Mat, drikke og røyk Oss ølhunder i mellom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.698
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert, bare lekkert!

Du forsynte deg grådig av høstslippet denne uken?

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Lekkert, bare lekkert!

Har flyttet til Belgia, dog av mer trivielle årsaker. Utrolig mye å velge mellom her, men Trappist-øl er sikre vinnere.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.698
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert, bare lekkert!

Har flyttet til Belgia, dog av mer trivielle årsaker. Utrolig mye å velge mellom her, men Trappist-øl er sikre vinnere.
    Belgia er et godt land å flytte til om man prioriterer mat & drikke !

En kompis blir fortsatt blank i øynene hver gang han minnes da vi for noen år siden kjøpte en 4pakk Orval for under 5 euro...på en bensinstasjon !

Dro du til klosteret for å kjøpe Westvleteren eller er det tilgjengelig andre steder nå ?

S

Slubbert

Gjest
    En av mine absolutte favorittøl i verden, Rodebach Caractère Rouge, kom til Norge i forbindelse med polets slipp sist torsdag. Var fortsatt endel igjen i dag, så jeg måtte sikre meg et ekstra par flasker. Ene skal lagres, resten tas ved en passende høytidsstund. Den er limited edition, kun én batch produseres i året, så hvis du bor i nærheten av et spesialpol for øl; løp og kjøp!

IMG_3626.jpg

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Lekkert, bare lekkert!

Belgia er et godt land å flytte til om man prioriterer mat & drikke !

En kompis blir fortsatt blank i øynene hver gang han minnes da vi for noen år siden kjøpte en 4pakk Orval for under 5 euro...på en bensinstasjon !

Dro du til klosteret for å kjøpe Westvleteren eller er det tilgjengelig andre steder nå ?

Orval er fortsatt å få tak i til under € 2,00 flasken hos den 'lokale' Colruyt eller Carrefour en sjelden gang i blandt - de får inn små mengder og man må ha litt flaks med timingen for hyllene tømmes umiddelbart. Handlet to kasser (max) på Orval Abbey som skal få godgjøre seg til min 50-års feiring (som er om 7 år, da skal den etter sigende være på topp).

Westvleteren handlet jeg inn i Brussel hos en av de mange 'øl-utsalgene' til € 15,00 per flaske... Men jeg har tenkt å prøve meg på prosessen med å handle på bryggeriet en vakker dag :)

S

Slubbert

Gjest
    St. Sixtus-klosteret er ganske langt uti huttiheita. Og du må også kjøre dit og hente kassene dine når de sier at de er klare for henting, du får ikke bestemme hvilken dag du kan hente dem selv. I hvert fall i følge guiden som tok oss dit. Men hvis du kan ta en fridag på kort varsel, hvorfor ikke. Sparer endel på å få en kasse for 30-40 Euro, i stedet for å gi 15 for én flaske (eller 199 som de kostet på polet ifbm ølslippet forrige uke). Ikke forvent at det er så mye å se der dog, du slipper ikke inn på klosteret, kun restauranten og den er ganske turistifisert (men den har alle tre WV-ølene på tapp).

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.698
    Torget vurderinger
    4
    Sant det, Slubbert.

Etter å ha besøkt klosteret i Orval dagen før var det å nesten ikke finne bryggeriutsalget til Westvleteren en nedtur. Og resturanten var stengt. Husker vi noen uker på forhånd måtte melde vår ankomst med navn, telefon og bilnummer. De hadde et merkelig system hvor man via fargekoder, tror jeg det var, kunne finne ut hvilket øl de ville ha tilgjengelig på hvilken dag og uke. Og det var ikke snakk om mer enn en kasse per bil. Vi fikk med oss en kasse blond. Godt øl da! Om enn noe hypet.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Forsøker denne:

Bøgedal no. 431 001.jpg blant de dyreste jeg fant på polet. Humle: Centennial & perle. Alkoholprosent: 5,8.

mvh

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Selv er jeg veldig glad i denne. Gammelt bilde, men ølen er fortsatt aktuell. Duvel. Belgisk ale med fruktig og frisk smak.

Ellers synes jeg denne er veldig god til sushi og sashimi. Man snakker ofte om tørr hvitvin, men her snakker vi tørr øl. :)

D

Danke

Gjest
    Her starter vi med en Tuborg Green som kona fant på hotellet.

Helt grei start, skal kanskje på kirkekonsert i kveld får se..

Neste ut en Queen of hops folköl, og en Speyburn 10 års

Neste ut er Innis And Gunn Ipa, Oppigårds Thurbo Dipa og Oppigårds Thurbo Stout...

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    32.673
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Her starter vi med en Tuborg Green som kona fant på hotellet.

Helt grei start, skal kanskje på kirkekonsert i kveld får se..

Neste ut en Queen of hops folköl, og en Speyburn 10 års

Neste ut er Innis And Gunn Ipa, Oppigårds Thurbo Dipa og Oppigårds Thurbo Stout...
    fine disse Oppigård Danke.
    på lokala puben i Hedemora der bryggeriet ligger, serveres en black ipa på fat som er meget god:)

D

Danke

Gjest
    Konserten i hogdal var helt ypperlig. Fikk Bellman og skotsk folkemusikk, og norsk folkemusikk, og endel kor. Passet perfekt til kvelden.

Enda så bra var det at det stod igjen to Thurbo Oppigårds og en skvett Laffe Quartercask klar hjemme.

Sist redigert:

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Banner i kjerka og drekker nå ringnes lite. Helt ok øl for den som prøver å begrense forfallet. Eller vi får vel være erlige og si forsinke det.
    6883-362c5-product_detail.jpeg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0

I kveld ble det et par slike !:rolleyes:

For de som ikke tar sammenhengen er vel dette en grei forklaring,

Spitfire beer1.jpg

spitfire_ale_bottle.jpg

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    På tide med litt polets øl igjen. Prøver en Belgisk variant. "Bon Secours" 8 %.
    Belgisk øl (1).JPG
    Belgisk øl (3).JPG
    Veldig mye skum i denne. Mørk med mye sødme. Ikke bitter, heller søt, rund og med litt ettersmak av sjokolade?

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.698
    Torget vurderinger
    4
    Det er noe med munker og øl....i hvert fall belgiske munker....hadde det ikke vært alt det der med kyskhet, de der greiene med noe de kaller for gud, tidlig opp om morran og sånt....hadde det ikke vært alt det andre som tar fokuset vekk fra ølet så skulle jeg jammen vurdert...

Vedlegg

D

Danke

Gjest
    Tar ölkveld idag istedet siden jeg var barnevakt og utslitt igår.

Tenkte smake tre öl...

Innis & Gunn IPA

Oppigårds Thurbo Dipa

Og Oppigårds Thurbo Stout...

Innis.jpg thurbo-dubbel.jpg thurbo-stout.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.342
    Egenbrygget american pale ale og wit i dag. Sistnevnte burde hatt mer karbonering, eller gir jeg meg selv godkjent på disse bryggene. Ingen av oppskriftene er mine egne. Finnes evig nok tried and tested å ta av.

D

Danke

Gjest
    Den förste ladning juleöl ankommet til boden, blir nok spart. Venter en ny bestilling fra bla Nögne Underlig jul og Mikeller santas little helper samt noe Mohawk... og Dugges idjit christmai Imperial stout.

IMG_2570.jpg

Slottskällans Winter Eko, Melleruds Klassiska julöl, Mikeller Christmas Wish IPA, Mohawk Midtvintenattens Mörker Seasonal spiced old ale, og Aas Premium juleöl.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    824
    Aass Premium Juleøl er egentlig det vanlige poljuleølet. Hvis man vil ha 9%'en må du velge Premium vellagret.

D

Danke

Gjest
    Aass Premium Juleøl er egentlig det vanlige poljuleølet. Hvis man vil ha 9%'en må du velge Premium vellagret.
    Nei jeg vil ikke ha 9% jeg ville ha polölen til en svensk pris som kan drikkes til ribbe...

Dersom jeg skulle hatt noe 9% så ville jeg heller valgt annet, har bestilt både Nögne underlig jul og Dugges jule imperial stout... Samt annet snacks.

Dersom jeg hadde värt i Norge ville jeg valgt Ringnes Julebokk som pleier å innfri hvert år... og er typ 9%

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det er noe med munker og øl....i hvert fall belgiske munker....hadde det ikke vært alt det der med kyskhet, de der greiene med noe de kaller for gud, tidlig opp om morran og sånt....hadde det ikke vært alt det andre som tar fokuset vekk fra ølet så skulle jeg jammen vurdert...
    Dette ølet er nydelig! Det er tilgjengelig i tre versjoner - 6, 8 og 10 prosent alkohol. Utmerket sammen med sigar.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.698
    Torget vurderinger
    4
    Dette ølet er nydelig! Det er tilgjengelig i tre versjoner - 6, 8 og 10 prosent alkohol. Utmerket sammen med sigar.
    Alle varianter finnes jo på polet her hjemme, men de har slike fine gavepakninger på flyplassen i Brussel. Syntes jeg trengte en liten påskjønnelse etter en lang og travel dag forrige tirsdag så jeg rasket med en Rochefort-pakke med 1#6, 2#8, 1#10 og et glass. Også nydelig med ost. Tror det finnes Rochefort ost som passer til.

D

Danke

Gjest
    Fikk med meg en 4 pack jeg også, 129kr tror jeg. Tror jeg har nok juleöl nå, trenger kanskje noen jule ipas?
    Dette er Austmann Vintersolverv og Stille Natt. Vintersolverv er mer juleöl 6,9% og Stille Natt er vel noe krydret Stout aktig 9%.

IMG_2582.jpg

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.465
    Torget vurderinger
    0
    Fant denne trepakningen i Finland.

Tysk øl som heter Adlerkönig.

Fin flaske fargerik etikett og helt grei pappkartong med masse bilder og illustrasjoner.

Spørsmålet er likevel, er dette greit øl?? Noen som har erfaring?

Adlerköning øl.jpg

D

Danke

Gjest
    Fikk 4 Spieglau IPA glass og tre Hansa IPA til bursdagen av söstrene mine. En Ipa gikk med i går.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    AleSmith Speedway Stout. Likte denne bedre en IPAen deres som jeg prøvde sist uke, god IPA men litt før søt for meg og alt for dyr.
    Denne var og søt, men i en imperial stout så kan det godt være litt sødme.

alesmith-speedway-stout.jpg

Edit: Fare for at jeg kjøper denne igjen. Fint da at de lokale polet har mer av denne på lager en alle polene i Oslo til sammen, og den blir nok ikke utsolgt med det første da den bikker kr.200 pr. flaske.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn