Oslo Hifimesse 2024

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.594
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det var synd at Andre fikk et så dårlig rom.Perlisten har jeg lyttet til ved flere anledninger o
    g det er drømmehøytalere.
    Dette gjelder stort sett alle, gjør det ikke?

    Alle utstillere har det rommet de har, og må gjøre det beste ut av det, for å få en god presentasjon.
    Som publikum må en ta høyde for at de fleste oppsett låter bedre i et hjem eller rom, hvor ting er mer tilpasset og optimalisert.

    Jeg synes at forholdene på messa i Asker er ganske bra i fht mange andre steder jeg har hørt stereoanlegg. Dette gjelder både på messer, i butikker, og utrolig nok hjemme hos folk.
    Begrensningen på messer er ofte mange mennesker. Dette fører til mye støy. Det er heller ikke uvanlig at lyd fra naborommet ødelegger opplevelsen.
    Det blir ofte trangt om plassen og mange får aldri mulighet til å sitte godt plassert. Dette går an å gjøre noe med hvis en tar en ny runde, og hører det en synes er interessant senere ut på dagen.
    Som jeg har observert en rekke ganger står enkelte i døra 30 sekunder, rister på hodet, og så går. Da er det umulig å vite hvordan ting presterer. Da skal man hvert fall ikke klage på rommet.

    Generelt er det alt for mye klaging.
    Mange burde heller gå på messe for å bli inspirert, og glede seg over gode opplevelser. 🙂
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.830
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Her er nok et fint eksempel på at vi har veldig forskjellige preferanser om hva vi oppfatter som god lyd.
    @Hornlyd nevner perfekt frekvensrespons i sin bok, jeg er enig med DoB.

    Har lyst til å nevne hva det ble notert i «book of Britfi» og hva jeg synes låt så bra og ikke så bra ift egne preferanser, altså uten tanke på objektive måleparametere:) Meget mulig opplevelsen er farget av heldig/uheldig musikk etter rom og utstyr. Utstyr som ikke nevnes synes jeg låt midt på treet. Jeg var på messen kun på lørdagen. Og jeg var edru på tidspunktet besøket ble avlagt.

    God lyd:

    Perlisten in-wall høyttalere satt på Bauhaus plater og hjemmesnekrede stylter, + Sub x2 hos Audiocenteret. Fyldig, fett, overraskende god mellomtone og diskant. Samme triks som med JBL in-wall sist? Fikk litt Sigberg vibes av lyden. Skjønner hva subwoofere kan gjøre med lyden ved god integrering.

    McIntosh rør m.m. og deres nye retro HT på lave stativer. Veldig kult, tøff lyd! Ble litt USAfi der et øyeblikk og drømte om en crib i NY. Art Deco eller rå fabrikk style? Samma det, McIntosh duger nok i Oslo også. Er på bucket lista, dette merket.

    Pylon Jade og Gold Note klasse D integrert amp + power amp. Fint fundament og godt oppløst på lavere volum er pluss i min bok. Spill musikk og glem. Disse talerene tror jeg er lette å få til også. 25k for de talerene.. her kan man få til et meget bra oppsett for rundt 35k tenker jeg. (Altså uten Gold Note)

    Stenheim Alu høyttalere. Disse var morsomme og svingte bra. En ung kar spilte utypisk messe musikk. Flott!

    Kii sine små aktive. Disse var også skikkelig artige, spretne og vellydende på alle måter. En aktiv jeg liker?

    Vienna sine nye, slanke aktive. Disse synes jeg låt skikkelig bra, og rett før var jeg innom System Audio. X-0 til Vienna. ENDA en aktiv jeg liker?? Skjer a`? Men de koster vel som et par Beolab 28 omtrent også.(?)

    MBL, under litt tvil ved ettertanke. Vært interessant å prøvd en gammal U2 skive på disse. Filharmonikerens valg?
    Noen som hørte disse på rock? Ble det noe Rammstein utover dagen?

    Totem. Jeg synes igjen Totem er litt for tøffe i toppen på noen musikktyper, junior og jeg gikk med øresus ut etter en demo fra Frederik i 08 staden for noen år siden, men på visse musikktyper så sitter det skikkelig. Og gøy når sjefen og frua(?) drar på med reggae og annet morsomt på greit volum. Messas klart beste og mest involverte reps. Morro! Men glasset med elixir fra Skottland fikk jeg ikke med meg. Gikk nok til de etablerte herrene SAXX folket så at hadde digitale bøker med midler, som burde åpnes for dem. Lykkes de, ble det fylleangst og Totem på vei til uka med Bring direkt från Stureplan pusheren?
    Jeg kunne tenkt meg Totem Wind. Dugde de for Tom Petty så er det håp.

    Linn og de «selv-mekka» høyttalerene fra Eksakt gubben på Oslo vest. Og en jeg ikke vet hvem er. Kanskje ikke min lydsignatur umiddelbart, men DER var det noe mer altså. «The Voice» sjargong men..virkelig. Oppløst og åpen lyd, mye detaljer, ikke slitsomt, fin rytme og godt driv. Kule og se på også. Frister til gjenhør. Nice done, eller er det Linn som er majikerinnen med sin romkorreksjon og «source first» tech.?


    Ikke fullt så god lyd, subjektivt selvsagt:

    MoFi Sourcepoint høyttalere på AR sin nyeste integrerte rør-sak. Her valgte Jan Omdahl en britisk skive hvor det skulle være bra dynamikk, og pratet litt rundt temaet og Big Dipper generelt. Men ved avspilling; har aldri sett et rom ble tømt så fort. Var det noen som ropte «Evakuer»? De to herrene fra Big Dipper ble sittende og prate alene. Det låt hult, ullent og lite dynamisk IMØ. Her skulle nok Nils L og Keith vært😅. Var det skiva eller komboen? Evt. høyttalerene alene?
    For: Jeg hørte MoFi høyttalerene på klubben mot Vestlyd før jul, og da fikk jeg litt av samme opplevelsen. Uansett, kred for å spille akkurat hva man vil da. Og musikk journalister vet jo alltid hva som er best. Alle vet jo dét😉

    Luxman A/B sin flotte integrerte på Fyne - det låt ikke «fyne» gitt. Skingrende og skrikende høy frekvens, på høyt volum. Antageligvis altfor høyt volum. Dette rommet ble også veldig raskt tømt for folk. Jeg har en ny Luxman integrert selv, og det på messa var ikke en lydsignatur jeg gjenkjente. (Nå har jeg klasse A da, men det er vel ikke så stor forskjell?) Kanskje kom jeg inn i rommet med feil forventninger. Ikke kjente jeg de Fyne ropertene heller. Så nettop ferdig «Masters of the air».Så en leir der disse kan settes, tenkte jeg.

    Lyngdorf veggen - Vært kult og hatt noe slikt i nye leiligheten. Ikke så fett som den veggen Jackson søstera hadde i en av sine gamle musikkvideoer på MTV, men dog. Men det låt jo så kjedelig ift så mye annet da gitt. Låt det rett og slet korrekt? Det virket være mer flat frekvens enn flatt jern dynamisk sett. Skulle sprutet saftige noter innhyllet i flammer fra en vegg med høyttalere vel? For nøktern for meg.
    Jeg kjenner meg langt på vei igjen i dine betraktninger.

    Alt i alt hadde jeg en fin dag sammen med @Chalshus som nobelt tok på seg å kjøre en pensjonistaspirant til og fra arrangementet.
    Da vi dro hjem hadde jeg absolutt fått min dose, men etter å ha fått det hele litt på avstand så er det noen rom jeg gjerne skulle ha brukt litt mer tid på.
    Hvis jeg hadde fått styrt musikken selv. ;)

    Takk til støttekontakten, @Chalshus og til arrangøren.

    :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.646
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at mange rister på hodet og går fordi de ser at det ikke er mulig å få et riktig inntrykk fordi rommet er for fullt, og det er jo kjedelig, eller fordi musikken er intetsigende, og det er trist. Selv har jeg ingen hifimesseerfaring, men om utstillerne spiller de samme genrene som hifibutikkansatte gjerne setter på er det ganske håpløst å få et inntrykk.

    Jeg skulle svært gjerne vært på messe, mest for å prate skit over en wienerpølse i baren eller å bla i bunkene til @jorwed_, men kanskje også være så heldig at jeg fikk høre noe jeg syntes låt bra. :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Synd de store Piega/Solutions ikke kan få ett litt større rom man hører att her finns det masse potensial:)(y) AudioNote har jeg nesten ikke lyttet til tidligere, vi var innom og hørte to spor som absolutt var meget bra, og så kommer noen andre besøkere før eller etter? og opplever det som ræva:rolleyes:
    Messens beste demo spor var ivf for meg Wedding Song med Bokker T& Priscilla hos Hifi Hub:cool: lyden var til det sporet også spot on👌
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Noen som vil si noe om Revival Atalante 4 ?
    Sammenlignet med andre i samme prisklasse. (Veil. 48900,-)
    Revivial Atalante 5 imponerte i fjor, men jeg synes ikke Atalanta 4 imponerte nå. Det låt mer som en relativt rimelig høyttaler noe de også er. Med forbehold om forsterker (husker ikke i farta). Synes det låt ganske så nøytralt med middels bra på detaljer og transparens, Ikke noe som stakk seg ut. Ble fonrørig litt overraska over hvor store Atalante 5 var. Jeg har fått bedre innrykk av B&W 703, KEF R, Pylon og PMC twenty 5.23i i den prisklassen.

    Forøvrig så syntes jeg beste value for money på messa må ha vært PMC twenty 5.22i.
     
    Sist redigert:

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Som jeg har observert en rekke ganger står enkelte i døra 30 sekunder, rister på hodet, og så går. Da er det umulig å vite hvordan ting presterer. Da skal man hvert fall ikke klage på rommet.
    Det hender at jeg også gjør det (ikke risting på hode). Da er det fordi jeg med en gang hører at det er en lyd som ikke interesserer meg, og vil heller prioritere andre rom først. Eller at jeg kjenner de fra før. Eller er for fullt.

    Den største utfordringen synes jeg er å få høre på nok variasjon av musikk. Skal jeg få et godt inntrykk av et anlegg må jeg høre forskjellige sjangre. Ofte blir jeg bare sittende å vente utålmodig til neste låt i håp om at den er annerledes.
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    711
    Antall liker
    1.576
    Torget vurderinger
    3
    Dette gjelder stort sett alle, gjør det ikke?

    Alle utstillere har det rommet de har, og må gjøre det beste ut av det, for å få en god presentasjon.
    Som publikum må en ta høyde for at de fleste oppsett låter bedre i et hjem eller rom, hvor ting er mer tilpasset og optimalisert.

    Jeg synes at forholdene på messa i Asker er ganske bra i fht mange andre steder jeg har hørt stereoanlegg. Dette gjelder både på messer, i butikker, og utrolig nok hjemme hos folk.
    Begrensningen på messer er ofte mange mennesker. Dette fører til mye støy. Det er heller ikke uvanlig at lyd fra naborommet ødelegger opplevelsen.
    Det blir ofte trangt om plassen og mange får aldri mulighet til å sitte godt plassert. Dette går an å gjøre noe med hvis en tar en ny runde, og hører det en synes er interessant senere ut på dagen.
    Som jeg har observert en rekke ganger står enkelte i døra 30 sekunder, rister på hodet, og så går. Da er det umulig å vite hvordan ting presterer. Da skal man hvert fall ikke klage på rommet.

    Generelt er det alt for mye klaging.
    Mange burde heller gå på messe for å bli inspirert, og glede seg over gode opplevelser. 🙂
    Kloke ord fra blåskogen!!😀👍
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.131
    Antall liker
    2.652
    At ting er overpriset i forhold til delene som er brukt betyr ikke at det ikke kan spille bra og det virker jo som det er du som sliter litt med å se ting som de faktisk er siden prisen på mellomtonen får alt til å rakne, jeg aner ikke hvilket mellomtoneelement som sitter der og er heller ikke spesielt opptatt av hvor mye det koster er mer spent på hva det gjorde så galt?
    Jeg tror jeg er ganske så realitetsorientert i denne saken. Jeg startet med HiFi for ca 40 år siden. På denne reisen har jeg nok blitt noen illusjoner fattigere :)

    Trodde du skjønte at dette med mellomtonen bare kunne være ett av mange eksempler. Kan ta en forsterker til fantasillioner. Den inneholder stort sett de samme trafoer, lytter og resistorer som langt billigere varianter. Kan hende det er flere utgangstransistorer der, men det gjør ikke lyden bedre av den grunn.

    Hvis en går tilbake til 90-tallets HiFi magz og titter ned i forsterkere som Mark Levinson, Krell og Dynamic Precision, sammenligner byggekvalitet og utsalgspris den gang med mye av det som i dag leveres til en pris 10x og 20x, så må en jo mangle realitetsforståelse hvis en ser ned i dypet på produktet og skal rettferdiggjøre prisene.

    Når det er sagt, så må folk få lov til å betale akkurat hvor mye dem vil for smykkene sine. Og dagens high-end HiFi bransje har mye til felles med smykkebransjen, Imo.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.594
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det hender at jeg også gjør det (ikke risting på hode). Da er det fordi jeg med en gang hører at det er en lyd som ikke interesserer meg, og vil heller prioritere andre rom først. Eller at jeg kjenner de fra før. Eller er for fullt.

    Den største utfordringen synes jeg er å få høre på nok variasjon av musikk. Skal jeg få et godt inntrykk av et anlegg må jeg høre forskjellige sjangre. Ofte blir jeg bare sittende å vente utålmodig til neste låt i håp om at den er annerledes.
    Jeg ser den.
    Det går jo an å spørre om det går an å få høre noe man har litt referanse på.
    Sjelden noe problem slik jeg har erfart. 🙂
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.974
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Som messegjengere vet vi jo at det vi får høre er et «øyeblikksbilde» i et totalt ukjent rom, ofte med produkter vi ikke kjenner lyden av fra før. Eller i det minste i en ukjent lydkjede/kombinasjon tenkt fra sigal til høyttaler. Vi må ta det som det er.
    Men det er flott og lærerikt at vi både deler og gir tilbakemeldinger på inntrykk. Våre kjære pushere får også våre tilbakemeldinger bla.fra forum som dette, og det er jo dette som fører til fremgang og mulige forbedringer for kommende messer. Det er toppidrett for en forhandler dette her😊
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg er ganske så realitetsorientert i denne saken. Jeg startet med HiFi for ca 40 år siden. På denne reisen har jeg nok blitt noen illusjoner fattigere :)

    Trodde du skjønte at dette med mellomtonen bare kunne være ett av mange eksempler. Kan ta en forsterker til fantasillioner. Den inneholder stort sett de samme trafoer, lytter og resistorer som langt billigere varianter. Kan hende det er flere utgangstransistorer der, men det gjør ikke lyden bedre av den grunn.

    Hvis en går tilbake til 90-tallets HiFi magz og titter ned i forsterkere som Mark Levinson, Krell og Dynamic Precision, sammenligner byggekvalitet og utsalgspris den gang med mye av det som i dag leveres til en pris 10x og 20x, så må en jo mangle realitetsforståelse hvis en ser ned i dypet på produktet og skal rettferdiggjøre prisene.

    Når det er sagt, så må folk få lov til å betale akkurat hvor mye dem vil for smykkene sine. Og dagens high-end HiFi bransje har mye til felles med smykkebransjen, Imo.

    Nå finnes det vel knapt noen realitetsorienterte som driver med kjøpe-hifi i klassen tung, men det var ikke det som var poenget.

    Om denne hadde spilt grisebra i dette rommet ville jo du ha dømt den nord og ned ene og alene på grunn av ett billig mellomtone og det er jo ikke det spor bedre enn de som skryter alt opp i skyene bare det koster en arm og en legg, og igjen var det noe spesielt galt med mellomtonen her?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Spennende aktive høyttalere fra Vienna, modellen heter Mozart Infinity. Nøytral og passe fyldig lyd. Nok bass uten å bli boomy. Alt av tilkobling til den ene høyttaler, og sammenkobling mot høyttaler nr 2 med høyttalerkabel. Original driver-utforming:
    IMG_4797.jpeg

    Utstiller fra Inventum hadde håp om at Vienna igjen skulle bli et større merke her i Norge. Husker selv at Vienna var godt representert i hi-fi lektyre i tiåret rundt 2005-2015, men har hørt svært lite om dem de senere år. Kanskje blir det en endring 👍🏻
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    VA har kanskje blitt litt "stemodig" behandlet de senere år gjennom litt ulike "kortvarige" importører. Kanskje ikke noe spesielt for VA, da jeg har inntrykk av at agenturer nå om dagen fyker frem-og-tilbake raskere enn man henger med på.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det at folk oppfatter lyd forskjellig har jeg ikke noe problem med å respektere/forstå
    men at noen kan utrope et svindyrt system til fantastisk, når det åpenbart låt stresset/feilkonstruert ved pådrag!?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    VA har kanskje blitt litt "stemodig" behandlet de senere år gjennom litt ulike "kortvarige" importører. Kanskje ikke noe spesielt for VA, da jeg har inntrykk av at agenturer nå om dagen fyker frem-og-tilbake raskere enn man henger med på.
    Han fortalte at han kom med Revival ifjor (enten i Asker eller Horten) som Moet da fikk agenturet på, så han var nå på samme jakt ift Vienna.
    Så hvem vet - kanskje det ble gjort noen avtaler allerede i helgen :)
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.588
    Antall liker
    3.677
    Torget vurderinger
    6
    Revivial Atalante 5 imponerte i fjor, men jeg synes ikke Atalanta 4 imponerte nå. Det låt mer som en relativt rimelig høyttaler noe de også er. Med forbehold om forsterker (husker ikke i farta). Synes det låt ganske så nøytralt med middels bra på detaljer og transparens, Ikke noe som stakk seg ut. Ble fonrørig litt overraska over hvor store Atalante 5 var. Jeg har fått bedre innrykk av B&W 703, KEF R, Pylon og PMC twenty 5.23i i den prisklassen.

    Forøvrig så syntes jeg beste value for money på messa må ha vært PMC twenty 5.22i.
    Beklager. Men jeg må korrigere deg litt. Det var de minste Twenty5-21i vi spilte på :)
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    det at folk oppfatter lyd forskjellig har jeg ikke noe problem med å respektere/forstå
    men at noen kan utrope et svindyrt system til fantastisk, når det åpenbart låt stresset/feilkonstruert ved pådrag!?
    Vel, som sagt jeg opplevde ikke det helt slik når jeg var der. Og etter min mening det anlegget som imponerte mest lydmessig, men absolutt ikke i forhold til prisen. In your face lyd, ja! Kanskje litt vel mye for egen smak. En anelse lyst/frempå i forhold til nøytralt kanskje. Her var det ikke noe tilgivende varm lyd, noe som kan bli ekstra tydelig om man spiller veldig høyt (noe de gjorde) på musikk som ikke er helt high-end rent. Noen liker det ene, noen det andre. Vi har åpenbart ulik toleranse for hardhet i lyden. Jeg har hatt ulike lydfilosofier og for meg er det ikke én fasit.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Gøy med messe igjen! Går for det meste pga det sosiale rundt, men også gøy å se og lytte til ting samlet på en plass!

    Gøyeste var vel Bjørn Berge med dynamikk og liv, ellers av anleggene imponerte MBL og Wilson mest, kanskje heldig med at de spilte Tool på LP når jeg var inne hos Wilson Audio/Gryphon 🥳 Skulle likt å høre Opeth på MBL anlegget :unsure:

    Fikk ikke tid til å gå innom alle rommene, men frister også mindre å gå inn på rommene når det spilles det jeg liker å kalle «pling plong» musikk for å høre etter innpusten til musikerene.. Heldigvis blitt litt bedre enn tidligere år på messer, litt mer fart i musikken :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Snakket med flere som nevner Pylon som noe av det bedre på messen men det er kanskje for billig ? Er jo evt da snakk om pølsepris
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Vel, som sagt jeg opplevde ikke det helt slik når jeg var der. Og etter min mening det anlegget som imponerte mest lydmessig, men absolutt ikke i forhold til prisen. In your face lyd, ja! Kanskje litt vel mye for egen smak. En anelse lyst/frempå i forhold til nøytralt kanskje. Her var det ikke noe tilgivende varm lyd, noe som kan bli ekstra tydelig om man spiller veldig høyt (noe de gjorde) på musikk som ikke er helt high-end rent. Noen liker det ene, noen det andre. Vi har åpenbart ulik toleranse for hardhet i lyden. Jeg har hatt ulike lydfilosofier og for meg er det ikke én fasit.
    det henger jo og ihop med hvilken referanse man har
    uansett var det artig å spille gjennom en del av de låtene det ble demonstrert med da vi kom hjem......:rolleyes:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fyne F1 (tror det var 8S) på Luxman-elektronikk. Platespiller brukt som kilde når jeg var der. Låt rent og fint, men var bare ukjent musikk utenfor mine sjangere (enda de er mange), så vanskelig å si noe vettugt. Trodde kanskje det skulle låte fyldigere. Jeg skulle tilbake senere, men gikk i glemmeboken 😑

    IMG_4791.jpeg
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Kunne det vært hensiktigsmessig om feks noen herfra hadde fått lov å ta en runde med måleutstyr av rommene etter messen var ferdig men før utstyret var demontert?

    da kunne man jo diskutert dette med målinger som kontekst og lært mer om rom og målinger i tillegg?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Fyne F1 (tror det var 8S) på Luxman-elektronikk. Platespiller brukt som kilde når jeg var der. Låt rent og fint, men var bare ukjent musikk utenfor mine sjangere (enda de er mange), så vanskelig å si noe vettugt. Trodde kanskje det skulle låte fyldigere. Jeg skulle tilbake senere, men gikk i glemmeboken 😑

    Vis vedlegget 1007030
    [/QUOTE
    Vil tro Fyne hadde truffet bedre med Luxman klasse A ]
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Flott messe.

    Lydmessig var det mye bra. Som noen her er inne på var det lurt å teste ut flere sitteplasseringer i rommet hvis man hadde anledning.

    I motsetning til flere her likte jeg Børresen veldig godt (søndag ettermiddag). Jeg kjente dog ikke til musikken (noe elektroniske greier). Det jeg likte var vektløsheten i lydbildet. Jeg opplevde dem som veldig "frie" i lyden og detaljene hang nærmest på knagger i lydbildet. På visse områder har jeg aldri hørt noe lignende/bedre. Det var smått magisk på mange måter. Det var dog tvingende nødvendig å sitte helt midt mellom høyttalerne. Magien kom kun fram når man satt på den perfekte stolen på sin kolonne. Jeg prøvesatt alle midtstolene på alle kolonnene :) Både disse og MBL gav meg dette store og betagende lydbildet som jeg opplevde som realistisk på en annen måte enn hva man hørte fra kassehøyttalere i mindre rom.

    Nettopp dette med lydbildestørrelse var noe av det jeg hang meg mye opp i på messa. Små høyttalere låt smått. Noen store låt også smått, men som regel låt de større. Jeg fikk lyst på større lyd, diger lyd!
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Snakket med flere som nevner Pylon som noe av det bedre på messen men det er kanskje for billig ? Er jo evt da snakk om pølsepris
    Jo, slik jeg liker at musikk skal låte synes jeg Pylon Jade var nr 2 etter McIntosh-oppsettet 🙂 omtrent på størrelse med Klipsch Heresy. Enorm spilleglede og kontant bass. Blåseinstrumenter og stemmer fikk passe kropp og brystklang. Akustisk musikk låt også veldig bra, manglet bare en liten whisky til 👍🏻

    Den ene som demonstrerte fortalte at en kar han tidligere hadde solgt høyttalere til 150.000 skulle komme innom for å oppgradere. Etter å ha hørt litt forskjellig inkl Pylon Jade var han ikke i tvil. Selv om prisen skulle tilsi at han solgte seg ned, så var det et par Jade som ble med i bilen hjem.

    IMG_4808.jpeg

    IMG_4816.jpeg
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    VA har kanskje blitt litt "stemodig" behandlet de senere år gjennom litt ulike "kortvarige" importører. Kanskje ikke noe spesielt for VA, da jeg har inntrykk av at agenturer nå om dagen fyker frem-og-tilbake raskere enn man henger med på.
    @ptb : Hvor har du dette fra? Det er ikke korrekt at agenturet på Vienna Acoustics (VA) her i Norge har byttet hender i tide og utide. Interconnect på Røa var VA importør i en årrekke, helt til de gikk konkurs. Vi har vært forhandler av VA siden 2009 og da under Interconnect. Vi overtok agenturet på VA etter at Interconnect gikk konkurs og har hatt det siden, dvs. helt inntil nylig da VA mente salget i Norge var for dårlig og gav agenturet for Norge til sin danske importør uten en dialog om hvordan salget kunne forbedres. Dette er fakta.

    Jeg synes også at du undergraver innsatsen vår ved å kaste ut at VA har blitt stemoderlig behandlet. Vi har på løpende bånd tatt nylanserte modeller inn i demo helt siden vi overtok importørrollen etter Interconnect. Vi har i tillegg vært der for alle de som har ønsket reservedeler og solgt disse med lav fortjeneste som en del av vår service til eiere av VA produkter.

    Vi har i skrivende stund 2 par Beethoven Baby Grand Reference i demo (1 par i Asker og 1 par i Bergen hos vår forhandler Renaissance Audio) og en rekke reservedeler på lager som vi neppe blir kvitt (vi kjøpte i sin tid for øvrig delelageret til Interconnect for å være hyggelig). Vi har i den senere tid også hatt Beethoven Concert Grand Reference i demo, foruten om The Music i toppserien Klimt (over mange år og helt til nylig, og faktisk 2 par siden 2009), samt Liszt i Imperial serien. Vi har kjørt annonser for VA i Stereo+ og lagt ut flere forsideannonser her på HFS om nylanseringer og invitasjoner til demo av disse hos oss.

    Det er heller ikke vår feil at journalister har vist liten interesse for å skrive omtaler av høyttalere fra VA. Vi kan heller ikke klandres for at kunder som besøker oss, eller våre forhandlere, ender opp med å velge andre høyttalermerker. Det er tross alt kjøper som bør velge høyttalere etter hva han liker, og vi "pusher" aldri et merke fremfor et annet, men utdyper på forespørsel styrker og svakheter vi mener en bestemt høyttaler måtte ha. Resten bør avdekkes ved å komme på demo, og hos oss kan du få høre opp til flere modeller av et merke, og på tverrs av merker, i et tilnærmet optimalt demorom bygget fra grunnen av for nettopp dette formålet.

    Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er markedet i Norge begrenset, og å bytte rundt på aktører, sågar over på danske hender, vil ikke endre på dette. Det lager bare problemer for de som allerede eier høyttalere fra VA siden de må forholde seg til en ny aktør. Men agenturer i Norge sitter utrygt p.g.a. forventningene internasjonale produsenter har til salget i "verdens rikeste land". Svært få av produsentene skjønner at det er tale om en populasjon på omtrent det halve av Sverige og omtrent samme antall som Danmark, men da med en langt lavere befolkningstetthet. Og enda færre av produsentene skjønner at nordmenn flest bruker penger på friluftsliv heller enn på hi-fi. Det hjelper heller ikke de norske prisene at den norske krona er historisk lav, noe som kommer på toppen av den voldsomme prisstigningen på high-end produkter de siste 10 årene. VA produkter er intet unntak og disse har økt kraftig i pris siden den gangen vi ble forhandler.

    Jeg ser at enkelte fremstiller bytte av VA importør som en positiv ting. Hvordan de kommer frem til den konklusjonen har jeg problemer med å forstå. For meg er det i alle fall vanskelig å se at det kan komme noe positivt ut av at den norske importen av VA får et ekstra mellomledd i utlandet (Danmark) da dette unektelig vil føre til lavere rabatter og mere innfløkt kundeservice, spesielt ved garantisaker.

    Gjallarhorn Audio jobber kontinuerlig med å få merkevarer, som vi interesserer oss for og hvis importør sitter utenfor Norge, over på norske hender, og dette burde være i norske forbrukere sin interesse.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Det hjelper heller ikke de norske prisene at den norske krona er historisk lav, noe som kommer på toppen av den voldsomme prisstigningen på high-end produkter de siste 10 årene. VA produkter er intet unntak og disse har økt kraftig i pris siden den gangen vi ble forhandler.
    Tror du har et poeng her. VA er blitt dyrt, for dyrt i forhold til den opplevde statusen merket innehar i det norske markedet. Jeg var å hørte på den nye aktive Mozart Infinity høyttaleren og det låt virkelig bra, men i rommet ved siden av spilte et par aktive System Audio høyttalere på samme størrelse til 1/3 av prisen nesten like bra. Det er disse Vienna konkurrerer mot, ikke Wilson, MBL eller Børresen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ajl
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn