Osama Bin Laden drept!

Er det for utrolig til å være sant?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

• Vet ikke

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Kvinne som menneskelig skjold.
    Ynkelig til det siste...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.614
    Slubbert skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Så du mener at vi i "det siviliserte vesten" skal oppføre oss som "de muslimske bøllene"?
    Holder du vanlige folk i vesten opp mot en annen standard enn vanlige folk i midtøsten? Virker nesten litt skaprasistisk den der, å forvente mer av "oss" enn "dem".
    Tolk det som du vil, men du har ikke rett i dine antagelser. De som roper høyest om farene med "snikislamisering" og dens farer er de samme som nå roper "Blod,blod!!"

V

vredensgnag

Gjest
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Merkelig fenomen, den gatejubelen i USA. For det meste ungdommer sies det, og de fleste var 8-10 år gamle da tårnene falt.
    Sikkert noen som synes det var "uverdig" dengang at så mange barn og unge deltok i feiringen av endeliktet til nazistenes terrorregime.
    Jeg syns bare det er rart at de som feirer (i hovedsak når man ser på opptakene) var barn i september 2001. Syns slett ikke det var "uverdig" som du presterer å skrive - bare et underlig fenomen, som sier noe om hvor dypt det som skjedde i 2001 ligger i amerikanernes sjel.
    8-10 år gamle, sier de på CNN, hvor de også tillater seg å kommentere det samme, og intervjuer ungdommene om hvorfor de er der.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    wotg skrev:
    pedal skrev:
    wotg skrev:
    Måten endel mennesker og aviser formiddler denne beskjeden på er derimot ganske så smakløs.
    Nei, det er klart at New Yorks innbyggere og pårørerende av de omlag 3000 drepte ikke må få lov til å utvise noe glede eller lettelse over at den ansvarlige for dette ble tatt av dage til slutt.
    Å feire i gatene over noens død på den måten er ikke veldig verdig.
    Klart Bin Laden og hans nettverk har forårsaket mye smerte og lidelse, men noe Stalin, Hitler eller Pol Pot var han ikke.
    Ta deg en Bolle

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    vredensgnag skrev:
    Merkelig fenomen, den gatejubelen i USA. For det meste ungdommer sies det, og de fleste var 8-10 år gamle da tårnene falt.
    Sikkert noen som synes det var "uverdig" dengang at så mange barn og unge deltok i feiringen av endeliktet til nazistenes terrorregime.
    Den kommentaren er uverdig, Pedal. Våre foreldre og besteforeldre feiret at de var fri etter fem års hard okkupasjon, og over at en verdenskrig var over. I dag feires kun at en mann er død. Ingen krig er over, og ingen er blitt frie. Men det er høyst forståelig, og ikke så mye å henge seg opp i. Han fikk velge sitt eget endelikt.

At det er unge som feiret sterkest er vel naturlig. Det bruser mest oppi unge hoder, som er i stand til å lage bråk og harde diskusjoner av ingenting. Og dette er tross alt ikke "ingenting".

Om vi skal stille større krav til oss selv enn uopplyste, ekstremistiske pøbler? Selvfølgelig skal vi det. Slåss vi ikke for noe da? Vi sloss for et verdenssamfunn der det er sivilisert adferd som styrer menneskene, ikke overdrevne følelser basert på løgner fra diverse prester. Vi må oppføre oss bedre enn dem, og demonstrere det hvert eneste sekund. Jeg pratet med en ung muslim forleden dag som har piratene i Aden-bukten som helter. Han fremholdt at piratene behandler sine fanger godt, og at de ikke har gjort seg skyldig i krigsforbrytelser som voldtekt. Han brukte vikingene som et eksempel på det motsatte, men forstod kjapt at det ikke var sammenlignbart når vi tar tidsepoken med i beregningen. Og at krig fortsatt har terror og voldtekt som et viktig våpen, også på muslimsk side.

Men, selv om det var basert på feil premisser, så hadde han et poeng i at skal vi støtte kamp så bør måten den føres på være avgjørende. Vi kan ikke godta ethvert brudd på det vi oppfatter som etisk riktig, selv om vi er enige i sak. Vi kjemper for at våre verdier skal vinne fram og utgjøre basis for menneskehetens fremtid, og da må vi praktisere våre verdier.

Pink Panther har helt rett når han skriver at det er de samme som hele tiden har beskyldt muslimer for å være barbarer som i dag erklærer at vi også bør være barbarer. Her biter deres egen argumentasjon dere i ræven, så enkelt er det. Men det er kanskje slik at konsekvenstenking ikke er den sterkeste egenskapen til den lobbyen.

S

Slubbert

Gjest
    xerxes skrev:
    Jeg håper hele tiden at noen skal vise litt "dannelse". Tror ikke verden blir bedre om alle sammen synker ned på fotballnivå for å si det slik.
    Verden blir ikke bedre, folk er folk og folk i flokk er kveg. Synes ikke dette er til å miste nattesøvnen over, selvsagt er det ikke moralsk eller prinsipielt riktig det som foregår, men verden er sånn, folk er sånn, og det er rimelig naivt å tro at litt moralsk indignasjon og hippieetikk kommer til å forandre på noe. For all del; hippiene har vært flinke på dop og musikk, men de kan knapt beskyldes for å ha satt noen realpolitisk dagsorden.

Og om man tror man skal utrette noe i så måte, eller mane til ettertanke, så finnes det kanskje andre og bedre representanter for urettferdighetens ofre enn Osama Bin Laden.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.349
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Osama bin Laden visste inderlig godt hva han gjorde. I det samme øyeblikket som 9/11- terroristene kapret sine respektive fly, (kan du forresten tenke deg hvordan det må ha vært å være passasjer ombord på de flyene? Jeg har forsøkt. Fikk mareritt av det!) var han eslet til å lide "martyrdøden".

Han har forandret din og min hverdag på mange måter: Tenk datalagringsdirektiv, flyplassikkerhet, reiserestriksjoner.
    Jeg er i likhet med Pedal ganske happy over å bli kvitt mannen.

Good riddance, som det heter på engelsk.

mvh

S

Slubbert

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Slubbert skrev:
    Holder du vanlige folk i vesten opp mot en annen standard enn vanlige folk i midtøsten? Virker nesten litt skaprasistisk den der, å forvente mer av "oss" enn "dem".
    Tolk det som du vil, men du har ikke rett i dine antagelser. De som roper høyest om farene med "snikislamisering" og dens farer er de samme som nå roper "Blod,blod!!"
    Øh, hva har "snikislamisering" med saken å gjøre? Slapp av, jeg tror ikke du er skaprasist, du bare benyttet anledningen til å rette et ganske substansløst, dog velbrukt, lyskespark mot de dine politiske antagonister. Om enn litt mer velformulert, så er ikke venstresidens våpendragere særlig mer gjennomtenkte i sine sleivspark enn frepperne når de skriver vås av typen "SV gråter fordi Bin Laden er død". Det blir like teit okkesom.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.729
    Torget vurderinger
    1
    Osama Bin Laden mangler et par nuller på drapsstatistikken sin før han er i klasse med Hitler, men begges endelikt kvalifiserer for feiring.

"Det er ikke manges graver jeg ville ha danset på, men Osama Bin Ladens er en av dem". (c) Pedal

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    pedal skrev:
    Osama Bin Laden mangler et par nuller på drapsstatistikken sin før han er i klasse med Hitler, men begges endelikt kvalifiserer for feiring.

"Det er ikke manges graver jeg ville ha danset på, men Osama Bin Ladens er en av dem". (c) Pedal
    Ta med deg håndduk, da...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt alle er glade for å være kvitt Bin Laden. Å påstå noe annet er å tillegge folk meninger de ikke har. Det er ikke nødvendig å la dette bli så følelsesladet at vi beskylder hverandre for å mene noe annet enn det vi gjør. La det da sies at jeg ikke synes det har vært reaksjoner som har vært så uverdige at jeg synes det er noe poeng i å henge seg opp i dem.

Strengt tatt har nyheten blitt mottatt på den måten vi kunne regne med at den ville, og det er ikke noe å bli opprørt over når folk jubler i gatene. Det er helt ok, selv om det kanskje ikke er helt verdig å feire at en person er død. For så uverdig at det har noen betydning er det ikke. Jeg feirer litt selv med et glass ingefærøl (i respekt for muslimenes alko-haram :p ::)), men følelsene er ikke sterke. Og jeg ville heller sett han avkledd (ikke fysisk!) og ydmyket som den lusen han er - i levende live. Ikke særlig verdig av meg å bruke slike ord heller, men jeg vil likevel tro at dere finner det høyst naturlig. Jeg tror han ville vært mer nyttig som en patetisk fange som ikke får hjelp av sin gud. Vår verdighet står nok overfor større utfordringer enn litt dansing i gatene et par dager.

Jeg synes faktisk at vi kan la den debatten om verdighet ligge litt nå, for det er ikke så voldsomme reaksjoner som har kommet. At amerikanske ungdommer er følelsesladde og patriotiske er vel ikke noe nytt, og at vi andre følger opp på en litt mer moderat måte er slik det alltid har vært. Ikke blås dette opp til mer enn det faktisk er.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    pedal skrev:

Hver sin lyst. Jeg tillater meg å være lei meg over slike utsagn. Bin Laden var et symbol på faenskap, og jeg har intet personlig i mot at mannen er borte for all tid. Derimot blir jeg lei meg nå jeg ser at barbariet er smittsomt, at vi finner det helt OK at en nasjons maktapparat bryter alt som er av internasjonale handlingsregler, og myrder et menneske uten lov og dom, langt inne på fremmed mark. Jeg blir lei meg når folk, uten andre tanker enn blodrus, danser og feirer dette utslaget av lovløshet. Jeg blir lei meg når vi så bevisst bryter med så mange rettigheter vi har klart å opparbeide for indivitet, og at dette applauderes. Jeg synes dette er trist. Ikke fordi dette symbolet nå er borte, men fordi det sivilserte samfunn atter en gang har valgt å ta et skritt tilbake i retning lovløshet og barbari.

Honkey

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.729
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Vi kan ikke godta ethvert brudd på det vi oppfatter som etisk riktig, selv om vi er enige i sak. Vi kjemper for at våre verdier skal vinne fram og utgjøre basis for menneskehetens fremtid, og da må vi praktisere våre verdier.
    Poenget er at jeg både forstår og aksepterer at Osama bin Ladens mange offere danser på hans grav. Det er en naturlig og menneskelig reaksjon. At enkelte her tar avstand fra dette med henvisning til "verdighet" og "moral" er bare dilldall i mine øyne. Skal det liksom være "uverdig" å feire en massemorders død nå? Jeezez. Det er pinnadø mer naivt enn Inger Louise Valle. :eek:

Hvis en snikmorder hadde satt ei kule i skallen på USAs president, så hadde det utløst tilsvarende spontan follkefest, i deler av Midtøsten i hvertfall. Også det en forståelig og menneskelig reaksjon, sett med deres øyne, selv om jeg personlig ikke hadde likt det eller delt samme glede. -Overført til debattantene her i tråden så kan man like/ikke like at Osama Bin Laden nå er død, men spar meg for "moraliseringen" over andres reaksjonsmønster. "Uverdig" my ass.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Honkey-Chateau skrev:
    pedal skrev:

Hver sin lyst. Jeg tillater meg å være lei meg over slike utsagn. Bin Laden var et symbol på faenskap, og jeg har intet personlig i mot at mannen er borte for all tid. Derimot blir jeg lei meg nå jeg ser at barbariet er smittsomt, at vi finner det helt OK at en nasjons maktapparat bryter alt som er av internasjonale handlingsregler, og myrder et menneske uten lov og dom, langt inne på fremmed mark. Jeg blir lei meg når folk, uten andre tanker enn blodrus, danser og feirer dette utslaget av lovløshet. Jeg blir lei meg når vi så bevisst bryter med så mange rettigheter vi har klart å opparbeide for indivitet, og at dette applauderes. Jeg synes dette er trist. Ikke fordi dette symbolet nå er borte, men fordi det sivilserte samfunn atter en gang har valgt å ta et skritt tilbake i retning lovløshet og barbari.

Honkey
    Jeg forsto det som planen var å ta ham til fange, men at det kom til skuddveksling.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    johnnygrandis skrev:
    tkr skrev:
    Da er vi ihverfall 3...
    Personen Osama Bin Laden er antakelig ikke av veldig stor interesse; det står folk i kø for å fortsette i hans rabiate fotspor. Derimot er mulighetene store for at dette drapet utløser enda mer utrygghet, og at vi atter en gang opplever galskapens frukter i form av en eller flere terroranslag mot sakesløse i USA og/eller Europa. Er det fortsatt grunn til å feire døden av dette symbolet? Hva er det EGENTLIG som feires? krigen MOT terror medfører ikke annet enn økt spenningsnivå og mer terrorfrykt.

Honkey

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    coolbiz skrev:
    Hvem er drept, sier dere?

;D
    Etikken i saken er altfor komplisert for sånne. Først må de prøve å fatte hvem som er hvem, og så må de forholde seg til noe så vanskelig som tidssoner ("Presidenten kunngjorde på søndag at Bin Laden var drept på mandag - en konspirasjon!!!") Og da tror jeg de små hjernene deres allerede er tøyd til bristepunktet. Hvis vi kompliserer saken med å blande inn etiske prinsipper tror jeg det går med dem som med marsboerne som ble utsatt for countrymusikk på slutten av filmen "Mars Attacks!"

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.349
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Honkey-Chateau skrev:
    johnnygrandis skrev:
    tkr skrev:
    Da er vi ihverfall 3...
    Personen Osama Bin Laden er antakelig ikke av veldig stor interesse; det står folk i kø for å fortsette i hans rabiate fotspor. Derimot er mulighetene store for at dette drapet utløser enda mer utrygghet, og at vi atter en gang opplever galskapens frukter i form av en eller flere terroranslag mot sakesløse i USA og/eller Europa. Er det fortsatt grunn til å feire døden av dette symbolet? Hva er det EGENTLIG som feires? krigen MOT terror medfører ikke annet enn økt spenningsnivå og mer terrorfrykt.

Honkey
    Jeg forstår ikke helt:
    Mener du at man skal la være å utrydde slikt utøy som Osama Bin Laden fordi man må frykte represalier?
    I så fall er jeg uenig med deg. IMO var drapet på O.b.L .( la oss ikke gå rundt grøten:Dette var et planlagt og tilsiktet drap), et tydelig signal til alle fremtidige jihadister om at slike terroraksjoner som 9/11 medfører represalier.

Hittil har alle sikkerhetsorganisasjoner gått ut og sagt at terrorfaren ikke har økt.

Al Quaida er blitt marginalisert. På langt nær mest p.g.a. vestlig "krig mot terrorisme", men heller fordi at den arabiske verden har begynt å gjøre opprør mot sine egne, hjemavlede og gjennomkorrupte ledere. Selvsagt kan man stemple Mubarak som en vestlig støttet despot, men det kan man ikke med Assad og Khadffi.

Det i sin tur betyr at den arabiske verden har gjennomskuet O.b.L. for det han var, nemlig en morderisk løgner. Det er ikke ked nye Kalifatet som skal bringe håp og velstand til den arabiske verden, men et oppgjør med egne, udugelige og korrupte ledere.

Legg også merke til at O.b.L. ikke hadde større planer for egen martyrdød enn at han var mer enn villig til å bruke en kvinne som levende skjold for å slippe unna sitt treff med 12 eller flere jomfruer en stund til.

mvh

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.729
    Torget vurderinger
    1
    FOX News sin rolle i dagens USA er litt sånn tegneserieplot-aktig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    baluba skrev:
    Men, selv om det var basert på feil premisser, så hadde han et poeng i at skal vi støtte kamp så bør måten den føres på være avgjørende. Vi kan ikke godta ethvert brudd på det vi oppfatter som etisk riktig, selv om vi er enige i sak. Vi kjemper for at våre verdier skal vinne fram og utgjøre basis for menneskehetens fremtid, og da må vi praktisere våre verdier.
    Hadde vi praktisert "våre verdier" hadde vi nok fanget BL, og sent ham til rehabiliterings- og integrasjonskurs på Bastøy. Latt han sone at par år og så innvilget ham politisk asyl siden amerikanerne kunne risikert å dømme ham til døden. Gitt ham tvungen språkopplæring, trygd og pensjon og oppfordret ham til ikke å bombe flere WTCer. Så kunne han utgitt sine memoirer og fått seg deltidsjobb i en fruktbutikk på Grønland, eller som statssponset autoritet i en lokal moske. :-\

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Honkey-Chateau skrev:
    Han var et symbol og samlingsmerke for sitt nettverk av gærninger. Han mistet egentlig relevansen med de folkelige opprørene i den arabiske verden de siste månedene. Bin Laden's tese var at arabisk ungdom ikke hadde noen fremtid, så de kunne like gjerne begå selvmord i en forkvaklet hevn mot undertrykkerne og håpe på belønning i det hinsidige. Når alminnelig, jordisk ungdom utstyrt med twitter og facebook greier å velte korrupte regimer i land som Egypt og Tunisia (med flere på vei), så faller hele logikken til Bin Laden og kumpanene hans. Åpenbart et gufs fra middelalderen. Han hadde ikke engang internett selv. :eek: Det kan hende at vi får se noen krampetrekninger i et forsøk på hevn, og det vil alltid være forskrudde tusseladder, men radikal islam er ferdig som politisk kraft. At Bin Laden får et blysøkke rundt bena nå setter et punktum. Resten er krampetrekninger fra en isolert gruppe, omtrent som ETA og utbryterne fra IRA. Tror jeg.

Etikken i saken, vel, jeg er villig til å gjøre et unntak for denne fyren. Han erklærte krig mot USA og fikk omsider den krigen inn på sitt eget soverom, heller enn at den fortsatte å ramme tusentalls uskyldige i storbyene rundt om. Det finnes en del historiske paralleller, f eks http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Vengeance.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.530
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pedal skrev:
    FOX News sin rolle i dagens USA er litt sånn tegneserieplot-aktig.
    Mot opposisjon som Fox, Gingrich, Trump og Palin fremstår Obama som en blanding av Mandela og Superman.

P

Parelius

Gjest
    Det er da ikke noe galt i å feire en fiendes fall. Hvorfor kjemper en mot fienden om ikke for å overvinne ham. Verre å demonisere fienden helt inn i etterlivet og likskjendingen. Men bevares, noen mener at døden bare er en forråtnelsesprosess. Da må en jo gjerne kjøre dem gjennom kjøttkverna og spise dem etterpå, om nå ganen gouterer det.

Det har lite med politisk korrekt tenking å gjøre å unnlate å demonisere fienden. Da er utryddelsen eneste gangbare vei (- skal vi utrydde muslimer, jøder, kristene) og problemet er jo ikke lenger hvordan en skal leve sammen, men mest hvordan vi skal ta livet av hverandre.

Akilles var ikke særlig hyllet for sin behandling av Hektor. En skal ikke kødde med de døde; det gjør det vanskeligere for de levende. De er mer enn en organisme innen biologien.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Var dette særlig lurt da? Å henrette han uten rettergang?

Neppe....

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    En Martyr er død, og veldig mange uskyldige liv kommer til å måtte lide for dette :'(

Storebror har nok en gang vist muskler, men det noe som heter list, og det er ikke alltid den sterkeste som vinner ( til slutt), se på f.eks. David og Goliat ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    f skrev:
    En Martyr er død, og veldig mange uskyldige liv kommer til å måtte lide for dette :'(

Storebror har nok en gang vist muskler, men det noe som heter list, og det er ikke alltid den sterkeste som vinner ( til slutt), se på f.eks. David og Goliat ;)
    Nettopp.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:

Neppe....
    Å slepe han inn i en Amerikansk rettsal iført orange kjeledress og avrevet skjegg hadde om ikke annet skapt en martyr og symbol for kampen mot vesten. Tipper og gi han en kule i panna er et bedre alternativ. (en større martyr)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:

Neppe....
    Å slepe han inn i en Amerikansk rettsal iført orange kjeledress og avrevet skjegg hadde om ikke annet skapt en martyr og symbol for kampen mot vesten. Tipper og gi han en kule i panna er et bedre alternativ. (en større martyr)
    Jeg tillater meg å lure på klokskapen i dette. Dette vil nok desverre gi grobunn for ytterligere terrorisme. En rettsstat forholder seg til rettsstatens prinsipper. Uansett.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    lars_erik skrev:

Neppe....
    Jeg tillater meg å lure på klokskapen i dette. Dette vil nok desverre gi grobunn for ytterligere terrorisme. En rettstat forholder seg til rettstatens prinsipper. Uansett.
    1. hadde de noe alternativ? 2. Ville en rettsak i USA gi grobunn for mindre terrorisme? Jeg tipper det ville bli mer

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.349
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    Det er da ikke noe galt i å feire en fiendes fall. Hvorfor kjemper en mot fienden om ikke for å overvinne ham. Verre å demonisere fienden helt inn i etterlivet og likskjendingen. Men bevares, noen mener at døden bare er en forråtnelsesprosess. Da må en jo gjerne kjøre dem gjennom kjøttkverna og spise dem etterpå, om nå ganen gouterer det.

Det har lite med politisk korrekt tenking å gjøre å unnlate å demonisere fienden. Da er utryddelsen eneste gangbare vei (- skal vi utrydde muslimer, jøder, kristene) og problemet er jo ikke lenger hvordan en skal leve sammen, men mest hvordan vi skal ta livet av hverandre.

Akilles var ikke særlig hyllet for sin behandling av Hektor. En skal ikke kødde med de døde; det gjør det vanskeligere for de levende. De er mer enn en organisme innen biologien.
    Har vært inne og google på Iliaden, men klarer likevel ikke helt å få med meg hva du mener. Var O.b.L. muligens snill mot både barn og hunder, og av den grunn mener du at han fortjener et bedre ettermæle?

mvh

P

Parelius

Gjest
    tkr skrev:
    Parelius skrev:

Har vært inne og google på Iliaden, men klarer likevel ikke helt å få med meg hva du mener. Var O.b.L. muligens snill mot både barn og hunder, og av den grunn mener du fortjener han et bedre ettermæle?

mvh
    Akilles maltrakterte liket av Hektor ved å dra ham etter vognen. Deretter tok han ham med seg slik at familien ikke kunne sende ham avgårde til de evige marker på en sømmelig måte. En ganske uhyrlig handling, egentlig. Han var vel litt i affekt han Akilles.

Men en kan jo spørre hvorfor noen skulle ha behov for å maltraktere en død organisme? Selv for Akilles var han mer enn det, etter at Hektor var uten livsgnisten. Litt som Deph når han vil ha Osama gjennom kjøttkverna.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Hadde vi praktisert "våre verdier" hadde vi nok fanget BL, og sent ham til rehabiliterings- og integrasjonskurs på Bastøy. Latt han sone at par år og så innvilget ham politisk asyl siden amerikanerne kunne risikert å dømme ham til døden. Gitt ham tvungen språkopplæring, trygd og pensjon og oppfordret ham til ikke å bombe flere WTCer. Så kunne han utgitt sine memoirer og fått seg deltidsjobb i en fruktbutikk på Grønland, eller som statssponset autoritet i en lokal moske. :-\
    ;D

Inniblant, ikke alltid altså, men noen ganger, skriver du jævlig bra Deff.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.168
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Her går det på prinsipper. Vi kan ikke bruke våre rettsstats-prinsipper kun når det passer oss. I ytterste konsekvens gjør det denne aksjonen til det samme som han har brukt; terrorisme. At jeg beklager hans død; nei. Men i et sivilisert samfunn hever man seg over hevn som motiv. Vi har gjennom århundrer bygd opp rettsstatens fundament.

Dette er selvsagt uhyre vanskelig, men å hale en mann ut, gi han ei kule, for så å feire i gatene; nærmest danse på hans grav, vil slå fryktelig tilbake.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.349
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Parelius skrev:
    tkr skrev:
    Parelius skrev:

Har vært inne og google på Iliaden, men klarer likevel ikke helt å få med meg hva du mener. Var O.b.L. muligens snill mot både barn og hunder, og av den grunn mener du fortjener han et bedre ettermæle?

mvh
    Akilles maltrakterte liket av Hektor ved å dra ham etter vognen. Deretter tok han ham med seg slik at familien ikke kunne sende ham avgårde til de evige marker på en sømmelig måte. En ganske uhyrlig handling, egentlig. Han var vel litt i affekt han Akilles.
    Joda, det var han helt sikkert. De hadde vel slåss og grislet en ti års tid. Men jeg får fremdeles ikke tak i hva du mener. Kan du utbrodere?

mvh

P

Parelius

Gjest
    tkr skrev:
    Parelius skrev:
    tkr skrev:
    Parelius skrev:

mvh
    Joda, det var han helt sikkert. Men jeg får fremdeles ikke tak i hva du mener. Kan du utbrodere?

mvh
    Litt usikker på hva jeg skulle utbrodere. (Jeg har med et lite tillegg i innlegget mitt etter at du quotet.)

S

Slubbert

Gjest
    lars_erik skrev:
    Her går det på prinsipper. Vi kan ikke bruke våre rettsstats-prinsipper kun når det passer oss. I ytterste konsekvens gjør det denne aksjonen til det samme som han har brukt; terrorisme. At jeg beklager hans død; nei. Men i et sivilisert samfunn hever man seg over hevn som motiv. Vi har gjennom århundrer bygd opp rettsstatens fundament.
    Helt enig i det prinsipielle her...

Dette er selvsagt uhyre vanskelig, men å hale en mann ut, gi han ei kule, for så å feire i gatene; nærmest danse på hans grav, vil slå fryktelig tilbake.
    ...men ikke nødvendigvis i de praktiske implikasjonene som forespeiles. Bin Ladens tilhengere forakter rettsstaten og hele dens vesen, i deres øyne ville en rettssak markert en vedvarende ydmykelse og noe langt mer nedrig enn en død i kamp. En rettssak ville ikke økt Al Quaida-sympatisørers respekt for vestlige demokratier, men bare bidratt til å forsterke forakten. Dessuten ville Bin Laden neppe latt seg fange levende uansett.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    pedal skrev:

+1

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn