Overflatebehandling av aluminium

folkeb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2005
Innlegg
86
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Trenger gode råd til hvordan jeg på en billig måte kan overflatebehandle aluminiumskabinetter. Total er det seks kabinetter som skal behandles. To sett av de som er vist på bildet(mobilkamera på kvelden...), og to monoblokker (aleph 1.2 tråd er lagt ut på forumet, men er ikke oppdatert på en evighet). De andre fire kabinettene er henholdsvis til aleph P og DDDAC. Skal legge ut litt mer om disse når prosjektene er ferdig.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt på eloksering, men synes ca 550 pr kabinett er litt i drøyeste laget. Finnes det andre alternativer som er rimeligere og som gir et pent resultat? I utgangspunktet er svart å foretrekke.

Jeg bor i Trondheim dersom dere vet om noen som kan hjelpe meg fullføre dette prosjektet. All elektronikk er mer eller mindre ferdig (hvis det går an å si for DIYere ...)

Takker for all hjelp!

Bilde:
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Her er et par bilder av mitt alukabinett som jeg lakkerte med vanlig hobbylakk. Resultatet ble tilsynelatende bra, men lakken flasser lett av. Spør i en bilrekvistabutikk om hva slags grunning som bør brukes på aluminium (tror det heter acid etch primer).

Alternativt kan du lakkere sider og topp, og gjøre noe annet med frontplata. Med litt jobb lar aluminium seg polere til 99% reflekterende, altså som et speil. Sandblåsing er også et alternativ, men dette må også beskyttes mot fingermerker o.l.



 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En skal være ganske proff for å få lakk / maling til å bite på aluminium permanent. Eloksering gir et meget flott uteende. Mange farger er mulig. Kontakt firmaer som driver med overflatebahandling / -teknikk.
Eloksering må utføres før montering av komponenter. Rent chassis med andre ord. Prisen vil for de fleste være overkommelig. Chassis til MAE SET 1 er eloksert.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sjekk scalars tråd om platespillern. Her ser du høyglanspolering.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
For den maksimale DIYar: Meinar på at det ikkje er så veldig vanskeleg å eloksere sjølv, med ei strømforsyning og eit bad av noko slag. Kan ikkje hugse korleis det gjerast akkurat no, men det kan jo undersøkast.... Det blir ikkje så bra dersom du vil ha farge på det, fordi det ein gjer er visst bare å ha farge i badet. Denne farga vil etterkvart falme.

Veldig stilige kabinett forresten. Dei fortjener noko meir enn lakk meinar eg på....
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Du kan bruke flere grunninger på aluminium.
Jeg bruker vanligvis epoxyprimer eller reaksjonsprimer når jeg lakkerer aluminiumsdeler til ABB sine roboter.
Har ikke hatt noen problemer med flassing.Slike grunninger får du kjøpt hos de selger lakk.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
For den maksimale DIYar: Meinar på at det ikkje er så veldig vanskeleg å eloksere sjølv, med ei strømforsyning og eit bad av noko slag. Kan ikkje hugse korleis det gjerast akkurat no, men det kan jo undersøkast.... Det blir ikkje så bra dersom du vil ha farge på det, fordi det ein gjer er visst bare å ha farge i badet. Denne farga vil etterkvart falme.

Veldig stilige kabinett forresten. Dei fortjener noko meir enn lakk meinar eg på....
Eloksering eller anodisering bør være overkommelig som DIY, ingrediensene i prosessen er uansett enkle : 1) vann, 2) salt og 3) en DC strømforsyning (helst med regulerbar strøm, intill ca 1 ampere) + evt. 4) blekk/farvestoff e.l. Jeg har dog ikke testet selv.

Reverseres prosessen (den elektriske koblingen) kan den benyttes til plettering mef f.eks. gull, kobber, sølv, messing (trur eg), tinn, nikkel etc. Jeg tror dog det skal litt eksperimentering til for å oppnå et jevnt resultat.

mvh
KJ
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du kan bruke flere grunninger på aluminium.
Jeg bruker vanligvis epoxyprimer eller reaksjonsprimer når jeg lakkerer aluminiumsdeler til ABB sine roboter.
Jo da. Men her er vi ikke lenger på amatørplanet.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Eloksering eller anodisering bør være overkommelig som DIY
KJ
Jo. Men som f.eks fremstilling av PSB blir det en viss kvalitetsforskjell. Ikke sant?
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Gå for eloksering eller polering.
Det billigste og enkleste blir lakk av kabinett deler og polering av front, om du velger å gjøre det selv.
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jo da. Men her er vi ikke lenger på amatørplanet.
Bare et tips om hva slags grunning som er brukenes :)
Et tynt strøk med reaksjonsprimer å du kan ha hva du vil oppå,det sitter som Hans i Grete!
 

Sven

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
43
Antall liker
1
Lekkert kabinett.
Fronten ville jeg ha vanslipt til "børstet" look og lakkert med silkematt klarlakk. Det har jeg hatt gode resultater med. Så lenge det er litt struktur i aluminiumen er ikke flassing noe problem.
Resten ville jeg ha behandlet med etse-primer og mange lag med blank svart lakk, avslutt med en lett rubbing og polering. Da får du en pianolakk finish som holder. Etse-primer for lettmetall finner du i velasorterte malingsforettninger. Men ikke vær fristet til å påføre det innendørs, det stinker verre en du kan tenke deg og jeg er helt sikker på at man blir løsemiddelskadet bare av å tenke på det..
Lykke til
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.290
Antall liker
34.835
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Etseprimer og akryllakk. Skal lakken bite på aluminium, så må du bruke en primer spesielt for alu rett på metallet. Jeg bygde et rack av bl.a. aluminiumsrør, se http://home.online.no/~asbjbo/artimages/DSC00905.JPG.

Vurderte elox, men syntes det ble altfor dyrt. Pusset i stedet rørene til blankt metall med fint sandpapir, grunnet med DupliColor alu-primer fra Torshov Bilrekvisita, og fortsatte med metallic lakk + klarlakk fra samme serie. Det ble bra, og den lakken har ikke vist tegn til å flasse av. Prisen var noe sånt som 3 spraybokser x 110 kr, om jeg ikke husker veldig feil.

Det finnes også spesiell klarlakk for å spraye rett på blankt metall, se f eks http://www.eastwoodco.com/jump.jsp?itemID=415&itemType=PRODUCT
Jeg har en boks stående i garasjen, men har ikke fått testet den ennå.

Cheers,
Asbjørn
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Gasolin.no har anodiseringssett. Muligens en litt stiv pris, men...

Som antydet, gjenomførbart som DIY, men det var stive priser på de griene der, sjekk f.eks. pristillegget for farger ... Det var også en del andre morsome alternativer, elektroplettering/forkromming/-nikling etc. Men prisnivået tilsier spleiselag ...

mvh
KJ
 

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Jeg tok for moro skyld bilde av mikrostrukturen til en anodisert bit at alukabinettet som vist i denne trådens første svar. Ikke så veldig nyttig for trådstarter, men kanskje dere andre får se noe nytt :p

 

jonkpaul

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
154
Antall liker
106
Sted
Solbergelva, 3057
Torget vurderinger
3
Fikk tak i en gammel kenwood ka 3500 på loppis i går. Link: VINTAGE SOUND: Kenwood KA3500 Integrated Amp
Tenkte å pusse den opp litt så den blir fin som den i linken.

Kan jeg bruke dette produktet og polere for hånd? Metallpolish - Biltema
Kan jeg pulverlakkere støvdekselet, uten å gjøre annet enn å tørke av det med en klut med whitespirit først?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Man kan fint male aluminium selv, men det er viktig å avfette først og å bruke riktig produkter.

Har ikke personlig kjennskap til de andre produktene som nevnes her, men vet at du f.eks. kan bruke Antipest fra Jotun sin Yachting serie, dette er en to-komponent epoksymaling beregnet for påføring med kost og rull. Det burde heller ikke være noe problem å sprøyte den. Andre tilsvarende produkter vil selvsagt også fungere.

Men har man først brukt epoksy bør man holde seg unna alkydoljemaling til toppstrøket (som f.eks. Bengalakk), det vil sannsynligvis ikke sitte. Ville valgt to-komponent polyuretan eller akryl, til nød en-komponent akryl.
 
K

Khanate

Gjest
Er det ikke HEL her inne som kan alt om lakkering på hjemmefronten?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fikk tak i en gammel kenwood ka 3500 på loppis i går. Link: VINTAGE SOUND: Kenwood KA3500 Integrated Amp
Tenkte å pusse den opp litt så den blir fin som den i linken.

Kan jeg bruke dette produktet og polere for hånd? Metallpolish - Biltema
Kan jeg pulverlakkere støvdekselet, uten å gjøre annet enn å tørke av det med en klut med whitespirit først?
Det er en viss fare for at du også polerer vekk trykken. En som driver med pulverlakkering vet hva som skal til. Antar at du ikke har planer om å gjøre det selv.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Gammel tråd, men sikkert like aktuell.

Jeg har et bart aluminiumsdeksel som jeg ønsker en fin matt sort finish. Hvordan kan jeg få gjort dette enkelt?
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.982
Antall liker
4.271
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Det går bra å matte ned med sterk base. Proft benyttes det ofte vanlig husvask.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.241
Antall liker
8.203
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Gammel tråd, men sikkert like aktuell.

Jeg har et bart aluminiumsdeksel som jeg ønsker en fin matt sort finish. Hvordan kan jeg få gjort dette enkelt?
Ligger det ikke et elokkserings verksted ute i Fettsund?
 
Topp Bunn