ORTOFON 2M PICKUPER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ante1

    Medlem
    Ble medlem
    01.11.2007
    Innlegg
    17
    Antall liker
    2
    Jeg har en 2M blue, men sliter med at det plukker opp mye støy fra alle platene, har brukt den både på Pioneer PLX 1000 og Technics 1210mk2, med samme resultat.
    Har prøvd forskjellig stifttrykk fra 1,8-2,1 med samme resultat, byttet til Audio Technica VM 540 på Technics spilleren, ble en helt annen verden, er Ortofon mye mere følsom for opptak av støv og støy generelt ?
    Hvis det er direktedrevet platespillere, så kan det være en av årsaken. Men da kan man også høre dur fra den sentrerte motoren. Jeg ble kvitt problemet med en akryl platespiller som har separat motor. Har heller ikke problem m. statisk elektrisitet. Jeg bruker ortofon MC pickup.
    Begge 2 er DD spillere, jeg har en Rega RP-1 også, men føler ikke at kvaliteten (les tyngden ) er der, det var den jeg startet med,
    Jeg slet med akustisk tilbakekobling, så valgte og gå for noe tyngere som ikke plukket opp viberasjoner så lett, derfor falt valget på Technics og Pioneer
    Jeg har også prøvd forskjellige platematter, men synes ikke det har noe særlig for seg, har prøvd kork, forskjellige filt og bruker nå skinn.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har en 2M blue, men sliter med at det plukker opp mye støy fra alle platene, har brukt den både på Pioneer PLX 1000 og Technics 1210mk2, med samme resultat.
    Har prøvd forskjellig stifttrykk fra 1,8-2,1 med samme resultat, byttet til Audio Technica VM 540 på Technics spilleren, ble en helt annen verden, er Ortofon mye mere følsom for opptak av støv og støy generelt ?
    Hvis det er direktedrevet platespillere, så kan det være en av årsaken. Men da kan man også høre dur fra den sentrerte motoren. Jeg ble kvitt problemet med en akryl platespiller som har separat motor. Har heller ikke problem m. statisk elektrisitet. Jeg bruker ortofon MC pickup.
    Begge 2 er DD spillere, jeg har en Rega RP-1 også, men føler ikke at kvaliteten (les tyngden ) er der, det var den jeg startet med,
    Jeg slet med akustisk tilbakekobling, så valgte og gå for noe tyngere som ikke plukket opp viberasjoner så lett, derfor falt valget på Technics og Pioneer
    Jeg har også prøvd forskjellige platematter, men synes ikke det har noe særlig for seg, har prøvd kork, forskjellige filt og bruker nå skinn.
    Jeg prøvde også en gummimatte som heter Groove Isolator(oracel) Den lagret statisk ladning når jeg brukte denne på Pioneer PL-71 DD. Ellers en fremragende DD spiller. Viktig at spilleren står på et umagnetisk underlag også, som også reduserer akkustisk fieedback.
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har en 2M blue, men sliter med at det plukker opp mye støy fra alle platene, har brukt den både på Pioneer PLX 1000 og Technics 1210mk2, med samme resultat.
    Har prøvd forskjellig stifttrykk fra 1,8-2,1 med samme resultat, byttet til Audio Technica VM 540 på Technics spilleren, ble en helt annen verden, er Ortofon mye mere følsom for opptak av støv og støy generelt ?
    GunR opplevde vel det samme med sin 2M Black!?

    Mvh Arild

    Spray antistatic spray på platen til den er helt dekket av veske, spill så platen uten å tørke av. Du kan prøve å impregnere platene som støyer på denne måten og bare la vesken tørke av seg selv. Den vill fungere som smøring mellom plate og stift og ulydene fra friksjonen mellom di vil forsvinne.
    moving-magnet-moving-coil.jpg
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.406
    Torget vurderinger
    2
    Mange er nok ikke forberedt på at litt knitring og ticks....
    Jeg tror jeg gir opp vinyl den dagen platespilleren min får ”ticks“ (beklager OT, men klarte ikke å dy meg), litt knitring klarer jeg fint å overse (blir det for ille er det jo absolutt på høy tid med rengjøring)?!


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    I 2015 stilte jeg dette spørsmålet til Ortofon: Vil en 2M-bronze påsatt stylus til 2M red være identisk med en 2M Silver?

    Jeg fikk dette svaret: 2M Silver configuration is equivalent to 2M Red but with silver coils, silver is a better conductor
    than cobber and thus provides higher accuracy of sound transmission. 2M Silver is an upgrade compared to 2M Red.

    2M Red stylus on 2M Bronze body is mismatch and will not provide 2M Silver performance.
    Joda, jeg er kjent med propagandaen. Men er det sant - eller er det fake news? Påstanden om at sølv er
    en bedre leder enn kobber er i hvert fall ikke helt sann...

    På 1980tallet da OM serien var relativt ny og kun bestod av OM-10/20/30/40, var påstandene fra Ortofon
    omtrent tilsvarende. Å nei, du kunne ikke sette OM-40 stift på en OM-10! Årsaken som ble gitt den gangen
    var (ganske korrekt - den gangen) at OM-10 huset ikke hadde gullbelagte terminaler. Du ville ikke få den
    fulle OM-40 opplevelsen med en slik "bastard"...
    I dag er OM-serien en utgående serie, der OM-5E er den eneste komplette pickupen som fortsatt er i
    produksjon. Mens alle stiftene produseres videre. Nå er det tydligvis helt OK - å putte en OM-40 stift på
    en OM-5E pickup (som faktisk har gullbelagte terminaler).

    Hva skal man tro?
    Nå har jeg tenkt å ikke tro lenger. Jeg har utvidet min 2M-kolleksjon som fra før besto av Red, Blue og Bronze med en Silver og en Black (stift til Bronze hus). Jeg kommer til å publisere en komplett test av hele 2M-serien (unntatt Mono og 78 ) på Audiophile.no. Jeg ser ikke bort fra at den også vil inneholde Silver med Blue stift i tillegg til originalstiften (= Red stift), siden dette er en aktuell og autorisert oppgradering av std. Silver. Rangeringsrekkefølgen vil selvfølgelig bli besvart, og like selvfølgelig blir det MIN subjektive rangering... :cool:
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Fett Karl`E denne testen gleder vi oss til, Vær nøye, And Take Your Time :cool:
    PINK FLOYD PULSE.jpg

    project-pate-vinyl-clean.jpg

    pro_ject_vinyl_clean_stylus-600x600.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kanskje noen kan hjelpe meg her inne, har en ortofon 2m red som skal byttes ut i noe annet. Bakpå ortofonen er det kontakter med forskjellige farger, hvilke farge er henholdsvis left, right, left ground og right ground?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn