Re. "Ortofonlyden"; jeg brukte uttrykket siden det av og til refereres til en "huslyd" hos de forskjellige pickup fabrikanter. Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår uttrykket.
Selv har jeg ingen annen referanse enn lyden av live, uforsterket (akustisk) musikk og min innbilning (eller preferanse om dere vil) om hvordan det bør lyde, så en pickup blir vurdert i forhold til hvor naturlig og ufarvet jeg oppfatter den gjengir.
Av Ortofon pickup'er har jeg hatt en MC30 eller 30 super (eller kanskje var tallet 20 - det var vel på slutten av '80 tallet). Så har jeg hatt en MC70, og syns også huske at jeg hadde en MC2000 før den (MC70 var bedre enn MC2000). Innimellom var der noen andre merker (Dynavector, Benz, Audio Technica, Monster), før jeg hadde 2 stk. Jubilee.
A90 er lydmessig i slekt med Jubilee, ikke MC70/MC2000.
Jubilee'en var den klart beste (mest naturlige og musikalske) pickup'en jeg hadde hatt til dato da jeg første gang kjøpte den (også den dyreste om det er relevant).
Alle disse pickup'ene har forøvrig spilt i samme arm (ET2). Noen har nok passet bedre (Ortofon) enn andre (Monster).