Orion lookalike prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å ha den bakre diskanten forskjøvet i høyderetning istedenfor i sideretning?
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    coolbiz skrev:
    Hva med å ha den bakre diskanten forskjøvet i høyderetning istedenfor i sideretning?
    Nope, der er det ikke plass. Det står en mellomtone i veien.

    ØE
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    OK... Hva med å lage til en liten, ekstra diskantbaffel på baksiden, à la Orion+ ?
    Jeg er usikker på hva den asymmetriske elementplasseringen gjør med spredemønsteret men har en mistanke om at det ikke er optimalt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva er delefrekvensen mot diskanten, oyvine?
    Om du må gå for sideplassering kan det være lurt å speilvende baflene iallefall. Jeg hadde nok heller forsøkt meg på et bakdiskantbaffel a la Orion+ jeg og.
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Sånn ser baffelen ut forfra


    Her ser man den lille plata som den bakovervendte diskanten (kanskje) skal festes på. Mesteparten av baffelen er tre plater tykk. Ved diskantene er det fire plater tykkelse.


    Som dere ser er diskanten nesten like dyp som plata er tykk. Dersom jeg skal montere diskantene back-to-back blir det ganske mye som stikker ut bak!

    Valentino skrev:
    Hva er delefrekvensen mot diskanten, oyvine?
    Om du må gå for sideplassering kan det være lurt å speilvende baflene iallefall. Jeg hadde nok heller forsøkt meg på et bakdiskantbaffel a la Orion+ jeg og.
    Tja, 2-4khz? Det tenkte jeg å lytte meg frem til. Hva landa du på mot AMT? Baflene er speilvendte i det minste.

    mvh,
    Øyvin
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hei!
    Må si dette er noen riktig lekkerbiskener av noen høytalere.
    Form og tanke tiltaler meg! Får meg til å tenke på en veldreid dame... ;D

    Har et par spørsmål:
    Hva er følsomheten på noe slikt?
    Hva er impedanse-området på høytalerne?

    mvh
    Proffen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slike saker er aktive, Proffen. Originalen Linkwitzlab Orion+ drives av et batteri 60-wattere, og paret klarer 105dB peak i typsik lytteposisjon 2-2.5m unna. Siden det ikke er noe passivt delefilter er impedansen nesten resistiv 6 ohm, kanskje 3.5 ohm i basseksjonen.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Valentino skrev:
    Slike saker er aktive, Proffen. Originalen Linkwitzlab Orion+ drives av et batteri 60-wattere, og paret klarer 105dB peak i typsik lytteposisjon 2-2.5m unna. Siden det ikke er noe passivt delefilter er impedansen nesten resistiv 6 ohm, kanskje 3.5 ohm i basseksjonen.
    Takk for god og enkel info....;D
    Er mye jeg ikke vet, skjønner jeg... ::)
    Anyway, noe av det lekreste jeg noensinne har sett, og så har jeg tro på dipol-prinsippet....
    Spennende er det også mht bruk av bånddiskanter; det har jeg gode erfaringer og opplevelser med.
    Hvilke bånddiskanter kunne ellers vært aktuelle?
    Vet at Sense bruker Bolander Grabner? i sine DIY; forøvrig et par knakande gode høytalere!

    mvh
    Proffen
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Proffen skrev:
    Anyway, noe av det lekreste jeg noensinne har sett
    Det var hyggelig at du likte dem. Jeg har ganske skamløst kopiert designet til Siegried Linkwitz. Om du ønsker å sikle over bilder av originalen er dette et bra sted å starte:
    http://www.linkwitzlab.com/orion-photos.htm

    Jeg har ikke de originale tegningene, så jeg tegna kurvene på frihånd og sagde ut en mal i mdf:


    Proffen skrev:
    Hvilke bånddiskanter kunne ellers vært aktuelle?
    Vet at Sense bruker Bolander Grabner? i sine DIY; forøvrig et par knakande gode høytalere!
    Den første utgaven av mine høyttalere blir uten bånd desverre. Jeg er egentlig bånd-fetisjist, men en del av ekspertene jeg følger på nettet (Troels Gravesen, John Krutke, Siegried Linkwitz) påstår at ordinære diskanter er vel så bra, spesielt når det gjelder spredemønsteret. Det sies også at 27tdfc skal være neesten like bra som de dyrere variantene fra seas. Jeg er forberedt på å bli skuffa, men inntil videre turer jeg på med de elementene jeg har samlet i hop etter diverse impulskjøp fra dynabel. Som småbarnspappa har jeg ikke så mye tid til å eksperimentere som jeg kunne ønsket. Derfor kjører jeg litt midt i veien med første inkarnasjon av orion lookalikes.

    Når det gjelder bånddiskanter, har jeg mest trua på følgende alternativer:
    Mundorf AMT 2340
    Eton ER-4
    Fountek NeoCd1.0 2.0 eller 3.0

    Jeg har en kopi av boken: "Ribbon Loudspeakers Theory and Construction (Förf: Justus V. Verhagen, Ph.D.)"
    Det finnes noen målinger av BG Neo8 i boken. Jeg hører folk sier at diskantene til BG høres veldig bra ut, men målingene var litt ymse om ikke direkte dårlige.

    mvh,
    Øyvin Eikeland
     

    Vedlegg

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    da har jeg bestemt meg for å sandfylle baffelen tror jeg. Jeg har plass til en del. Jeg har enda ikke limt sammen noen av platene. Alle hullene til elementer er nå ferdigfrest.


    Potensiale for sand


    Baffel front


    Baffel bak. Diskanten i bakoverretning er litt sideforskjøvet.

    ØE
     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Bra jobba! Det begynner å nærme seg nå.. Jeg synes du er flink. Bra du fikk plass til litt sand. Sand er bra!
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    nå begynner det å nærme seg lys i tunnelen her. På tide å skaffe seg høyttaler-kabel. Jeg tenkte meg noe ala dette:

    2x4m kabel:
    http://www.musikklink.no/aspx/login...rodukt/prdinfovnet.aspx?plid=16192&plid=16192
    Kabelen finnes med PVC eller polyuretan jacket. Hva er mest egnet for 'inne'-bruk? Hvilken er deiligst å ta på/legger seg penest på gulvet?

    Speakon plugger:
    http://www.musikklink.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8751
    http://www.musikklink.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8696
    Jeg har lyst til å ha det ryddigst mulig i høyttaler-enden. 8-polt speakon er veien å gå tror jeg.

    Banan plugger:
    I forsterker-enden er jeg låst til idiotiske skruterminaler eller banan. Jeg tenker å gå for bananplugger. Tips mottas! Jeg vil helst ha dem umagnetistke, men det blir vel urealistisk dyrt. Jeg har en del biltema-plugger liggende som jeg tenker å bruke i første runde.

    anyone?
    Øyvin Eikeland
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    8-pol SpeakOn er hva jeg bruker. Supra Ply 3.2 gikk akkurat såvidt i dem, så de du nevner burde ikke være noe problem.

    Jeg kjøpte slike alu-braketter for SpeakOn-soklene, fra Wood Artistry. Hendig når man ikke har en lukket kasse å feste dem i. WA selger dem løst, så du trenger ikke kjøpe et komplett sett Orion. ;)

     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Veit ikkje korleis prisane er, men www.benum.no har Neutrik i Norge. 8p ligg på 100- lappen pr stk ser det ut for...
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    nå har det vært stille lenge. På tide med en oppdatering. Det nærmer seg nå.

    Her er toppbaffelen med utfresinger for sand.


    Så er det bare å finne fram hele arsenalet av tvinger og lime fast lokket.


    Dermed blir det slik:


    Jeg har hørt at biltema selger sand for sandblåsing. Aluminiumsilikat? Hvaforno? Gir det like bra demping som vanlig sand? Jeg kjøpte meg nå en kanne uansett. Bør jeg bruke denne eller skal jeg tørke meg et par liter fra sandkassa til vesla?


    Den bakovervendte diskanten må ha en egen liten baffel for at stacken skal bli tykk nok. Her limes den.


    Den bakovervendte diskanten er litt sideforskjøvet i forhold til mellomtonen. Jeg tror og håper det kan bli bra likevel.


    Jeg tenker å skru fast baffelen vha aluminiumsvinkler fra Clas Ohlson.


    Sånn ser det altså ut nå. Begge baflene er ferdige og bassene og sidevangene har fått sine lag med olje/voks. Jeg er så langt fornøyd med finishen.


    Det neste spørsmålet er hva jeg skal gjøre med toppbaffelen? Jeg hadde tenkt å lakke den svart, men så fikk jeg se denne:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=46569.0
    Dæven steike! Tenk om jeg kunne få til noe slikt? Jeg har også lurt litt på om det kunne bli pent om jeg trekte dem i stoff sånn som Daliene mine har.

    Speakon-pluggene kom for et par dager siden. Jeg kjøpte dem fra RSOnline. Jeg oppdaget at de selger til privatpersoner(!). Jeg har også fått stabla på beina ny delefilter-pc med nok hestekrefter til å dra hva som helst av delefilter. Tro hva dere vil om pc i stereobenken men denne pcn er stille.

    Hilsen,
    Øyvin
     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    I følge denne tabellen:
    http://www.simetric.co.uk/si_materials.htm
    aluminiumoksid: 1522 kg/m³
    sand: 1600 kg/m³
    Men på databladet til biltemas Aluminiumssilikat sier de 1700 kg/m³
    Tror dermed ikke vekten av den ene eller andre vil spille vesentlig rolle. Men hvis jeg tillater meg å ødelegge nattesøvnen din så kan det jo hende at den interne friksjonen er vesentlig bedre på sand. ??? ???

    Ser du reklamerer for Intersport, mövenpick, Biltema, Bosch, Clas Ohlson og Ikea. Hvilke av disse er hovedsponsor?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.099
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    OT: Aluminiumsilikat kalles for Polynam når det er en komponent i tannkremen Clinomyn
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    Det vidunderlige har skjedd. Høyttalerene mine lager lyd! Det nærmer seg faretruende fort termin for min kommende sønn. Dermed ble det tatt en drastisk beslutning forrige uke: Få høyttalerene til å begynne å spille. Rask sammen det som finnes av deler og drit i finish. Jeg tok til alt overmål ut ferie på fredag for å bygge høyttalere. Det har vært lite tid til tweaking og måling, men det er overaskende lite som skal til for å få disse elementene til å synge vakkert i kor. (Hvor objektiv er man egentlig de første ukene?)

    Sånn ser de altså ut:


    Og sånn er de bak. Jeg har lodda på en bryter på den bakovervendte diskanten. Himla stor forskjell! Jeg vurderte å droppe denne diskanten. Det er jeg glad jeg ikke gjorde.


    Jeg hadde egentlig tenkt å bruke en pensjonert surround forsterker til bassene, men den brumma noe sinnsykt. Dermed endte jeg opp med mine to hjemmebygde monoblokker på 100W pluss en 150W Vincent til bass og midbass. Primaren spiller diskant og mellomtone. Det kan bli litt upraktisk med så mye forsterkeri stående på nå til sommeren. Tomgangseffekten på forsterkerene er på litt over 300W til sammen. Er det noen som vil selge meg 4stk UcD180 moduler?


    Jeg tok meg tid til å lage "ordentlige" høyttaler-kabler selv om jeg hadde det litt travelt. Banan-plugger fra clas-ohlson og 2.5 kvadrat fra biltema. Til slutt grep kabel-angsten meg likevel. Jeg må jo ha noe snake-oil i kablene mine jeg også. Dermed ble det Litz tråd til mellomtone og diskant (Hver tråd i en enkelt leder er individuelt lakket).


    Frekvensrespons med fase etter minimalt med tweaking:


    Litt lengre vindu:


    Inntrykket av lyden så langt er veldig positivt. Først og fremst er frykten min for at bassen ikke skulle funke gjort til skamme. Det skjer ikke noe dramatisk om jeg dytter høyttaleren ganske tett opp mot bakveggen. Det blir litt mindre luft og litt mindre bass, men det er helt ok til tv og film. Om man skal høre på musikk drar man bare høyttalerene en liten halvmeter-meter ut på gulvet (Jeg har dem på tre tykke møbelknotter). Jeg var også redd for å få for lite bass. Det synes jeg IKKE at jeg har. Jeg ser på siste måling at jeg må heve dem mer i bunnen og dempe dem ved 100Hz, men det er masse å gå på i membranutslag. Det som måler dårligst er 8" midbassen. Jeg mistenker at min fantastiske sand-dempa baffel har en resonnans rundt 377 og 550Hz. Den bør nok sikkert magnetmonteres. Jeg er også litt i tvil om 27tdfc er diskanten for meg. Jeg synes den er en tanke matt i forhold til båndene mine f.eks. Kanskje jeg vil trives bedre med en 27tbc/g? Jeg får vente noen uker og se om innspilling hjelper.

    Hilsen,
    Øyvin
     

    Vedlegg

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.099
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    virkelig spennende. jeg håper det er mulighet for en liten lytt til disse utpå høsten når saker og ting får stabilisert seg (innspillingstid av spedbarn kan være lang ;))
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1


    Grattis grattis grattis! Jeg er overmåte imponert av prioriteringene her. Ferie for ferdigstillelse før termin rules okay.
    Har du vurdert noen Rotel 1510 i som alternativ til UcD180? Orion bruker jo 60-wattere.
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Sikle,
    Takk for tipset Valentino!. Jeg fikk lyst på rotel-forsterker nå. I følge kurvene til Linkwitz er man begrenset av spenningen over 22Hz for en 60W forsterker. Ved å bruke en 180W forsterker flyttes grensen til 36Hz. Over 36Hz vinner man ca 4dB på å bruke en 180-watter. Det må da være verdt å ta med seg? Ved å gå for 100W henter jeg sikkert inn et par dB i forhold til 60-watt. RMB-1565 ser nais ut. Ikke er den for dyp for stereobenken min heller. Er det evt noen som har en brukt RMB-1085 å selge meg? Det er ikke mange rotel klasse-D forsterkere å spore opp på brukt-markedet så vidt jeg kan se. Enten er det veldig få som har kjøpt dem, eller så er de så bra at ingen vil kvitte seg med dem. Jeg håper på det siste :)

    Kurvene til Linkwitz:
    http://www.linkwitzlab.com/dipole_spl_limit.htm

    ØE
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gratulasjonssalutt! Ser veldig bra ut dette, oyvine. Dersom de er like mye soundalike som de er lookalike, får du garantert mye glede av disse. Jeg er positivt overrasket over din erfaring med avstand til bakveggen, forresten. Gjengivelsen fra mine Orion+ blir tydelig kompromittert når avstanden kommer under 60-70cm (fritt etter hukommelsen).

     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    coolbiz skrev:
    Gratulasjonssalutt! Ser veldig bra ut dette, oyvine. Dersom de er like mye soundalike som dee er lookalike, får du garantert mye glede av disse. Jeg er positivt overrasket over din erfaring med avstand til bakveggen, forresten. Gjengivelsen fra mine Orion+ blir tydelig kompromittert når avstanden kommer under 60-70cm (fritt etter hukommelsen).

    Takker,
    jeg forsøker ikke å lure noen her. Jeg har dem 70-80cm fra bakveggen til tv-bruk og en halvmeter lengre fram for musikk. Jeg hører klart forskjell på de to posisjonene, men etter min smak er det helt ok lyd til tv-titting når de står 70cm fra veggen. Jeg er ikke noen storforbruker av konsert-dvder akkurat. Uansett plassering tror jeg at noen litt store diffusorer kunne gjort seg.

    I kveld har jeg hatt en kompis på besøk. Vi prøvde å finne ut av hva pokker som er galt med midbassen. Den står og synger lenge etter at den burde holdt kjeft. Her er impulsresponsen til bare midbassen:

    Legg merke til tidsaksen. Jeg har med 12 meter i vinduet bare for å illustrere poenget maksimalt.

    Vi endte opp med å løfte den ene høyttaleren (Umph, 44kg...) opp på en krakk for å lettere klare å skille floor bounce fra direktelyd. Jeg tok opp en kurve med elementet skrudd i baffelen og en kurve hvor elementet ble holdt i friluft ca en cm foran baffelen. Gjett hvilken som er 'magnetmontert':

    Jeg har her valgt et vindu på 2.6 meter. Det er ca her golvrefleksjonen kommer inn når micen står en meter fra baffelen og høyttaleren står på en halvmeter høy krakk.

    Det er ikke vanskelig å høre forskjellen på disse to monteringene. Bassen blir tightere. Jeg står igjen med denne nasty floor-bounce effekten som Stig Erik og valentino har fått bukt med, men jeg tror det kan bli bra endå. Først må elementet magnetmonteres så jeg får mere smell i bassen.

    Såh, tilbake til redebyggingsmodus! ahem,
    Øyvin
     

    Vedlegg

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Et lite tips.
    Ser at du har valgt sånn billig 2,5 kvadrat multicore høytalerkabel fra BIL-tema
    Anbefaler deg å prøve ut disse billig PN-kablene fra clas ohlson istedenfor.
    De er en mil bedre med 7-leder solidcore vil jeg påstå og er "tilnærmet lik" solhaug
    sin kjenteekkj "grøftekabel" Litt lettere og jobbe med er de også.
    Jeg bruker de selv. Byttet ut kimber 4tc med en flette av 4stk
    slike ledere isteden. 2x5 kvadrat.

    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146091695


    (Bildet er hentet fra et annet sted men lederen er lik. Min kappe er hvit)

    Bra kobber som ikke oksyderer med det første.
    Hatt mine ca 1år uten at de har oksygert.

    Ser jo nå at du bare bruker biltema-kabelen til bassene,
    men dette er et generelt kabel tips som er rimelig og bra.

    Gratulerer forøvrig med flotte høytalere.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Gratulerer med kult prosjekt.
    Jeg har tenkt litt på problemet du har med vibrasjoner ved 350Hz og har et forslag.
    Lag en profil som vist på skissen under og lim/skru denne fast på baksiden av elementet. Du vil få en økt stivhet som er forankret ytterst på baffelen.
    Hva tror du?
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Gratulerer så meget Øyvin!

    Dette håper jeg at jeg får anledning til å høre på når du her helt ferdig og fornøyd! Resultatet så langt er i allefall lekkert!

    - Slarssen
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    FAB skrev:
    Et lite tips.
    Ser at du har valgt sånn billig 2,5 kvadrat multicore høytalerkabel fra BIL-tema
    Anbefaler deg å prøve ut disse billig PN-kablene fra clas ohlson istedenfor.
    De er en mil bedre med 7-leder solidcore vil jeg påstå og er "tilnærmet lik" solhaug
    sin kjenteekkj "grøftekabel" ...
    Bra forslag, og den er utvilsomt mange klasser over multi-Kåre, men ettersom de få lederne ikke er inbyrdes isolert åpner det for crossoverforvregning. Ikke mye men..


    Mvh. RS
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    takk for forslag til kabler. Jeg er ikke så veldig interessert i temaet, men jeg har døra på gløtt for at det kan ha noe å si. Spesielt innbiller jeg meg at forsterkere med masse tilbakekobling kan finne på å plages av refleksjoner pga dårlig impedans-matching. Før jeg begynner å tulle med kabler skal jeg tune inn det jeg vet har mye å si. Kom gjerne med tips til DEN BESTE KABELEN til bass, men vær så snill å ikke ta helt av med kabeldiskusjon her inne nå da. Please?

    Slarssen: Det er meninga å invitere til lytting her. Vi får se om det kan skje før eller etter termin (da kan det bli LENGE til). Jeg tror aldri at jeg blir 100% fornøyd. Det kan jo være gøy å få litt feedback før man kommer så langt.

    Armand: Jeg prøver først å gå den safe veien; Den som Linkwitz har staket opp. For et par dager siden ble følgende skaberakkel snekret ihop:


    Jeg tetta gapet mellom element og baffel med to lag vanlig tetningslist som jeg har liggende (en limt til elementet og en limt til baffelen). Resultatet av eksperimentet ble slik:


    Her er samme impulsrespons med et litt mere 'heldig' vindu (uten golvrefleksjon etc):


    Jeg tror magnetmontering har noe for seg jeg :) Det rydda godt opp i impulsresponsen selv om monteringen var gjort på enkleste vis. Jeg bare satte en murplugg inn i hullet bak på elementet og skrudde det fast i en lekt.

    Jeg har brukt fire timer på å tune og måle på bassen i dag. Det var mye galskap å gripe tak i. Hovedresonnansen til 10"-erne var nesten ikke undertrykt! Det viste seg at lineær fase filteret ikke klarer skikkelig bratte flanker så langt ned i frekvens. Jeg hadde ikke fått knekt opp responsen nok under dette heller. Små endringer i filteret kan gi store hørbare forskjeller som ikke ser særlig skumle ut på målingene. Jeg bestemte meg for å tune det slik at det måler best mulig med minst mulig fiks-fakserier i filteret. Her er det lett å gå av seg skoa.

    Jeg endte opp med følgende delefrekvenser:
    Bass-midbass: 120Hz (Vanlig 4. ordens filter)
    Midbass-Mid: 344Hz (Bratt Lineær-fase)
    Mid-Diskant: 2497Hz (Middels Lineær-fase)

    I tillegg er bass og midbass knekt til vha to båndbass/båndpass-filtre hver. Jeg kan poste skjermdump om det finnes interesse. Mellomtone og diskant har jeg latt være inntil videre.

    Resultatet ble slik:


    Jeg har ikke fått hørt så mye på anlegget etter tuninga (Det var på høy tid å bidra litt i heimen). Kanskje noen kan tipse meg om en plugin som fikser bratt lineær-fase filtrering på 120Hz i mellomtida? Jeg har det ikke helt godt med meg selv når jeg ser at fasen stikker av i bassen.

    Hilsen,
    Øyvin
     

    Vedlegg

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    i helgen har jeg gjort litt forsøk med current-drive. Det er kanskje noen som husker denne postingen min for en stund siden:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,34975.msg729658.html#msg729658

    Jeg har forsøkt å koble 28ohm mellom forsterker og mellomtone og så dra på med volum til jeg fikk samme lydtrykk. Det blir jo ikke en ideell strømkilde, men greit nok for en liten test. Dempingsfaktoren blir jo bare 0,21! Dette kan da ALDRI låte bra ;)

    Her har jeg plottet et par målinger av mellomtonen(w15ch001) med volumknotten på 'normalt lyttenå':

    Blå kurve: 28ohm, Rød kurve: 0ohm, Grønn kurve: 28ohm med brattere delefilter oppover.

    Det var ikke rare forskjellen i THD. Vi ser en en antydning til at 8khz resonnansen hever seg over støygulvet når jeg kjører uten motstand. Det samme skjer med brattere filter. Er jeg på sporet av noe her? Jeg forsøker å dra på til fingra-i-øret nivå. 10dB opp:

    THD øker, støygulvet faller og 8kHz resonnansen faller også. Snodig. Skuffende liten forskjell i THD.

    Jeg har også gjort målinger på diskantene(27tdfc):

    Blå kurve: 0ohm, Rød kurve 28ohm, Grønn kurve 280hm med en liten shelf-funksjon i delefilteret mitt for å legge kurven oppå den blå. Her vinner jeg ca 2dB på THD vha en 28ohms motstand. Er det noe å strekke seg etter? Er det hørbart?

    Det var litt skuffende å se hvor lite denne motstanden min hadde å si for THD. Er det fler enn meg som er overrasket? HolmImpulse bruker logaritmisk sinus-sweep for å måle THD. Er dette en god målemetode?

    Hilsen,
    Øyvin

    PS! Jeg har begynt å få sving på delefilteret. Det låter slik jeg håpet og bedre. Gøy :)
     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Overrasket? Ja, over at du kaster bort tiden med denne strømdriften "din"! Dempingsfaktor på 0,21!!?? Høh.. Se å få på plass noen 2" kobberrør bort til elementene ASAP!.
    Nei, jeg vet ingenting om dette. Ei heller om 2dB THD nede ved -40dB er hørbart. Kunne du høre det? Kanskje det er en grunn til at 99,999% av høyttalere er spenningsdrevet?
    Kan det være at dine mellomtoner har så lav induktansvariasjon at current drive ikke er noen vits?
    Tok du noen målinger ved spesifikke frekvenser?
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Armand skrev:
    Overrasket? Ja, over at du kaster bort tiden med denne strømdriften "din"! Dempingsfaktor på 0,21!!?? Høh.. Se å få på plass noen 2" kobberrør bort til elementene ASAP!.
    Nei, jeg vet ingenting om dette. Ei heller om 2dB THD nede ved -40dB er hørbart. Kunne du høre det? Kanskje det er en grunn til at 99,999% av høyttalere er spenningsdrevet?
    Kan det være at dine mellomtoner har så lav induktansvariasjon at current drive ikke er noen vits?
    Tok du noen målinger ved spesifikke frekvenser?
    Bortkastet?
    hrmpf. Jeg gir meg ikke. Strømstyring SKAL testes i praksis når jeg får tid. Enten er det Excel-motoren som er så dritbra at strømstyring ikke er noen vits, eller så tror jeg HOLM-impulse måler på en slik måte at problemet ikke blir framprovosert. Jeg venter med å teste det i praksis til jeg er ferdig med neste fase. Jeg har nemlig et par pakker på vei i posten:

    En slik:

    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=255

    og to slike:

    Det er viktig å ha lik farge på elementene :)

    Ser i sig-en din at du fortsatt kjører waves Lineq(?). Det bør du muligens revurdere. Jeg har kjørt noen simuleringer av hva Waves kan finne på å innføre av faenskap:
    http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/63078-how-pc-xo-130.html#post2214765
    I korte trekk: Waves har veldig kort filter-lengde(512 punkter). Det gir veldig lite presisjon delefilteret i bassen med så få tapper. Du bør i alle fall styre unna modusen som heter "accurate".

    ØE
     

    Vedlegg

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hei,
    siden tråden min har rykket ned til side to på listen over tråder, må det være på tide med en oppdatering. Det har skjedd en del her i det siste(jeg har blitt far til en til bla. :)

    Bytte av forsterker(e)

    Det ble litt i overkant med alle disse gammaldagse strømslukene i stereobenken. Primare SP-331(min beste forsterker synes jeg) og to hjemmesnekra monoblokker ryker ut til fordel for en 4-kanals ICE-power sak. Jeg bruker den på bassen og på mellomtonen. Det hadde sikkert vært mest fornuftig å koble den på midbassen istedenfor mellomtonen, men jeg har lyst til å høre hva ICE-power duger til i mellomtonen. Det er viktig å leke litt.

    Snekring av stoffronter og montering av magnesium-midbass:

    Det ble et skikkelig løft utseendemessing synes jeg. Det er ikke snakk om noen revolusjon i midbassen i forhold til L22, men disse bassene gir mere fleksibilitet i forhold til delefrekvens til mellomtonen. Inntil videre beholder jeg 344Hz.

    Et bilde til fra sida.

    Stoffrontene er også magnetmontert. Clas Ohlson selger noen fine neodym-magneter med skruehull.

    Permanent magnetmontering av midbasser:

    Dette er en virkelig hørbar og målbar endring. Så stor er forbedringen at det er vanskelig å la være å tenke på å magnetmontere mellomtonen også. Argh.

    I tillegg har jeg gått over til faselineære filter som heter izotope ozone 4. Det ble luftigere i toppen med dette filteret på plass, men det er fortsatt litt som mangler. Jeg hører fortsatt litt for godt hvor de to høyttalerene står. Jeg er litt usikker på hva det skyldes. Kanskje dere kan hjelpe meg:
    A: Det skyldes refleksjoner fra de to eikeplate-kantene på siden av diskantene.
    B: Det skyldes dårlig kontroll på spredningen fra 5" i forhold til 1" diskant.
    C: Det skyldes refleksjoner fra bakveggen(>1m avstand). Jeg må lage meg diffusorer og henge ullteppe på flatskjermen.
    D: Vibrasjoner fra mellomtonen forplanter seg i hele plata og lager krøll i spredemønsteret fra mellomtonen. Jeg må magnetmontere mellomtonen også.

    Jeg har tenkt å angripe B først. Linkwitz og alle andre sier at off-axis respons er viktig, så da må jeg måle den. Det er litt merksnodig om det skulle funke bedre med en 8" enn en 5" spredningsmessig i forhold til diskanten. Først skal jeg snuse litt på primaren. Den støyer i meste laget synes jeg. Den er oppgitt til 100dB SNR i databladet. Da kan det ikke være meningen at jeg skal høre støy i lytteposisjon fra høyttaler-elementene? Støyen er like høy på alle kanaler og også på pre-out uavhengig av volum-innstillinger. Det er ikke sånn vanlig 50 eller 100Hz brum. Jeg har ringt en service-mann i bodø. Han nevnte at en typisk feil på disse var dårlig lodding på regulatorene nederst/bakerst. Stjerne i margen til den som kan skaffe meg et skjema på Primare SPA-20.

    To be continued.
    ØE
     

    Vedlegg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Bra fremgang her. Vakre høyttalere!
    Tipper kona var fornøyd med byttet av forsterkere også ;D
    Jeg har dessverre ikke ikke noen råd til deg angående forsvinning av HT, men jeg hadde vel gått for å sjekke punkt C først. Rett å slett fordi det involverer bare å dra de litt lenger ut på gulvet.. (det er mulig jeg er lat)
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    DC-blokk

    Hei,
    da har høyttalerene stått og spilt en stund og jeg begynner å bli innspilt. Tenkte jeg skulle dele den ferskeste erfaringen herfra mens iveren enda sitter i. I kveld har jeg omsider fått inn DC-sperre på diskantene mine. Jeg kjøpte meg 4stk Mundorf RXF 22uF i fjor sommer. Nå har jeg koblet to og to sammen til 44uF kondiser og koblet disse i serie med diskantene mine. Grunnen til at jeg vil ha såpass store kondiser er at jeg vil ha minst mulig ekstra fasedreining. Mitt biltema multimeter(skrot) står og teller mellom 0,0 og 1,2 mV når jeg prøver å måle DC-offset på forsterkeren. Om jeg bytter probene måler jeg mellom 0,0 og -1,0mV. Jeg antar at jeg har omkring 1mV offset ut fra denne målingen.


    2stk 44uF Mundorf RXF

    For å ta bort litt av placebo-effekten fikk jeg dratt min samboer ut av boka si for litt a/b testing og synsing. Her er hennes dom:
    - Det ble mere diskant. Kanskje det ble litt for mye?
    - Uten kondensatorene hørtes det ut som lyden var mer "inni".
    - Det ble tydeligere.

    Etter å ha lyttet litt fikk jeg henne til å prøve å gjette hvem av høyttalerene som var modda og ikke mens jeg kobla inn og ut kondensatorene uten at hun så. Først venstre, så venstre igjen og så begge. Hun fikk rett på alle 3.

    Selv mener jeg at det var en klar forbedring: Mye mere luft i diskanten. Når jeg bytter tilbake høres det rett og slett anstrengt ut. Jeg anbefaler alle som kjører aktivt å teste det samme (Hører du Coolbiz?)

    nyfrelst hilsen,
    Øyvin
     

    Vedlegg

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.233
    Antall liker
    4.856
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    LA LA LA LA!



    Spøk til side, jeg ser at jeg også har noen mV DC-offset på mine diskantforsterkere. Litt forskjell på høyre og venstre kanal er det også. Kanskje jeg burde måle meg frem til hvilke to av de 12 forskerkerkanalene som har minst offset.

    Men, hvordan kan du egentlig si med sikkerhet at den endringen i lyd som du opplever, utelukkende har med DC-blokking å gjøre?
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    coolbiz skrev:
    Men, hvordan kan du egentlig si med sikkerhet at den endringen i lyd som du opplever, utelukkende har med DC-blokking å gjøre?
    Hei,
    Jeg hadde ikke forventet å høre noen endring i det hele tatt. Det er en grunn til at det har tatt et halvt år før jeg gadd å prøve det ut. 1mV offset på et effekttrinn er bra! Kanskje det skjer noe med offset når man spiller musikk? Kanskje det er noen ekle subharmoniske troll som dukker opp og lager ugreie? Kanskje det er 50, 75 og 100Hz brum på 0.5mV hver som kommer og ødelegger festen? Ikke vet jeg, men jeg hører en forskjell og det gjør også hun som jeg liker å tro at er hifi-nøytral. Det er nå uansett en svært enkel sak å teste ut.

    Her er en kurve med målt støy på utgangen av min Primare SPA-20:

    Vertikal skala er dBV. -66dBV=0.5mV

    hilsen,
    Øyvin
     

    Vedlegg

    N

    nysjerrigper

    Gjest
    gammel tråd men tenkte jeg ville tipse om desse for andre som bruker søkefunksjonen og kunne være intresert i orion lookalikes.
    Gainphile: S19 4-Way Dipole Radiator

    mål og konfigurasjon til minidsp vil forhåpentligvis bli lagt ut senere og vesentlig forenkle prosjektet for de som syns orion er for komplisert :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.768
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kult som F. Kjempegøy at folk holder på. Jeg er veldig fornøyd med min egen variant over temaet.
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    gammel tråd men tenkte jeg ville tipse om desse for andre som bruker søkefunksjonen og kunne være intresert i orion lookalikes.
    Gainphile: S19 4-Way Dipole Radiator

    mål og konfigurasjon til minidsp vil forhåpentligvis bli lagt ut senere og vesentlig forenkle prosjektet for de som syns orion er for komplisert :)
    Oi,
    plutselig noen som puster litt i glørne i tråden min igjen. Oppsettet mitt har endret seg en del siden sist jeg skrev her:
    1: Jeg har byttet diskant til DXT (B&G RD-75 dipole - baffle and or waveguide? - Page 5 - diyAudio)
    -> Bedre spredning og luftigere diskant
    2: Jeg har kasta ut primaren (den lagde for mye støy) og kjører nå følgende forsterkeri:
    Bass: Hifimediy T3S
    Midbass: Hifimediy T4
    Mid: ICEPower 125ASX2
    Diskant: ICEPower 125ASX2
    3: Volumkontroll er nå flyttet til avspillingskilden (Digital nedskalering)
    4: Delefilter byttet fra PC-basert til miniDSP 4x10 Hd
    5: Nivåmatching mellom kanalene blir gjort vha 4stk "DACT Type 21 Stepped Attenuator / Volume 10K for PreAmp" (søk på ebay)
    6: Jeg har bygget en inngangsvelger som tar 4stk spdif inn og gir en utgang. Denne er trafo-isolert.
    7: Jeg har kjøpt ny målemic (Dayton Audio EMM-6)

    Status er at jeg fikk alt opp og spille ganske kjapt. Deretter tuna jeg det litt halvhjerta over et par kvelder og har nå "ok" lyd men føler at jeg ikke har fått til toppen riktig enda. Den er litt "bright". Jeg må ta meg sammen og prøve litt hardere en dag. Er det noen som har en vellydende target-kurve som jeg kunne prøvd å kopiere?

    Artig at Gainphile og jeg har samme bestykning på 3/4 av høyttaleren :)

    hilsen,
    Øyvin
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn