Ortofon A90

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Joda, har en, kommentert her;
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18887.msg879791.html#msg879791

Kan legge til noen måneder senere at "lyden av mastertapen" er en assosiasjon som ofter dukker opp selv om jeg egentlig ikke har peiling på hva en mastertape lyder som. Innbiller meg likevel at A90'en går i den retning, der er så så mye informasjon samtidig med at det er ufarvet og musikalsk. Alle platene låter ulikt, man hører godt hva som er gjort i produksjonen.

Av og til får jeg lyst til å prøve den i en annen arm for å sjekke om der kan være noe ekstra å hente, men som oftest lyder det så bra allerede at den planen er blitt stadig utsatt.

mvh

S

Stereo_Mono

Gjest
ch skrev:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18887.msg879791.html#msg879791

Kan legge til noen måneder senere at "lyden av mastertapen" er en assosiasjon som ofter dukker opp selv om jeg egentlig ikke har peiling på hva en mastertape lyder som. Innbiller meg likevel at A90'en går i den retning, der er så så mye informasjon samtidig med at det er ufarvet og musikalsk. Alle platene låter ulikt, man hører godt hva som er gjort i produksjonen.

Av og til får jeg lyst til å prøve den i en annen arm for å sjekke om der kan være noe ekstra å hente, men som oftest lyder det så bra allerede at den planen er blitt stadig utsatt.

mvh
Se der ja. Takk for den. Er fristet på denne, mens det er fortsatt mulig å få tak i de.
Stereophile var også svært begeistret over A90.

P

Parelius

Gjest
Du har en gjennomgang av en del parfymesaker av HP her, bl.a. A90:

http://www.avguide.com/review/hps-workshop-the-third-generation-moving-coils-part-1-tas-206

http://www.avguide.com/review/hps-workshop-the-third-generation-moving-coils-part-2-tas-206

The Ortofon A90

I shall neither linger long nor tarry here. The A90 has its ardent fans, including our pickup arm’s designer, Bob Graham. I can see what he likes about it, given the “sound” of his somewhat sterile-sounding pre-Phantom arms: It is flat in response, and, as one audio maven said, perhaps in warning, perhaps in praise: “It’s very literal.”

And it is also very bland, and not a little dull especially toward the upper octave, and especially when it comes to reproducing loud harmonic complexities. It may be literal, but it isn’t consistent in the top octaves—the off-stage trumpet that opens the Kije suite is muted, while the piccolo, conversely, sounds pitched too high.

Yes, there is nice depth there, particularly on a real stage (Orchestra Hall in Chicago) and while the sound is quite clear, its lacks the quality of translucency that lets you hear into the music more deeply. Oh yes, it is also excellent on voices, as the Weaver disc well illustrates, but only okay on the acoustic instruments playing along. Oh yes, it is better off reproducing close-up sounds, though it does not distort soundstage depth.

Me? I couldn’t wait to move along to the next cartridge in any of our sessions with the Ortofon. It was, I almost forgot to mention, the poorest tracking cartridge in the survey—it simply cannot handle massed brass and other instruments play at top volume (vide, the horns and trumpets on the Kije.) Even the less-expensive Ortofon Windfeld tracks better, wish I had kept one on hand for this survey.

S

Stereo_Mono

Gjest
Spennende! Han skriver jo stikk i strid med hva Stereophile og Hi-Fi News opplever som gode og negative kvaliteter med A90. HP har jo fått mye pepper for sine noe bastante meninger opp igjennom årene ;D

Arghhh! Hadde det bare vært litt mere vilje til å la folk få låne slike eksotiske PUer før man legger igjen grunkene sine.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Re. HP (TAS); at vurderingen av lydkvaliteten til en slik pickup spriker litt er kanskje ikke annet enn å forvente?
System, sammenligningsgrunnlag, preferanser og hvor grundig (heldig?) jobb en har gjort med å sette opp pickup'en spiller inn. Kommentaren om at A90'en ikke sporer så bra er kanskje en indikasjon på den ikke var satt opp optimalt?

Et annet spørsmål er om en liker Ortofon lyden, det gjør jeg. Andre er ikke så begeistret. Jeg kan ikke gå god for annet enn at A90'en er en mye bedre pickup en Ortofon Jubilee.

På nettet finner du mange mer eller mindre erfarne brukere som har svært positive oppfattninger om A90, og noen negative. Vil anbefale følgende 3 tråder på Audiogon;

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1261135428

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1268434839

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1281571719

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mike Fremer eller Harry Pearson?

De krangler så busta fyker rett som det er. Jeg heier på Mikey.

P

Parelius

Gjest
ch skrev:
Et annet spørsmål er om en liker Ortofon lyden, det gjør jeg. Andre er ikke så begeistret. Jeg kan ikke gå god for annet enn at A90'en er en mye bedre pickup en Ortofon Jubilee.
Nå er ikke jeg noe talsrør for HP, så linken var bare av typen «her er det en eller annen som har sagt noe om …»

Men den Ortofonlyden; Jeg har vel hatt tre av de noe eldre - MC 15, MC 30 Supreme og MC 3000 Mk II (om jeg ikke husker helt feil). På mange måter var jeg mest fornøyd med MC 30 Supreme. Ingen tvil om at MC 3000 gravde mer ut av rillene, men jeg fikk liksom ikke helt foten på den. Jeg har forstått at de nyere PU-ene er litt annerledes, men vil du si at disse er representative for Ortofonlyden.

Upåaktet hva jeg ellers mener om HP, så må jeg si at jeg kjente litt igjen hans beskrivelse av ZYX Omega fra det jeg selv erfarte med ZYX Universe, selv om jeg ikke vil si si at den var «sjelløs».

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her er vi ved det umulige med pickuper. Vi må gjette litt innimellom.

Jeg har hatt en MC 20 Supreme (lillebroren til din). Jeg vil nok tro at Jubilee er hakket lysere i klangen, ja. Men ellers hundre reiser bedre på alt som har med kontroll, renhet, oppløsning og dynamikk å gjøre.

(Men det har vært en PU imellom dem (kontrapunkt h). Det har vært spillere imellom '20 satt på Systemdek IIX 900, deretter hadde jeg en Rega P25, nå en Scoutmaster. '20 brukte jeg med innebygd RIAA i Audiolab 8000 A og Electrocompaniet ECP1. Kontrapunkt brukte jeg med ECP1 og NLE 17. Jubilee har jeg brukt med NLE 17 og 22...)

Hvor godt husker jeg? Ofte bedre enn virkeligheten.  ;)

Ellers tror jeg bedre om deg enn at du er et talerør for HP, Parelius. ;D

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.711
Re. "Ortofonlyden"; jeg brukte uttrykket siden det av og til refereres til en "huslyd" hos de forskjellige pickup fabrikanter. Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår uttrykket.
Selv har jeg ingen annen referanse enn lyden av live, uforsterket (akustisk) musikk og min innbilning (eller preferanse om dere vil) om hvordan det bør lyde, så en pickup blir vurdert i forhold til hvor naturlig og ufarvet jeg oppfatter den gjengir.

Av Ortofon pickup'er har jeg hatt en MC30 eller 30 super (eller kanskje var tallet 20 - det var vel på slutten av '80 tallet). Så har jeg hatt en MC70, og syns også huske at jeg hadde en MC2000 før den (MC70 var bedre enn MC2000). Innimellom var der noen andre merker (Dynavector, Benz, Audio Technica, Monster), før jeg hadde 2 stk. Jubilee.
A90 er lydmessig i slekt med Jubilee, ikke MC70/MC2000.
Jubilee'en var den klart beste (mest naturlige og musikalske) pickup'en jeg hadde hatt til dato da jeg første gang kjøpte den (også den dyreste om det er relevant).
Alle disse pickup'ene har forøvrig spilt i samme arm (ET2). Noen har nok passet bedre (Ortofon) enn andre (Monster).

S

Stereo_Mono

Gjest
Veldig glad i Orotofon lyden selv. Har brukt Jubilee en god stund og synes at den gir mye for pengene. I sær i Norge hvor den var ganske hyggelig priset. Bruker en Rega Apheta nå og den er mer «spennende» og rytmisk en Jubilee, men slik burde det være med tanke på at Rega lagde den nettopp for P9 og IOS RIAA trinnet jeg bruker.
Uansett er jeg såpass glad i Ortofon «sounden» at A90 vekker min nysgjerrighet med tanke på hvordan det beste fra de låter. Ikke skal de lage flere en 400 av de heller :-\

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
ch skrev:

mvh
Leste Sota tråden din, og det kan se ut som om du kanskje bor i Stavanger regionen? I så fall er du hjertelig velkommen til å ta med PU'en din på besøk hos meg. Vi kan sammenligne Ortofonen din med Dynavector XV-1s og VdH the Canary hvis det er av interesse. Selv kunne jeg veldig godt tenke meg å høre hva A90 har å by på i direkte sammenligning med mine to kjente kjære pu's.

Topp Bunn