbent!

Mvh
OMF
Hjørnene er viktigst når det gjelder bassen. I tillegg går bassen både langs gulvet og veggene, og veggene og taket. Altså hvor hvor disse møtes. Å sette bassfeller på høykant langs gulvet og feste de hvor vegg møter tak, er veldig gunstig. Noen steder vil det være mer basssamling enn andre steder og det kan man sikkert måle seg frem til.
Du skal derimot være forsiktig med å bruke mye rockwool alene. Dersom du ikke kler de med reflekterende materiale vil du fort overdempe mellomtone og diskanten. Det er også vanskelig å lage noe selv som er effektivt et stykke nedover. Jeg ville ha kjøpt bassfeller.

Sjekk videon av Ethan Winer. Dersom du ikke vil se hele, kan du gå rett til 7 min. Der begynner det du etterspør.
http://www.realtraps.com/video_setup.htm

Denne er også interessant:
http://www.realtraps.com/video_ultimate.htm

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.717
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hei!

Jeg er ikke bekymret for å bruke mye rockwool - hos meg vil det uansett bli langt mindre enn 5% av vekk/tak/gulv arealer uansett.

Derimot har jeg tro på at det kan være viktig å få ned etterklangstiden i området 100-400Hz! Derfor har jeg lyst til å fylle opp med litt absorbenter - men det er jo et liten utfordring å få innpass i stuen.....

Planen er egentlig å lime kasser av akustikkplater, og male de enten hvite eller i veggfargen og plassere de litt rundt i stuen....

Ellers klipper jeg litt fra en tråd hvor asbjbo gir noen veldig viktig og interessante innlegg:

Støtter forslagene om Rockwool akustikkplate, men henger på en teknisk forklaring også: Alle dempematerialer er frekvensavhengige. De demper gjerne mer i høye frekvenser enn i lave. Dessverre er også frekvensgangen off-axis for vanlige høyttalere ganske skakk med mye mindre nivå i diskanten enn i bassen. Vanlige kassehøyttalere er rundtstrålende i bassen og retningsbestemte i diskanten. De måler kanskje flatt på aksen, men pyton i andre retninger. Derfor er gjerne romrefleksene frekvensmessig farget i utgangspunktet, og blir enda mer farget om dempematerialene bare plukker med seg diskant. Resultatet blir "kunstig".

Frekvensavhengigheten i et dempemateriale kommer i stor grad an på tykkelsen. Lydbølgen "står stille" helt inne ved veggen (max trykk, null amplitude), men har max amplitude og lufthastighet 1/4 bølgelengde ut fra veggen. Det er motstanden mot lufthastigheten som skaper demping, ved at energien i lydbølgen omgjøres til varme. Bølgelengden for 3400 Hz er 0,1 meter, for 340 Hz 1 meter, og for 34 Hz 10 meter, sånn at kvartbølgen blir hhv 2.5 cm, 25 cm og 250 cm. For å dempe lyden mest mulig må du gi den motstand i det området hvor lufthastigheten er størst. Eggekartongskumplast limt rett på vegg eller tak stikker kanskje 4-5 cm ut, og vil dempe frekvenser fra rundt 1000 Hz og oppover. En 5 cm Rockwool-plate plassert 30 cm ut fra veggen vil derimot gi god demping helt ned til rundt 125 Hz. Under det må du bruke Helmholtz-resonatorer tunet til de resonansfrekvensene i rommet som du ønsker å temme, hvis du altså ønsker å plukke ned en bestemt romresonans og fortsatt ha plass til å sitte i rommet.

Canvas vil bli for tykt og tett. Jeg brukte tynn "velur" fra Jysk Sengelager til mine akustikkplater. Er stoffet luftig nok til at det er lett å blåse gjennom det, så fungerer det bra til dette formålet. Du vil jo ha mest mulig lufthastighet gjennom det ytterste trekket uten at lyden bare reflekteres tilbake ut i rommet.

Alternativt kan du prøve diffuserende elementer i stedet for absorberende, men du får de samme utfordringene med fysisk størrelse og bølgelengde der.

Og da fulgte jeg opp med:
Altså...125Hz har en bølgelengde på 2,72m. Amplitudemaks ble ved 1/4 bølgelengde som er 68cm.
Da forstår jeg det slik at dersom jeg ønske å lage en absorbent som skal dempe maks ved 125, så må den plasseres i en avstand på 68 cm fra veggen.

Du sier at man kan oppnå bruktbar demping med en 5cm Rockwool i en avstand på 30cm....dette blir jo altså ved ca 1/8 bølgelengde....Er det da slik å forstå at siden amplituden begynner å stige at dempingen begynner påvirke en del ved ca 1/8 (cos 45 = 0,71 - altså 71% av dempingen du oppnår ved 1/4) - og stiger til maks ved 1/4...?

Ja, dempingen starter en god del før 1/4 bølgelengde. Amplituden er en sinuskurve (null ved veggen), sånn at du har 71 % av full amplitude ved 1/8 bølgelengde.

Selve dempingen avhenger av hvor effektivt materialet omdanner luftbevegelse til varme, uten å reflektere fra overflaten. Altså vil et et porøst stoff med åpen overflate og løse fibre som yter passe mye motstand mot luftbevegelsen dempe bra.

Hjørnesøylen vil absorbere langt ned, men der ville jeg også sett på muligheten av å bygge den med en resonansfrekvens for å sluke bestemte romresonanser. Det finnes forskjellige prinsipper. Se f eks http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp

Hvis man lager seg en søyle til å plassere i hjørnet på 70x70cm - så vil denne altså ha relativt god absorbering ned til 60Hz!

Mvh
OMF

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Er redd du må ha veldig mange bassfeller i rommet dersom du skal få effektiv demping ned til 60Hz. Og da tror jeg også sjansen for overdemping i andre frekvenser kan bli en utfordring. Men det er jo bare å prøve seg fram. Du kan jo gjøre noe slikt:
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=8&t=535

En ting er å få effektiv absorpsjon i et hjørnet. En annen ting er at det blir effektivt i lytteposisjonen. Da krevs det mye mer. Fra 100-400Hz burde du derimot absolutt få noe til å fungere bra. Krever litt det også hvis det skal bli riktig bra. Så det spørs om du ikke ender i garasjen. ;D
100-400Hz er jo et utrolig viktig området. Tror du kommer til å oppleve større lydmessig effekt av noe sånt enn hva Helmholtz resonatorene gjør.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.717
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Vi får se på det med garagen....har begynt å lufte ideen - og det er mulig at det er en løsning i sikte som innebærer noen Ilse Jacobsen gummistøvler... ;D ;D

Har sett og regnet litt og kan nok muligens få inn rundt 1,5 kubikk med akustikkpalter - plassert i hjørner og overganger mellom tak/vegg. Vil tro det skal hjelpe en del!

Under 100 Hz - så har jeg jo 4 stk HelmHolz som burde kunne gjøre litt vei i vellingen!

For å unngå støv problematikken og gjøre disse platene litt mer stuevennlig har jeg tenkt å male den med vanlig akrylmaling. Hvor langt ned i frekvens påvirker det effekten...?

Orso - har du erfaring med noen av disse akustikkprogrammene til PC? Sliter litt med å få det til...?

Mvh
OMF

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1

Hej alla och OMF i synnerhet! ;)
OMF skrev:
Hei!

Jeg er ikke bekymret for å bruke mye rockwool - hos meg vil det uansett bli langt mindre enn 5% av vekk/tak/gulv arealer uansett.
Arealen intressant i sammahnaget sabins formel. Hörseln är dock väldigt känslig på vart du placerar dina 5%! I förstareflexerna är energin rejält starkare än sekundära och trimära punkter. Skillnaden är stor!

OMF skrev:
Derimot har jeg tro på at det kan være viktig å få ned etterklangstiden i området 100-400Hz! Derfor har jeg lyst til å fylle opp med litt absorbenter - men det er jo et liten utfordring å få innpass i stuen.....

Planen er egentlig å lime kasser av akustikkplater, og male de enten hvite eller i veggfargen og plassere de litt rundt i stuen....

Ellers klipper jeg litt fra en tråd hvor asbjbo gir noen veldig viktig og interessante innlegg:

Støtter forslagene om Rockwool akustikkplate, men henger på en teknisk forklaring også: Alle dempematerialer er frekvensavhengige. De demper gjerne mer i høye frekvenser enn i lave. Dessverre er også frekvensgangen off-axis for vanlige høyttalere ganske skakk med mye mindre nivå i diskanten enn i bassen. Vanlige kassehøyttalere er rundtstrålende i bassen og retningsbestemte i diskanten. De måler kanskje flatt på aksen, men pyton i andre retninger. Derfor er gjerne romrefleksene frekvensmessig farget i utgangspunktet, og blir enda mer farget om dempematerialene bare plukker med seg diskant. Resultatet blir "kunstig".

Frekvensavhengigheten i et dempemateriale kommer i stor grad an på tykkelsen. Lydbølgen "står stille" helt inne ved veggen (max trykk, null amplitude), men har max amplitude og lufthastighet 1/4 bølgelengde ut fra veggen. Det er motstanden mot lufthastigheten som skaper demping, ved at energien i lydbølgen omgjøres til varme. Bølgelengden for 3400 Hz er 0,1 meter, for 340 Hz 1 meter, og for 34 Hz 10 meter, sånn at kvartbølgen blir hhv 2.5 cm, 25 cm og 250 cm. For å dempe lyden mest mulig må du gi den motstand i det området hvor lufthastigheten er størst. Eggekartongskumplast limt rett på vegg eller tak stikker kanskje 4-5 cm ut, og vil dempe frekvenser fra rundt 1000 Hz og oppover. En 5 cm Rockwool-plate plassert 30 cm ut fra veggen vil derimot gi god demping helt ned til rundt 125 Hz. Under det må du bruke Helmholtz-resonatorer tunet til de resonansfrekvensene i rommet som du ønsker å temme, hvis du altså ønsker å plukke ned en bestemt romresonans og fortsatt ha plass til å sitte i rommet.
Njäee...Absorptionen som behövs för "alplandskapet" mellan 100 och 300 Hz i vanliga rum är klart varierande. Denna lösning med mjuka absorbenter kommer inte lösa problemet...och har du dessutom en matta eller gardiner i ditt rum kommer frekvenskurvan tiltas så att diskanten minskar.

OMF skrev:
Alternativt kan du prøve diffuserende elementer i stedet for absorberende, men du får de samme utfordringene med fysisk størrelse og bølgelengde der.
Yes! :)

OMF skrev:
Hvis man lager seg en søyle til å plassere i hjørnet på 70x70cm - så vil denne altså ha relativt god absorbering ned til 60Hz!
Söyle? ???

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

OMF skrev:
For å unngå støv problematikken og gjøre disse platene litt mer stuevennlig har jeg tenkt å male den med vanlig akrylmaling. Hvor langt ned i frekvens påvirker det effekten...?

Orso - har du erfaring med noen av disse akustikkprogrammene til PC? Sliter litt med å få det til...?

Mvh
OMF
Maling vil delvis fungere reflekterende ved høye frekvenser. Mener og ha lest at det finnes spesialmaling hvor man unngår det. Kanskje du finner noe hvis du googler. Men du finner jo pent stoff også OMF. Marimekko?

Har desverre ikke erfaring med slike akustikkprogrammer.

Tror jeg skal bygge meg en trekant bassfelle selv. Man får aldri nok av bassabsorpsjon. Litt usikker om jeg skal lage den slik at den reflekterer høye frekvenser eller ei. Vi får se. Har dessuten begynt å lage noen mini bassfeller. Fyller da puter o.l. med rockwool. Skal bli morsomt om det slår noe særlig ut på frekvensmåling.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.717
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hei!

For de som er interessert så bestiller nok jeg Akustikkplater fra Rockwool på mandag.

For 10cm tykke plater har jeg fått oppgitt ca priser som er på 110,-/m2 for naturell, 120,-/m2 for sort og 130,-/m for hvit. Frakt på 17,-/m2 kom i tillegg. Alle priser uten mva.

En pakke inneholder 3 plater som er ca 60x120cm - totalt 2,16m2.

En pakke med tre plater kommer da på ca 350,-.

Jeg skal finmåle litt på hvqa jeg kan få til - men kjøper vel 7-8 pakker tenker jeg...

Mvh
OMF

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342

Knallbra tråd!! Jeg lurer litt på om det er lurt å stille et rent høyttalermålings-sp.mål i denne tråden - den handler jo om akustikk. Hvis jeg drar begrepet akustikk litt langt, våger jeg å spørre om det finnes et vannfalls-plotte program som har mulighet til å tegne opp f.eks 20 - 30 samples pr. ms. Jeg tenker altså på å kunne plotte responsen fra en høyttaler direkte. Et progtam jeg lastet ned nå som heter RoomEQWizard har et tidsvindu på 300ms, og er beregnet for å måle akustikk, men det er veldig langt tidsvindu for å sett vannfallet til et høyttalerelement i løpet av noen få ms.

Anyone?

Vidar

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.717
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Hei!

Siden tråden nå favner litt bredere (og det er jo en bra ting!) så har jeg lyst til å ta opp et tema til!

I en annen tråd skriver asbjbo et veldig godt og spennende innlegg om panelabsorbenter.
Jeg har planer om et dedikert lytterom et par år frem i tid, som vil bli på ca 40m2 med lecavegger.

Et utfordring er jo å få tilstrekkelig absorbering og kort nok etterklangstid i bassen.

Kan man ved bevisst bruk av kledning/plater på veggene hjelpe på dette problemet..?
Altså ved bevisst bruk av riktige plater, demping bak platene, stenderavstand og avstand mellom innervegg og yttervegg i leca oppnå god demping i bassen..?
Hvordan vil tallene se ut for standardeksempelet med 240cm takhøyde, 60cm mellom stenderne, 10cm dybde fylt med glava og enkel 13mm gip kledning.

Er det noen som har praktisk erfaring med slikt...? (Det hadde jo vært suverent å slippe 10 HelmHolzer) - man kunne til og med sette opp to av veggene først med bredbåndet effekt, så kunne man sette inn stereoen, måle litt, og så spikre opp de siste to veggene med litt spisset effekt for å ta de verste gjenværende problemene)

Jeg anser det vel som optimalt om man kunne få en realtivt bredbåndet absorbsjon under 150Hz...., og jeg er på ingen måte bekymret for at rommet skal spise bass....det er jo bare å sette inn et tilstrekkelig antall subwoofere!

Hva slags effekt har vinduer i en slik sammenheng...?

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.839
Sted
Østfold

Både vinduer og innervegger vil ha en absorberende effekt ved lave frekvenser. Ofte blir effekten større enn forventet og en del rom-i-rom-løsninger har endt opp med å bli en smule bassfattige. Det kanskje viktigste er å unngå store monotone flater med sammenfallende resonansfrekvens. Da risikerer du å få total suckout ved enkeltfrekvenser.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22

Low-Q skrev:
Knallbra tråd!! Jeg lurer litt på om det er lurt å stille et rent høyttalermålings-sp.mål i denne tråden - den handler jo om akustikk. Hvis jeg drar begrepet akustikk litt langt, våger jeg å spørre om det finnes et vannfalls-plotte program som har mulighet til å tegne opp f.eks 20 - 30 samples pr. ms. Jeg tenker altså på å kunne plotte responsen fra en høyttaler direkte. Et progtam jeg lastet ned nå som heter RoomEQWizard har et tidsvindu på 300ms, og er beregnet for å måle akustikk, men det er veldig langt tidsvindu for å sett vannfallet til et høyttalerelement i løpet av noen få ms.

Anyone?

Vidar
Arta Software har det meste for måling både nærfelt med kort tidsvindu og måling av RT-60 etc.
Mener å huske at du kan vise vannfall (CSD) med opptil 50 samples pr mS.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1

norcad skrev:
Low-Q skrev:

Anyone?

Vidar
Arta Software har det meste for måling både nærfelt med kort tidsvindu og måling av RT-60 etc.
Mener å huske at du kan vise vannfall (CSD) med opptil 50 samples pr mS.
Arta är VÄLDIGT bra, det enda jag upplever hållet måttet vid seriösare mätningar.

:)

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Da har jeg knota meg til å splitte denne tråden i to, stiftet fast den delen som inneholder linker, lagt inn en link i den tråden til denne tråden, samt endret litt navn på denne tråden. Denne tråden kan derfor virke litt usammenhengende, men det tar seg sikkert opp etterhvert. Jeg kunne moderert denne tråden og, men tenker at den kan bare stå som den er - den er ikke fryktelig usammenengende.

Mbare - moderator

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Hei, jeg kontaktet et lokalt byggvarefirma for ¨få tak i noen akustikkplater, ettersom jeg ikke har noe serlig kunnskap rundt dette, så ble det ikke spesifisert akkurat hva jeg skulle ha. Ønske mitt er å dempe refleksjoner som gjør at diskant og evt. øvre mellomtone kan oppleves hard.. og i tillegg få strammet opp bassen.. Dette var hva de hadde på lager

http://www.glava.no/sitefiles/1/dokumenter/ProdDok_913_1.pdf

Platene som jeg fikk er på 25 mm
Lurer på om det har noe for seg å bruke disse i det hele tatt, tenkte å sette sammen 4 plater med tre lag i hver slik at jeg får 75 mm plater.tenkte å lassere disse bak frontene, og evt. bakhøyttalerne..

Burde jeg gå på tykkere, eller andre typer plater eller kan disse ha positiv virkning ???

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har nylig fått inn to pakker med Rockfon (rockwool)
Virker som de nå lages i 4,6 ?,8 og 10 cm. tykkelse (kanskje tykkere?)

Jeg har kjøpt mine gjennom Ehed http://www.ehed.no
Han har nok ikke lager, men skaffer på bestilling.
Kunne virke som det var bestilling på slikt for tiden, men jeg tok det jeg kunne få (som leverandør hadde inne) for å slippe å vente.
Det ble 5 stykk sorte 8 cm. tykke (120x60)
Samt 4 stykk opal 10 cm.

Mvh.KW

Topp Bunn