Flott tiltak OMF 
Her blir det å følge med
gismo
Her blir det å følge med
gismo
Då mitt rom även skall fungera som lounge och spisestue är den primära utfordringen idag basal - utvärdering av initial plassering av utstyret och lytteposisjon vs rommets layout för minimering av det nu akustiskt ubehandlade rommets inverkan.Roald skrev:Hva var de største utfordringene i ditt lytterom og hvilke produkter har hjulpet deg?
Ja, det finns en del där ute.Roald skrev:Du har linket til flere måleprogrammer , erfaringer, før og etter målinger.
Skjønner och är enig med dig. Av den anledningen hoppas jag kunna ta del av erfaringer och resultat av olika typer implementation hos bruker i likhet med din utförliga redogörelse ovan. Tyvärr har jag selv lite praktisk erfaring att bidra med....Roald skrev:Etter x-antall års erfaring med hifibransjen foretrekker jeg nøktern informasjon fra kundemassen fremfor glanset reklamemateriell.
Att Svanås produkter med SvanåMatts, Per Engelholms eller Claes Olssons kompetens är topnotch är jag ikke i tvil om. Svanås installationer och måldata från ulike miljöer vittnar om detta.orso skrev:Du nevner at et Svanå rom ikke er noe for deg, men fikk ikke helt med med årsaken. Har du vært i et Svanå rom og kan du beredte litt mer om hvorfor du ikke velger den veien?
Skönt att höra att det är andra orsaker än själva egenskaperna, kvaliteten eller vårt kunnande som gör att du väljer andra vägar!Suomela skrev:Hej Orso,
Att Svanås produkter med SvanåMatts, Per Engelholms eller Claes Olssons kompetens är topnotch är jag ikke i tvil om. Svanås installationer och måldata från ulike miljöer vittnar om detta.orso skrev:Du nevner at et Svanå rom ikke er noe for deg, men fikk ikke helt med med årsaken. Har du vært i et Svanå rom og kan du beredte litt mer om hvorfor du ikke velger den veien?
Jag har huruvida svårt att i min nuvarande lyssningsmiljö se mig själv kunna uppskatta den visuella framtoningen som f.eks diffusionsprodukterna fra Svanå har. Detta har med andra ord inget att göra med produkternas väldokumenterade effektivitet utan en uppfattning jag har.
Jag förstår att det nog är en trade off mellan effektivitet och estetik och hoppas själv finna en gyllene medelväg för mina behov, vilka dessa nu är. Kanske ender jag opp med noen V4/V6 fra Svanå...
Mvh Suomela
Kanskje du finner noe her:OMF skrev:1) Finnes det noen "kalkulator" på nettet som kan regne ut hvor effektiv en absorbent er....feks en 50cm x 50cm x 70cm kube av akustikkplater...?
Hjørnene er viktigst når det gjelder bassen. I tillegg går bassen både langs gulvet og veggene, og veggene og taket. Altså hvor hvor disse møtes. Å sette bassfeller på høykant langs gulvet og feste de hvor vegg møter tak, er veldig gunstig. Noen steder vil det være mer basssamling enn andre steder og det kan man sikkert måle seg frem til.OMF skrev:3) Hvor viktig er plasseringen av bassabsorbenter i rommet....regner med at jeg kan måle meg frem til dette selv ved å plassere målemicen i de hjørnene jeg lurer på og se om det er godt nivå....men det jeg kanskje lurer mest på er om jeg kan plassere noen flere bassabsorbenter oppunder taket i en annen del a v stuen - og om dette vil gi en bruktbar effetk....her kan jeg sikkert plassere bortimot en kubikk med absorbent!
Mvh
OMF
Arealen intressant i sammahnaget sabins formel. Hörseln är dock väldigt känslig på vart du placerar dina 5%! I förstareflexerna är energin rejält starkare än sekundära och trimära punkter. Skillnaden är stor!OMF skrev:Hei!
Jeg er ikke bekymret for å bruke mye rockwool - hos meg vil det uansett bli langt mindre enn 5% av vekk/tak/gulv arealer uansett.
Njäee...Absorptionen som behövs för "alplandskapet" mellan 100 och 300 Hz i vanliga rum är klart varierande. Denna lösning med mjuka absorbenter kommer inte lösa problemet...och har du dessutom en matta eller gardiner i ditt rum kommer frekvenskurvan tiltas så att diskanten minskar.OMF skrev:Derimot har jeg tro på at det kan være viktig å få ned etterklangstiden i området 100-400Hz! Derfor har jeg lyst til å fylle opp med litt absorbenter - men det er jo et liten utfordring å få innpass i stuen.....
Planen er egentlig å lime kasser av akustikkplater, og male de enten hvite eller i veggfargen og plassere de litt rundt i stuen....
Ellers klipper jeg litt fra en tråd hvor asbjbo gir noen veldig viktig og interessante innlegg:
Støtter forslagene om Rockwool akustikkplate, men henger på en teknisk forklaring også: Alle dempematerialer er frekvensavhengige. De demper gjerne mer i høye frekvenser enn i lave. Dessverre er også frekvensgangen off-axis for vanlige høyttalere ganske skakk med mye mindre nivå i diskanten enn i bassen. Vanlige kassehøyttalere er rundtstrålende i bassen og retningsbestemte i diskanten. De måler kanskje flatt på aksen, men pyton i andre retninger. Derfor er gjerne romrefleksene frekvensmessig farget i utgangspunktet, og blir enda mer farget om dempematerialene bare plukker med seg diskant. Resultatet blir "kunstig".
Frekvensavhengigheten i et dempemateriale kommer i stor grad an på tykkelsen. Lydbølgen "står stille" helt inne ved veggen (max trykk, null amplitude), men har max amplitude og lufthastighet 1/4 bølgelengde ut fra veggen. Det er motstanden mot lufthastigheten som skaper demping, ved at energien i lydbølgen omgjøres til varme. Bølgelengden for 3400 Hz er 0,1 meter, for 340 Hz 1 meter, og for 34 Hz 10 meter, sånn at kvartbølgen blir hhv 2.5 cm, 25 cm og 250 cm. For å dempe lyden mest mulig må du gi den motstand i det området hvor lufthastigheten er størst. Eggekartongskumplast limt rett på vegg eller tak stikker kanskje 4-5 cm ut, og vil dempe frekvenser fra rundt 1000 Hz og oppover. En 5 cm Rockwool-plate plassert 30 cm ut fra veggen vil derimot gi god demping helt ned til rundt 125 Hz. Under det må du bruke Helmholtz-resonatorer tunet til de resonansfrekvensene i rommet som du ønsker å temme, hvis du altså ønsker å plukke ned en bestemt romresonans og fortsatt ha plass til å sitte i rommet.
Yes!OMF skrev:Alternativt kan du prøve diffuserende elementer i stedet for absorberende, men du får de samme utfordringene med fysisk størrelse og bølgelengde der.
Söyle? ???OMF skrev:Hvis man lager seg en søyle til å plassere i hjørnet på 70x70cm - så vil denne altså ha relativt god absorbering ned til 60Hz!
Maling vil delvis fungere reflekterende ved høye frekvenser. Mener og ha lest at det finnes spesialmaling hvor man unngår det. Kanskje du finner noe hvis du googler. Men du finner jo pent stoff også OMF. Marimekko?OMF skrev:For å unngå støv problematikken og gjøre disse platene litt mer stuevennlig har jeg tenkt å male den med vanlig akrylmaling. Hvor langt ned i frekvens påvirker det effekten...?
Orso - har du erfaring med noen av disse akustikkprogrammene til PC? Sliter litt med å få det til...?
Mvh
OMF
Arta Software har det meste for måling både nærfelt med kort tidsvindu og måling av RT-60 etc.Low-Q skrev:Knallbra tråd!! Jeg lurer litt på om det er lurt å stille et rent høyttalermålings-sp.mål i denne tråden - den handler jo om akustikk. Hvis jeg drar begrepet akustikk litt langt, våger jeg å spørre om det finnes et vannfalls-plotte program som har mulighet til å tegne opp f.eks 20 - 30 samples pr. ms. Jeg tenker altså på å kunne plotte responsen fra en høyttaler direkte. Et progtam jeg lastet ned nå som heter RoomEQWizard har et tidsvindu på 300ms, og er beregnet for å måle akustikk, men det er veldig langt tidsvindu for å sett vannfallet til et høyttalerelement i løpet av noen få ms.
Anyone?
Vidar
Arta är VÄLDIGT bra, det enda jag upplever hållet måttet vid seriösare mätningar.norcad skrev:Arta Software har det meste for måling både nærfelt med kort tidsvindu og måling av RT-60 etc.Low-Q skrev:Knallbra tråd!! Jeg lurer litt på om det er lurt å stille et rent høyttalermålings-sp.mål i denne tråden - den handler jo om akustikk. Hvis jeg drar begrepet akustikk litt langt, våger jeg å spørre om det finnes et vannfalls-plotte program som har mulighet til å tegne opp f.eks 20 - 30 samples pr. ms. Jeg tenker altså på å kunne plotte responsen fra en høyttaler direkte. Et progtam jeg lastet ned nå som heter RoomEQWizard har et tidsvindu på 300ms, og er beregnet for å måle akustikk, men det er veldig langt tidsvindu for å sett vannfallet til et høyttalerelement i løpet av noen få ms.
Anyone?
Vidar
Mener å huske at du kan vise vannfall (CSD) med opptil 50 samples pr mS.