Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Antar det er pils på flaske det er snakk om. Båksproduksjonen skal visstnok være nedlagt i Trondheim for lenge siden. For en tid tilbake foretok jeg en blindtest mellom båkspils og flaskepils. Flaskepilsen var friskere og bedre uten tvil. Så da er det vel flaskepils det er snakk om, egentlig...?
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    La det være sagt; denne koser jeg meg med!!

    IMG_2002.jpeg
    Usminket skrivebord.. Kona sier det er på tide å gjøre noe med det; vanskelig å være uenig.

    Nøgne Ø lager mye rart. "Teardrop for Oscar" har i dag brakt meg til himmels! Skal jeg bruke hifi-sjargong, må jeg si at dette nok er et innsteg til "smaken av high-end". For å sitere Nøgne Ø:

    Teardrop for Oscar er en imperial stout modnet på fat som tidligere har holdt "Opland Small Batch Beer Casks". Fatene er opprinnelig sherryfat som har modnet akevitt, imperial rye porter og igjen akevitt, før vi fylte dem med en massiv imperial stout.

    Denne har jeg brukt over to og en halv time på, og har enda litt igjen. Ja, det er en sånn en.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Antar det er pils på flaske det er snakk om. Båksproduksjonen skal visstnok være nedlagt i Trondheim for lenge siden. For en tid tilbake foretok jeg en blindtest mellom båkspils og flaskepils. Flaskepilsen var friskere og bedre uten tvil. Så da er det vel flaskepils det er snakk om, egentlig...?
    Tror aldri det ble installert noen bokslinje i Trondheim, bare flaske og fat. Jeg mener bestemt at Dahls på boks fra Gjelleråsen smaker annerledes enn den fra flaske eller fat i Trondheim, men har aldri fått noen god forklaring på hvorfor. Dahls gjærstamme er en litt spesiell sak, en litt pre-industriell lagergjær som utvikler estere med andre aromaer (banan!) enn Carlsberg-stammen. For meg havner Dahls et litt ubestemmelig sted mellom ale og lager. Ettersom jeg helt bokstavelig er født på E.C.Dahls (Stiftelse) er jeg nærmest programforpliktet til å foretrekke den. Jeg mener også kvaliteten er en god del bedre nå enn den jeg husker fra Samfundet på 1980-tallet, så interessant å se at den ble prisbelønt.

    Edit: Vinnerlisten:
    1701618600554.png
    Jeg plukket forøvrig med meg noen av Kundmüllers Weiherer Landbier fra resteutsalget Holdbart i Vestby tidligere i høst. Det var en riktig positiv overraskelse, selv om den var godt forbi best før-datoen. Tror deres pils vant kategorien i fjor.
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    Fikk tak i noen av denne, I&G leverer...igjen, sterk og nydelig! :cool:

    1701713028887.png

    This year’s Vanishing Point release heralds a Double Cask maturation for the first time. First spending 9 months in The Glenlivet 18YO casks before being finished for 3 months in Port Casks.

    This 11% Imperial Stout is a flavour bomb that erupts across your palate as you sip. At first, boozy red fruits, burnt sugar and oak, reminiscent of a Speyside whisky. Then, hints of fresh espresso, dark chocolate, caramel, and a faint hint of smoke. All balanced with a malty-mocha and caramel backbone, accented with hints of berry and nut.

    mvh
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Jeg mener bestemt at Dahls på boks fra Gjelleråsen smaker annerledes enn den fra flaske eller fat i Trondheim, men har aldri fått noen god forklaring på hvorfor.
    Noen hevder det er (Jons)vannet, at det er litt annerledes enn vannet som brukes på Gjelleråsen. Men jeg vet ikke hvor mye hold det er i det, da både Jonsvatnet og vann i Oslomarka som Maridalsvannet har bløtt vann med lavt kalkinnhold (2-3dH). Vet dog ikke hvor Gjelleråsen tar vannet sitt fra, om det er fra Maridalsvannet eller annensteds.

    Jeg synes Dahls smaker litt for mye banan, og at det gir litt kjipere tømmermenn enn feks Ringnes. Sånn sett er det for meg litt mer i samme gate som Aass pils; bedre egnet for et par øl til grillmaten enn en helaften/fyllekule. Før tenkte jeg at Dahls og Aass er bedre pils, men nå er Ringnes (og Schous) mine foretrukne øl på pilseaften. Og de gir en lettere første pilsedag.

    Litt om Dahlsgjæra:

     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    IMG_2077.jpeg

    Surøl i dag, Duchesse de Bourgogne. Fatmodnet. "Flanders red ale". Utrolig behagelig, og et fint avbrekk til all tjæren jeg ellers drikker. Gi det en smak! :)🍺
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.244
    Antall liker
    5.205
    Surøl i dag, Duchesse de Bourgogne. Fatmodnet. "Flanders red ale". Utrolig behagelig, og et fint avbrekk til all tjæren jeg ellers drikker. Gi det en smak! :)🍺
    Den er god, men smaker litt for mye eddik synes jeg. Av Flamders red synes jeg at Rodenbach Caractére Rouge er helt overlegen. Den er i begrenset produksjon, men polet pleier å ha den ganske tilgjengelig. Om jeg skal dra frem én øl som den beste jeg har smakt uansett sjanger så er den en veldig het kandidat.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Ikke før filmen var igang, kom denne uimotståelige trangen til god drikke. Et fremragende hjemmebrygg, dette. Naboens IPA. Fruktig, men ufiltrert og god alkoholstyrke (7,2%) gir fyldig og balansert smak.
    IMG_0322.jpeg
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Den er god, men smaker litt for mye eddik synes jeg. Av Flamders red synes jeg at Rodenbach Caractére Rouge er helt overlegen. Den er i begrenset produksjon, men polet pleier å ha den ganske tilgjengelig. Om jeg skal dra frem én øl som den beste jeg har smakt uansett sjanger så er den en veldig het kandidat.
    Takk for tips, da er den bestilt!
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    223
    Antall liker
    709
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Prøver meg med en NIPA fra Litauen. En av de som ble med hjem i bagasjen fra sommerferien til sammen ble ca 45 liter med hjem. Ikke helt verst men ikke midt i blinken. Om den blir med hjem neste år er uvisst.

    20231213_204435.jpg
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    IMG_2101.jpeg

    Three Hills Brewing - Tawny Port B.A Imperial Stout

    Denne var veldig behagelig, og hadde definitivt smak av portvin! I søteste laget for noen vil jeg tro, og en annen dag hadde jeg kanskje tenkt det samme ... men blir gjenkjøp! Lite krevende drikke til ditto spillkveld 👍
     

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    223
    Antall liker
    709
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Kveldens mat er spist og pakkene er utdelt. Kona har reist til kjerka. Katolsk og på polsk så jeg blir hjemme. Da er det tid for nissefar å la julefreden synke inn. I morgen står ribbe på menyen og undertegnede er kjøkkensjef.
    20231224_215137.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde utenlandsk juleøl i år. Denne var god til skinkesteken:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Tror aldri det ble installert noen bokslinje i Trondheim, bare flaske og fat. Jeg mener bestemt at Dahls på boks fra Gjelleråsen smaker annerledes enn den fra flaske eller fat i Trondheim, men har aldri fått noen god forklaring på hvorfor. Dahls gjærstamme er en litt spesiell sak, en litt pre-industriell lagergjær som utvikler estere med andre aromaer (banan!) enn Carlsberg-stammen. For meg havner Dahls et litt ubestemmelig sted mellom ale og lager. Ettersom jeg helt bokstavelig er født på E.C.Dahls (Stiftelse) er jeg nærmest programforpliktet til å foretrekke den. Jeg mener også kvaliteten er en god del bedre nå enn den jeg husker fra Samfundet på 1980-tallet, så interessant å se at den ble prisbelønt.
    På Dahls bryggeri så lages alt i Trondheim igjen de siste årene, men forutenom boks pilsen som et unntak som lages på Gjelleråsen som nevnt. Oppskriften er lik den i Trondheim, med samme gjær. Men husk at hvert sted har hvert sitt ulike vann, dette utgjør en stor forskjell både i PH og bakterieflora for å få rett smak i forhold til oppskriften. Ringnes og Carlsberg er de største aksjonærene i Dahls, men heldigvis kom Brooklyn Brewery inn i bildet og frigjorde Dahls for snart ti år siden så Dahls har fått eksperimentere mer med å lage godt øl igjen og flyttet ølet tilbake til Trondheim.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg er ikke noen ølhund. Ikke er jeg noen stor ølkjenner heller :)
    Jeg liker et godt pilsner-øl. Punktum. Spesielle øltyper med særegen smak kan jeg kun drikke meget begrensede mengder av.

    Jeg er en av dem som elsker å vandre fra bar til bar i Tsjekkia, gjerne Praha og bare drikke godt pilsner-øl i godt selskap. Av og til kun i mitt eget selskap. Der har du meg!:) Men øst-europa generelt har gjennomgående veldig godt pilsner-øl. Nå i jula var jeg i Gdansk, koste meg med mye god mat og polsk øl fra tappekraner. Ja, selv flaskeøl fra butikk holdt overraskende høyt nivå.
    Et godt pilsner-øl har passe fylde, dybde og smaksrikt, samtidig som det er lett og "luftig".

    Så over til Norge og 80%-markedet for øl her i landet. Vi snakker det du normalt sett blir tilbydd fra tappekranene på et utested. Da har bartenderen den glede å tilby deg pils fra Carlsberg, Tuborg, Rignes, Hansa, Frydenlund etc. Og dette smaker jo ikke godt. Etter et par halvlitere føler jeg meg oppblåst i magen og orker ikke mer. Helt ulikt som i Praha.

    Hvorfor er det sånn at vi her på berget tar til takke med så mye lavere kvalitet? Denne påstanden fra meg kan jo ikke være kontroversiell en gang.
    Kan det være fordi....
    - nordmenn elsker smaken av Rignes og Hansa, vi foretrekker ølet sånn
    - de store øl-kartellene kontrollerer nesten hele markedet, hvorfor tilby noe bedre da? folk er uten valgmulighet, helt perfekt når du dominerer markedet
    - de store øl-kartellene vet ikke hvordan de skal lage et bedre pilsner-øl
    - siden alkoholavgiftene er så høye her i landet må bryggeriene produsere ølet for "80%-markedet" så billig som mulig for å opprettholde volum ut til markedet

    Synspunkter?

    Skjermbilde 2023-12-30 kl. 08.41.52.png

    Faktisk et nydelig glass hveteøl fra fat på en restarant i Gdansk. Dette sagt av en som ikke er så veldig glad i hveteøl, men denne var god!
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Godt poeng! For å gjøre det enkelt, pleier jeg si at jeg ikke liker pils. Men er jeg i Tyskland er det aldri noe problem. Har klødd meg i hodet mange ganger over det der.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Godt poeng! For å gjøre det enkelt, pleier jeg si at jeg ikke liker pils. Men er jeg i Tyskland er det aldri noe problem. Har klødd meg i hodet mange ganger over det der.
    Ikke sant! Det var akkurat de tankene jeg nok en gang gjorde meg da jeg var på reise i jula. Syns jeg måtte få saken på bordet. Sikkert noen som har kunnskaper om hvordan markedet egentlig fungerer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn