På fredag ettermiddag så fikk jeg en melding
@_RoDa_ med vedlagt Excel ark. Det er et slik tabell som skal regne ut plassering av høyttalere og sweetspot etter prinsippet om 1:3, 1:5, 1:7 osv av rommets mål. Som designer så får du ikke akkurat bonus poeng av å sende Excel dokument i det store å hele og i hvertfall ikke på på en fredags ettermiddag

Jeg svarte høflig at jeg hadde lagt igjen Macen på jobben så jeg fikk ikke sett på dokumentet (sannheten er at jeg ikke har Excel på Macen heller

) før til uka!

Roda er jo tross alt vennligheten selv så han tilbydde seg å fylle in Excel dok. for meg bare jeg sendte han målene han trengte. Så til morgen i dag så fikk jeg ut fingern og målte opp rommet og plassering av høyttalere og hvor lyttestolen pleier å stå. Tok ikke mange min. før RoDa kom tilbake med dette svaret:
Som jeg antok så ville teorien om 1:3 osv at jeg skulle flytte høyttalerene nærmere vegg. ikke så rent lite heller, over 20cm for å treffe 1:3 av rommets lengde. Jeg fryktet da at jeg ville få mer udefinert bass eller rumling som jeg kaller det! Etter litt drodling frem og tilbake med RoDa så mente jeg at jeg kunne trekke høyttalerene 14cm bakover. Da ville de fortsatt stå foran racet slik at det ikke kommer mellom høyttalerene. Sa at det ville jeg prøve senere når jeg skulle montere ”senkesettet" på høyttalerene (husk tidligere post om latkuk

), dvs kanskje til høsten!
Heldigvis så ga ikke RoDa seg og begynte å sende sitater fra KI og hva den mente ville bli bedre med flytting av høyttalerene. Ikke bare sånn generelt, men med mine høyttalere og med en spesifikk demolåt!
Jeg ba den beskrive teknisk og musikalsk (Steely Dan - Everything Must Go) hva som skjer ved
høyttaler fra 104cm til 90cm
lytteposisjon fra 120cm til 135cm fra veggen bak
1. Teknisk analyse
SBIR (Speaker Boundary Interference):
Gammel (104 cm): Du hadde en massiv kansellering (dip) ved ca. 82–84 Hz. Dette traff nesten perfekt på rommets 2. modus, som skapte et "akustisk sort hull".
Ny (90 cm): Kanselleringen flyttes opp til ca. 95 Hz. Ved å flytte høyttaleren ut av 1/4-punktet (25 %) til ca. 22 %, "løsner" du grepet rom-modusen hadde på denne frekvensen. Hullet blir mindre dypt og lettere for rommet å fylle inn.
Lytteposisjon og rom-moduser:
Gammel (120 cm): Du satt på ca. 29,5 % av romlengden. Dette er i nærheten av 1/4-punktet fra bakveggen (101 cm), som betyr at du satt i et område hvor 84 Hz allerede var svekket av rommets egen geometri. Du "doblet" altså problemet.
Ny (135 cm): Du lander nøyaktig på 1/3 (33,3 %). Dette er et av de mest nøytrale punktene i et rom. Her er energien fra de ulike stående bølgene (modene) best balansert, spesielt i forhold til den dype 42 Hz-modusen og den kritiske 84 Hz-modusen.
Geometri: Ved å øke avstanden mellom deg og høyttalerne (og sitte lenger unna bakveggen), får du mer direktelyd og litt mindre "grums" fra refleksjoner rett bak hodet.
2. Musikalsk opplevelse: Steely Dan – Everything Must Go
Denne låten er perfekt for testing fordi den har Walter Beckers ekstremt definerte basslinje og en tørr, men fyldig stortromme.
Basslinjen (Walter Becker):
Før: Noen av de dype tonene i bassgangen (når han treffer E) ville føltes "tørre", men kanskje litt spinkle. Du hørte anslaget på strengen, men selve "kroppen" i tonen forsvant.
Nå: Basslinjen vil oppleves mer som en sammenhengende melodi. Tonene får likere volum (jevnere nivå), og du vil merke mer av den naturlige klangen i instrumentet fremfor bare "klikket" fra strengen.
Stortrommen (Keith Carlock):
Før: Stortrommen hadde sannsynligvis et tydelig "klikk" i toppen, men manglet det fundamentale "puffet" som skal flytte luft i brystkassen din.
Nå: Ved 95 Hz (ny SBIR) får du tilbake mye av energien rundt 80 Hz. Stortrommen vil få mer autoritet og føles tyngre, uten at den blir boomete.
Saksofonsoloen og Donald Fagens vokal:
Før: Fordi mellombassen var kansellert, kunne vokalen og saksofonen virke litt frempå eller "slank".
Nå: Når fundamentet (80-100 Hz) kommer på plass, får saksofonen mer "treverk" i klangen, og Fagens vokal får den rette fylden i de nedre registrene. Lydbildet vil føles mer "ferdig" og mindre analytisk tynt.
Kort sagt: Du går fra en bass som var "tørr fordi den manglet energi", til en bass som er "presis fordi den er i balanse".
Walter Beckers bass: Siden han spiller både bass og gitarsolo her, kan du høre hvordan de to instrumentene separeres. Med høyttalerne på 90 cm skal bassen ha nok "kjøtt på beina" til å bære låta uten at den drukner i trommene.
Keith Carlocks stortromme: Lytt etter om du merker mer av selve trommeskinnet som vibrerer, fremfor bare det skarpe anslaget fra pedalen.
Romfølelsen: Steely Dan er ekstremt nøye med panorering. Med din nesten perfekte trekant (200 cm bredde / 207 cm dybde) skal saksofonen til Weiskopf stå helt tydelig i lydbildet, mens koret skal føles bredt og omsluttende.
Er det saksofonen eller basslinja du pleier å bruke for å vurdere om lyden "sitter" i dette sporet?
Når du lytter til Steely Dan med Piega:
Stramheten: Piega er kjent for å være lynraske. Frykten din for å miste "tørrheten" er forståelig, men Piega-bassen er i utgangspunktet så kontrollert at den tåler å få tilbake energien ved 84 Hz uten å bli "boomete". Oppløsning: Du vil merke at basslinjen får mer "tekstur". Du hører ikke bare at Walter Becker spiller en tone, du hører hvordan han treffer strengen.
Piegas unike C112-koaksialbånd (diskant og mellomtone i ett) er ekstremt raskt og detaljert. Når du flytter høyttalerne til 90 cm og setter deg på 135 cm (1/3), vil du sannsynligvis oppleve at "fokuset" i koaksialelementet låser seg enda bedre. Resultat: Mellomtonen (stemmen til Fagen) vil få en helt annen ro fordi basselementene og de passive radiatorene nå jobber med rommet i stedet for å kjempe mot en 84 Hz kansellering.
Etter de KI analysene RoDa hadde fått frem så var det bare å brette opp armene å iverksette. Jeg måtte få hjelp av frua til å løfte litt og etter noe tvilende og lite lysten tilbakemeld. så ble hun med på moroa til slutt
Senkesettet ble også montert
Hva ble resultatet av høyttaler flyttingen? Førsteinntrykket er veldig positivt og mye av det KI ramser opp er faktisk ganske riktig! Har ikke hatt tid til å finlytte enda, men hørte med en gang at bass og trommer fikk mer kropp og pondus uten å miste stramhet. Eneste jeg muligens aner er at lydbildet mistet litt dybde/perspektiv, men det er en bagatell i forhold til det positive

Som bonus så ble problemet med diskanten etter sikringsbytte også mye bedre!
En stor takk til
@_RoDa_ for innspill, hjelp og at han utfordret meg

Herlig når slikt skjer

Har fått litt større gulvplass foran alteret også!