Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Postet denne egentlig i en annen tråd, men den hører best hjemme her:

    For den som måtte være interessert i ølstiler (med kommersielt tilgjengelige eksempler på stilene) så er denne oversikten fin fra stilguiden for amerikanske øldommere
    http://www.bjcp.org/docs/2015_Guidelines_Beer.pdf

    (SRM er farge - jo høyere tall jo mørkere, IBU er bitterenheter der ca 10 er knapt merkbart og store IPA-er ligger på 100+)
    OG er et mål på sukkerinnhold i vørteren før gjæring, FG er sukkerinnhold etter gjæring. Grovt regnet kan man ta de to siste siffrene i OG/FG og dele på 4 for å få sukkerinnholdet i %. Om man skulle slumpe borti "plato" som måleenhet så sier det basically direkte hvor mange prosent sukker det er. Så en øl som har OG 1.060 og FG 1.012 har da ca 15% sukker før gjæring og 3% sukker etter gjæring. For å regne ut alkoholstyrken kan man ta (OG-FG)*131.25 = alkoholvolum i %. Det er denne måten hjemmebryggere og småbryggerier beregner alkoholinnhold på, måleutstyr som kan måle alkohol er veldig dyrt, men en oechselvekt som måler sukkerinnhold koster bare et par hundrelapper.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Det skjer mye i norsk handel når det gjelder øl. Her fra Dagligvarehandelen som skriver om hvordan Meny utvikler denne kategorien i butikkhyllene.

    Dagligvarehandelen 1des2015_ØL i Meny.jpg

    Beklager crappy bilde, finner ikke artikkelen på nett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: kns

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    1449779470019.jpg

    Litt dårlig bilde. Sitter og smaker på en Sigtuna DIPA. Litt usikker på denne, altså. Kan hende noe er galt, da jeg synes jeg kjenner en metallisk smak.
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.336
    Antall liker
    974
    En Julenatt med Nøgne Ø..
    Nøgne ø (2).JPG
    Smaker som en litt stram mørk øl, relativt usikker her gitt. Noe søt. Egentlig en av de bedre Nøkene Ø jeg har smakt, men det er personlig mening. Kanskje for nøytral for mange?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.509
    Antall liker
    102.790
    Torget vurderinger
    23
    Veeeldig viktig sak midt oppi all elendigheta..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Til dagens taco fant jeg fram noe som har ligget i kjøleskapet i snart et år.

    Kjøpte i Sverige i fjor ( 2014 ) høst. Å du dyre dævel så godt det var!!


    innis-gunn.barrelmasters reserve.jpg

    Dette var et meget spesielt men akk så utrolig godt øl!
    Det har gått 2 flasker så langt men det er en "viss mulighet" for at de får selskap av en eller to til!:cool: Frågan er bare om jeg burde vente med dem til julen? jeg har 4-5 igjen og disse lages det ikke flere av....................??
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Vis vedlegget 353626

    Litt dårlig bilde. Sitter og smaker på en Sigtuna DIPA. Litt usikker på denne, altså. Kan hende noe er galt, da jeg synes jeg kjenner en metallisk smak.
    Kan være noe galt, men litt avhengig kanskje; mye humle og høy alkoholprosent vil jo sette litt smak også ... :)
    Jepp, har tenkt tanken selv. Dog, kjente mye av den samme metalliske smaken etter et mislykket IPA-hjemmebrygg. Skal ikke si noe sikkert, men den var i alle fall ikke helt min type. Har igjen tre andre Sigtuna-flasker, de må vel prøves de og. I kveld har det gått i litt forskjellig, vi har avsluttet kvelden med CAP sin Shot in the Dark, Nøgne Ø APA og Nøgne Ø Hvit Jul. Mye godt!
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Litt forskjellig øl til Bonamassa på Blu-Ray i hjemmekinoen i kveld. Høydepunktene må sies å være "Høst" fra St. Hallvards, og "Ylir" fra Ægir. :)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Denne har utviklet seg til en favoritt. Veldig frisk og smakfull laget av en epleprodusent som også begynte å lage øl.


    IMG_2242.jpg
     

    laidback

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    38
    Modern IPA fra Amager het opprinnelig Kååd. Navnet og etiketten ble for kraftig kost for Svenske Systembolaget, derfor denne rebrandingen.
    Det samme var forøvrig skjebnen for Lust fra samme bryggeri.
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Hehe artig fun fact! Smaker igrunn helt okei! Ikke den beste jeg har drikki i julen men passer godt når beina er slengt på bordet og annlegget er varmet opp :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Den har jeg nesten kjøpt mange ganger, hehe, kanskje den blir med hjem fra polet neste gang.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Til dagens taco fant jeg fram noe som har ligget i kjøleskapet i snart et år.

    Kjøpte i Sverige i fjor ( 2014 ) høst. Å du dyre dævel så godt det var!!


    Vis vedlegget 354107

    Dette var et meget spesielt men akk så utrolig godt øl!
    Det har gått 2 flasker så langt men det er en "viss mulighet" for at de får selskap av en eller to til!:cool: Frågan er bare om jeg burde vente med dem til julen? jeg har 4-5 igjen og disse lages det ikke flere av....................??

    Den var meget så god den der, man får være obs, de (I & G) har jo slepp noen ganger i året av sine Special Edition, så det gjelder å følge med :)

    mvh
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gledelig.
    Regn med å se meg oftere på Kvadrat fra nå av.

    Jeg var i privat selskap i Oslo nylig og ble servert fantastisk godt øl fra ODE, noe vi ikke får kjøpt her.
    Både IPA og Stout fra ODE gjorde inntrykk, og jeg ble spesielt imponert over stout'en. Det er øl jeg kan strekke meg langt etter, og gjerne kjøpe i større kvanta. Det er det første jeg skal spørre etter på øl-polet.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Smakt en folköl idag jeg, Grebbestad IPL den var faktisk god og en Belhaven IPA som vel kan sies å være et forsøk på metadon for Brewdog Punk IPA, en liten skvett Ardbeg10 er heller ikke feil. Hørte just QOTSA lullabies to paralyze og nå går det i Barry Lyndon soundtracket... Skål og god men ansvarlig helg!
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Kjøpte ei flaske med biekebeiner pils fra Rena bryggeri her en dag, syntes den var meget god.
    God hælj :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    En snill sjel var innom med en kasse øl fra Horten Bryggeri. Jeg klager ikke - en typisk pilsener, denne med en fin ettersmak av humle. Jeg er ingen typisk pilsdrikker, men vanskelig så si nei!


    2e4d30240c6267b3d460262549e72812_320x320.jpg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Fy flate, imperial stout 9,2 % fra Samuel Adams 21kr på systemet og meget god, mangler kanskje litt kompleksitet, men meget meget god.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Fikk denne servert hos han far i dag.
    Fruktig og fin saison, men savna mer
    alkohol for fyldig-hetens skyld.
    IMG_20160322_192429[1].jpg
    Men den var god, denne også ;)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg serverte meg selv en Innis & Gunn Irish whisky finished lagret stout.

    Det er den beste Innis jeg har smakt, liker de andre også men mest for de er så rimelige..

    Rum finish er heller ikke gal men irish whisky cask stout er toppers..

    Blir noen fler øl i påsken, og kjøper sikkert en innis til om jeg rekker før harrykrisen...
     
    D

    Danke

    Gjest
    Tre Samuel Adams Imperial Stouts ligger på kjøl, samt en Lagunitas Maximus double IPA, En Oppigårds Thurbo double IPA og en Aas IPA...

    Og en Innis & Gunn Ipa...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Jeg serverte meg selv en Innis & Gunn Irish whisky finished lagret stout.

    Det er den beste Innis jeg har smakt, liker de andre også men mest for de er så rimelige..

    Rum finish er heller ikke gal men irish whisky cask stout er toppers..

    Blir noen fler øl i påsken, og kjøper sikkert en innis til om jeg rekker før harrykrisen...
    Du handler i Sverige? Her hjemme koster de jo heroin!

    Men enig i at de er gode. Bruker å kjøpe med meg full kvote hver gang jeg er i Sverige.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn