Oslos beste Kebab..

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Canales skrev:
godt poeng, skink, men la meg også tilføre at det ikke er alle gamle sjapper med lange "tradisjoner" som er til å stole på heller...

ta f.eks. den sjappa som ligger ved siden av cacadou, der har de holdt på i flere tiår med å servere bedervet farse til drita folk på vei hjem fra byen.
husker ennå skyteepisoden på 90-tallet, der en kebabkokk fikk hjernemassen sin klint utover bakveggen.
hele dagen var stedet stengt pga politietterforskning, men samme natt var det jaggu åpent igjen, spydgrillen ble fyrt opp og den samme farseklumpen rullet og gikk.
Tenker du på Marino Grill i Torgata? Deres shish var en favoritt i mange år...hvordan det står til med kjøkkenet der nå aner jeg ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
orso skrev:
Når kommer: "Hva er Oslos beste kjøttkaker?", "Hva er Oslos beste kumle?", "Hva er Oslos beste breiflabb?" osv.

Skandaløst denne fokuseringen på utenlandsk gatekjøkken mat. Hvor er stoltheten over norsk mat? Ja, Norge er sannelig et dypt splittet land!
Men kvar er Bergens beste raspeballar?
Det finnes vel egentlig ikke noen norsk salt hurtigmat/take away-mat.

Fergen med den beste svelen er vel kanskje det nærmeste vi kommer en tilsvarende konkurranse.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
atonal skrev:
Canales skrev:
godt poeng, skink, men la meg også tilføre at det ikke er alle gamle sjapper med lange "tradisjoner" som er til å stole på heller...

ta f.eks. den sjappa som ligger ved siden av cacadou, der har de holdt på i flere tiår med å servere bedervet farse til drita folk på vei hjem fra byen.
husker ennå skyteepisoden på 90-tallet, der en kebabkokk fikk hjernemassen sin klint utover bakveggen.
hele dagen var stedet stengt pga politietterforskning, men samme natt var det jaggu åpent igjen, spydgrillen ble fyrt opp og den samme farseklumpen rullet og gikk.
Tenker du på Marino Grill i Torgata? Deres shish var en favoritt i mange år...hvordan det står til med kjøkkenet der nå aner jeg ikke.

mulig det er det de heter, husker ikke helt, lenge siden jeg dreiv og veila i de områdene av byen.
shishen var bra, ja, rent kjøtt.
men farse-baben smakte forjævelig, selv med et innslag av hjernemasse.

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
998
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
atonal skrev:

litt vanskelig siden det lå tilsammen 3 sjapper ved siden av hverandre + mediterrenean på motsatt side ;D

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
NEVATON skrev:
atonal skrev:

litt vanskelig siden det lå tilsammen 3 sjapper ved siden av hverandre + mediterrenean på motsatt side ;D
Vanskelig? Skjønner ikke hva du mener ;) ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.485
Gjestemedlem skrev:

Fergen med den beste svelen er vel kanskje det nærmeste vi kommer en tilsvarende konkurranse.
Jeg vet ikke hvordan det er andre steder, men grillen ved campingen før Ørsta har mårpølse på menyen.

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.956
Sted
oslo
den beste shish i rulle jeg har smakt i oslo, var på Parthenon i Torggata.
ikke noe avansert, men med saftig og godt kjøtt.

farsekebab holder jeg meg unna :p

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Her spiste jeg min første Kebab i Oslo, Aramso Kebab (torget oppe i Rådhusgata)

Første gang var nok på ferietur til Rhodos i 70 åra en gang.

Ikke særlig tvil om at ekte kjøtt stappet lag i lag på et stort grillspyd er best.
Under her står det også om at oksekjøtt ble blandet inn, jeg mente å huske at det dreide seg om 50/50 kalv og lam.
Spiste såkalt rullekebab på et tyrkisk gatekjøkken langt nede i hovedgata på Notodden (bluesfestivalen) og den smakte meg fortreffelig.

<På første halvdel av 1980-tallet ble kebab i form av grillspydet «Dunar Kebab» første gang servert ved gatekjøkkenet Aramso Kebab i Rådhusgaten. Innehaver Faraj Asmaro hadde tatt med seg den originale og unike oppskriften på kebab til Norge. Han var den første på hele Østlandet med kebab på menyen. Dette ble en umiddelbar suksess som igjen førte til at Aramso Kebab fikk etterspørsel om å få kjøpe den unike kebaben fra andre gatekjøkken rundt omkring i Oslo. Dermed utvidet han sin forretningside til å være leverandør av Dunar Kebab på spyd til de andre gatekjøkkene. Dette ryktet seg raskt og på av slutten av 80-tallet la Asmaro ned gatekjøkkenet for fullt ut konsentrere seg å være kebabgrossist. I dag er Aramso Kebab Norges største kebabgrossist [4] og har flyttet produksjon av Kebab The Original til den Narvikbaserte kjøttprodusenten Kuraas AS. Restauranten Papa Sigolo, som påstod å være «byens eneste sted som serverer den originale kebab».[5] I 1985 ble også kebab i en slags schwarma-form basert på en blanding av lam og okse servert i pita med salat servert hos Café Léonel.[6]>

Mvh.KW

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
at tyskerne (eller rettere sagt tyrkerne) er gode på kebab er ingen overraskelse.
likevel, den beste baben jeg har fått var i torino, med godt lam, mozarella og nydelige tomater.
når man får skikkelig bab, så skjønner man at denne matretten har veldig lite til felles med det farsefaenskapet vi får i norge, som basically består av mel, fett, hud, hår og oppmalte knoker fra selvdøde dyr og uheldige gjengmedlemmer.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Canales skrev:
at tyskerne (eller rettere sagt tyrkerne) er gode på kebab er ingen overraskelse.
likevel, den beste baben jeg har fått var i torino, med godt lam, mozarella og nydelige tomater.
når man får skikkelig bab, så skjønner man at denne matretten har veldig lite til felles med det farsefaenskapet vi får i norge, som basically består av mel, fett, hud, hår og oppmalte knoker fra selvdøde dyr og gjengmedlemmer.
Nemlig. !!

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
998
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
atonal skrev:
NEVATON skrev:
atonal skrev:

tenkte på sjappa med hjernemasse ;D

yikes!!

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Canales skrev:
atonal skrev:
Canales skrev:

mulig det er det de heter, husker ikke helt, lenge siden jeg dreiv og veila i de områdene av byen.
shishen var bra, ja, rent kjøtt.
men farse-baben smakte forjævelig, selv med et innslag av hjernemasse.
Sant nok, gud bedre...

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
NEVATON skrev:
atonal skrev:
NEVATON skrev:
atonal skrev:

tenkte på sjappa med hjernemasse ;D

yikes!!
Trodde hjernemasse var en delikatesse jeg ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
Bergen? Raspeballer?

Forresten, hva er forskjellen på kumle og raspeballer?
Raspeballer er laget med innlevelse og sjel, tuftet på 1000-årige tradisjoner overlevert fra mor til datter, i motsetning til kumla, som er en sjelløs kopi.
Slikt etnisk småkrangling hevar eg meg over, og nyt klubb så ofte eg kan.
(Elles lurer eg på kva slags raspeballar som vart laga dei 700 åra før potetene kom til landet, og kva slags tradisjonar du tydelegvis plagast med....?)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
orso skrev:
Når kommer: "Hva er Oslos beste kjøttkaker?", "Hva er Oslos beste kumle?", "Hva er Oslos beste breiflabb?" osv.

Skandaløst denne fokuseringen på utenlandsk gatekjøkken mat. Hvor er stoltheten over norsk mat? Ja, Norge er sannelig et dypt splittet land!

Gnaging av nybanka tørrfisk?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
Bergen? Raspeballer?

Raspeballer er laget med innlevelse og sjel, tuftet på 1000-årige tradisjoner overlevert fra mor til datter, i motsetning til kumla, som er en sjelløs kopi.
(Elles lurer eg på kva slags raspeballar som vart laga dei 700 åra før potetene kom til landet, og kva slags tradisjonar du tydelegvis plagast med....?)
Eg har lett for å la meg rive med når eg skriv om potetball. Kall det gjerne kunstnarleg fridom. Elles hadde vi poteter på Sunnmøre lengje før vi let resten av landet få smake.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Pink_Panther skrev:
Det holder nå?
Man spiser da gjerne hjerne ute i den store verden? Søsteren min spiste hønsehjerne på ferie i det tidligere Jugoslavia.
She tried it once and she didn't like it ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Farsen brukt er ikke en lik og ensidig oppskrift, de forskjellige utsalgsteder har ofte sine egne ønsker/oppskrifter, men farse er klart mest brukt og da er bl.a. mel brukt .......også benmel.

Hår, selvdøde dyr og gjengmedlemmer er jo bare kødd.
Kjenner til en av de største leverandører til byens kiosker (den største?) o.l. de leverer 6-7 tonn hver dag og er en ordentlig seriøs kjøttforedler/pølsemakeri som bl. a. har vunnet mange priser for bl.a. pølsene sine.
Som på sin side ofte er den (Wienerpølsa) som vinner (i) pølsebodtestene.

De lager opp mot 20-25 forskjellige sorter av kebab (kanskje ikke de helt store forskjellene, men forskjeller dog, og de leverer bl.a. også kebab i form av skinke til han som holder til i Kirkeristen (de har vel både kjøtt(svin?) og kylling og bruker ikke farse)

Jeg har spist mye kebab fra de Beirut Kebab (libanesere ?) som holder til ovenfor Eldorado kino, Skråninga (mest når de også leide seg inn en periode, nede ved
Oslo City østbanensiden i Biskop Gunnerus gate.

Siden jeg spiste mye av det så må jeg jo ha syntes det var brukbart godt.

Jeg har aldri noen gang blitt syk av noen Kebab, trolig ingen/svært få som står på et skittent kjøkken og smører sammen no på egenhånd av selvfangede rotter o.l. som ofte påståes.
Men som sagt rent kjøtt på spyd som vist på et bilde tidligere i tråden er nå best.
Mvh.KW

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Audiophile-Arve skrev:
oddgeir skrev:
Pink_Panther skrev:
Bergen? Raspeballer?

Eg har lett for å la meg rive med når eg skriv om potetball. Kall det gjerne kunstnarleg fridom. Elles hadde vi poteter på Sunnmøre lengje før vi let resten av landet få smake.
Desse kunstnarsjelene......elles er eg no ikkje sikker på dette med sunnmøringane og potetene. Eg trur de hausta bæra og prøvde å ete desse i fyrstninga. Dei er visstnok ikkje gode (snakkar ut frå familietradisjon, då eg er halvt sunnmøring)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Er forøvrig interessant å se hvor mye en kebabtråd kan skli ut. Hold dere til tema! Her er det kebab!

Den kjappeste leverte kebaben jeg har spist(som var god) var av noen jeg ikke skjønte hva sa, jeg lurte på hvor kjapt jeg kunne få en bab og så fikk jeg en ferdiglaget rett i hånda. Lurer på hvem jeg snek i køen for da! Dette var oppe i valdres nylig!

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
orso skrev:

Steinkjer festivalen hadde hvertfall en slags lokal "wrap" med elgkjøtt om jeg ikke husker feil. Utviklet av kokken på Bølgen og Moi i trondheim om jeg ikke husker feil...

Fikk ikke smakt den da jeg dro hjem å svidde egg og bacon i stedet ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Kanuttapylsa på Åkra. Det er norsk fast food på sitt beste! Med robbel og rakje. :-*

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Ser at denne sanrt døende tråden omhandler Kebab i Oslo, men tenkte å ta en litt generell innfallsvinkel alliekvel.
Som kjent er vi hi-fi-folk noen jævla snobber, noen av oss er snobbete på litt flere felter enn andre. Selv er jeg litt snobbete på vin og øl, samt enkelte mekaniske innretninger. Jeg er ikke Kebab-snobb. Derfor synes jeg det blir for enkelt å avskrive, ja endog rakke ned på, den generelle kebab-sjappa som benytter et velsmakende farseprodukt i stedet for skivet, rent (lamme)kjøtt.
Oslos beste kebab er nemlig den du kjøper på ei hjørnesjappe på Grønland natten til lørdag (eller søndag) på fallende rus. Den er supplert av en eller annen kald cola-variant (med eller uten sukker, jeg er ikke cola-snobb, heller), for å rette opp væskebalansen. Kebaben bestilles så sterk som det er fysisk mulig å få den, og den oppleves som en jævla redningsbøye. Rent kjøtt? Driter vel jeg i, dette er et rent livreddende tiltak, og det smaker sinnsykt godt!

Honkey

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.783
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Honkey-Chateau skrev:
Ser at denne sanrt døende tråden omhandler Kebab i Oslo, men tenkte å ta en litt generell innfallsvinkel alliekvel.
Som kjent er vi hi-fi-folk noen jævla snobber, noen av oss er snobbete på litt flere felter enn andre. Selv er jeg litt snobbete på vin og øl, samt enkelte mekaniske innretninger. Jeg er ikke Kebab-snobb. Derfor synes jeg det blir for enkelt å avskrive, ja endog rakke ned på, den generelle kebab-sjappa som benytter et velsmakende farseprodukt i stedet for skivet, rent (lamme)kjøtt.
Oslos beste kebab er nemlig den du kjøper på ei hjørnesjappe på Grønland natten til lørdag (eller søndag) på fallende rus. Den er supplert av en eller annen kald cola-variant (med eller uten sukker, jeg er ikke cola-snobb, heller), for å rette opp væskebalansen. Kebaben bestilles så sterk som det er fysisk mulig å få den, og den oppleves som en jævla redningsbøye. Rent kjøtt? Driter vel jeg i, dette er et rent livreddende tiltak, og det smaker sinnsykt godt!

Honkey

bånn appetitt

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.826
Torget vurderinger
4
Honkey-Chateau skrev:

Honkey
Det er nok ikke det at kebaben på hjørnet er så jævlig god, - det er bare den gryende bakfylla som er så helt for jævlig.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.485
Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Sorry, jeg kunne ikke dy meg

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Pink_Panther skrev:
Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Sorry, jeg kunne ikke dy meg
:D Fett nok. For øvrig testet jeg i går om teorien fortsatt holdt vann. Visst f... gjorde den. Kebab er sjukt deilig, selv med farse.

Honkey 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Smelte ned en rullebabb i pilestredet på vei hjem fra byen natt til i dag. Supert!

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Skulle få bilen vasket. Men det var stengt.. Så da ble det en kebab i fra Folkets Kebab..

En kylling rullekebab... Var god den :)

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
verona på skedsmokorset!

NEsten så jeg tar turen, er jo bare 54 mil... :p
Hentet 5 biler gjennom jobb i vår, stoppet der 4 av gangene (den 5 kom jeg en time for tidlig....)

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.242
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Skedsmokorset er vel ikke i Oslo?
Beste Kebaben jeg har spist er på Tynset! (Heller ikke i Oslo)
Rullekebab m hjemmebakt brød og nydelig dressing m mye hvitløk.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Milenko skrev:
Tenkte å prøve denne hjemmemekk varianten i morgen :)
http://www.framholt.no/?p=395

Verdt et forsøk
Da var begge sausene laget å står i kjøleskapet og godtgjør seg. Funker bra disse, har troa på at dette kan være noe ja...
Anbefales, ps. den sterke er sterk så det holder...
Enkelt med en skikkelig stavmixer å få fin konsistens.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Favoritter i Oslo: Carmel på Kirkeristen. Kyllingkebab i pita der er nydelig.
Ellers er Mediterranean i Torggata bra, Noma Grill i Th. Meters gate, og Vinnys ved Spektrum.
Bislett er god, men ikke så astronomisk som mange skal ha det til.

Men forlater vi Oslo, finner vi den beste kebaben jeg får: nemlig Snappys på Bragernes i Drammen. Helt nydelig! Verdt en egen Drammenstur!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.748
Har ikke hatt noen gode babber i Oslo, men hver gang jeg er hjemom så blir det en tur innom Ali Baba ved Konsertpaleet for en ekstra stor lam/okse-babb med ditto chilli og hvitløk!

Ellers honnør til Honkey for et av de mest ærlige innlegg på HFS den siste tiden.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
-HP- skrev:
Favoritter i Oslo: Carmel på Kirkeristen. Kyllingkebab i pita der er nydelig.
Ellers er Mediterranean i Torggata bra, Noma Grill i Th. Meters gate, og Vinnys ved Spektrum.
Bislett er god, men ikke så astronomisk som mange skal ha det til.

Men forlater vi Oslo, finner vi den beste kebaben jeg får: nemlig Snappys på Bragernes i Drammen. Helt nydelig! Verdt en egen Drammenstur!
Snappys er ikke god i min munn, farsekjøtt sist jeg spiste der.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Balkan på Bislet??