Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Sykkeltelling viser sterk økning i sykling. Her finner du analyser og rapporter:

    https://www.oslo.kommune.no/politik...d-analyser-og-undersokelser-article48030.html

    Vi ser også en betydelig økning i antallet ulykker med syklister ... noe som følger "naturlig" etter slik vekst.
    Det er også en veldig sterk økning i sykkelsalget, og interessant nok ikke en økning i ulykker med elsykler:

    https://www.dinside.no/fritid/elsykkel-gir-ikke-okt-ulykkesrisiko/69804211
    Vel, jeg sykler nesten daglig og er som sagt mest overrasket over hvor få det er på sykkelveiene som faktisk allerede finnes. Telleren langs Mosseveien står på i overkant av 1000 personer når jeg passerer den i 17-tiden på vei hjem. Den teller begge veier har jeg konkludert med, så om man antar at de langt fleste sykler både til og fra så er det i overkant av 500 personer som sykler i "jobbrushet" - og det på dager som er perfekte for sykling værmessig.

    Langs denne strekningen - som er en naturlig innfartsvei for svært folkerike områder er det altså ikke særlig mer enn noen hundre personer daglig som bruker sykkelen. Og her er det allerede tilrettelagt og har vært det i mange år. Sykkelvei helt adskilt fra trafikken som stamper på E18. Eneste hindringer som må forseres er et par lyskryss, ellers er det raka vegen og det er så flatt som det kan få blitt i Oslo. Det er tilnærmet kjemisk fritt for fotgjengere her også, så veldig kurant å sykle.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det stod en fyr i gul vest og noterte passerende syklister i dag tidlig i St.Halvards gate i dag, som er en relativt flittig brukt strekning på vei inn mot sentrum østfra.
    Så noen er tydeligvis ute for å finne ut litt...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    Veldig omfattende og presise sykkeltellinger i Oslo. Det vi har sett av tilrettelegging for sykkelstier hittil er bare begynnelsen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Det stod en fyr i gul vest og noterte passerende syklister i dag tidlig i St.Halvards gate i dag, som er en relativt flittig brukt strekning på vei inn mot sentrum østfra.
    Så noen er tydeligvis ute for å finne ut litt...
    Det er plassert ut en god del automatiske tellere rundtomkring, så de har nok ganske god oversikt.

    Jeg kan være med på at det er stort potensiale i indre by med god tilrettelegging. Der er det mange som bor og jobber og en betydelig andel har nok angst for å sykle i trafikken og velger p.t. å la være å sykle på grunn av dette. Men en stor andel av bil- og kollektivtrafikken inn og ut av Oslo i rushet vil jeg tro kommer fra folk som bor et stykke unna, og det er her jeg er overrasket over hvor få syklister det tross alt er. Burde stort sett være greit å sykle for den som vil, men det er en viss avstand og fort en del høydeforkskjell på tilbaketuren, så da blir det fort trening utav det.

    I rapporten Fela linket til ble det påpekt at Oslo har en usedvanlig høy andel syklister i "tilpassede klær" - dvs folk som i stor grad tar turen som en treningstur.

    For min egen del bor jeg 6.7 kilometer unna jobben korteste vei. Til jobb er det netto 130 høydemeter nedoverbakke og ditto oppoverbakke hjem. Rakaste vegen bruker jeg 13-14 minutter til jobb og 21-22 minutter hjem. Dusjing i begge ender kommer i tillegg. Kollektivt tar det i snitt ca 30 minutter dør til dør, og det er med realtiv kort gangavstand til stoppene og avganger hvert 5. minutt i rushtiden. For min del har det MYE mer å si at jeg kan parkere sykkelen trygt i kjelleren på jobben, samt har tilgang til garderobefasiliteter enn hvor mange hundre millioner som brukes på sykkelvei i Oslo.

    Men jeg mener bestemt at de som styrer med dette i Oslo grovt undervurderer topografien i Oslo kontra byene de reiser på studietur til. Fra en løpetur i Berlin for en tid tilbake. På 11.5km hadde jeg en akkumulert stigning på 25 meter...

    berlin.jpg
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fullstendig enig, og det er nok også grunnen til at jeg tror at elsyklismen vil være det eneste som vil normalisere det jeg hevder å være en manglende sykkelkultur i Oslo (og ellers i landet)

    Når det gjelder tellerne kan det nok være nyttig å vite hvordan trafikken er på strekninger uten tellere. Spesielt strekninger hvor biler og sykler deler plass, og en teller derfor ikke vil kunne skille mellom sykkel og bil. Jeg passerer kun en automatisk teller på vei til jobb, og det er telleren i nærheten av Aker Brygge.
    Vet ikke hvor mange andre som finnes. Men skal man kartlegge ting skikkelig må man nok telle manuelt. Som herren i gul vest var med på i dag.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    Dame med blågrått hår, godt inne i sitt niende tiår, dro vakkert fra meg opp mot Vinderen her om dagen. Elsykler gjør sitt for å jevne ut topografien.

    Og naturligvis er Oslos topografi med i bildet i planleggingen. Omtrent det første man ser på og setter spørsmålstegn ved og diskuterer i ulike rapporter.
    Den er nok også årsaken til at elsykkelsalget tar av slik det gjør.

    På Fagernes (der det virkelig er høydeforskjeller) zoomer folk omkring på elsykler, etter å ha latt sykkelen stå i tyve-tredve år. Fin utvikling.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Marcussen & co bøyde av etter hvert og tok til fornuft:
    Nedre Grefsen og småhusområdene i Nydalen tas ut av kommuneplanen

    Leste du artikkelen du linket til?

    Det har vært ryddige høringsprosesser, samt invitasjon til tilbakemelding. Helt i tråd med hvordan en kommuneplan skal styres gjennom beslutningsprosessene. Så har man gjort justeringer i ulike retninger, alt etter antatt behov.

    Her er det utvist stor fornuft gjennomgående ...
    Skrev jeg noe annet?
    Var aktivt engasjert på flere hold, da jeg frem til januar i år bodde i et av de områdene som nå (heldigvis) er tatt ut av fortettingsområdene.
    I det siste folkemøtet som ble avholdt i fjor høst på Majorstua skole sto byrådet fortsatt "steilt" og argumenterte for nødvendigheten av fortettingen i disse områdene, og de gav begrensede signaler om at de aktet å endre planene. Men, de sa at de skulle lytte til alle innspill.
    Det har de gjort, og de har tatt hensyn til deler av de relativt omfattende innspillene som ble sendt inn.

    Videre virker det nå også som om OBOS gjør endringer i sine opprinnelige planer for Schibsted-tomten. Det ser ut til at hovedstammen av trykkeriet blir stående, og mulig utvikles til andre bydelsrelaterte, ikke komersielle formål enn boliger (bl.a. svømmehall, klatresenter, ungdomsrelaterte aktiviteter osv har vært diskutert) - noe bydelen virkelig trenger
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ I sakens anledning ble jeg faktisk positivt overrasket i dag, da denne mailen helt uventet dukket opp i innboksen:

    Svar fra byrådet.JPG

    Mao - samtlige som sende inn innspill har fått denne tilbakemeldingen som vedlegg til mailen:

    Svarbrev.jpg

    ... med videre info om henvisning til hjemmeside der man finner sammendrag, prosess, oppfølging av innspill osv.

    Uventet - og ros skal gis når det fortjenes uansett hvem :)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    ^ Robert Steen, byråd for finans, er meget dyktig og kommer også fra privat sektor, så han har en tilnærming til arbeidet i kommunen som faktisk er langt mer profesjonell enn hans blå forgjenger utviste ...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    Dette tror jeg ikke fører til stort. Høyre har oppdaget at "bilfritt Oslo" er veldig populært i meningsmålinger. Partiet har stått om siden påske og ivrer nå etter å minne media og velgere om at "vi var først". Jeg forstår omprioriteringen i forhold til kommende valg, men problemet er alle de rare utfallene mot sittende byråd, spaltemetre med sinte påstander om "hvor galt det bærer avsted nå".

    Seneste bud, fra Erik Lae Solberg, gruppeleder for Oslo Høyre i bystyret:

    Dagbladet skriver 7. juni at Oslo ikke lenger er bilens by. Det stemmer. Det Dagbladet ikke har fått med seg er at det er Høyres og de borgerlige partienes fortjeneste. Trafikken som en gang dundret over Rådhusplassen og i Bjørvika ledes nå under bakken og vekk fra sentrumsområdene. Færre velger å bruke bil, og flere enn noen gang tar kollektivtransport.

    Disse resultatene skyldes politiske prioriteringer og tiltak som de borgerlige partiene i Oslo systematisk har gjennomført.
    https://www.dagbladet.no/kultur/historielost-av-dagbladet/69973093
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Folk vil ha trafikkfrie områder i byene. Gågater, torg og parker. Men de vil også kunne ta seg til byen på egenhånd, med automobilen sin. Slagordet "Bilfri by" er en løgn, selv om det som alle gode løgner har en splint av sannhet i seg. Mennesker som bor i byer og tettseder sal ikke bli herset med av de nyfrelsete. Jeg vil ikke ha en eksosbefengt moped inn på stuegulvet mitt heller, men jeg vil ikke forby de unge gleden av å suse på landeveien uten å måtte grisetråkke på en primitiv veloped.

    Det er ikke "bilens by", der er ikke "agurkens by", det er ikke "ostehøvelens by", det er ikke "bløtekakens by" --- og slik går no dagan..
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alle vil ha en bilfri by. Frem til de selv ønsker å kjøre i byen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Alle vil ha en bilfri by. Frem til de selv ønsker å kjøre i byen.
    Ja "alle" (i alle fall de røde) vil tvinge andre til å bruke hoppestokk, gåstol eller rullebrett for å navigere seg. Fromme ønsker men null virkelighetskontakt, bortreiste drømmere med søte bokminner om Hobbiton og teletubbies-inspirert byplanlegging.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror veldig mange gjerne vil minimere biltrafikken i bysentra. Imidlertid må det gjøres på en slik måte at det finnes praktiske muligheter for å komme seg dit. F.eks. at det bygges parkeringsmuligheter ved innfartsveiene der man kan sette fra seg bilen og ta kollektivtransport inn til bysentrum. Denne kollektivtransporten kan da f.eks. være inkludert i parkeringsprisen. Et bilfritt sentrum krever en sterk satsning på kollektivtransporten.

    I Trondheim har man satset på det de kaller "metrobuss". En stor, lang buss som ikke er testet på vinterføre og krever store investeringer i omlegging a holdeplasser. Politikerne skryter av at det skal bli enklere for eldre å komme seg til byen. Det sblir spennende å se. På grunn av at bussene er lange og ikke kan stanse i skarpe svinger (da låser leddene seg), har man måttet endre avstandene mellom holdeplassene (fra 500 m til 800 m). For å få mest mulig folk på bussene (visstnok har de kapasitet til 8 passasjerer mer enn standardbussene - det høres rart ut, men det er nå det som er sagt) har man redusert antall sitteplasser - "folk må da kunne stå på bussen". Hvordan dette skal gjøre det enklere og bedre for eldre å komme seg til sentrum har jeg problemer med å forstå. I tillegg har man sterkt redusert muligheten for parkering i nærheten av sentrum. Jeg håper dere har bedre lokalpolitikere i Oslo enn vi har i Trondheim.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tja, "våre" vedtok å bruke 9 milliarder på nye trikker uten å spørre Ruter (som administrerer kollektivtransporten i Oslo og Akershus) hva de synest var lurt, så jeg tror ikke det står spesielt mye bedre til her i Oslo.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    Det er, til tider, morsomt å lese kritikk i media om hva som skjer innenfor Ring 1. Mye har ikke noe å gjøre med virkeligheten:


    Alle parkeringshus innenfor Ring 1 forblir åpne:
    https://www.visitoslo.com/no/transport/til-oslo-med-bil/parkeringshus/

    Gode vareleveringsmuligheter og tilgang for håndverkere er en viktig faktor for bylivet, handel og næringsliv. Når vanlige kommunale parkeringsplasser fjernes blir det også satt av flere plasser til nødvendig varelevering og næringsparkering.

    Bylivsaktiviteter og parkering for varelevering, håndverkere og HC overtar alle offentlige parkeringsplasser i pilotområdene. Alle avgiftsbelagte-, elbil- og MC-plasser, samt plasser hvor det kun er tillatt å parkere i visse tidsperioder, blir erstattet med bylivsaktiviteter og nytteparkering.

    Bilfritt byliv har ikke planlagt å fjerne noen HC-plasser. Noen plasser blir flyttet, men ikke mer enn noen meter. Alle med HC-parkeringsbevis utstedt av kommunen vil fremdeles kunne parkere på de oppmerkede områdene på gateplan.

    Se kart over HC-parkeringsplasser (kartet er veiledende, og det kan komme mindre endringer)

    Alle parkeringshus innenfor og rundt Ring 1 fortsetter å være åpne for parkering (ca. 9000 plasser), siden det bare er gateparkeringen som gradvis fjernes. Se oversikt over parkeringshus hos VisitOslo.

    Gode vareleveringsmuligheter og tilgang for håndverkere er en viktig faktor for bylivet, handel og næringsliv. Når vanlige kommunale parkeringsplasser fjernes blir det også satt av flere plasser til nødvendig varelevering og næringsparkering.

    Se kart over varelevering og håndverkerparkering i 2017 (PDF 2MB)

    Det vil bli flere av disse når et større område innenfor Ring 1 gjennomgår endringer i 2018. Løsningene evalueres fortløpende og tilbakemeldinger kan sendes til bilfrittbyliv@pbe.oslo.kommune.no.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hadde man laga undergrund hadde noen klaga på trapper, hadde man satsa på helikopter hadde noen klaga på høydeskrekk. Surmaga surpromper er det alltids mange av og disse er umulige å gjøre fornøyd. Vi andre kan glede oss over en vesentlig kapasitetsøkning
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg har en viss forståelse for at håndtverkere kan bli noget frustrerte. Skal man jobbe et sted er ikke nødvendigvis en ledig parkeringsplass et par hundre meter unna eller i et parkeringshus en spesielt gunstig løsning. Siden jeg verken bor i sentrum eller er håndtverker har jeg ikke satt meg spesielt inn i saken, men jeg registrerer at det murres en del fra den kanten - samt at noen angivelig har med en ekstra mann for å kjøre arbeidsbilen rundt og rundt. Om jeg tolker kartet riktig (linkene ligger på
    https://www.oslo.kommune.no/getfile...Næringsparkering, oppdatert november 2017.pdf)

    så ser det ut til å være et bra stykke å labbe for å komme seg mange steder for de som skal jobbe.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Den dagen oslopolitikerne kutter sine egne parkeringsplasser blir det nok enklere å få aksept for slike forslag.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jøsses. Den hadde jeg ikke forventet.
    Imponert.

    Er jo ikke så lenge siden det var helt uaktuelt, for det var jo så viktig at de kunne kjøre til jobb og parkere ved døra. De kunne jo ikke risikere å bruke tid på å lete etter parkeringsplass (mens det tydeligvis ikke skulle være viktig for andre).

    Artig at det brått har blitt helomvending.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.757
    Torget vurderinger
    2
    ^ Stortinget nekter. Man mener "det blir urettferdig for de politikerne som bruker bil til møter i nærfylker om de ikke kan parkere i Stortingsgarasjen". Men politikerne på Rådhuset sa ja til å fjerne plassene sine.

    Ganske rart å tenke på hvor forferdelig det må være i de mange byene i Europa som faktisk har bilfrie bymidtsoner. ;)

    "Varer kommer ikke frem, håndverkere kommer ikke frem, folk står i stampe og aner ikke hvor de skal gjøre av seg."
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^ Stortinget nekter. Man mener "det blir urettferdig for de politikerne som bruker bil til møter i nærfylker om de ikke kan parkere i Stortingsgarasjen".
    Artig logikk.
    Faktisk på høyde med det beste fra vår egen kjære Deph.


    (ok, den var nok i overkant slem. Beklager. Klarte ikke dy meg.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg antar at de fleste involverte finner løsninger på eventuelle utfordringer etter en tid. At man alltid har gjort noe på en måte betyr ikke at det er den eneste måten å gjøre noe på.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tilbake til sykkelsatsingen i Oslo: Hva er strategien for å ta unna hordene når det
    1) Regner, noe det gjør relativt ofte
    2) Er vinter, noe det er flere måneder i strekk.

    Jeg passerer hyppig syklisttelleren langs Mosseveien - de siste dagene med fint sykkelvær, men en kalender som viser medio september - er allerede tallet som passerer daglig redusert med kanskje 25%. Om vi videre antar at de som allerede sykler til og fra jobben er blant der mer ivrige syklistene er det ingen urimelig antagelse at sesongvariasjonene vil bli betydelig større om målet om at en mye større andel av byens befolkning skal sykle.

    Noen som vet hvordan de som bestemmer og planlegger ser på dette?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tilbake til sykkelsatsingen i Oslo: Hva er strategien for å ta unna hordene når det
    ......

    Noen som vet hvordan de som bestemmer og planlegger ser på dette?
    Har ikke registrert/lest at Ruter tar nevneverdig høyde for sesongvariasjoner i trafikkgrunnlaget, så da er det jo sjangs for:
    A) økt trengsel i kollektivtrafikken
    B) økt bilbruk i perioden
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tilbake til sykkelsatsingen i Oslo: Hva er strategien for å ta unna hordene når det
    ......

    Noen som vet hvordan de som bestemmer og planlegger ser på dette?
    Har ikke registrert/lest at Ruter tar nevneverdig høyde for sesongvariasjoner i trafikkgrunnlaget, så da er det jo sjangs for:
    A) økt trengsel i kollektivtrafikken
    B) økt bilbruk i perioden
    En viss sensongvariasjon er det allerede, men i en hypotetisk verden hvor 20% av byens innbyggerene normalt sykler så vil variasjonene bli mye større og komme mye mer tilfeldig enn hva de gjør nå - det holder med en kraftig regnskur. Sagt på en annen måte: Man får ikke dimensjonert ting og tang ved å basere seg på hvordan ståa er på godværsdager i la oss si april-september. De andre månedene ser verden helt annerledes ut med tanke på reisemønster.

    Jeg parkerer selv sykkelen når det blir frost om morgenen. Bruker riktig nok bena istedenfor, så på trikken havner jeg ikke. Men på den strekningen jeg frekventerer er det svært få som løper/går året gjennom og nesten ingen som sykler om vinteren. Ganske bra med syklister vår/sommer/høst.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det var ikke plass til syklister som bekymret, finger'n. Det var kraftige og uforutsigbare variasjoner i antall brukere av kollektivtransport.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Men er det i Oslo kommunes sykkelsatising noen som er så korka at de tror at folk som pendler i finstasen på elsykkel gjør det samme om det er -10 grader og is på alle veier eller er sludd, blåser sidelengs eller bare er en kjip høstdag? Eksakt hva har de tenkt å oppnå med at 20% sykler (underforstått på de dagene det ligger til rette for den slags rent værmessig) ?

    #hvorertottenårhantrengsommest
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.349
    Sted
    Trondheim
    Du har nettopp beskrevet 8 mnd av været i Trondheim. I tillegg har vi mange svært bratte bakker. Og her brukes store deler av bompengene til å finansiere å legge det til rette for syklistene (som selv om der har egne sykkeldelt/veier likevel sykler på fortauene) for minst 25% av alle reiser skal forgå med sykkel, må vite. Sommer som vinter.
    Mens Rita har egen parkeringsplass i bakgården slik at hun slipper å ta bussen...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Av 15 milliarder i miljøpakken Trondheim så brukes det vel en drøy milliard på gående og syklende. For meg virker det ganske fornuftig.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Men er det i Oslo kommunes sykkelsatising noen som er så korka at de tror at folk som pendler i finstasen på elsykkel gjør det samme om det er -10 grader og is på alle veier eller er sludd, blåser sidelengs eller bare er en kjip høstdag?
    Hvorfor skulle de bry seg om det? Politikere, i Trondheim som i Oslo, er da for opptatt med å bevilge penger slik at de kan si at de satser på ting og komme på dagsnytt 18 til å gjøre seg nevneverdig tanker om hvordan og hvorfor. Det er en if you build it, they will come x5000.

    Trondheims topografi og klima får stå for byens egen regning.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Thorkildsen-saken: Frykter det parlamentariske demokratiet taper

    Hvis Inga Marte Thorkildsen taper en maktkamp mot byråkratene i Utdanningsetaten, er vi tilbake til embetsmannsstaten. Det mener Norges fremste parlamentarisme-eksperter.

    https://www.nrk.no/ostlandssendinge...-parlamentariske-demokratiet-taper-1.14216578
    Skulle ikkje verte særelg overraska om det ikkje er ein politisk kamp, dette her....Søgnen har nokre idear om skule som ikkje er så bra etter mitt syn.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Stortinget - Stortorvet må jo være den mest uinteressante delen av hele Oslo. Litt for enkelt å skylde på 350 parkeringsplasser
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Stortinget - Stortorvet må jo være den mest uinteressante delen av hele Oslo. Litt for enkelt å skylde på 350 parkeringsplasser
    Jeg er personlig enig med deg, men samtidig er det i det området hvor den mer eksklusive delen av shopping-Oslo er konsentrert og det er sikkert en del som bryr seg om den slags. Om jeg har forstått det riktig er dette markedet nå flyttet fra Bogstadveien og til området rundt toppen av Karl Johans Gate.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn