Optisk kabel

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Hei! Har bygget meg en DAC og trenger råd om optisk kabel fra streamer til dac. Har nå montert en enkel billig sak fra Clas Ohlson som spiller helt greit. Men er det forskjeller på disse? Altså hørbare forskjeller? DAC er ekstremt oppløst når jeg spiller med s/pdif fra CD spiller, litt bløtere med optisk fra streamer. Noe å hente her?😊

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.370
Torget vurderinger
1
Du har vel ikke mulighet for å koble til fiber med enten ST, SC, LC, MTRJ, FC eller?

Da kan du bruke ekte glass og ikke plast, om det blir bedre tja…

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.177
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er nå samme bitstrømmen, da.. enten det er spdif eller optisk, så det høres unektelig noe mmerkelig ut... nå er det jo noen som hevder at sammenkobling av jord kan påvirke.... sikker på at det er samme versjon fra CD og nett??

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.163
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Jeg bruker Audioquest Forest både optisk og coax. God kvalitet på ledninger og plugger, om det er hørbar eller målbar forskjell på de ulike optiske kablene kan man jo fundere over.
Her er det informasjon om de 4 ulike optiske kablene Audioquest leverer: ( hentet fra Hifiklubben.no)

FOREST: Økonomiserien som gir deg en fornuftig kabelløsning til en rimelig pris. Kabelen og kontakten er solid og elegant utført, og den optiske fiberen er av høy kvalitet, slik at det ikke er mer spredning og tidsforskyvning av signalet enn høyst nødvendig. En god kabelløsning for anlegg i budsjettklassen.

CINNAMON: Den samme grunnleggende tilnærmingen som i Forest-serien, men med en mer eksklusiv fiberleder som reduserer spredning og forvrengning ytterligere. Kabelen for deg som ønsker å skjemme bort anlegget ditt litt ekstra.

CARBON: I denne serien består den optiske lederen av ikke én, men hele 19 tynne enkeltledere. Det betyr at lyset beveger seg i snevrere vinkler, noe som minimerer spredning og forvrengning. En meget ambisiøs løsning som også brukes i den eksklusive Vodka-serien.

VODKA: Her består den optiske lederen av hele 217 ekstremt tynne enkeltledere. Lyset kan bare bevege seg inn den enkelte lederen i en ekstremt smal vinkel, og det er derfor langt mindre risiko for spredning og tidsforskyvning av signalet. En eksklusiv kabel som kan oppfylle kravene til selv meget kostbare anlegg.

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
DAC er basert på Abbas 2.4 med Philips TDA 1541 chip, versjon 1. Jeg har satt inn en Toslink til S/pdif konverter som fungerer helt fint. Det kan jo være at denne konverteren ikke er av beste kvalitet. Mitt spørsmål er om det er forskjeller i lydkvalitet på optiske kabler. Jeg klarer å høre forskjeller på coax, men er usikker på lyskabler.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.534
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Som PederP sier, enten fungerer det, eller ikke.
En ulempe med de billigste kablene er brudd, ett eller annet sted
forekommer, og da funker dem jo ikke.

2 USB, og 1 optisk kabel jeg handlet på Clas Ohlson
funka ikke.

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Du har vel ikke mulighet for å koble til fiber med enten ST, SC, LC, MTRJ, FC eller?

Da kan du bruke ekte glass og ikke plast, om det blir bedre tja…
Dette er helt klart interessant, men ligger litt over min forståelse. Min DAC hører nok oldtiden til, men musikk spiller den 😊

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.408
Torget vurderinger
11
De tekniske begrepene og deres innvirkning på lyden kan jeg ingen ting om, og om det er noe forskjell i lydkvalitet når en snakker om digital kabler er jeg usikker på, men jeg hører tydlige forskjeller på de ulike tilkoblingene slik som AES/Coax/USB. I mitt system fungerer AES klart best mellom Streamer/DAC. I følge boka så er signaler i fra min Streamer det samme fra utgangene AES og Coax, men AES låter litt bedre. Kablene er identiske. Eneste forskjellen er XLR vs RCA. USB er det som fungerer dårligst, og det er nok p.g.a. DACen da jeg har prøvd 2 forskjellige Streamere med samme resultat....

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.177
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har lenge undret med over at ikke DACer, streamere etc utstyres med feks ST kontakter... multimode patchekabler med ST koster noen tiere, og er en mye bedre løsning enn plastfiberkablene som selges for Toslink... ferdige moduler for ST RX/TX finnes også for småpenger
Nå begynte jeg med håndterminering og sliping av fiberkabling ca 1990, og fortsatte med spleisemaskiner til jeg ble pensjonist for to år siden...Jeg har absolutt ingen tro på fantasiløsninger for fiberkabler på en meter eller tre...

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.987
Torget vurderinger
1
Jeg har lenge undret med over at ikke DACer, streamere etc utstyres med feks ST kontakter... multimode patchekabler med ST koster noen tiere, og er en mye bedre løsning enn plastfiberkablene som selges for Toslink... ferdige moduler for ST RX/TX finnes også for småpenger
Nå begynte jeg med håndterminering og sliping av fiberkabling ca 1990, og fortsatte med spleisemaskiner til jeg ble pensjonist for to år siden...Jeg har absolutt ingen tro på fantasiløsninger for fiberkabler på en meter eller tre...
Problemet er jo at spdif er enda billigere, og noe alle hifi produsenter er vant til og er på en måte en standard som er utrolig vanskelig å endre da den er såpass etablert. Skal de bevege seg over på fiber så bør de ihvertfall bruke LC. Fiber er jo noe skjørere enn spdif kabler, så det er jo en god grunn til å bruke plastikk. Har jobbet noen år med fiber selv også, det skal litt til for å ødelegge fiber men litt for hard knekk eller om man drar litt hardt i den så ødelegger man lett glasset i kablene.
Men ja, det burde vært brukt ordentlig fiber istedet for den 30 år gamle spdif standarden.. Da kan man også strekke kabel uten problemer mer enn de 5-10m som er begrensningen på spdif.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.177
Sted
Ytterst i havgapet...
Joda... billig er det, men jeg tenker nå mer på en mekanisk stabil forbindelse.... ST eller LC spiller jo forsåvidt ingen rolle....

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
4.996
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Så da er konklusjonen at fiber er bedre enn plast såfremt at kabelen ligger rolig og stabilt?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.177
Sted
Ytterst i havgapet...
Med en avstand på en meter eller to har det ingen betydning... Mitt inntrykk er likevel at toslink pluggene slites nokså fort hvis de plugges in-ut ofte... men så koster de jo ikke mer en noen tiere å bytte....

ole-va

Medlem
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
55
Torget vurderinger
1
Skal ikke si at jeg har hørt forskjell på optiske Toslink-kabler (ikke prøvd heller), men tenker det kan være lurt å kjøpe et alternativ med god mekanisk kvalitet. Har selv bestilt mine fra Blue Jeans Cable. De er rimelige, selve kabelen virker solid, og pluggene i metall sitter godt i og sørger for stabil kobling.

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Antall liker
141
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
S/pdif er en digital overføringsprotokoll, som kan eksekveres via optisk kabel (bruker toslink kontakt) eller coaxial kabel (bruker RCA kontakt). S/pdif-mottakeren i DAC'en håndterer signalet fra begge på samme vis, før det videresendes til selve DAC-chip'en for konvertering. Ved S/pdif er det klokken i avsender som bestemmer, så opplevd lydforskjell på cd-spiller og streamer bør i teorien bunne i dette, altså forskjell i klokke-kvalitet (og dermed også jitter-mengde).

Du spør om forskjell på optiske kabler, her har jeg ikke noe å bidra med, ville bare vise til at S/pdif faktisk dekker både optisk og coax (og AES). Med USB er det forøvrig klokken i mottaker som bestemmer.

Her et par interessante tråder om emnet, med utgangspunkt i USB berøres alle alternativer:

https://forum.headphones.com/t/mis-understanding-usb-audio/6719

https://forum.headphones.com/t/digi...usb-i2s-spdif-toslink-aes-ddc-wtf-bbq/10395/2

Topp Bunn