Osama Bin Laden drept!

Er det for utrolig til å være sant?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Vet ikke

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    Det er en sorgens dag for rettferdigheten at USA dreper en av sine fiender på denne måten.
    Helt enig!
    Mannen var tatt til fange. Enhver stat som snakker mot terrorisme og for rettsprinsipper, handler i tråd med internasjonal lov og orden. Dette er en handlig, slik den er utført, som er en ren henrettelse og ikke en rettsstat verdig. Man velger ikke når man forholder seg til rettsstatens prinsipper i et sivilisert samfunn. Disse prinsippene er ukrenkelige, og det som skiller en stat fra å være et anarki.
    Jeg er redd for at det ikke var en aktuell løsning i denne saken. Det ville rett og slett blitt for komplisert, så det blir litt urealistisk å tro på en slik løsning når det gjelder Bin Laden. De hadde nok ikke mange valgmulighetene i praksis.
    Det kan så være, men da burde de nøyd seg med å kommunisere at han ble drept i skuddvekslingen, og ikke avrettet med en kule i pannen. Enhver logikk tilsier at dette vil slå fryktelig tilbake. Verden har i dag blitt et betydelig utryggere sted.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    Det er en sorgens dag for rettferdigheten at USA dreper en av sine fiender på denne måten.
    Helt enig!
    Mannen var tatt til fange. Enhver stat som snakker mot terrorisme og for rettsprinsipper, handler i tråd med internasjonal lov og orden. Dette er en handlig, slik den er utført, som er en ren henrettelse og ikke en rettsstat verdig. Man velger ikke når man forholder seg til rettsstatens prinsipper i et sivilisert samfunn. Disse prinsippene er ukrenkelige, og det som skiller en stat fra å være et anarki.
    Jeg er redd for at det ikke var en aktuell løsning i denne saken. Det ville rett og slett blitt for komplisert, så det blir litt urealistisk å tro på en slik løsning når det gjelder Bin Laden. De hadde nok ikke mange valgmulighetene i praksis.
    Det kan så være, men da burde de nøyd seg med å kommunisere at han ble drept i skuddvekslingen, og ikke avrettet med en kule i pannen. Enhver logikk tilsier at dette vil slå fryktelig tilbake. Verden har i dag blitt et betydelig utryggere sted.
    Hei, hva med å si at han døde av naturlige årsaker mens han lå på et bjørneskinn foran peisen med et glass cider og leste koranen?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Pakistanske myndigheter må ha blitt informert under aksjonen. Forstår ikke hvordan de kunne ha flydd helikoptere ut til et hangarskip ellers
    Første mulighet: Veldig, veldig lavt og fort.
    Andre mulighet: Under dekke av f eks å være pakistanske arméhelikoptre på ett eller annet oppdrag.
    Tredje mulighet: Informert, men hvem behøver å fortelle alt? Helikoptrene tok av fra Bagram i Afghanistan, og derfra er korteste vei til kysten gjennom Pakistan. Flight plan on file som dessverre glemte å nevne en kort mellomlanding nord for Islamabad på veien ut til hangarskipet.

lars_erik skrev:
    Hvordan kan du vite det? Fyren har sverget høyt og hellig i ti år at han ikke vil bli tatt levende. I Tora Bora var det visstnok en av hans lojale med-gærninger som hadde et spesialoppdrag med å ta livet av ham hvis han var i ferd med å bli tatt til fange. Det er veldig lite som tyder på at denne fyren ville stille seg pent opp med hendene i været. Hva tyder på at han allerede var tatt til fange/hadde overgitt seg da han ble drept?

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    audionut skrev:
    Tøvprat. Hvordan vet du at han var tatt til fange? Fikk du dramaet inn i stua gjennom Viasat-abonnement eller noe sånt?
    Hva, følger du ikke med på Paradise-Osama? ;D

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.344
    Torget vurderinger
    18
    Asbjørn skrev:
    65finger skrev:
    Pakistanske myndigheter må ha blitt informert under aksjonen. Forstår ikke hvordan de kunne ha flydd helikoptere ut til et hangarskip ellers
    Andre mulighet: Under dekke av f eks å være pakistanske arméhelikoptre på ett eller annet oppdrag.
    Tredje mulighet: Informert, men hvem behøver å fortelle alt? Helikoptrene tok av fra Bagram i Afghanistan, og derfra er korteste vei til kysten gjennom Pakistan. Flight plan on file som dessverre glemte å nevne en kort mellomlanding nord for Islamabad på veien ut til hangarskipet.
    Pakistan har sagt at de var informert, så ikke noe brudd på folkeretten.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Asbjørn skrev:
    65finger skrev:
    Spektakulert uansett

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    dag1234 skrev:
    Helt enig!
    Såvidt jeg har fått med meg ble han drept i skuddvekslingen. det blir spekulert om hvorvidt man ønsket han ble henrettet. Det er ikke det samme som om han ble det.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da er du feilinformert, fingern. Han var i live etter skuddvekslingen. Han ble fanget, og avrettet ved skudd i pannen. Det var meldingen som gikk ut i natt, og som jeg forholder meg til i min vurdering av selve henrettelsen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    Da er du feilinformert, fingern. Han var i live etter skuddvekslingen. Han ble fanget, og avrettet ved skudd i pannen. Det var meldingen som gikk ut i natt, og som jeg forholder meg til i min vurdering av selve henrettelsen.
    Det var nytt for meg. Hvis det medfører riktighet kan grunnlaget for å uføre den henrettelsen diskuteres

Edit: fint om du poster en link til den meldingen finner ikke den opplysningen.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    Det var nytt for meg. Hvis det medfører riktighet kan grunnlaget for å uføre den henrettelsen diskuteres

Det var den meldingen radioen og de internasjonale pressebyråene formidlet i natt og tidlig i dag.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:

Det var den meldingen radioen og de internasjonale pressebyråene formidlet i natt og tidlig i dag.
    Den opplysningen fremkommer ikke i noen medier nå

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:

Den er nå pakket inn i "skutt i hodet." Legg merke til at det ikke sies "drept i skuddveksling."

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sikkert litt kjedelig å være helten som skjøt OBL og som nok aldri kan fortelle det til noen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:

Den er nå pakket inn i "skutt i hodet." Legg merke til at det ikke sies "drept i skuddveksling."
    Jeg finner det snodig at amerikanske myndigheter ville poengtere at de likviderte han med et skudd i hodet etter at han var nøytralisert. hvorfor det?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:

Jeg finner det snodig at amerikanske myndigheter ville poengtere at de likviderte han med et skudd i hodet etter at han var nøytralisert. hvorfor det?
    Hevnmotivet.

P

Parelius

Gjest
    Om en er enig eller uenig; det er uansett tanker en kan reflektere over:

http://english.aljazeera.net/indepth/opinion/2011/05/201152121358887979.html

«For now, one chapter has been read in the book of US-Arab relations. In this chapter, Obama killed Osama.

For Osama, as is written in the holy Quran: "Say: The Angel of Death put in charge of you, will (duly) take your souls: Then shall ye be brought back to your Lord." There awaits his judgment.

For Obama, he killed Osama – legally or not is not the point.

The point is that this moment will form a meaningful moment only if the ghosts of hatred, hubris, and violence are laid to rest – with Osama – and the endless witch-hunt for the timeless terrorist Muslim or Osamas re-incarnate is reflected on for the sake of permanent reconciliation and collective healing – and a collective Galatea is sculpted of new futures, new understanding, and new possibilities…»

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    lars_erik skrev:
    lars_erik skrev:
    -Etter skuddvekslingen drepte de bin Laden og sikret seg liket, sa han videre.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110502/obama-bekrefter-bin-laden-er-drept?autoplay=1
    I tilfelle du ikke så den, fingern.

Ja, det var alt Obama sa i natt, og det var alt journalistene hadde å koke historier på.
    Så dersom du har lest/hørt at han først ble fanget og deretter henrettet, så må du enten ha drømt, eller forholdt deg til tvilsomme media.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    audionut skrev:
    lars_erik skrev:
    lars_erik skrev:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/110502/obama-bekrefter-bin-laden-er-drept?autoplay=1

Ja, det var alt Obama sa i natt, og det var alt journalistene hadde å koke historier på.
    Så dersom du har lest/hørt at han først ble fanget og deretter henrettet, så må du enten ha drømt, eller forholdt deg til tvilsomme media.
    Hva snakker du om? Les!
    Siste linje:

Etter skuddvekslingen drepte de bin Laden og sikret seg liket, sa han videre.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:

Hevnmotivet.
    Det oppnår de i like stor grad om han ble drept i skuddvekslingen. Ingen nasjonale eller internasjonale medier har tatt tak i den saken. Jeg oppfatter det som en feiltolkning

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.356
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Obama bekrefter at bin Laden er drept

I en dramatisk tale sent søndag kveld fortalte president Barack Obama verden at al-Qaida-lederen Osama bin Laden er drept og at USA har liket.

mandag, 2. mai 2011 - 7:14

Tekst:
    NTB - redaksjonen@abcnyheter.no
    .

Fakta om jakten på Bin Laden

* USA satte allerede i 1999 lederen for terrornettverket al-Qaida, Osama bin Laden, på sin liste over mest ettersøkte personer. Han var da mistenkt for å stå bak bombene mot USAs ambassader i Tanzania og Kenya i 1998.

* Bin Laden hadde da oppholdt seg i Afghanistan som Taliban-regimets gjest siden 1996.

* Etter 11. september-angrepene i 2001 har Osama bin Laden vært verdens mest ettersøkte mann.

* I desember 2001, under den amerikanskledede invasjonen av Afghanistan, som ble utløst av at Taliban nektet å utlevere bin Laden, mente amerikanske styrker å ha lokalisert ham i Tora Bora, ved den pakistanske grensen. En omfattende aksjon for å ta ham til fange mislyktes imidlertid.

* Amerikanerne utlovet en dusør på 25 millioner dollar for opplysninger som fører til at han blir tatt.* Bin Laden har gitt livstegn fra seg i form av videoer og lydopptak, hvor han ofte kommenterer aktuelle hendelser. Vestlig etterretning har gått god for ektheten av disse. * 1. mai 2011 ble den 54 år gamle al-Qaida-lederen drept et amerikansk angrep mot en villa i Abbottabad, et par timer nord for Pakistans hovedstad Islamabad

Obama sa i talen at bin Laden ble funnet i en villa i Abbottabad, et par timer nord for Pakistans hovedstad Islamabad, etter nitid etterforskning, og at amerikanske spesialstyrker drepte ham søndag og tok vare på liket for å kunne bevise at han er død.

– Rettferdigheten har skjedd fyllest, sa Obama, og henvendt til de pårørende etter terrorangrepet 11. september 2001, sa han at han aldri hadde glemt dem.

Se talen til Obama her | Les hele talen her

Straks nyheten begynte å sirkulere i Washington, samlet hundrevis av jublende mennesker seg utenfor porten til Det hvite hus og sang patriotiske sanger, og Obamas forgjenger George W. Bush sendte et telegram for å gratulere med en «monumental prestasjon».

Nye spor

I talen fortalte Obama at han i august i fjor ble informert om at det fantes et nytt spor etter bin Laden, og at han i forrige uke ga grønt lys for en spesialoperasjon for å finne og drepe al-Qaida-lederen.

Her feirer amerikanere bin Ladens død

Obama understreket at Pakistan og pakistansk etterretning var behjelpelig med å finne bin Laden. Han sa han ringte president Asif Ali Zardari for å takke og gratulere.

Det var et væpnet sammenstøt da spesialstyrkene gikk til aksjon mot villaen i Abbottabad søndag.

– Et lite team amerikanere gjennomførte operasjonen med enormt mot og evner. Ingen amerikanere kom til skade, og de var svært nøye med å unngå at sivile ble skadd, sa han.

– Etter skuddvekslingen drepte de bin Laden og sikret seg liket, sa han videre.

P

Parelius

Gjest
    «Today, at my direction, the United States launched a targeted operation against that compound in Abbottabad, Pakistan. A small team of Americans carried out the operation with extraordinary courage and capability. No Americans were harmed. They took care to avoid civilian casualties. After a firefight, they killed Osama bin Laden and took custody of his body.»

Presidentens ord. Tolk ivei.

G

Gjestemedlem

Gjest
    At han ble drept etter en skuddveksling er jo langt fra det samme som at han ble drept etter skuddvekslingen.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Nå tolker jo Lars_Erik alt gjennom mørkerøde briller......

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    At han ble drept etter en skuddveksling er jo langt fra det samme som at han ble drept etter skuddvekslingen.

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    lars_erik skrev:
    audionut skrev:
    lars_erik skrev:
    lars_erik skrev:

Hva snakker du om? Les!
    Siste linje:

Etter skuddvekslingen drepte de bin Laden og sikret seg liket, sa han videre.

Som forventet: Elendig oversettelse (skrevet av en lite begavet journalist), og senere lest og feiltolket av en lite begavet leser (deg).

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    lars_erik skrev:
    Betyr vanligvis at han ble drept som et resultat av skuddvekslingen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.356
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    «Today, at my direction, the United States launched a targeted operation against that compound in Abbottabad, Pakistan. A small team of Americans carried out the operation with extraordinary courage and capability. No Americans were harmed. They took care to avoid civilian casualties. After a firefight, they killed Osama bin Laden and took custody of his body.»

Jeg var akkurat inne på CNN for å finne originalteksten. "After a firefight" er ikke nødvendigvis å tolke som "Og etterpå". Kan like godt bety "I løpet av"

mvh

audionut

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2005
    Antall liker
    0
    tkr skrev:
    Parelius skrev:

Jeg var akkurat inne på CNN for å finne originalteksten. "After a firefight" er ikke nødvendigvis å tolke som "Og etterpå". Kan like godt bety "I løpet av"

mvh

Riktig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Etter at vi hadde nøytralisert mannen slik at han ikke representerte noen trusler mot våre gutter. Ruslet en gutta bort og ga han en kule gjennom panna. Det er godt mulig de ønsket mannen død men det virker pussig på meg om det er slik de ønsker å fortelle historien

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.730
    Torget vurderinger
    1
    Man kan godt kalle dette for en henrettelse uten rettergang.
    Kanskje noen argumenterer til Osama Bin Ladens "fordel" her fordi de generelt er mot dødsstraff av prinsipp?

Personlig så mener jeg dødsstraff er OK i ekstreme tilfeller. Der hvor det ikke finnes tvil eller formildende omstendigheter. Hvor drapsmannen er resurssterk, er ved sine fulle fem og begår drap etter drap etter drap. Ikke i affekt, men nøye planlagt og utført på forskjellige tidspunkt. Endatil mot uskyldige offere og forsvarsløse personer. Da er det bare å hanke inn vedkommende morder og sette ei kule i panna på han. Enkelt og greit. Spare samfunnet for tid og penger.

Osama bin Laden har vel påtatt seg ansvaret for ikke bare 3000 drepte i fm 11/9, men også andre terroroffere rundt omkring (jeg har ikke oversikten). Ikke nok med det, men han har jo åpent stått frem og sagt at mange flere (underforstått mange flere tusen uskyldige) skal følge etter. Ingenting er bestridt. Han har tvert i mot skrytt av det til en hel verden via video og TV, og oppfordret andre til å følge hans eksempel.

Man burde kanskje kjørt en rettssak for syns skyld, men når han nå engang motsatte seg arrestasjon, så var det greit at det gikk som det gikk.

-----------

Når det er sagt, så er nok dette som å helle bensin på terrorbålet. Jeg frykter gjengjeldelsesaksjoner. Smeller det i London? De som har familiemedlemmer der bør vurdere å kalle dem hjem.
    Vi får trøste oss med at skalpen til Osama Bin Laden vil bidra til å gi Obama en ny periode som president.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.169
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    After a firefight, they killed Osama bin Laden and took custody of his body.

After betyr "etter", meg bekjent, og ikke "under".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn