OU812 sin vegg av lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Tidligere i dag ble det gjennomført en lenge utsatt lyttesession med @Atlerovik (y) Vi rakk to raske timer med litt hifi-snakk og musikk. Et veldig trivelig besøk😃 Her er Atle i kritisk lyttemodus👂

    53783A52-3DE8-4DBE-A59A-CAA91506B12B.jpeg
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Veldig trivelig med et lite formiddag-/ettermiddagsbesøk hos deg i går, Ronny! Jeg må si at jeg likte meg godt i lyttestolen hos deg. Aller mest fordi du er en fin fyr å henge rundt, men ikke bare derfor :)

    Det første som slo meg, var jo utseendet. Det er morsomt å komme steder man bare har sett bilder av. Ut i fra bildene i tråden så langt, er det vanskelig å få inntrykk av resten av rommet. Sannheten er at det er ikke så mye mer rom :D

    Dette bildet viser hele rommet:
    94493A09-6B6F-456A-860C-EF96450546F8.jpeg


    Jeg må si at før jeg fikk hørt en lyd, gav utseendet av dette oppsettet meg litt ekstra godfølelse. Rent estetisk er dette en innertier i mine øyne.
    FCD27B8A-5376-4AB4-9661-8363890E31F9.jpeg


    Fra lytteposisjon:
    6F5F16A6-5C58-46B3-B84F-7BFC432BCD8F.jpeg

    Piega-høyttalerne er bare utrolig kule å se på! Aluminium og stramme og minimalistiske i uttrykket. Helt nydelig! Digger renheten og simplisiteten i resten også, og det er ekstra kult når man vet prisnivået på oppsettet. Skulle jeg valgt kun ut i fra utseende, uten å i det hele tatt ha hørt lyden, ville jeg valgt noe liknende dette.

    Ronny spilte diverse låter digitalt først. Stort sett ting som var kjent og som vi hørte på hos meg, men også ukjente ting. Og jeg må si at her likte jeg å sitte og lytte. Det må kunne kalles et nærfeltsoppsett. Man sitter nærme høyttalerne og de står rimelig tett på hverandre. Så vidt jeg kan huske en ganske rettvinklet trekant. Høyttalerne står langt ut fra frontvegg og det er rimelig åpen bak lytteposisjon, med en delvis åpen løsning til resten. Samlet sett gir dette et utrolig fint imaginært bilde av musikken. Hvis jeg skal plukke ut den ene tingen som imponerte mest, så er det tydeligheten til vokalisten, hvordan denne står som en påle rett foran deg og hvor tydelig den kommer frem, også i mer tett rock. Virkelig imponerende. Ronny sa at et av målene var at det skulle låte stramt og jeg tolket det også som kontrollert. Det gjør det. Han ville også at det skulle være detaljert. Det er det også. Det låter kontrollert og stramt og detaljert. Men, det låter ikke spisst, analytisk og kaldt. Jeg ble revet med av musikken, og koste meg virkelig. Spesielt med akustisk og mer åpen type musikk. Men er også virkelig imponert over hvordan Metallica med Enter Sandman låt. Det var driv og trøkk i lange baner.

    Det jeg har lært av Ronny, er å lære litt mer om hva personen bak anlegget har søkt før jeg lytter. Ronny og jeg er begge enige om at vi har litt ulike lydidealer, og søker ulike ting. Men samtidig er det fellesnevnere i lyden vår. Vi søker begge nærhet og engasjement i lyden, og jeg opplever at vi begge kan kose oss med hverandres lyd. Ronnys anlegg er et system, som i mine ører, balanserer på kanten til å kunne bli for spisst og tynt. Det blir det ikke hos Ronny. Jeg synes han har fått maksimalt ut av det lille rommet. Og når vi fikk dempet litt refleksjoner fra resten av leiligheten ble det enda et knepp bedre. Dette er høyttalere som tydelig trives best i akustisk kontrollerte omgivelser, og jeg tror det er gjort lurt i å sitte så tett på høyttalerne for å unngå en del refleksjoner. Mine ører hadde likt domediskant enda bedre, men det hadde ikke Ronnys 😀 Vinyl låt akkurat passe laidback og varmt, og for min del matchet det veldig godt resten.

    Takk for lyttet, Ronny! Skjønner godt at du koser deg her! :D
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at dere deler begge to.👍
    Fint oppsett. Jeg har aldri hørt Piega annet enn i butikken hos Duet, men andre og større modeller. Utfra det lille inntrykket jeg har, så fikk jeg en aning om at de var litt kilne på matching. Det låt ganske slankt på Duet.

    Ble det bare spilt digitalt der hjemme? 🙂
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for at dere deler begge to.👍
    Fint oppsett. Jeg har aldri hørt Piega annet enn i butikken hos Duet, men andre og større modeller. Utfra det lille inntrykket jeg har, så fikk jeg en aning om at de var litt kilne på matching. Det låt ganske slankt på Duet.

    Ble det bare spilt digitalt der hjemme? 🙂
    Nei. Oppdaterte teksten, da jeg glemte å skrive om det. Les en gang til 😉
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har aldri hørt Piega annet enn i butikken hos Duet, men andre og større modeller. Utfra det lille inntrykket jeg har, så fikk jeg en aning om at de var litt kilne på matching. Det låt ganske slankt på Duet.
    Coax serien som består av tre modeller (jeg har mellomste mod.) opplever jeg ikke som veldig vanskelig, men de liker strømsterke forsterkere. Har hørt de på Naim, Densen, Gryphon, Bryston, Ayon (Rør) og ikke minst Solution🙌 Den største Coaxen (711) trenger endel rom/plass for å yte godt.

    Når det gjelder de større og da mener du kanskje Master Line Source serien så opplever jeg de som helt råe i mellomtone/diskant. Bassen på den minste MLS er ikke noe og skrive hjem om. Den er gir vel nesten samme basstrykk som mine ht, men de er jo endel mindre! Mellomste MLS er betydelig bedre når det kommer til bass og den største med egne basstårn er en helt annen ting;) Felles for alle er at de liker mye strøm⚡💪

    MLS 2 & 3
    4565E938-DDC8-459B-BBE3-AA8F14FE995C.jpeg
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fine greier, uten tvil. 👍
    Jeg understreker at det er svært tynt erfaringsgrunnlag jeg besitter, og jeg sier ikke at Piega låter slankt. Utfra kort butikkdemo var det litt det jeg satt igjen med. Et anlegg er mer enn høyttalere. Jeg tror det ble brukt Auralic /Tidal som kilde. Forsterker husker jeg ikke. Det er flere år sida.
    Gryphon er det god strømforsyning i, og det er nok en god match.
    Hadde vært morsomt å høre Piega i hjemmemiljø. 🙂
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Veldig enig med Atle ang lyden hos Ronny🙂 egentlig hørt allt for lite til hans anlegg også! Men vi har hatt mye tid til sammen på sykkeln og han er en alle tiders kille😁👍
    Mange muligheter for lytterunder, sykkelturer og øl fremover Roger😀(y)
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ble inspiret til å spille resten av Keith Jarrett, Still Live skiva som det ble spilt litt av når Atle var her i helgen. Dette er en skive jeg ofte bruker når jeg skal sjekke at ting er på stell eller etter nye ting har kommet på plass i anlegget. Fantastisk live album🙌

    A42D0859-A255-4153-A7F5-E3F6DD1BF040.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    En annen Keith Jarrett live perle er Sleeper. Den blir altfor skjelden nevnt, men dette er hans europeiske kvartett (the Belonging band) og hvilken kvartett🙌👏 Har kun sett denne digitalt og vet ikke om den finnes på vinyl. 24/96 duger det også😉

    072BA78D-9D66-4100-9670-103EE3014C58.jpeg
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Antingen holder du tyst om dette til din kjære :rolleyes: eller også må du begynne sykle en god del mere i året:oops::giggle:
    Hvem sykler lengst og mest i Norge? - Racer - Terrengsykkelforumet
    Du kan begynne med og sykle opp hit og hente Waiting for Columbus:)
    He he, ja hun blir nok litt høy på pæra hvis hun blir intervjuet av Landevei😄 Jeg har vel ca samme antall kilometer som henne i året, men det er endel menn i lycra som er mye mer ivrig i tjenesten en meg😅 Må slutte å bruke så mye tid foran anlegget og slutte å drikke øl og whisky🙄😢 Høres ut som et kjedelig liv🤣 Skål🍻

    90930C01-EA1F-407B-99D0-B830C9FDA560.jpeg
     
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    4.023
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Den lp’n står som en bauta hos meg. Vekker gode ungdomsminner, og for ett knalltøft cover.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Formiddagen har gått til å sjekke ut et par nye album fra John Mellencamp og Keb‘ Mo’. Velkjente navn for mange!

    Første er John Mellencamp sitt album Stricly A One-Eyed Jack. Mellencamp hadde sin storhetstid på 80-tallet, men jeg gjenoppdaget mannen en gang på tidlig 2000-tallet. På det nye albumet så reflekteres det over det å bli eldre og gjøre det beste ut av tiden vi har igjen. Gode country/rocke melodier med et touch av sårbarhet og mannen har fått enda litt grovere stemme. Det er tre låter med Bruce Springsteen som slett ikke gjør seg bort. Absolutt verdt å sjekke ut!
    684DEF7D-FD39-48B7-9D59-15C8E99806B4.jpeg


    Andre albumet er Keb‘ Mo’ sitt album Good To Bee… Her mimres det over oppveksten i Compton og albumet har endel gjesteartister. For å oppsummere albumet raskt så er det et typisk Keb‘ Mo’ album. Er du fan så er det verdt å lytte til, mens jeg heller finner frem et par gamle skiver av mannen.
    BDD7DB6E-13AD-4201-88CB-9F60476324EA.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det har jo kommet norsk musikk på nyåret også, De Lillos og Aurora har sluppet album.

    De Lillos, Evige Dager synes jeg er et friskt og passe rocka album fra veteranene. Kort sagt, dette albumet liker jeg(y)
    D1A9DCA7-CAFF-4AC4-A876-B7155D72D5EB.jpeg


    Aurora er vel av mange regnet som Norges nye pop prinsesse og har gitt ut noen solide sanger. Jeg har funnet hennes tidligere album litt for ujevne, men The Gods We Can Touch synes jeg er mye jevnere. Hennes beste beste album i mine ører!
    EC8B8A05-B234-49D3-978D-BE67D6094EDC.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.611
    Antall liker
    58.237
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Keb Mo har flere gode og vellydende album.
    Et av de beste synes jeg er "Just like you."
    Bonnie Raitt og Jackson Browne er å høre som gjesteartister. Opprinnelig kom den kun på CD. Finnes nå i OK utgave på Music on Vinyl.
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Keb Mo har flere gode og vellydende album.
    Et av de beste synes jeg er "Just like you."
    Bonnie Raitt og Jackson Brownie er å høre som gjesteartister. Opprinnelig kom den kun på CD. Finnes nå i OK utgave på Music on Vinyl.
    Helt enig Blusern, et fantastisk album :) men dette albumet er også meget bra

    mvh

    2000262410.jpg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Keb Mo har flere gode og vellydende album.
    Et av de beste synes jeg er "Just like you."
    Bonnie Raitt og Jackson Brownie er å høre som gjesteartister. Opprinnelig kom den kun på CD. Finnes nå i OK utgave på Music on Vinyl.
    Jeg har begge albumene det henvises til @bluesbreaker og @motoren , men bare digitalt:confused: Har dette rosa live albumet på vinyl da😁

    A8C849F3-5A2D-4F32-9592-08FEBCCAFC7C.jpeg
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    13.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kult!
    Var noen av de der på gul vinyl også?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Kult!
    Var noen av de der på gul vinyl også?
    Ja det var det, men de er long gone:( Tror det kun var 2-3 igjen av de sorte med signaturer når jeg var innom før lunch i dag. Den gule får du uten signaturer da(y)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.479
    Antall liker
    15.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Øltime, fredag og fersk vinyl🍻😃 Kjøpte den nye Madrugada uhørt da jeg gikk forbi BD tidligere i dag. Farget vinyl og signert, må jo være bra! God helg😊

    A6AF78B7-85C3-429D-8D34-0B53022DFDFE.jpeg

    Edit: skjønner hvorfor jeg kun har to Madrugada skiver fra før! Trengte ikke den tredje heller😆
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn