pedal skrev:
baluba skrev:
Vi kan ikke godta ethvert brudd på det vi oppfatter som etisk riktig, selv om vi er enige i sak. Vi kjemper for at våre verdier skal vinne fram og utgjøre basis for menneskehetens fremtid, og da må vi praktisere våre verdier.
Poenget er at jeg både forstår og aksepterer at Osama bin Ladens mange offere danser på hans grav. Det er en naturlig og menneskelig reaksjon. At enkelte her tar avstand fra dette med henvisning til "verdighet" og "moral" er bare dilldall i mine øyne. Skal det liksom være "uverdig" å feire en massemorders død nå? Jeezez. Det er pinnadø mer naivt enn Inger Louise Valle.
Hvis en snikmorder hadde satt ei kule i skallen på USAs president, så hadde det utløst tilsvarende spontan follkefest, i deler av Midtøsten i hvertfall. Også det en forståelig og menneskelig reaksjon, sett med deres øyne, selv om jeg personlig ikke hadde likt det eller delt samme glede. -Overført til debattantene her i tråden så kan man like/ikke like at Osama Bin Laden nå er død, men spar meg for "moraliseringen" over andres reaksjonsmønster. "Uverdig" my ass.
Jeg tenkte nok litt større enn akkurat denne saken som et isolert tilfelle. Missforstå meg rett, jeg mener absolutt at verden er bedre stilt uten Bin Laden. Jeg er glad for at Bin Laden er død. Dette var generelle betraktninger om hvordan vi skal forholde oss til det å være i krig for våre verdier, ikke et angrep på deltakeres glede over at han endelig er død. Den gleden deler vi faktisk. Regner med at du missforstod meg der, og antok at jeg synes det er galt at han ble drept av Navy Seals.
pedal skrev:
Osama Bin Laden var i praksis øverstkommanderende for en privat (ikke-statlig) hær som lå i krig med USA (og andre nasjoner). Opptrådte i kamuflasjejakke og gevær. Han falt i strid. Drept i skuddveksling. Enkelt og greit.
Det er vel nettopp det jeg mener også. I tillegg fortjente han en vond skjebne mer enn de fleste generaler, for han har stått for en barbarisk type krig - en krig som nesten utelukkende rammer uskyldige sivile.
johnnygrandis skrev:
tkr skrev:
Jeg er i likhet med Pedal ganske happy over å bli kvitt mannen.
Da er vi ihverfall 3...
Hva er det som tilsynelatende får deg til å innbille deg at ikke alle er glad for at vi er kvitt mannen?
Edit: Jeg ser nå at det faktisk er noen få som ikke er det.
McLaren skrev:
Man skulle kastet han til grisene. Han hadde nok trivdes godt med de andre svina!
Godt han er drept. Han ble sikkert pælma på havet så det ikke skulle bli dansefestival på graven hans.
Nei og ja. De gjorde klokt i å behandle liket hans med respekt. Det sparer verden for mange unødvendige tapte liv. Tenk på det, dere som forbannet den amerikanske pastoren da han brant koranen. Er det noen forskjell? Han ofret med viten og vilje uskyldiges liv med å fremprovosere uhyrlige handlinger i Afghanistan. Det var få som forsvarte han i den saken. Dette er to sider av samme sak, men de amerikanske beslutningstakerne foretok et rasjonelt valg i natt.
Og det valget var delvis basert på at ingen land er interessert i å gi ham en flekk å bli begravd på. Det er ikke en dansende Pedal med kumpaner de er redde for, det er pilgrimsreisende som kommer for å besøke islamismens nye helligdom, Bin Ladens endelige hvilested. De danserne er mye mer ubehagelig besøk enn den verste gravdanser fra sentralen.
Etter en dag med litt småtenking så har jeg kommet fram til at det egentlig var greiest at han fikk en kule i pannen. Bare det å transportere ham til et egnet oppholdssted ville vært komplisert, og sikkerheten deretter ville vært like ille. Det ville uansett blitt en hodepine, men jeg lar meg irritere over at det faktisk var han som fikk viljen sin. Soldatene som tok seg inn og drepte han sier at mennene hans så ut til å være instruert i å drepe han hvis han står i fare for å bli tatt til fange. Dette visste vi. På en måte kom både vi og han vinnende ut av dramaet, og det er faktisk litt irriterende for meg. Mitt mer barbariske alter ego juba juba synes at han fortjente litt offentlig ydmykelse for å trekke han ned på jorden. For meg blir det nesten litt for enkelt at han fikk forlate jorden på sin foretrukne måte. Jeg synes nesten ikke han fortjente å dø med støvlene på.
Det er verdt det å lese Parelius' innlegg flere ganger i denne tråden. Det var litt vanskelig å få taket på hva han mente, men når det kom klart gjennom for alle bør ordene synke litt inn. Det er nemlig fornuftige tanker han har brakt til borden. Enkle, prinsipielle og for meg selvsagte. Dette er for viktig til å styres av følelser. Nettopp det er svakheten til våre motstandere, de styres av følelsene. Det har gjort dem mindre effektive i felten (alle har sett reportasjer der Taliban blir lokket fram fra skulesteder med fornærmelser, dumme dyr). Vi må være rasjonelle på alle områder. Når vi vanlige folk kan la oss rive med og snakke om kjøttkverner og grisebinger finnes det heldigvis rasjonelle strateger som faktisk ønsker å vinne krigen til slutt.
Åkke som, gudd riddæns. Jeg tror faktisk også verden er blitt et bittelitt mindre farlig sted nå, spesielt på grunn av måten saken har blitt behandlet på av amerikanske myndigheter. Og på grunn av en perfekt gjennomført aksjon.
TKR har rett i at det vi ser i dag er et politisert islam. Å kun se det som et religiøst fenomen er virkelig en bommert og særdeles blåøyd. Dette er mye mer enn det. På mange måter startet islamismen slik vi kjenner den i dag å vise sitt ansikt med radikaliseringen av afroamerikanere på sekstitallet. Nation of Islam viste vei for en ideologi som i dag er godt pakket inn i den radikale islamismen.