Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Danke

    Gjest
    Ble halv Carlsberg Hof her, ille god i varmen og sef en dram Laphroaig..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Danke: Hvor ofte har du liv i den Addonen der, da?
    Daniel62: Og varmere skal det bli. Har en halvannenliters 9% liggende her..også juleøl, men det gjør absolutt ingen ting, det..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Danke: Hvor ofte har du liv i den Addonen der, da?
    Daniel62: Og varmere skal det bli. Har en halvannenliters 9% liggende her..også juleøl, men det gjør absolutt ingen ting, det..
    På værandaen og ved middag typ...

    Eller noen ganger om anlegget er opptatt til film osv.

    Håpte jeg kunne testet anlegget idag, men varmen og utehygge talte for Addon.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ingen ølhund, akkurat, men etter å ha ruslet rundt i Praha i et par timer med temperaturer som langsomt klatrer oppover, er det godt å sette seg ned hjemme med denne:



    Kjøpte den på det lokale supermarkedet på tilbud for ca 4 kr.
    5,2% alkohol, ganske mye humle, og en ganske kraftig maltsmak. Deilig.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ingen ølhund, akkurat, men etter å ha ruslet rundt i Praha i et par timer med temperaturer som langsomt klatrer oppover, er det godt å sette seg ned hjemme med denne:



    Kjøpte den på det lokale supermarkedet på tilbud for ca 4 kr.
    5,2% alkohol, ganske mye humle, og en ganske kraftig maltsmak. Deilig.
    Åh nydelige Prag, en av Europas vakreste byer. Og nydelige vennlige folk.

    Billig øl, og billigere krystall..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ikke vanskelig å være enig. Jeg traff min kone her i 1979 og vi giftet oss i 1981. Hun døde dessverre i fjor, men jeg tilbringer veldig mye tid her i leiligheten vår. En fantastisk by.
    Jeg husker rett etter fløyelsrevolusjonen i 1989, da man fikk 8 CZK for 1 NOK og prisene i tillegg var minst 50% lavere enn i dag. Da fikk du en halvliter på pub for ca 1 NOK. Ikke så billig lenger. Turismen har fått prisene opp, og den tsjekkiske kronen er veldig sterk nå (1 NOK gir 2,6 CZK). Den tsjekkiske økonomien går så det fyker, og det merkes. For 2 år siden var det enkelt å kjøre bil her, men nå har trafikken eksplodert. Jeg skulle ut en tur i morges. Kjørte ca. kl 0730, og det var kø! På en lørdag! Uhørt - aldri vært borti før.

    Men du får fremdeles utmerket øl i butikken for ca 10 CZK for en halvliter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    I Tsjekkia er det lov med øl på fotballbanen:




    Jeg husker da jeg var og så Sparta Praha kamp og sendte junior på 8 ned for å kjøpe en halvliter til meg i pausen :D
    Det hadde nok ikke gått i dag.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Formen er sei idag, sitter på colorline med et gullkort og billig bar, men seig form..

    Nydelig vær da..
     
    D

    Danke

    Gjest
    En Laffe Qa en Hansa, en kaffe og Baileys og en dans med madammen.. Nå er formen her... Men slipset er kastet og skjorta brettet opp. 🤣 [emoji41]
     
    D

    Danke

    Gjest
    Hvor ofte er du på det skipet, Danke? Hver helg? :) :)
    Var i konfirmasjon med kompani 4 hotte Filippinere på tur innkludert kona.

    Vi hadde tur retur, og siden det ikke er stas å komme med masse taxfree varer i konfirmasjon, så handlet bare de bertene som ikke skulle i selskapet...

    Men fikk deilig skalldyr middag og tsjekkisk pils, og så brukte jeg endel kr i baren på båten.

    Priceless å se mormor få konfirmanten til å gjømme fjeset i henda med en ille klein tale om lillegutt.. lol [emoji23]
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ok. Fin tur altså :)
    Ja veldig fin tur, fikk danset et par ganger med kona, og vi koste oss..

    Drar ikke så veldig ofte med båten, men hender vi tar en handletur siden vi bor i Strømstad området.

    Jeg går aldri på byen, bare typ en øl til maten. Men på båtene synes jeg det er ok å ta noen øl osv, fordi det er så billig, og ekstra store pints og drammer. [emoji4]
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    OTARE: Trist å høre, det med frua. Får bare håpe dere fikk utnytta den tilgjengelige tida godt nok. Holdt på å miste kjæresten selv for fire år sia, måtte lære henne å snakke igjen. Si gjerne fra om du finner noe VELDIG spesielt tsjekkisk øl et sted- og hold gjerne av plass i kofferten..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Idag skal jeg prøve å trosse været og sitte inne med anlegget... For to pale ale.


    Carlsberg Hof som er på menyen til slutt tror jeg drikkes ute...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.089
    Ingen ølhund, akkurat, men etter å ha ruslet rundt i Praha i et par timer med temperaturer som langsomt klatrer oppover, er det godt å sette seg ned hjemme med denne:



    Kjøpte den på det lokale supermarkedet på tilbud for ca 4 kr.
    5,2% alkohol, ganske mye humle, og en ganske kraftig maltsmak. Deilig.
    Praha er et av hjørnene i Europas gyldne triangel. Budapest og Wien er de to andre.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ingen ølhund, akkurat, men etter å ha ruslet rundt i Praha i et par timer med temperaturer som langsomt klatrer oppover, er det godt å sette seg ned hjemme med denne:



    Kjøpte den på det lokale supermarkedet på tilbud for ca 4 kr.
    5,2% alkohol, ganske mye humle, og en ganske kraftig maltsmak. Deilig.
    Praha er et av hjørnene i Europas gyldne triangel. Budapest og Wien er de to andre.
    Alle byene er besøkt, selvom jeg elsker Wiens kultur og prakt, og kulturen i Budapest, så elsker jeg Praha de har alt, og folket er så hyggelige og gjestfrie.

    Dessuten har de konsekvent bevart hele byen, gjør at man gråter på Oslos vegne.

    Nå hadde vi kanskje ikke like rå bygg, men kulturen mistet vi uansett.

    Skulle ønske vi beholdt både Kristiania og byen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, Praha er fantastisk. Og stort sett urørt av krigen. Noen bomber falt jo (amerikanske - det sies at de skulle bombe Skoda-fabrikken i Plzen for å hindre at russerne fikk tak i Skodas teknologi og produksjonsutstyr som var svært avansert for sin tid, men noen fly kom ut av kurs og slapp bombene sine over det de trodde var Plzen), men ikke så mange. En av dem traff det gamle rådhuset så halvparten er borte (heldigvis ikke den delen med den astronomiske klokken). En annen traff det huset der min svigermor bodde, men de var tilfeldigvis ute akkurat da. Praha var veldig forfallent på 70- og 80-tallet, men etter at eiendommene ble tilbakeført til de opprinnelige eierne rundt 1994 har det skjedd ting. De store forstedene kommunistene bygde er ikke veldig spennende (Jižní město, Černy most etc...), men selv de begynner å komme seg.

    Men det er alt for mange turister :( .

    Ellers feirer Tsjekkia 100-årsjubileum i år. Tsjekkoslovakia ble jo opprettet i 1918 etter 1. verdenskrig. Og tallet 8 går igjen i Tsjekkias historie:
    1918 : Staten ble opprettet
    1938 : Münchenforliket der Tyskland fikk frie tøyler til å overta Tsjekkoslovakia
    1948 : Den kommunistiske overtakelsen
    1968 : Russisk invasjon
    Og fløyelsrevolusjonen skjedde nesten i 1988 (17/11 1989) ;)

    Og min kone ble født her i Praha i 1958. Det hadde jo vært morsomt om jeg hadde truffet henne i 1978, men vi møttes altså i august 1979.

    For å ikke gjøre det helt OT - det er stadig flere mikrobryggerier her nede. Flere og flere restauranter og puber (pivnice) brygger sitt eget øl. Ikke alt er like godt, men utvalget er jo bra. Det aller meste av disse mikrobryggeriølene er pilsnertyper.
    Puben i restauranten U medvídků (U Medvídků – Historický pivovarský hotel U Medvídků) er vel gjerne kjent av ølkjennere.

    Da ble det denne i dag:



    På salg hos Billa for 4 kr. pr. flaske
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Otare: Man skjønner hvorfor tsjekkerne har verdens høyeste ølkonsum pr. capita.. De veit hva de gjør, nemlig. Ser det nevnes mye om Gambrinus- et øl jeg ikke helt liker. Men Bernard-pils, derimot...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det billigste ølet de har på Billa er Primus 10°. Det koster 2 kr pr halvliter.
    Selv har jeg alltid likt Gambrinus, men alle 10° øl er litt enkle og vannaktige. De ligger på ca 3,8% alkohol. 12° ølet er noe helt annet. Gambrinus 12° har 5,2% alkohol. Det har en helt annen fylde. Når det er veldig varmt og man trenger noe leskende uten alt for mye alkohol er 10° ølet perfekt.
    For mange år siden gikk jeg rundt her i Praha i varmen og satt meg ned på en pub for å få i meg noe væske. Da fikk jeg en 10° Gambrinus, og den var så deilig at jeg har likt Gambrinus siden.
    Det Bernard-ølet som selges i Norge er vel et 11° øl, og har dermed rundt 4,4% alkohol. Dermed får det en helt annen fylde enn det 10° Gambrinusølet som de har i butikkene hjemme.
    Av de 2 12° jeg har nevnt over, likte jeg Gambrinus best. Gambrinus er for øvrig et ekte pilsnerøl, da bryggeriet ligger i Plzen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt off topic, men det er det samme med vin. I varmen drikker man viner med masse syre og slank, litt steinete smak, Vinho Verde (gjeldende årgang av Solar des Boucas til 120 kr er strålende), eller Muscadet (bra utvalg av mye godt mellom 130 og 170 kr på polet). Og spiser lett mat til, salat, reker osv. Frukt er overvurdert i vin i mange situasjoner.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    IMG_20180528_220657_resized_20180528_100755508.jpg

    Unner meg en Kona Hanalei i kveld, etter å ha sortert noen tusen liter øl tidligere i dag i forbindelse med ølfestivalen på Hamar kommende helg.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Tappet ca 70 liter øl i kveld. Imperial IPA, munchener helles, hellesbock, Berliner Weisse og saison. Har også nesten 30 liter stout på eikefat. Bør holde en stund.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Av de jeg har smakt av Mack er dette det beste. Liker ikke Mack til vanlig så jeg styrer unna, men denne virket spennende. CFA4C173-36F6-4F0F-9AAB-1B53093ACBB7.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    For et kult design, imperial IPA, Radio the Mothership.

    Håper vi snart slutter med flasker.

    Bokser er så vakre og smarte.

    Var ikke så dyr heller? 28?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Oyvjorge: Hvor har du kjøpt den Macken?? Mitt lokale bryggeri, det. Eller det VAR iallefall det før jeg fløtta. For nostalgiens skyld prøver man da også å få tak i en god måneds ølforbruk nordfra pr år. Og nå ER det et år sia. Kan dessverre ikke ta bilen opp selv, slik at jeg får dratt innom Eide i Tromsø for å hente. Hjemme er de kjent for noe av det råeste utvalget som er å finne, både på øl og annet. Så man kan da ofte ta seg i å kjøre noen timer for utvalgets skyld. Særlig på sommeren- det er nemlig lyst 24t i døgnet der oppe nå. Faktisk er midnattssola det eneste jeg virkelig savner nordfra pr idag. Den og flere av vennene våres..
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Håper vi snart slutter med flasker.

    Bokser er så vakre og smarte.
    Her må jeg arrestere littegrann. Bokser har helt klare fordeler på flere områder, bl.a. syns jeg Cola smaker aller best fra boks, bokser veier lite, og er sikkert billige å produsere også.

    Men flasker er jo mye bedre å drikke av hvis man ikke skal drikke av glass. Akkurat øl, og særlig hvis man skal drikke det for å stille tørsten, syns jeg passer best i en duggfrisk, iskald glassflaske som man bare kan tømme ned i gapet hvis man vil.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Håper vi snart slutter med flasker.

    Bokser er så vakre og smarte.
    Her må jeg arrestere littegrann. Bokser har helt klare fordeler på flere områder, bl.a. syns jeg Cola smaker aller best fra boks, bokser veier lite, og er sikkert billige å produsere også.

    Men flasker er jo mye bedre å drikke av hvis man ikke skal drikke av glass. Akkurat øl, og særlig hvis man skal drikke det for å stille tørsten, syns jeg passer best i en duggfrisk, iskald glassflaske som man bare kan tømme ned i gapet hvis man vil.
    Jeg bruker alltid ølglass, ikke minst for skum og lukt og utseende som for meg er en stor del av hele opplevelsen.

    Unntaket kan være en pilsner om jeg ikke gidder rydde opp.

    Men en viktig ting med bokser er at ølet holder seg lenger, pga alt det er hermetisk lukket samt at lyset ikke kommer inn. Lys dreper nemlig humle. Det er grunnen til at farget glass ofte blir brukt.

    Ellers har vi kunsten på boksene, samt miljø hensynet.

    Flaske er greit for å brygge selv, ellers ser jeg ingen fordeler.

    Øl skal helst i ølglass.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Som sagt, hvis man ikke skal drikke av glass, så foretrekker jeg flaske. Fordi flaske er bedre å drikke av enn boks, hvis man ikke skal drikke av ølglass. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Vi som kjører litt kvantum holder oss til fat.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Høres fornuftig ut, et sånt fat tar jo sikkert veldig stor plass på bordet også.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Som sagt, hvis man ikke skal drikke av glass, så foretrekker jeg flaske. Fordi flaske er bedre å drikke av enn boks, hvis man ikke skal drikke av ølglass. :)
    Det er jo nesten ikke flasker å oppdrive på pilsner lenger, bare sånn Corona og Bud osv....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn