Ord og Uttrykk

G

Gjestemedlem

Gjest
Å stå i høysetet.

Er det ikke noe uoppdragent å stå i dette viktige setet?

Å sette noen eller noe i høysetet er vel greit nok, men hvorfor stå?

Er ikke det litt som en rabbagast som hopper i sofaen til tante Olga?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har aldri hørt at noen står i høysetet. Man sitter i høysetet i min omgangskrets i alle fall.

Hadde for en stund siden en diskusjon om ord og uttrykk, det var en som ikke skjønte "Å skue hunden på hårene" han trodde det var snakk om å skyve hunden, han forsto ikke helt poenget med det.. ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
1
Jeg hørte i radioen en høyt profilert kjendis (det er ingen garanti for åndelig utrustning) i fullt alvor, uten antydning til ordspill eller ironi, si: "Smaken er som baken, den er forskjellig". :eek: ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvorfor sier bokmålstalende meteorologer "aust" med en gang de kommer på TV? Burde de ikke si "øst"?
Er det en sånn motegreie på instituttet? Jeg klarer faktisk å bli litt irritert merker jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har greid å skape endel forvirring hos språkfattige osloværinger ved å henvise til saker som befant seg på hin siden (av fjorden). De fant vist aldri ut av hvilken side som hadde denne betegnelsen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Jeg har greid å skape endel forvirring hos språkfattige osloværinger ved å henvise til saker som befant seg på hin siden (av fjorden). De fant vist aldri ut av hvilken side som hadde denne betegnelsen.
"Hin siden" er byvarianten av det mer rurale "hi siå".

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Jeg og sier hin siden ja, merkelig at dette skal være så vanskelig å forstå.
Slit'an måtte jeg slutte å si etter at jeg flyttet fra byn, folk tar det ille opp og ser litt rare ut.
Månebedotten forstår de heller ikke.

Noe en del folk sier uten å tenke er "nødvendigvis ikke" når de mener å si "ikke nødvendigvis", ser ut til at de tror det betyr det samme, det gjør det ikke i mitt hode.

O

OldBoy

Gjest
oddgeir skrev:
Hvorfor sier bokmålstalende meteorologer "aust" med en gang de kommer på TV? Burde de ikke si "øst"?
Er det en sånn motegreie på instituttet? Jeg klarer faktisk å bli litt irritert merker jeg.
Jeg har hørt at dette stammer fra den tiden hvor folk satt med skurrende kortbølgeradioer og hørte på værmeldingen. For å unngå forveksling mellom "øst" og "vest" under dårlige mottagerforhold, ble "øst" til "aUst", med en overdreven au-diftong, bare for at man skulle være sikker på at selv den mest tunghørte bonde eller fisker fikk med seg det vesentlige, selv under de verst tenkelige mottagerforhold.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg ser at en tråd på hifi generelt heter "Hvordan hifi anlegg har dere?"

Er det mulig?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den heter faktisk "hvordan hifi anlegg har dere?"

Synes det er minst like irriterende når folk ikke kan begynne setninger med stor bokstav.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Feil bruk av bokstav er en ting, men feil ord :eek:

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Uff den ungdommen... ;D

Man snakker sikkert sånn i våre dager, det er vi som begynner å bli gamle...

Orddelingen skulle vel heller ikke vært der.

På den annen side, hvorfor heter denne tråden: "Ord og Uttrykk" ? ;) ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
På den annen side, hvorfor heter denne tråden: "Ord og Uttrykk" ? ;) ;D
Fordi jeg prøver å innføre den engelske skrivemåten med store forbokstaver i overskrifter.

Men den kunne sikkert hett "Kediegåri no då?" eller noe slikt, med da hadde man kanskje ekskludert de innfødte fra Oslo og dalstrøka bakenfor?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Har stadig hørt komentatorer si følgende : Det henger et mål i lufta; ...men det står da på bakken... ???

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
overhørte her om dagen: "det er ikke til å bake inn i et brød" veldig bra!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.588
Torget vurderinger
12
Boff1 skrev:
Har stadig hørt komentatorer si følgende : Det henger et mål i lufta; ...men det står da på bakken... ???
Tremenningen til det lengste hjørnet?

N

Nailhead

Gjest
De fleste forstår nok godt hva det vil si å få seg en "trøkk seksten". Uttrykket stammer fra trykkerifaget fra den tida de benytta håndpresser. For å trykke de store 16-siders oktavarka var det behov for et særlig hardt trykk.

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
176
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
overhørte her om dagen: "det er ikke til å bake inn i et brød" veldig bra!
Hehe, knall uttrykk!

Å "belite seg" faller også som fisk i bøtten hos etniske østlendinger.

Topp Bunn